Mitä kaikkea ensimmäiseen omaan kotiin muuttamalla kannattaa olla?
Elokuussa todennäköisesti muuttaa. Anoppi lupasi ostaa imurin. Mietittiin hankintoja, mitä siellä tarvitsee heti. Itse muutin 18-vuotiaana v. 1995, eikä ole mitään mielikuvaa, mitä vanhemmat hankki mukaan. Ehkä kattilan ja paistinpannun ja pöydän ja pari tuolia.
Kommentit (86)
Muistan kun muutin 16-vuotiaana omilleni ja söin kaurapuuroa pahvi palasta tehdystä lusikalla kun ei ollut aterimia 😁
Näin 20 vuotta myöhemmin olen pärjännyt ilman mikroa, vedenkeitintä, leivänpaahdinta ja yksinasuessa ei se ruokapöytä tuoleineenkaan ole ollut tarpeellinen.
Porakone tai ainakin ruuvinväännin terineen ja porineen tulee aina käyttöön. Tikkaat ja vasara, lamppuja, pistokkeita jne että nuori pärjää itse.
Mulla on ollut muutoissa aina ensimmäisenä asennettavana pimennysverhot, kahvinkeitin ja ikkunalaudat mihin saan kasvit laitettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin, siivousvälineet oli ensimmäinen. Kahvinkeitin jo ennen kuin muuttokuorma. Kaikkea ei tule ajatelleeksi, kuten patakintaat ja kynä, teippiä, muistivihko.
Säilytyslaatikot kova sana, millään ei kaikkea yhdellä kertaa saa, kaapit ym.
Nukuit siis kovalla lattialla siivousten välissä?
En kirjoittanut edellistä, mutta kyllä minkäkin tarvitsin siivousvälineitä ennen kuin sänky tuotiin sisään. Ja kahvinkeitinkin oli käytössä heti ekana päivänä muuttoa tehdessä. Asunnossa yövyin vasta viikon päästä. Muistikirja on kännykässä.
Ihan kauhea lista tuolla ekalla, joka laittoi mitä tarvitaan heti alussa. Vanhemmuus tosiaan on rankka laji, eikä kaikilla ole mistä säästää. Tarkoitan, että palkka voi riittää elämiseen, muttei siitä paljon jää säästöön. Suomessa kaikki on niin kallista. Kun meidän tytöt oli pieniä, anoppi raahasi niille lastenvaatteita Espanjasta, jossa ne oli yli puolet halvempia. Meillä on etsitty halpaa, koska ei ole haluttu luopua mm. