Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk
Saan työkyvyttömyyseläkettä työtapaturman johdosta, jossa dominantti käsi murtui pahasti. Pirstalemurtuma, josta jäi pysyvä kipu ja vamma. Työkyvyttömyyseläke, joka myönnetty toistaiseksi on netto 2225€/kk. Mitä mieltä eläkkeen määrästä? Pidän itse normaali suuruisena. Pärjään sillä ja sopeutan menoja tulojen mukaan. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Oma velaton kerrostalo kaksio.
Tulisitko toimeen tuolla rahalla?
Kommentit (80)
Taitaa sinua Kpää vtuttaa, kun tk- eläke tulee. Itse olet yhteiskunnan syöpä. Kuole jotta et rasita yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi tarkoittaa lopullinen. Ei päättymispäivää.
AP
Mutta ei välttämättä. Naapuri pääsi mt ongelmista (Burn out omien puheidensa mukaan) toistaiseksi eläkkeelle. Alle 10 v kuluttua joutui uudestaan testeihin.
"Voiko työkyvyttömyyseläkkeen perua?
Työkyvyttömyyseläkkeen voi myös laittaa lepäämään enintään kahdeksi vuodeksi. Myönnetty työkyvyttömyyseläke voidaan myös lakkauttaa, mikäli asiakas on tullut takaisin työkykyiseksi.29.10.2018
Tuo koskee Kelan myöntämää tk eläkettä, joks on sosiaalietuus. Taitaa päätöksessäkin lukea että täytyy ilmoitaa jos työkyky "palaisi", näin olen ymmärtänyt.
Työeläkeyhtiöiden päätöksissä näin ei lue.
Burn outista kukaan ei pääse eläkkeelle, tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mutta ei välttämättä. Naapuri pääsi mt ongelmista (Burn out omien puheidensa mukaan) toistaiseksi eläkkeelle. Alle 10 v kuluttua joutui uudestaan testeihin.
Työkyvyttömyyseläkkeen voi myös laittaa lepäämään enintään kahdeksi vuodeksi. Myönnetty työkyvyttömyyseläke voidaan myös lakkauttaa, mikäli asiakas on tullut takaisin työkykyiseksi.29.10.2018
Sitten vielä sellainen seikka että oliko henkilö tehnyt työtä eläkkeen rinnalla, ja ansioraja ylittynyt ?
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo on vaan toistaiseksi. Veljelläni oli vastaava homma, eläke 3200€/kk. Meni alle 10 vuotta kun putosi "normaaliksi" 2500 €/kk. Itse olen ollut 11v tk eläkkeellä ja päätös oli "jatkuva työkyvyttömyys eläke" (ELO yhtiö)
Aloittaja on työtapaturman vuoksi määräaikaisella eläkkeellä. Eli hän saa nyt eläkettä normipalkkansa verran.
Mikäli ei kuntoudu työkykyiseksi eläke arvioidaan uudelleen. Eli jää n puoleen palkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo on vaan toistaiseksi. Veljelläni oli vastaava homma, eläke 3200€/kk. Meni alle 10 vuotta kun putosi "normaaliksi" 2500 €/kk. Itse olen ollut 11v tk eläkkeellä ja päätös oli "jatkuva työkyvyttömyys eläke" (ELO yhtiö)
Aloittaja on työtapaturman vuoksi määräaikaisella eläkkeellä. Eli hän saa nyt eläkettä normipalkkansa verran.
Mikäli ei kuntoudu työkykyiseksi eläke arvioidaan uudelleen. Eli jää n puoleen palkastaan.
Ei. Kyseessä on vakuutusyhtiön myöntämä tapaturmaeläke ( huom! Eri kun työeläkeyhtiön myöntämä tk eläke), myönnetty toistaiseksi, eli pysyvästi.
Ei ole määräaikainen.
Ruhtinaallisesti. Nykytulot 1100 e/kk. Pakollisten menojen jälkeen jää hiukan alle 400 e.
Kaikkea ihmiset sitten kadehtivat.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on määräytynyt sinun aiemman tulotasosi perusteella. Laskettu vuosityöansio, eläke (vuosi tapaturman jälkeen) on 65% vuosityönansiosta. Sitä ennen on maksettu 100% päivärahaa.
Puhut työkyvyttömyyseläkkeestä.
