Mitä kaikkea ensimmäiseen omaan kotiin muuttamalla kannattaa olla?
Elokuussa todennäköisesti muuttaa. Anoppi lupasi ostaa imurin. Mietittiin hankintoja, mitä siellä tarvitsee heti. Itse muutin 18-vuotiaana v. 1995, eikä ole mitään mielikuvaa, mitä vanhemmat hankki mukaan. Ehkä kattilan ja paistinpannun ja pöydän ja pari tuolia.
Kommentit (86)
Ei tarvitse kyllä olla kaikkea. Mikro on hyvä olla, lautasia, mukeja, aterimet. Siivousvälineistä imuri, moppi, sanko ja siivousliinoja. Kaikki kahvinkeittimet, vedenkeittimet sun muut on ihan ekstraa, eikä monella nuorella ole edes varaa juoda kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Keittoötarvikkeita: (kauha, paistinlasta, veitsiä), aterimet, astiasto laseineen ja mukeineen, kattila, paistinpannu, uunivuoka. Leivinpaperia, jos juo kahvia niin suodatinpusseja
Siivoustarvikkeet: tiskiharja, keittiöliinoja, siivousrättejä, pesuaineet niin tiskaukseen, yleispuhdistukseen kuin kylpyhuoneen siivoukseen
Perussetti lääkkeitä: särkylääke, laastaria alkuun ainakin
Pyyhkeitä, liinavaatteita
Huonekalut, matot
mikro, mahdollisesti kahvinkeitin, leivänpaahdin, vedenkeitin
Tää on aika kattava. Poika muutti 2v sitten omaan yksiöön ja hankittiin nää kaikki valmiiksi isovanhempien ja tädin kanssa.
Verhot ja valaisimet tosta puuttuu. Pimennysverho oli pojalle tärkeä, että saa nukuttua. Leivänpaahdinta ei tarvii. Ostin pienen pakastimen, kun se jääkaspin pakadtnlokero on onneton.
Työpöydän ja tuolin otti kotoa mukaansa. Ja pöytä+2 tuolia sai käytettynä. Aterimet oli jo aiemmin saanut lahjaksi kummitädiltä.
Mulla oli aikoinaan kirjahylly, sänky, koulupöytä, tuolit,verhot,keittiönpöytä ja tuolit, pesukone, matot, eteisnaulakko. Erillisiä tuoleja. Astiasto, kattilat ym. keittiövälineet. Mikro. Silitysrauta, silityspöytä.Imuri.
Mitä järkeä hankkia ekana vedenkeitintä, leivänpaahdinta, silitysrautaa ja -lautaa? En omista näistä yhtäkään ja olen 35.
Sänky ja siihen vuodevaatteet, pyyhe, kattila, lautanen, lasi ja aterimet. Pikkuhiljaa ostaa sitten mitä huomaa tarvitsevansa. Kierrätyskeskuksista löytää tosi edullisesti esim. astiat. Uutena en lähtisi ostelemaan, kun niitä on joka nurkat täynnä kaikilla muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä hankkia ekana vedenkeitintä, leivänpaahdinta, silitysrautaa ja -lautaa? En omista näistä yhtäkään ja olen 35.
Sänky ja siihen vuodevaatteet, pyyhe, kattila, lautanen, lasi ja aterimet. Pikkuhiljaa ostaa sitten mitä huomaa tarvitsevansa. Kierrätyskeskuksista löytää tosi edullisesti esim. astiat. Uutena en lähtisi ostelemaan, kun niitä on joka nurkat täynnä kaikilla muutenkin.
Mun nuorella kaksi käytetyintä keittiön pienkonetta heti mikron jälkeen on juuri vedenkeitin ja leivänpaahdin. Että jos niitä muutenkin käyttää kotonakin, kyllä niitä varmasti kaipaa omassa asunnossakin. Ilmankin pärjää, toki, mutta eivät näm montaa kymppiä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuorella kaksi käytetyintä keittiön pienkonetta heti mikron jälkeen on juuri vedenkeitin ja leivänpaahdin. Että jos niitä muutenkin käyttää kotonakin, kyllä niitä varmasti kaipaa omassa asunnossakin. Ilmankin pärjää, toki, mutta eivät näm montaa kymppiä maksa.
Ei maksakaan, mutta vievät paljon tilaa pienessä keittiössä. Itsekään (42v) en ole näitä vielä kaivannut.
Vanhin lapsista muutti viime vuonna. Hommattiin paljon yhdessä, mutta ihan ekoina päivinä oli erityisesti käyttöä näille:
Tikkaat/keittiöjakkara, jolta ylttää asentamaan kattolamppuja ja verhoja.
Joku lamppu. Monenkokoisia ruuvareita.
Laseja tai kertakäyttömukeja. Limsaa, mehua ja keksejä tai muuta, josta saa helposti vähän energiaa, jos ruokavälit venyvät.
Pesuaineita, rättejä. Käsipyyhkeitä.
