Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästin lapselle pienistä rahoistani ja hän viis veisaa

Vierailija
27.02.2025 |

Eli pistin 20€/kk lapsen tilille ja sitten joskus jonkun kympin lisää. Yhteensä sain kerättyä 3500€. Lapsi täytti 18v jolloin hän sai rahat käyttöön. Itse kuvittelin, että ostaisi ajokortin ja sitten vaikka jotain muuta kivaa. Mutta ei. Hän vaan törsää niitä rahoja. Jotenkin harmittaa. Ei olisi pitänyt kerätä hänen nimissä niitä rahoja. Itselle kun olisin laittanut jemmaan niin nyt olisi maksaa hänelle ajokortti sun muuta. No tämä on lapseni valinta jota varmaan katuu myöhemmin. Silti minua harmittaa.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös säästänyt kummallekin lapselleni ja nyt on koossa noin 20 000, 10 000 per lapsi siis. Esikoinen täyttää loppuvuodesta 18 vuotta ja olen myös miettinyt, että toivottavasti ei ihan kaikkea tuhlaa. Joku parin tonnin matka olisi ihan jees, mutta toivottavasti ei kaikki menisi ihan heti.

Olen vähän eri mieltä, että rahakasvatus olisi joku oikotie onneen. Uskon, että kyse on ihan persoonallisuudesta. Toisilla on kova polte laittaa kaikki haisemaan, toiset osaa elää järkevästi. Itsekin sain 18-vuotiaana ihan merkittävän summan isältäni ja ihan järkevästi sen käytin, pikkuhiljaa. Kyse oli siis noin kymppitonnista, markoissa kylläkin, mutta se tuntui silloin isolta rahalta. En todellakaan tuhlannut kuin viimeistä päivää. Yhtä paljon arvostin rahaa, oli se sitten itse hankittua tai lahjaksi saatua. 

Hienoa ap, että olet pystynyt säästämään lapsellesi. Toivottavasti lapsi kuitenkin pikkuhiljaa ymmärtää, että ihan kaikkea ei tarvitse heti käyttää. 

Vierailija
82/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain antaa rahaa niin eihän se lapsi opi sitä käyttämään ja säästämään. Oppii sitten joskus persaukisena kantapään kautta.

Valitettavasti näin. Ja kun se osuu täysikäistymisen kanssa samaan aikaan, niin seuraukset voi olla ikäviä. Kun ei ole työelämää takana ja tajua rahan ansaitsemisesta itsellä, niin sen arvo jää ehkä vähän hämäräksi. Lähipiirissä käynyt näin. 18 vuotta säästetty pesämuna annettiin käteen, ja uskottiin, että fiksu nuori sen käyttää fiksusti. Niin ei käynyt. Meni viihteeseen. ja päihdekokeiluihin siinä määrin, että addiktoitui. Opiskelu jäi, ja kaikkien tietämättä sitäkään jonkun aikaa, niin samanaikaisesti ehti kertyä reilusti pikavippejä. Läheiset aikuiset autteli maksuissa kykyjensä mukaan, ja sekin vain pahensi ja pidensi pudotusta. Huumeidenkäyttö muuttui hallitsemattomaksi ja fiksu nuori sen mukana epäluotettavaksi ja

Turha huumeaddiktiosta on pesämunaa syyttää. Ongelman juuri on jossain muualla. Useimmiten ongelmaiset nuoret lähtevät huumejuttuihin. Aika usein ovat myös köyhiä muiden ongelmien lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lopeta tämän asian jankkaamista ennen kuin joku tässä alkaa miettimään onko tämä lapsi koulussa saako opintotukea , asuuko siis kotona? Onko hän päivisin kotona? Hän siis on nyt juuri täyttänyt 18? Onko hänelle harrastuksia? Ja mitä tarkoitetaan törsäämisellä hänen kohdallaan? Mitä tekee päivisin? Onko hakenut kouluun? Onko jopa valmistunut jostain ? Saako jotain rahaa jostain palkkaa, tai kela etuuksia? Mihin hän yleensä käyttää rahaa.. täällä vaan jeesustellaan kuinka paskoja jotkut nuoret on käyttämään rahaa.. missään ei pohdita mitä tämä kyseinen nuori voisi oikeesti haluta ?

