Voiko sähköasentajan tai putkimiehen töitä tehdä jos ei ole autoa tai ajokorttia?
Kommentit (35)
No periaatteessa jos työskentelet sähkärinä jonkun kanssa yhdessä tai juurikin jossakin tehtaassa, voi olla mahdollista että pärjäät ilman ajokorttia. Työnantajan näkökulmasta taas kortittoman palkkaaminen on riski, koska kortittomuus rajoittaa niin paljon työntekijän sijoittamista eri työpisteisiin/-tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on noissa töissä aika lailla välttämätön, omaa autoa ei tarvita, sillä työmaalle mennään työnantajan autolla. Aika usein tosin sekä sähkö- että putkiasentajat ovat yksityisyrittäjiä jolloin auto ja kalusto ovat myös omia.
Kaikille ei pystytä pakuja hankkimaan. Itse jouduin ostamaan oman auton jos halusin töitä. Näin tein ja nyt olen töissä. Onneksi kilsoista saa korvauksen.
Anna työnantajan päättää, voitko tehdä niitä hommia kortittomana. Älä lähde itse arvioimaan sitä.
Ei tarvitse huoltoautossa tehdä töitä. Menee linjasaneerauksiin tai uudisrakennukselle.
Mies on putkiasentaja.
Voi. Jos menet esimerkiksi jollekin isommalle rakennustyömaalle, niin siellä normaalisti kaikki tuodaan teitä varten paikan päälle, ja jos jotain ajoa tulee niin sä et ole paikan ainoa sähkäri/putkari vaan joku toinen voi hoitaa sen ajon.
Sähkäreille/putkareille on paljon sellaisia töitä joissa ajokortti on välttämätön, mutta on myös sellaisia joissa ei ole juuri väliä onko sulla ajokorttia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu pitkäkestoisella urakkatyömaalla.Työnantaja kuskaa tarvikkeet työmaalle ja työkalut ja haalarit yms.......
No tuskin työnantaja erikseen pitää jotain kuskia kuskaamassa tavaroita. Kyllä mennään aamulla firmaan ja otetaan se firman paku ja mennään työmaalle ja päivän jälkeen se paku helkkarin kalliiden työvälineiden kansa viedään työnantajalle takaisin. Sähkömiehet kulkee pitkin päivää useissakin paikoissa. Ei sähkömiestä tarvita koko aikaa rakennustyömaalla.
Meinaatko sä tosissasi, että se firman paku on jokaiselle putkimiehelle erikseen? Ei tämä mikään Saudi Arabia ole
Ajokortti maksaa halvimmillaan jotain 1300e. Pieni sijoitus siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: Mikä saa sinut edes kuvittelemaan, että tämä viittaamasi urakkaluontoinen työ voisi onnistua ilman autoa?
Olen itse sähköurakoitsija, jolta otettiin ajokortti pois terveyssyistä. Siihen loppui muuten keikat ja sitä myöten tulot.
Ajattelin että menisin julkisilla työmaalle, teen päivän töitä siellä ja lähden kotiin, tämän toistan 5 päivänä viikossa
Eli siis olet käyttänyt monta vuotta opiskellaksesi sähköasentajaksi, mutta missään vaiheessa ei ole käynyt mielessä että hommissa käytännössä tarvitaan ajokorttia ja autoa, et ole niitä suorittanut ja olet sen vuoksi työttömänä?
Ei ja patteriautolla vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: Mikä saa sinut edes kuvittelemaan, että tämä viittaamasi urakkaluontoinen työ voisi onnistua ilman autoa?
Olen itse sähköurakoitsija, jolta otettiin ajokortti pois terveyssyistä. Siihen loppui muuten keikat ja sitä myöten tulot.
Ajattelin että menisin julkisilla työmaalle, teen päivän töitä siellä ja lähden kotiin, tämän toistan 5 päivänä viikossa
Eli siis olet käyttänyt monta vuotta opiskellaksesi sähköasentajaksi, mutta missään vaiheessa ei ole käynyt mielessä että hommissa käytännössä tarvitaan ajokorttia ja autoa, et ole niitä suorittanut ja olet sen vuoksi työttömänä?
Täytyy jatkossa muistaa kysyä työnhakijoilta tarkemmin ajokortit. Olen jotenkin omassa kuplassani ajatellut, että kaikilla sähköasentajilla kortti on. Mutta toden totta, voihan se joltain puuttua.
Samoin pidän itsestään selvänä, että työnhakijat ei ole värisokeita.
T. Sähköalan yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu pitkäkestoisella urakkatyömaalla.Työnantaja kuskaa tarvikkeet työmaalle ja työkalut ja haalarit yms.......
No tuskin työnantaja erikseen pitää jotain kuskia kuskaamassa tavaroita. Kyllä mennään aamulla firmaan ja otetaan se firman paku ja mennään työmaalle ja päivän jälkeen se paku helkkarin kalliiden työvälineiden kansa viedään työnantajalle takaisin. Sähkömiehet kulkee pitkin päivää useissakin paikoissa. Ei sähkömiestä tarvita koko aikaa rakennustyömaalla.
Meinaatko sä tosissasi, että se firman paku on jokaiselle putkimiehelle erikseen? Ei tämä mikään Saudi Arabia ole
Ne työkalut on siellä paksussa, ei niitä repussa kanneta. Työmaalle mennään autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu. Putkimiehillä ja sähköasentajilla on paku täynnä työkaluja ja kaikkea tarvittavia osia. Myös töitä tehdessä huomaa, että tarvii jotain ja se käydään hakemassa.
Myös salatupakalle päästävä kauemmas. Varastolta haettava hanan putken suhina suodatin yms.
Ensinnäkin on tehtaita, jossa valmistetaan sähkökojeistoja. Melkein jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa on vähintään lähistöllä tällainen tehdas, vaikka ei ehkä uskoisi.
Toisekseen lähes kaikissa muissakin tehtaissa on omat sähköasentajansa. Esimerkiksi elintarviketehtaissa. Voit käydä töissä yhdessä ja samassa paikassa vuodesta toiseen, jos osaat hommasi.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin on tehtaita, jossa valmistetaan sähkökojeistoja. Melkein jokaisessa vähänkin suuremmassa kaupungissa on vähintään lähistöllä tällainen tehdas, vaikka ei ehkä uskoisi.
Toisekseen lähes kaikissa muissakin tehtaissa on omat sähköasentajansa. Esimerkiksi elintarviketehtaissa. Voit käydä töissä yhdessä ja samassa paikassa vuodesta toiseen, jos osaat hommasi.
Ei sinne tehdastyöpaikkoihinkaan vaan kävellä sisään ja ilmoiteta, että "tulin nyt tänne töihin, kun ei ole ajokorttia ja urakkaluontoiset sisäjohtoasennukset ei siksi onnistu".