Säästin lapselle pienistä rahoistani ja hän viis veisaa
Eli pistin 20€/kk lapsen tilille ja sitten joskus jonkun kympin lisää. Yhteensä sain kerättyä 3500€. Lapsi täytti 18v jolloin hän sai rahat käyttöön. Itse kuvittelin, että ostaisi ajokortin ja sitten vaikka jotain muuta kivaa. Mutta ei. Hän vaan törsää niitä rahoja. Jotenkin harmittaa. Ei olisi pitänyt kerätä hänen nimissä niitä rahoja. Itselle kun olisin laittanut jemmaan niin nyt olisi maksaa hänelle ajokortti sun muuta. No tämä on lapseni valinta jota varmaan katuu myöhemmin. Silti minua harmittaa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut tiukkaa niin ehkä lapseni nyt kuvittelee olevansa rikas, kun sai kerralla suuren summan. Ehdotin minä sijoittamistakin, edes kolmasosalla summasta. Mutta jostain syystä ei nyt innosta sekään. Ja minäkin kyllä autan minkä pystyn kaikessa. Mutta, jospa joku nyt pienen lapsen vanhempi ottaisi tästä viisautta eikä säästä suoraan lapsen tilille vaan itselleen, ja sitten ostaa tosiaan itse ne mitä haluaa rahoilla käytettävän. Harmittaa, lähinnä juuri että itse ajattelin olevani tosi fiksu ja olin aina niin ylpeä tästä, kun näin tein. Itse en ole saanut mitään aikanaan, niin ajattelin, että onpas mukava, kun lapseni saa edes jotain.
Pienen lapsen vanhempana todellakin säästän ja sijoitan lapselle. Lapsi on alta kouluikäinen ja ymmärtää talousasioista jo kaikki perusperiaatteet ja syy-seuraus -suhteet. Ei se
Luuletko että lapsi mystisesti lakkaa siinä 14 vuoden paikkeilla ymmärtämästä talousasioita? No siinähän luulet. Tiedän kyllä, miten oman lapseni kasvatan. Itsekin olin jo lapsena säästäväinen ja nuorena aikuisena sain haltuuni kymmeniä tuhansia. Ei tullut mieleenkään humputella niitä.
Uskokaa jo se tosiasia, että 18v on vielä tyhmä kuin saapas. Hän ei osaa ajatella asioita huomista pidemmälle. Vasta 25:en ikävuoden jälkeen ihmiselle, sukupuolesta riippumatta, alkaa tulemaan järkeä päähän. Toki aina on ollut ja tulee olemaan myös ihmisiä jotka kehittyvät normaalia nopeammin ja niitäkin, jotka vielä seitsemänkymppisinäkin käyttäytyvät kuin teinit. He ovat kuitenkin poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on vasta pieni, joten toivon että ehtii viisastua ennen kuin saa säästöt käyttöön. Mutta siis opetan järkevää rahankäyttöä ja oppi ei tunnu menevän perille kovin hyvin... Sai juuri 50e lahjarahaa (meille siis iso raha) ja osti Google lahjakortin... Yhdellä klikillä käytti johonkin pelihahmoon, joka sitten olikin kuulemma ihan turha ja surkea...:(
Tuo on ihan tuttua mutta hyvä kun lapsi saa sentään ne rahat omaan käyttöönsä eikä vanhempien tuottotilille joista lapsi ei tiedä mitään. Nyt lapsi sai opetella, harjoitella, sai valita itse ja kokeillakin asioita. Kaikki maksaa nykyisin paljon ja lapset tarvitsevat kokemuksiakin elämästä.
