Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea ensimmäiseen omaan kotiin muuttamalla kannattaa olla?

Vierailija
27.02.2025 |

Elokuussa todennäköisesti muuttaa. Anoppi lupasi ostaa imurin. Mietittiin hankintoja, mitä siellä tarvitsee heti. Itse muutin 18-vuotiaana v. 1995, eikä ole mitään mielikuvaa, mitä vanhemmat hankki mukaan. Ehkä kattilan ja paistinpannun ja pöydän ja pari tuolia.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö: matalia lautasia, syviä lautasia/ kulhoja, laseja, mukeja, aterimet. Lasta, vispilä, kauha, sakset, vihannesveitsi ja liha/yleisveitsi, leikkuulauta, muutama kulho, patakintaat, pannunalusia, juustohöylä, paistinpannu, muutama kattila. Me lisäksi ostettiin ehkä ei niin tärkeitä: valkosipulipuserrin ja juustorastin. Leivänpaahdin ja vedenkeitin, ei juo kahvia niin ei tarvitse kahvinkeitintä.

Siivous: paketillinen pestäviä siivousliinoja, imuri ja siihen pusseja (jos imuri sellaisia tarvitsee), yleispesuaine, lasin/peilinpesuaine ja wc:n pesuaine, tiskiaine, tiskiharja ja apk-tabletteja. Muovipusseja, roskis vessaan, lattiamoppi. Pyykinpesukone ja siihen pesuaineet (ostin niitä värinerotteluliinoja kun yksin asuvalla tulee pyykkiä sen verran vähän, että ikinä et saa täyttä konetta, jos peset kaikki aina erikseen), pyykinkuivausteline. Luonnollisesti wc-paperia.

Sisustus: sänky ja siihen muutama kerta lakanoita, peitto & tyyny, joku päiväpeitto. Matto(ja), riippuen asunnon koosta, me hankittiin käytävän matto eteiseen, olohuoneen matto ja pieni matto kylppäriin. Sitten on viltti ja vähän "koristetyynyjä" sohvassa, jos tulee kavereita yökylään. Muutama kylpypyyhe ja käsipyyhe, pari keittiöpyyhettä. Omasta huoneesta sitten tietenkin tauluja tms koriste-esineitä ja huonelakuja, joku lipasto voi olla fiksu, mutta sen näkee sitten kun näkee sen asunnon. Ruokapöytä ja muutama tuoli, jos sellainen asunton mahtuu, otimii myö ssit opiskelupöytänä. Kattolappu(ja) ja pienempiä kohdevalaisimia. Meillä oli yksi ylimääräinen telkkari, se annettiin mukaan pleikkarinäytöksi, ei oikeastaan katso tv:tä ollenkaan.

Mutta tuollaisia siis meillä, iso osa löytyi omasta takaa ja ne kelpasivat nuorelle, mutta kyllä me 300€ saatiin tuhlattua Ikeaan ja tietty Giganttiin meni 400€ varsi-imuriin ja pesukoneeseen. Mutta eihän noista juuri mikään ole kertakäyttötavaraa eli noiden kanssa elää nyt vuosia.

Vierailija
22/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä hankkia ekana vedenkeitintä, leivänpaahdinta, silitysrautaa ja -lautaa? En omista näistä yhtäkään ja olen 35. 

Sänky ja siihen vuodevaatteet, pyyhe, kattila, lautanen, lasi ja aterimet. Pikkuhiljaa ostaa sitten mitä huomaa tarvitsevansa. Kierrätyskeskuksista löytää tosi edullisesti esim. astiat. Uutena en lähtisi ostelemaan, kun niitä on joka nurkat täynnä kaikilla muutenkin. 

Mun nuorella kaksi käytetyintä keittiön pienkonetta heti mikron jälkeen on juuri vedenkeitin ja leivänpaahdin. Että jos niitä muutenkin käyttää kotonakin, kyllä niitä varmasti kaipaa omassa asunnossakin. Ilmankin pärjää, toki, mutta eivät näm montaa kymppiä maksa.