Aloittaja on tapaturmaeläkkeellä, jolloin:
"Eläkkeen suuruus määräytyy vuosityöansion perusteella ja se on yleensä 85 % vuosityöansiosta alle 65-vuotiaalle ja 70 % yli 65-vuotiaalle. Tapaturmaeläke on tarkoitettu korvaamaan työntekijän ansionmenetystä silloin, kun työkyvyttömyys jatkuu vielä vuoden kuluttua vahinkotapahtumasta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tuo koskee Kelan myöntämää tk eläkettä, joks on sosiaalietuus. Taitaa päätöksessäkin lukea että täytyy ilmoitaa jos työkyky "palaisi", näin olen ymmärtänyt.
Työeläkeyhtiöiden päätöksissä näin ei lue.
Burn out
Koskee kaikkia eläkkeitä. Järki jo sanoo jos olet tervehtynyt niin et voi saada tk-eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla olisin rikas.
Menot on nykysellään 300€ kk
Tulot 0€ useamman vuoden ajan.
Kohta on säästöt loppu.
Sairaslomalla olen ollut koko ajan.
Pitäis hommata lisäksi joku mt diagnoosi tuohon lisäksi niin lääkäri neuvoi jotta kela maksaisi.
En saa toimeentulotukea.
Et olisi.
koska et ole nytkään rikas niin TULOILLA ei muutu rikkaaksi koska rikas on VARALLISUUDEN adjektiivi ei TULOJEN. Ihan sama mitkä tulot ovat, jos ne käyttää kaikki ennen seuraavien tulojen saantia, ei tule koskaan rikkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on siis työhaluttomuuseläkkeellä.
No lykkää kätesi sirkkeliin - mieluummin molemmat - niin pääset itsekin nauttimaan tuosta samasta ihanuudesta, ja kun ei tuo omakaan tekstisi mitään suurta työmoraalia osoita eikä heijastele.
Toisin sanoen: Sinä itse olet työhaluton, mutta et sallisi samaa kenellekään muulle ja luonteeltasi olet laiska ja vahingoniloinen iilimato.
Olisipa isäsi käyttänyt kortonkia sillä kertaa kun Sinut ruiskaisi meidän kaikkien suureksi epäonneksi ja murheeksi.
Enska Takuueläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Mulla bruttoeläke 5065 € ja ei tahdo riittää. Kestää aikansa että tottuu siihen että tulee paljon vähemmän kuin töissä ollessa, menot ei oo muuttunu.
Tuosta veron täytyy olla luokkaa 40 prosenttia? Paljonko saat käteen nettona?
Loukkasin jalkani työssä, jalka operoitiin ja leikkaus aiheutti vain pahemman kivun. Menetin työkykyni ja työpaikkani enkä ole saanut senttiäkään rahaa mistään. Nyt olen työttömänä. Hellurei.
On hyvä eläke.Minä en millään pääse kolme työkyv.eläke hakua,kaikki hylätty.61v.Viimeksi töissä 2010.,Ei enää töihin ole.Pääsen eläkkeelle lähes 66v.
En tiedä ap:n tilanteesta, mutta tiedän pari tapausta, jotka pääsivät työkyvyttömyyseläkkeelle todella heppoisin perustein, tosin siitä on jo aikaa. Toinen varsinkin teki kaikenlaista nikkarointi- ym.hommaa pimeästi kavereilleen, eipä paljon työkyvyttömyys haitannut. Ruikuttaa kyllä osasi.
Nykyään on sitten eläkeikää lähestyvää porukkaa, joilla on useampi krooninen, fyysinen sairaus, mutta ei toivoakaan päästä työjyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä eläke.Minä en millään pääse kolme työkyv.eläke hakua,kaikki hylätty.61v.Viimeksi töissä 2010.,Ei enää töihin ole.Pääsen eläkkeelle lähes 66v.
Harmin paikka! Itse en ole edes yrittänyt eläkkeelle, koska hylkäys tulisi. Lääkkeillä mennään pätkätyöstä toiseen. Eipä ihme, että tulee sairauslomia, kun terveys ei kestä.
Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Itellä 1550e netto ja tulen ihan hyvin toimeen. Lääkkeisin ei mene paljoa kuin vain omavastuu 70e ja muuten 100% lääke korvattavuus. Vuokra 460e kunnan rivitalo ja muut laskut 100e. Ruokaan 150-300e kuussa.
Suomessa 3000 eur palkka on kapitalismia