Omakin lapseni on ollut hieman kokeilevampi ja rahaa on mennyt hukkaankin välillä mutta oppii samalla ja viisastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut tiukkaa niin ehkä lapseni nyt kuvittelee olevansa rikas, kun sai kerralla suuren summan. Ehdotin minä sijoittamistakin, edes kolmasosalla summasta. Mutta jostain syystä ei nyt innosta sekään. Ja minäkin kyllä autan minkä pystyn kaikessa. Mutta, jospa joku nyt pienen lapsen vanhempi ottaisi tästä viisautta eikä säästä suoraan lapsen tilille vaan itselleen, ja sitten ostaa tosiaan itse ne mitä haluaa rahoilla käytettävän. Harmittaa, lähinnä juuri että itse ajattelin olevani tosi fiksu ja olin aina niin ylpeä tästä, kun näin tein. Itse en ole saanut mitään aikanaan, niin ajattelin, että onpas mukava, kun lapseni saa edes jotain.
Pienen lapsen vanhempana todellakin säästän ja sijoitan lapselle. Lapsi on alta kouluikäinen ja ymmärtää talousasioista jo ka
Moni varmasti YMMÄRTÄÄ myös että huumeet ovat pahasta mutta siltä käyttävät niitä. Voit kasvattaa lapsesi miten vaan muttei se ole tae että heistä tulee sinun kopioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on vasta pieni, joten toivon että ehtii viisastua ennen kuin saa säästöt käyttöön. Mutta siis opetan järkevää rahankäyttöä ja oppi ei tunnu menevän perille kovin hyvin... Sai juuri 50e lahjarahaa (meille siis iso raha) ja osti Google lahjakortin... Yhdellä klikillä käytti johonkin pelihahmoon, joka sitten olikin kuulemma ihan turha ja surkea...:(
Siitähän sai kunnon opetuksen. Tli tuli, tili meni.
Hän saattoi nauttia siittä kokemuksesta kuitenkin. Lapsien iloa ei osata arvostaa. Kaikki mitataan ja punnitaan rahassa, kaikki pitää säästää ja jättää elämää elämättä. Typeryyttä sekin puoli asioista.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tekee sitä mitä pitää. Talous pyörii kun kuluttaa. Se ei nimenomaan silloin pyöri kun säästetään.
Tämäkin puoli ja lasten täytyy saada elää sekä nauttia elämästä.
Mua vähä kiinnostaisi että mitä tämä törsääminen hänen kohdallaan on 🤔 onko hänellä oikeasti tarvetta ajokorttiin, onko hän edes ilmaissut haluavansa sellasen .. ymmärrän että vanhempi toivoo nuoren käyttävän rahaa fiksusti mutta kyllä siitä pitää kyetä keskustelemaan ja varsinkin jos elämä on ollut tiukempaa ja niukempaa sitä kahta kauheammin nuori kaipaa ns ylimääräistä josta voi päättää itse.
Tee lapsellesi selväksi että tuo kertynyt potti on käytettävä viisaasti, automaatti rahoitus loppuu siihen.
Tiedän tunteen kun ei saa mitään karkkeja kalliimpaa nuorena ostettua. Mulla oli lapsena perustettu pankkitili jota en käyttänyt. No selvisi sen saldo teininä, nolla markkaa. Osta siinä juttuja joita kaverit ostaa.
Itse säästin molemmille kummilapsilleni 5000 euroa. Toinen laittoi kaiken sileäksi heti, eli matkusti ja hankki "henkistä pääomaa". Toinen taas osti niin kalliin merkkilaukun kuin kyseisellä rahalla vain sai. Jonkin ajan kuluttua hän kertoi myyneensä sen ja tehneensä 1500 euroa voittoa.
"Millaisilla keinoilla lapsi on oppinut? Itsekin opetan, mutta ei tunnu menevän perille...."
Aloitin ihan tosi pienenä jo. Mm.
-selittäminen. Moni aliarvioi pikkulapset. Ennen raskaaksituloa kerroin, miten aion opettaa mm. matikkaa pikkuiselle. Sain osakseni vain naurukommentteja ja vähättelyä, ettei pikkulapsi tule tajuamaan. No, kylläpä vain tuli tajuamaan ja nauttikin siitä. Säännöllinen selittäminen, kertominen, esimerkit.