Ja tietenkin sähkösopimus ja kotivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vanhin lapsista muutti viime vuonna. Hommattiin paljon yhdessä, mutta ihan ekoina päivinä oli erityisesti käyttöä näille:
Tikkaat/keittiöjakkara, jolta ylttää asentamaan kattolamppuja ja verhoja.
Joku lamppu. Monenkokoisia ruuvareita.
Laseja tai kertakäyttömukeja. Limsaa, mehua ja keksejä tai muuta, josta saa helposti vähän energiaa, jos ruokavälit venyvät.
Pesuaineita, rättejä. Käsipyyhkeitä.
Ja tietenkin sähkösopimus ja kotivakuutus.
Ai niin. Sakset ja puukko oli kovassa käytössä, kun availtiin kaiken laisia pakkauksia. Roskapusseja! Vc-paperia, talouspaperia jos tykkää käyttää. Laastari ja särkylääkettäkin tuotiin heti, jos olisi tarvinnut (onneksi ei).
Menemättä itse asiaan, mitä tarkoittaa "ensimmäiseen kotiin muuttama"?
Minun vanhimmalla tyttärelläni ei ole vieläkään mikroaaltouunia, ja hän on asunut omillaan jo 10 vuotta. yksi mikroaaltouuni on hänelle ostettu, mutta hän palautti sen meille takaisin. Annoimme sen sitten nuoremmalle tyttärelle, kun hän muutti omilleen.
Eli kannattaa kuitenkin keskustella sen nuoren kanssa siitä, mitä hän kokee tarviivansa. Etenkin pienet kodinkoneet, kuten vedenkeitin, sähkövatkain, kahvinkeitin, leivänpaahdin yms. Niitä ei kannata ostaa kaapintäytteeksi, ja niitä voi ostaa sittenkin, kun asuu jo omillaan. Pyytää lahjaksi jouluna ja merkkipäivinä.
- Pimennysverhot tai pimentävä rullaverho, kaihtimet harvoin pimentää tarpeeksi.
- Vaihtolakanat eli kaksi settiä petivaatteita
- Hyväkuntoinen tyyny
- Iso vartalopyyhe ja käsipyyhe kylppäriin
- Ämpäri ja lattiamoppi siivousaineineen
- Pyykinkuivausteline, ellei aio käyttää kuivauskonetta.
Keittiön pienten sähkölaitteiden kanssa suosittelisin, että muuttaja asuu aluksi ilman kaikkea mahdollista ja totuttelee siihen minkälainen ruoanlaittaja itse on. Sitten pikkuhiljaa hankkii tarpeelliset välineet. Sähkölaitteiden kohdalla työtasot ja kaapit on äkkiä täynnä ja toisinaan yksi laite voi kattaa useamman eri käyttötarkoituksen.
Oikeasti hyvä pointti, että astioita saa kierrätyskeskuksesta. Esimerkiksi laseja saa usein jopa 20 sentillä, niin ei kannata edes kertakäyttöastioita ostaa kaupasta. Ensimmäisten astioiden ei tosiaan tarvitse olla kalliita. Ainakin itsellä tuli nuorena paljon muuttoja, ja jotenkin ne lasit meni rikki. Tuntuisi myös ahdistavalta, että jotkut tädit alkaisi kerätä minulle jotain astiasarjaa, kun itse en ole vielä päättänyt, mistä sarjasta tykkäisin.
Nyt voi tehdä listan mitä päivittäin tarvii ja siitä sitten realistisesti vähentää ne, mitä ilman ei ainakaan kuole.
Joku pärjää hyvin ilman imuria. Joku ehdottomasti tarvii sen. Mikro jakaa mielipiteitä myös. Jotkut ei voi elää ilman ja joku ei tarvi ikinä. Kahvinjuoja hankkii ensimmäisen kahvinkeittimen. Saako nuori kotoa mukaan oman sängyn, maton, valaisimen, liinavaatteet ym.
Hyvä moppi ja kuituliinoja. On paljon paljon parempi kuin imuri.
Ekana päivänä olisin tarvinnut mustekynää, mutta sitä ei ollut. Olisi pitänyt täyttää asunnon kuntolomake ja laittaa oveen ei mainoksia-lappu ja ehkä nimikin. En siis heti muttanut kokoaikasesti, joten en halunnut älytöntä määrää mainoksia.
Keittoötarvikkeita: (kauha, paistinlasta, veitsiä), aterimet, astiasto laseineen ja mukeineen, kattila, paistinpannu, uunivuoka. Leivinpaperia, jos juo kahvia niin suodatinpusseja
Siivoustarvikkeet: tiskiharja, keittiöliinoja, siivousrättejä, pesuaineet niin tiskaukseen, yleispuhdistukseen kuin kylpyhuoneen siivoukseen
Perussetti lääkkeitä: särkylääke, laastaria alkuun ainakin
Pyyhkeitä, liinavaatteita
Huonekalut, matot
mikro, mahdollisesti kahvinkeitin, leivänpaahdin, vedenkeitin