Mun nuorella noi on käytetymmät kuin mikro.. joka kyllä sekin ostettiin, mutta ei ole kuulemma popparin tekoa enempää käyttöä sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjat ja petivaatteet riittää, mutta sitten voi hankkia aamiaisvälineet ja tarvikkeet. Siitä se sitten lähtee . . 

Vierailija
24/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin eron jälkeen kaksioon. Pikkuroinaa oli kuten kahvnkeitin, lusikat, mukit, lautaset. Ja tv, tietokone ja täkki + tyyny. Kävin eka iltana ostamassa kasarin, paistinpannun, vessaharjan ja patjan. Siitä sit pikkuhiljaa. Kattolampun ostin - ja saunajakkaran avulla sain onneksi paikoilleen. Joten ostin seuraavaksi pienen pöydän ja tuolin. Ja sängyn. Myöhemmin verhot ja pari pientä mattoa. Muu olikin sit vähemmän tarpeellista. No tv-tason sain lahjana. Ja pari hyllykköä. Joskus vuotta myöhemmin mikro, leivänpaahdin, pöytälamppu.

Vierailija
25/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä hankkia ekana vedenkeitintä, leivänpaahdinta, silitysrautaa ja -lautaa? En omista näistä yhtäkään ja olen 35. 

Sänky ja siihen vuodevaatteet, pyyhe, kattila, lautanen, lasi ja aterimet. Pikkuhiljaa ostaa sitten mitä huomaa tarvitsevansa. Kierrätyskeskuksista löytää tosi edullisesti esim. astiat. Uutena en lähtisi ostelemaan, kun niitä on joka nurkat täynnä kaikilla muutenkin. 

Samaa mieltä, että ei normaalisti vanhempien tarvitse alkaa ostaa jotain leivänpaahtimia, silitysvehkeitä ja vedenkeittimiä! Ostakoon itse sitten kun joskus on varaa. Se on muutenkin iso summa, mitä välttämättömiin hankintoihin menee.

Vierailija
26/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa edes kysyä tällaista. Kyllähän nyt jokainen tietää mitä tarvii arjessa päivittäin ja eihän heti muutenkaan hankita kaikkea, vaan pikkuhiljaa. Ensin voi miettiä mitä tarvii aamulla herätessä ja aamupalalla, sitten mitä tarvii wcssa ja suihkussa, mitä tarvii, kun laittaa ruokaa ja mitä tarvii, kun menee nukkumaan. Siivoustarvikkeiden tarve tulee jo heti muuttosiivouksessa. Sisustusjutut tulee sitten pikkuhiljaa. 

Vierailija
27/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiakaivon suoja

Viemärisiivilöitä

Vierailija
28/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesupusseja (rintaliiveille jne).

Vierailija
29/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kotivara

Vierailija
30/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattereita, lamppuja, kyniä,  paperia ja oikea taskulamppu.

Olisi hyvä joku vihko tai paperinpala kaapin sisäpuolelle teipattuna, josta löytää kaikki tärkeimmät puhelinnumerot kuten huolto, poliisi  jne.

Vierailija
31/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä joku vihko tai paperinpala kaapin sisäpuolelle teipattuna, josta löytää kaikki tärkeimmät puhelinnumerot kuten huolto, poliisi  jne.

Eikö ne numerot laiteta puhelimeen? 

Vierailija
32/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin pyyhkeistå. Niitä ei tarvita kuin 2 kylpyhyyhettä ja 2 käsipyyhettå. Luultavasti löytyy teiltä kotoa. Lakanoissa sama juttu. Pyykinpesukone on hyödyllinen, jos taloyhtiössä ei ole yhteistä, mutta itse vein aluksi pyykit viikonloppuisin lapsuudenkotiin ja pesin siellä.

Mikro on hyvä olla. Vedenkeitin täysin turha aluksi, koska vettä voi keittää kattilassa tai mukissa mikrossa. Keittiöön pari kattilaa ja paistinpannu, lasta, terävä veitsi tai parikin, pari kauhaa, aterimet, lautasia, muutama muki ja lasi, tiskirättejä, kulho, juustohöylä, kuorimaveitsi.