Vierailija
84/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tehnyt muuta virhettä kuin se, että säästit tilille. Rahastoon (joku kansainvälinen indeksirahasto) se pitää laittaa! Oma lapsi nyt 11v, ja olen laittanut 50 eur/kk rahastoon, nyt jo siellä on pitkälti yli 20.000€

Vierailija
85/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä mukula. Mitäs teit.

Vierailija
86/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole mitään unelmia tai tavoitteita kuten ajokorttia mihin ne rahat käyttäisi. Siksi raha menee vain peruselämiseen.

törsäys ei luukost peruselämiseltä tosin, varsinkaan joku 18v :D 

Vierailija
87/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, miten ikävältä tuo tuntuu, kun pienistä rahoista olet säästänyt. Raha on vähän sellaista, että toisilla se vain polttelee taskuissa, vaikka miten olisi yritetty opettaa järkevää rahankäyttöä. Omat nuoreni ovat järkeviä rahankäyttäjiä, mutta ei sekään välttämättä mikään autuaaksi tekevä asia ole. Lapseni ovat suorastaan pihvejä, eivätkä juhli tai shoppaile tai tee mitään, mihin rahaa kuluu. Kyllä nuoruuteen kuitenkin mielestäni kuuluu tietynlainen huolettomuus, vaikka sitten rahankäytönkin suhteen. Ehkä nuoresi oppii tästä jotain.

Vierailija
88/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on alusta asti tiennyt että hänellä on säästöjä opiskeluun, ajokorttiin ja ehkä jopa asuntoon. Alusta asti olen sanonut että jos hassaa typeryyksiin, niin enempää ei saa kuin vasta perintöä.

Jännä nähdä miten käy, maaginen päivä on kesän alussa. No, ajokortin ajamisesta on jo puhunut, toisaalta kysyi että pitääkö hänen maksaa se itse. Luulen että jättää mieluiten säästöt opiskeluun.

Vierailija
89/94 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en lopeta tämän asian jankkaamista ennen kuin joku tässä alkaa miettimään onko tämä lapsi koulussa saako opintotukea , asuuko siis kotona? Onko hän päivisin kotona? Hän siis on nyt juuri täyttänyt 18? Onko hänelle harrastuksia? Ja mitä tarkoitetaan törsäämisellä hänen kohdallaan? Mitä tekee päivisin? Onko hakenut kouluun? Onko jopa valmistunut jostain ? Saako jotain rahaa jostain palkkaa, tai kela etuuksia? Mihin hän yleensä käyttää rahaa.. täällä vaan jeesustellaan kuinka paskoja jotkut nuoret on käyttämään rahaa.. missään ei pohdita mitä tämä kyseinen nuori voisi oikeesti haluta ?

En oo ap, mutta vastaan joihinkin kysymyksiin näiden tietojen ja yleistiedon perusteella. Jos lapsi on juuri täyttänyt 18v, niin hän on 2007 syntynyt, tai sitten 2006 loppupuolella, ja koska oppivelvollisuus koskee 2005 jälkeen syntyneitä 18 ikävuoteen asti, niin hän varmaan on lukion tai amiksen tokalla tai kolmannella. Joten opiskelee päivisin, ei ole ehtinyt vielä valmistua mistään, saa korkeintaan opintorahaa, joka on korkeintaan muutama kymppi, koska asuu vielä kotona (millä rahalla olisi muuttanut kotoa pois ja olisi ap tästä varmaan maininnut). 

Vierailija
90/94 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsinaisesti lapsille säästänyt. Nuoremman pojan rahan käyttö ärsyttäå. Ostanut 2 autoa, tietsikan, kalliita älypuhelimia osamaksulla.  On kuitenkin töissä mutta annan paljon avustusta kun en halua että joutuu ulosottoon. Nyt pistin stoppia. 

Vierailija
91/94 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki eivät edes halua ajokorttia.

Vierailija
92/94 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua asia etukäteen, jatkoa ajatellen. 

Vierailija
93/94 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaa lapsen käyttäytyvän samalla tavalla, kuin itse (kymmeniä vuosia vanhempana ihmisenä) haluaa lapsen käyttäytyvän? Odottaa käyttäytyvän? Itse käyttäytyisi? Kaikki typeriä oletuksia, jotka vieläpä perustuvat vain omiin harhakuvitelmiin.

Vierailija
94/94 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran annoit 18 v lahjaksi, on lapsesi oikeus tehdä niillä mitä haluaa. Et ollut määritellyt lapeellesi mihin käyttöön olit lahjan antanut, joten pulinat pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä