Säästin lapselle pienistä rahoistani ja hän viis veisaa
Eli pistin 20€/kk lapsen tilille ja sitten joskus jonkun kympin lisää. Yhteensä sain kerättyä 3500€. Lapsi täytti 18v jolloin hän sai rahat käyttöön. Itse kuvittelin, että ostaisi ajokortin ja sitten vaikka jotain muuta kivaa. Mutta ei. Hän vaan törsää niitä rahoja. Jotenkin harmittaa. Ei olisi pitänyt kerätä hänen nimissä niitä rahoja. Itselle kun olisin laittanut jemmaan niin nyt olisi maksaa hänelle ajokortti sun muuta. No tämä on lapseni valinta jota varmaan katuu myöhemmin. Silti minua harmittaa.
Kommentit (94)
Vähän sama kuin antaisi pikkulapselle lahjaksi kirjan, mutta ei opettaisi miten sitä luetaan tai ei lukisi sitä lapsen kanssa. Siinä voi lapsi vaikka piirrellä, leikellä tai taitella kirjan. Ei pidä jättää hommia puolitiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin antaisi pikkulapselle lahjaksi kirjan, mutta ei opettaisi miten sitä luetaan tai ei lukisi sitä lapsen kanssa. Siinä voi lapsi vaikka piirrellä, leikellä tai taitella kirjan. Ei pidä jättää hommia puolitiehen.
Olen minä rahankäyttöä opettanut ja aina puhuttiin siitä, että olen säästänyt hänelle rahaa, jotta saa käytyä autokoulun jne. Ääni muuttui kellossa kun rahat sai käyttöönsä. Se ehkä eniten harmittaa ja luonnollisesti en voi määrätä hänen rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut tiukkaa niin ehkä lapseni nyt kuvittelee olevansa rikas, kun sai kerralla suuren summan. Ehdotin minä sijoittamistakin, edes kolmasosalla summasta. Mutta jostain syystä ei nyt innosta sekään. Ja minäkin kyllä autan minkä pystyn kaikessa. Mutta, jospa joku nyt pienen lapsen vanhempi ottaisi tästä viisautta eikä säästä suoraan lapsen tilille vaan itselleen, ja sitten ostaa tosiaan itse ne mitä haluaa rahoilla käytettävän. Harmittaa, lähinnä juuri että itse ajattelin olevani tosi fiksu ja olin aina niin ylpeä tästä, kun näin tein. Itse en ole saanut mitään aikanaan, niin ajattelin, että onpas mukava, kun lapseni saa edes jotain.
Siis mitä ihmettä. Annoit lapselle lahjan ja nyt petyt kun hän käyttää sen lahjan?? Tosi kiva lahja jos on tarkasti määritelty mihin sen saa tai ei saa käyttää!
Mekin olemme tässä jonkinaikaa säästäneet lapsilisiä lapsen arvo-osuustilille. Oletettavasti siellä on sitten 10-20k€ arvosta etf:iä, kun lapsesta tulee täysi-ikäinen.
Olen periaatteessa jopa vastahakoinen tällaisen pesämunan antamisen suhteen. Mielestäni ihmiselle on hyväksi, jos hän pääsee rakentamaan elämänsä omin avuin.
Oikeastaan toivon, että lapsi hassaisi rahat mahdollisimman nopeasti ja älyttömästi. Hän saisi siten mittaamattoman arvokkaan kokemuksen siitä miten helppo rahaa on hävittää ja miten vaikeaa sitä on hankkia lisää.
Mä olen tuon takia säästänyt ihan minimisummaa lasten rahastoihin ja 80% säästöistä menee omissa nimissä oleviin sijoituksiin joista voin sitten tukea lasten opiskeluja ja elämää tulevaisuudessa.
Mulla on muutama rahasto johon siirrän sillä ajatuksella että ne on korvamerkitty lapsille vaikka ovatkin omissa nimissäni enkä ole niistä lapsille kertonut että ovat heidän tulevaisuudenturvaksi.
Lapsen rahankäyttö on aika paljon kiinni lapsen omasta luonteesta ja siten rahankäyttö saattaa erota todella paljon sisarusten välillä eikä siihen paljon rahakasvatus auta. Myöskin kauheaa kypsyyttä ei voi vielä odottaa juuri 18 täyttäneeltä. Olen ajatellut että jos törsäävät heille säästetyt rahat niin se on heille toivottavasti oppitunti rahankäytöstä, summat on kuitenkin sen verran pienistä kuukausisäästöistä niin ei jää itseäni harmittamaan vaikka rahat menisivät "hukkaan".
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut tiukkaa niin ehkä lapseni nyt kuvittelee olevansa rikas, kun sai kerralla suuren summan. Ehdotin minä sijoittamistakin, edes kolmasosalla summasta. Mutta jostain syystä ei nyt innosta sekään. Ja minäkin kyllä autan minkä pystyn kaikessa. Mutta, jospa joku nyt pienen lapsen vanhempi ottaisi tästä viisautta eikä säästä suoraan lapsen tilille vaan itselleen, ja sitten ostaa tosiaan itse ne mitä haluaa rahoilla käytettävän. Harmittaa, lähinnä juuri että itse ajattelin olevani tosi fiksu ja olin aina niin ylpeä tästä, kun näin tein. Itse en ole saanut mitään aikanaan, niin ajattelin, että onpas mukava, kun lapseni saa edes jotain.
Pienen lapsen vanhempana todellakin säästän ja sijoitan lapselle. Lapsi on alta kouluikäinen ja ymmärtää talousasioista jo kaikki perusperiaatteet ja syy-seuraus -suhteet. Ei se oppi ole hänelle taivaalta tippunut, vaan vanhempien opettamana
Vierailija kirjoitti:
Ajokortin saa alle tonnilla, joten kyllähän tuosta riittää vaikka mihin
Mutta ei sillä kummoista autoa saa.
Onko lapsi ollut koskaan kesätöissä ja pitänyt itsellään suuria summia? Töissä ollessa ihminen vasta yleensä käsittää, että kyseessä on melkoinen summa ja tuo raha on yleensä nuoren koko kesätyön palkkaraha, jos tekee kokopäivätyötä.
Mikä laulaen tulee se viheltäen menee.
Lahjarahat ja perinnöt hassataan, ja vain kovalla työllä itse ansaittujen rahojen arvo tuntuu konkreettiselta. Lapsesi oppii siis talousajattelua vasta, kun joutuu tekemään rahojen eteen töitä.
Täysi-ikäinen on jo vastuussa ihan itsestään ja vanhempien ei enää pitäisi hyysätä aikuisia lapsiaan. Valitettavasti monet viiskymmpisetkin vielä vaatii vanhemmiltaan rahaa ja silloin monet lyö jo nyrkkiäkin pöytään. Kannattaa olla heti alusta asti lujana, jos et itse halua samaa tulevaisuutta.
Oma lapsi on vasta pieni, joten toivon että ehtii viisastua ennen kuin saa säästöt käyttöön. Mutta siis opetan järkevää rahankäyttöä ja oppi ei tunnu menevän perille kovin hyvin... Sai juuri 50e lahjarahaa (meille siis iso raha) ja osti Google lahjakortin... Yhdellä klikillä käytti johonkin pelihahmoon, joka sitten olikin kuulemma ihan turha ja surkea...:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen vanhempana todellakin säästän ja sijoitan lapselle. Lapsi on alta kouluikäinen ja ymmärtää talousasioista jo kaikki perusperiaatteet ja syy-seuraus -suhteet. Ei se oppi ole hänelle taivaalta tippunut, vaan vanhempi
HAHAHA XD puhutaan uudestaan kun lapsesi tulee teini-ikään.
Tuo 20 e/kk ois kannattanut laittaa rahastoon. Ois paljon isompi summa. Ei lapselle kannata tilille säästää. Rahankäyttöä myös opetettava pienestä saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen vanhempana todellakin säästän ja sijoitan lapselle. Lapsi on alta kouluikäinen ja ymmärtää talousasioista jo kaikki perusperiaatteet ja syy-seuraus -suhteet. Ei se oppi ole hänelle taivaalta tippunut, vaan vanhempi
Millaisilla keinoilla lapsi on oppinut? Itsekin opetan, mutta ei tunnu menevän perille....
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on vasta pieni, joten toivon että ehtii viisastua ennen kuin saa säästöt käyttöön. Mutta siis opetan järkevää rahankäyttöä ja oppi ei tunnu menevän perille kovin hyvin... Sai juuri 50e lahjarahaa (meille siis iso raha) ja osti Google lahjakortin... Yhdellä klikillä käytti johonkin pelihahmoon, joka sitten olikin kuulemma ihan turha ja surkea...:(
Siitähän sai kunnon opetuksen. Tli tuli, tili meni.
Vierailija kirjoitti:
Järkevä rahan käyttö on sinusta sitä ettei ikinä osta sitä Mitä itse haluaa ja minkä ajattelee tekevän onnelliseksi? Jo on ankeaa!
Ne rahat voi vaikuttaa tt tukeen, jos on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni toimit silti ihan oikein ja näytit hyvää esimerkkiä. Nyt rahahanat kiinni ja lapsi saa kerätä seuraavan pesämunan omin avuin.
No kyllä tähän pitää löytyä kultainen keskitie. Eli vähemmän rahaa suoraan tilille ja seuraa miten lapsi oppii rahan käyttöä. Isommat lahjat maksaa omalta tililtä.
Lapsihan on nyt 18 ja hänelle on annettu mukava alkupääoma omaan elämään. Ei käyttänyt sitä viisaasti. Miksi enää pitäisi antaa rahaa tai lahjoja? Onko tarkoituksena paapoa loputtomiin?
Itse maksoin itselleni ajokortin kesätyrahoista.
Kerro lapselle, että ajokorttia ei tule, saat itse sen hommata rahoilla, mitkä sait.
Osin ymmärrän. Vanhempani säästi pienistä tuloistaan jotta sai jätettyä perintöä. Yritin sanoa että nauti elämästäsi täysin rinnoin äläkä kituuta. Kun sain perinnön, tuntui hieman pahalle kun sillä ei ollut ehkä niin suurta vaikutusta minun elämääni, kuin mitä sen kerryttämisessä oli ollut vanhemmalleni.