-erilaiset rahaa käsittelevät pelit ja muutkin pelit. Siis tarkoitan Monopolya ym. Sopivat hyvin jo pienillekin. Kauppaleikit vanhempien kanssa. Ym.
-omat pienimuotoiset kolikot ja setelit, joita saa ns. työnteosta ja hallinnoi itse.
-mukana ruokakauppareissuilla, katsotaan yhdessä hinnat ja vertailut ja pohditaan yhdessä. Ei niin että aikuinen aina vain lappaa kärryyn kertomatta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen vanhempana todellakin säästän ja sijoitan lapselle. Lapsi on al
Osaan kasvattaa lapseni, ei tarvi sinun huolehtia. Fiksu on ja itsesuojeluvaistokin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän sai kunnon opetuksen. Tli tuli, tili meni.
Hän saattoi nauttia siittä kokemuksesta kuitenkin. Lapsien iloa ei osata arvostaa. Kaikki mitataan ja punnitaan rahassa, kaikki pitää säästää ja jättää elämää elämättä. Typeryyttä sekin puoli asioista.
"Yhdellä klikillä käytti johonkin pelihahmoon, joka sitten olikin kuulemma ihan turha ja surkea...:( " Eli totesi itsekin että hukkaan meni, mitäs iloa ja nautintoa siitä oli muuta kuin se sekunnin klikkaus. Lopputulos meni sitten ihan persiilleen, mutta minkäs teet. Kyllä minuakin v..tuttaisi jos itse tekisin samalla tavalla, enkä pitäisi sitä mitenkään elämän nautintona. Elämää voi yrittää elää siten, että siitä jäisi jotain positiivisia kokemuksia, eikä pelkästään tuollaisia mahalaskuja.
Ihan oikea opetus sille lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse säästin molemmille kummilapsilleni 5000 euroa. Toinen laittoi kaiken sileäksi heti, eli matkusti ja hankki "henkistä pääomaa". Toinen taas osti niin kalliin merkkilaukun kuin kyseisellä rahalla vain sai. Jonkin ajan kuluttua hän kertoi myyneensä sen ja tehneensä 1500 euroa voittoa.
Noihan oli molemmat fiksuja tapoja omalla tavallaan.. ehkä tämä matkustelija oppi matkallaan asioita joita ei normi arjessaan olisi oppinut tai kohdannut.. henkistä pääomaa ei varsinaisesti rahassa mitata. Ja toinen hyödynsi varsinaisen rahan ja sijoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortin saa alle tonnilla, joten kyllähän tuosta riittää vaikka mihin
Mutta ei sillä kummoista autoa saa.
Puhe olikin ajokortista ei autosta
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tee merkkilaukuilla voittoa. Arvo laskee, kun liikkeestä astuu ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaan yleisin tapa möhliä lapsen kasvatus. Ei ole käsitelty ja hyväksytty edellisen polven virheitä, joten niitä väistellään vastakkaisen puolen ojaan. Kun kannattaisi keskittyä pysymään keskitiellä. Ilmiötä voimistaa huomattavasti mahdolliset syyllisyyden- tai kiitollisuudentunteet. Esim. lapsi ollut vakavasti sairas tai vanhemmat eronneet.
Mun nuorelle on kaikki isovanhemmat yrittäneet painostaa autokouluun ja luvanneet maksaa sen, mutta hän ei ole kiinnostunut ajamaan ajokorttia. On säästänyt kesätyörahansa ja sijoittanut rahastoihin. Ei tarvitse ajokorttia, koska asumme pääkaupunkiseudulla ja käyttää julkista liikennettä. Isovanhemmat haaveilivat saavansa nuoresta kuskin, kun oma ajo-oikeus kohta loppuu.
Poikaystävän ulosottoihin ne rahat menee. Kuten aina.
Ilmoita hänelle että saa muuttaa pois kotoa kun on 18. Ja hoitaa omat raha-asiansa.
Lapset tekee sitä mitä pitää. Talous pyörii kun kuluttaa. Se ei nimenomaan silloin pyöri kun säästetään.