Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk
Saan työkyvyttömyyseläkettä työtapaturman johdosta, jossa dominantti käsi murtui pahasti. Pirstalemurtuma, josta jäi pysyvä kipu ja vamma. Työkyvyttömyyseläke, joka myönnetty toistaiseksi on netto 2225€/kk. Mitä mieltä eläkkeen määrästä? Pidän itse normaali suuruisena. Pärjään sillä ja sopeutan menoja tulojen mukaan. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Oma velaton kerrostalo kaksio.
Tulisitko toimeen tuolla rahalla?
Kommentit (80)
Tuohan on ap:lle oikea lottovoitto. Harva saa noi isoa eläkettä. Moni saa vähemmän palkkaa kokopäiväisesti työskennellessä. Ei muuta kun hyvät lääkkeet kipuun niin voi nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ap:lle oikea lottovoitto. Harva saa noi isoa eläkettä. Moni saa vähemmän palkkaa kokopäiväisesti työskennellessä. Ei muuta kun hyvät lääkkeet kipuun niin voi nauttia elämästä.
Se voi ehkä tuntua siltä mutta kyllä mulle on ainakin ollut todella kova pala se että olen joutunut luopumaan harrastuksistani jotka ovat kaikki olleet ns. käsillä tekemistä (esim eri instrumenttien soittaminen ja neulominen, virkkaus, maalaus jne) ja minulle todella tärkeitä. On ollut välillä mielenterveyskin kovilla. Ihan eri asia jos olisin menettänyt toisen jalan toimintakyvyn, se ei olisi haitannut yhtään niin paljon.
Kaverilla on suunnilleen samansuuruinen eläke, mt- ongelmien takia yli 30 vuotta. Viikon max. alkukuusta menee kovaa, sitten pa. Itsellä jää käteen ansiosidonnaista tonnin vähemmän lapaan, en saa millään kaikkea menemään. Pitäs mennä ens viikolla auttelemaan muutossa, tarjoaako edes mitään talkoolaisille. Kyselee röökiä ja alkoa, virontuomisia. Tuplahinta ja käteismaksu, kaikkea löytyy
No en kyllä kadehtisi, jos noinkin nuorena käsi meneetoimintakyvyttömäksi
Mieluummin pidän terveet kädet ja saan hieman pienemmän eläkkeen ja olen loppuun asti töissä
Terveys on tärkeintä
Vierailija kirjoitti:
Mun työkyvyttömyyseläke netto on hiukan yli 1000 euroa/kk. Että en voi käsittää noin isoa summaa.
Mulla 1750€ netto. Jäin 50v tk eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 53 vuotias. Olin 46 vuotias, kun tapaturma kävi. Aamuin ja illoin särkylääkkeet. Lääkärin hoidossa. Vakuutusyhtiö hoitaa kaikki mikä liittyy käden vammaan. 19 vuotta jäi työelämästä pois.
Minä käyn työssä ja syön 15 lääkettä joka ja päivä. Työhaluttomuus ajaa ihmiset työkyvyttömyys eläkkeelle. Lääkkeet on keksitty sitä varten, että töissä pystyy käymään.
Voi sen noinkin ajatella. Yksi väärä liike niin kolme viikkoa saikulla selän takia. Ja sitten lääkeillä mennään kunnes taas nuljahtaa. Mieluummin olisin terve mutta ei voi mitään. Kaupungin omistama konserni on työnantaja, muuten olisin pihalle potkittu. Työ on kyllä mukavaa. Pari vuotta vielä ja ovat luvanneet pitää eläkkeelle asti. On hyvä yhteishenki vai onkohan syynä se että kaikki otetaan irti maksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi tarkoittaa lopullinen. Ei päättymispäivää.
AP
Mutta ei välttämättä. Naapuri pääsi mt ongelmista (Burn out omien puheidensa mukaan) toistaiseksi eläkkeelle. Alle 10 v kuluttua joutui uudestaan testeihin.
"Voiko työkyvyttömyyseläkkeen perua?
Työkyvyttömyyseläkkeen voi myös laittaa lepäämään enintään kahdeksi vuodeksi. Myönnetty työkyvyttömyyseläke voidaan myös lakkauttaa, mikäli asiakas on tullut takaisin työkykyiseksi.29.10.2018
Enpä ole kateellinen sille, jonka terveys on mennyt jo työikäisenä. Terveyttä ei mikään korvaa.
Kyllähän tuolla toimeen tulisi, pakkohan se olisi. Mutta mitään yltäkylläistä elämää kyllä ei. Maksettu asunto ja 500k salkku josta ~2k/kk osinkoja niin sitten voisi jo vähän käydä matkoilla yms viihteellä.