Silitysrautaa ja -lautaa en ostaisi, niillä on hyvin vähän käyttöä. Maton voi viedä kotoa, jos omassa huoneessa ollut, mutta ei matto ole välttämätön alusss. Kirppiksiltä niitä ei kannata ostaa, kuten ei sohvaa tai nojatuoliakaan. Ystäväni sai käytettyjen mattojen mukana luteet kotiinsa. Kirjoituspöytää ei kukaan tarvitse mihinkään, jos on ruokapöytä ja tuoli. Verhot on kätevät, etenkin jos kotona ei ole sälekaihtimia. Joihinkin asuntoihin tarvitaan suihkuverho. Siivousvälineet kannattaa olla. Sänky ja vuodevaatteet varmaankin lähtee kotoa mukaan. Valaisimet on tärkeät. Vaikka on elokuu, illat voi olla jo hämäriä.

Meillä hankittiin tytölle myös käytännön asioita mukaan isot kassilliset. Sellaisia kuten leivinpaperia, pannulappuja, vessapaperia, pyykkikori, Buranaa, iso peili, kynsisakset ja isommat sakset, kynnysmatto, pesuaineita, kenkäteline, taskulamppu, henkareita, pyykinkuivausteline. Toki se pyykinkuivausteline oli välttämätön, koska hänelle ostettiin pyykkikone. Osa nuorista pesee pyykit vanhemmillaan tai taloyhtiössä voi olla kone, joten ei se ole pakollinen.

Vierailija
33/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuorella kaksi käytetyintä keittiön pienkonetta heti mikron jälkeen on juuri vedenkeitin ja leivänpaahdin. Että jos niitä muutenkin käyttää kotonakin, kyllä niitä varmasti kaipaa omassa asunnossakin. Ilmankin pärjää, toki, mutta eivät näm montaa kymppiä maksa.

Mun nuorella noi on käytetymmät kuin mikro.. joka kyllä sekin ostettiin, mutta ei ole kuulemma popparin tekoa enempää käyt

Missä se sitten lämmittää ruokaa vai tekeekö se yhdelle hengelle ateriat? Kyllä kai yleensä tehdään useampi annos, kun se tulee halvemmaksi ja lämmitetään mikrossa.

Vierailija
34/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa edes kysyä tällaista. Kyllähän nyt jokainen tietää mitä tarvii arjessa päivittäin ja eihän heti muutenkaan hankita kaikkea, vaan pikkuhiljaa. Ensin voi miettiä mitä tarvii aamulla herätessä ja aamupalalla, sitten mitä tarvii wcssa ja suihkussa, mitä tarvii, kun laittaa ruokaa ja mitä tarvii, kun menee nukkumaan. Siivoustarvikkeiden tarve tulee jo heti muuttosiivouksessa. Sisustusjutut tulee sitten pikkuhiljaa. 

Pakko kommentoida, että meillä päin muuttosiivouksen hoitaa se edellinen asukas. 

Vierailija
35/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini ja mummoni kuvittelivat että minulle voi kipata kaikki roskis kama mukit kattilat pannut, matot. yksi kattila, pannu, 3 mukia riittää. ei suinsurminkaan mattoja ja raanuja.

Vierailija
36/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuorella noi on käytetymmät kuin mikro.. joka kyllä sekin ostettiin,

Syö koululla. Ja jos ei tee ruokaa, syö nuudeleita ja siihen nimenomaan tarvii sitä vedenkeitintä. 

Vierailija
37/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne numerot laiteta puhelimeen? 

No totta, kylläpäs olin tyhmä. Anteeksi.

Vierailija
38/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida, että meillä päin muuttosiivouksen hoitaa se edellinen asukas. 

Itse olen aina siivonnut muuttaessani, vaikka näyttäisi kuinka siistiltä. 

Vierailija
39/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin 44 vuotta ilman vedenkeitintä ja mikroa. Otin vastaan, kun sain lapseltani sellaiset, kun muutti yhteen puolisonsa kanssa eikä tarvinnut omiaan. 

Vierailija
40/86 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin, siivousvälineet oli ensimmäinen.  Kahvinkeitin jo ennen kuin muuttokuorma.  Kaikkea ei tule ajatelleeksi, kuten patakintaat ja kynä, teippiä, muistivihko.

Säilytyslaatikot kova sana, millään ei kaikkea yhdellä kertaa saa, kaapit ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi