Mitä voin tehdä kun vaimoni on erittäin säikky ja pelkää kaikkea?
Tässä muutamia esimerkkejä
-hän ei uskolla matkustaa yksin eli ei uskolla käydä missään ilman toista ihmistä
-hän pelkää jatkuvasti että sairastuu vakvasti ja jos löytää jonkun pienenkin särkevän kohdan tai kutisevan itsestään niin ajattelee että nyt kuolee
-hän usein miettii pienistä virheistä kaikkea pahinta mahdollista, että nyt tapahtuu katastrofi.
Sitten kun sanon hänelle, että nämä asiat mitä hän pelkää, ei tule tapahtumaan, hän ei koskaan usko minua. Ei kuuntele minua. Hän on käynyt nyt 3 vuotta terapeutilla ja saanut apua, mutta tuntuu että tämä on vain pahenemaan päin. Niin että mitä tässä tilanteessa voi tehdä kun se vaikuttaa meidän suhteeseen? Eroa en haluta kuitenkaan.
Kommentit (18)
Sun pitää odottaa että tulee vanhemmaksi 30+. Nuoremmilla tuo on yleistä. Mutta asutteko liian vaarallisella alueella, muualla voisi uskaltaa liikkua yksin? Nuorena helpommin pelkää sairauksia ja vaivoja, ei ole kokemusta kauheasti.
Säikäytä pimeässä huoneessa,niin kasvaa vastustuskyky .Toista 100 kertaa,niin ei korvaansa enää lotkauta.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää odottaa että tulee vanhemmaksi 30+. Nuoremmilla tuo on yleistä. Mutta asutteko liian vaarallisella alueella, muualla voisi uskaltaa liikkua yksin? Nuorena helpommin pelkää sairauksia ja vaivoja, ei ole kokemusta kauheasti.
No, hän on jo yli 30v... Hänen äitinsä on melkein samanlainen, pelkää jos ovikello soi yhtäkkiä ja säpsähtää. En tiedä onko saanut häneltä (äidiltään) pahoja vaikutteita.
Vierailija kirjoitti:
Ihanturvallisella alueella asutaan
Yritä saada hänet ymmärtämään , ettei hiuskaan päästä putoa ilman Korkeimman sallimusta. Tämän ,kun ymmärtää, niin helpottaa. Ei elämää voi hallita kukaan. Turha pelätä.
Se on meillä kaikilla , alle minuutin kaikki voi olla toisin.
Katastrofiajattelu voi olla masennuksen oire.
Mutta jos anoppikin on samoin herkkä, kyse on opitusta ja silloin siitä voi myös oppia pois.
Reipas liikunta auttaa. Menkää yhdessä vaikka kamppailuharrastukseen.
Voit myös puhua hänen kanssaan. Kerro että tuo hipsuttelu antaa epävakaan kuvan ja on ärsyttävää.
Opittuahan tuo selvästi on jos äitinsä on samanlainen. Ei siihen auta kuin sun olla kylmän rationaalinen ja haastaa tuo ajatusmaailma. Vaimo repii varmasti pelihousunsa, kun alat analysoida, mutta sitten se repii.
Jätä se emakko! Tuollaista kahelia ei katso pirukaan.
Vierailija kirjoitti:
miten olet saanut hänet kiinni
Netistä saalistin
Pyydä häntä voimaantumaan,on päivän sana.
Miksi ihmeessä on tuollaisessa ihmissuhteessa? Jollei lähde pois, niin kaikki, mitä sinulle sattuu, on täysin sun omaa syynä!
Onko hänellä diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00555
Oletan, että hän kärsii myös itse tilanteestaan. Jos terapia ei auta, onko kokeillut lääkitystä?
Jos kyse on sairaudesta, sinä et voi sitä parantaa, mutta voit hankkia tietoa ja olla tukena.
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00555
Oletan, että hän kärsii myös itse tilanteestaan. Jos terapia ei auta, onko kokeillut lääkitystä?
Jos kyse on sairaudesta, sinä et voi sitä parantaa, mutta voit hankkia tietoa ja olla tukena.
On ja Estynyt persoona
Itsellä tämä liittyy nimenomaan ahdistukseen (ei masennukseen), yksinäisyyteen ja tietynlaiseen kuulumattomuuden tunteeseen. Oli voimakas edellisessä parisuhteessa missä koin jääväni paljon yksin emotionaalisella puolella ja jouduin kantamaan kaiken vastuun asioiden organisoinnista. Nykyisessä suhteessa tätä esiintyy minulla paljon vähemmän, nykyinen mies jotenkin osaa rauhottaa ja toisaalta järjestää paljon asioita, oma henkinen kuormani on pienempi ja sitä myöten ahdistus pienempää.
Mitä jos koittaisit antaa vaimollesi turvallisemman ympäristön jossa ei tarvitse murehtia ja ahdistua niin?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tämä liittyy nimenomaan ahdistukseen (ei masennukseen), yksinäisyyteen ja tietynlaiseen kuulumattomuuden tunteeseen. Oli voimakas edellisessä parisuhteessa missä koin jääväni paljon yksin emotionaalisella puolella ja jouduin kantamaan kaiken vastuun asioiden organisoinnista. Nykyisessä suhteessa tätä esiintyy minulla paljon vähemmän, nykyinen mies jotenkin osaa rauhottaa ja toisaalta järjestää paljon asioita, oma henkinen kuormani on pienempi ja sitä myöten ahdistus pienempää.
Mitä jos koittaisit antaa vaimollesi turvallisemman ympäristön jossa ei tarvitse murehtia ja ahdistua niin?
Kyllä minä aina kuuntelen häntä ja yritän rauhoitella. Sanon usein että se mitä hän pelkää, ei tule toteutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Parempi terapeutti. Ei ole vittuilua vaan ihan tosissaan annettu neuvo. Suurin osa terapeuteista ja terapiamuodoista ei ole kovin hyviä.
Samaa mieltä. Katso keskiviikkon 8 minuuttia -ohjelma areenasta. Kaikki terapeutit eivät ole hyviä.
Erota.