Minuakin ihmetyttää, miten käden takia saa pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Eikö ole mahdollisuutta kouluttautua toiselle alalle? En siis tuomitse enkä tiedä tarkemmin ap:n tilannetta, mutta ihan yleisellä tasolla ihmetyttää.
Itse olen tehnyt toimistohommia murtuman takia yhdellä kädellä. Toki eri tilanne, mutta monia töitä voi tehdä yhdelläkin kädellä.
Saat enemmän kuin minä kokopäivätyöstä.
Hyvä summa, varsinkin kun saat tienata vielä tuohon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihmetyttää, miten käden takia saa pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Eikö ole mahdollisuutta kouluttautua toiselle alalle? En siis tuomitse enkä tiedä tarkemmin ap:n tilannetta, mutta ihan yleisellä tasolla ihmetyttää.
Itse olen tehnyt toimistohommia murtuman takia yhdellä kädellä. Toki eri tilanne, mutta monia töitä voi tehdä yhdelläkin kädellä.
Kyllä mutta ota nyt kuitenkin hyvänen aika huomioon se että hetki yhdellä kädellä on aivan eri asia kuin pitkä aika yhdellä kädellä. Mulla kun oli yhdessä vaiheessa ennen luudutusta niin kova kipu dominantissa kädessä että se oli pois pelistä niin se toinen käsi oli pitkään niin kovalla rasituksella että siihenkin tuli kipuja sain mm. tenniskyynärpään ja tämä vain ihan kotona tehtävistä pienistä askareista. Voi luoja miten kipeä olisikaan ollut jos jotain oikeaa työtä olisi pitänyt sillä yrittää tehdä vielä lisäksi. Ei sitä tietenkään tajua miten hankala tilanne tällainen on ellei itse ole sitä kokenut.
Toivottavasti kuo*et mahdollisimman nopeasti rasittamasti tätä yhteiskuntaan. Katsos pask*pää, täällä pitäisi muidenkin pysytä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työkyvyttömyyseläke netto on hiukan yli 1000 euroa/kk. Että en voi käsittää noin isoa summaa.
Mulla 1750€ netto. Jäin 50v tk eläkkeelle.
Mulla reilu satanen enemmän ja jäin saman ikäisenä, pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sain itse ohjausta ammatillista kuntoutusta varten ja kyllä oli ohjaajallekin haastavaa yrittää "keksiä" työ jossa pärjää vaikean käsivamman kanssa kun toimistotyökin rajautuu pois. Sen työn kun pitäisi sitten myös realistisesti työllistääkin, eli ei voi kouluttautua vaikka runonlausujaksi vain sen vuoksi että siinä on työ mitä pystyy fyysisesti tekemään ilman käsiä. Tarkoitus on kuitenkin myös työllistyä.
Siis aloittajalla työkyvyttömyyseläke tapaturman vuoksi. Itsellä työtapaturman vuoksi tapaturmaeläke. Vakuutusyhtiö maksaa minunkin eläkkeen, mutta senttiäkään en saa tienata tai yhtiö katsoo minun olevan työkykyinen. Oma haaveri sattui ollessani 32 vuotias. Nyt päälle nelikymppisenä saan eläkettä 3950€ kuussa miinus verot 33 pinnaa.
Minähän saan palkkaa vähemmän. Ja on vaan pärjättävä.
No sehän on määräytynyt sinun aiemman tulotasosi perusteella. Laskettu vuosityöansio, eläke (vuosi tapaturman jälkeen) on 65% vuosityönansiosta. Sitä ennen on maksettu 100% päivärahaa.
No ei tietenkään kukaan saa pelkästä murtumasta eläkettä vaan kyllä siihen käteen on täytynyt jäädä jokin toimintakykyä merkittävästi haittaava vamma. Ja myös kipuja. Murtumahan yleensä paranee hyvin. Ja voin sanoa että on todella haastavaa etsiä sellainen työ missä pärjää yhdellä kädellä, kun siinä on vielä se että kun on yhden käden varassa, niin se tervekin käsi rasittuu melkoisesti. Sitten onkin yhtäkkiä ihan ns. kädetön. Mulle jäi murtuman seurauksena pysyvä haitta käteen ja sain tapaturmavakuutuksesta 6000€ korvauksen pysyvästä invaliditeetista. Eihän tuo tietenkään kata sitä haittaa ollenkaan koska työkyvyn menetyksestä koituu niin isot ansionmenetykset. Toivottavasti vuoden päästä olen töissä!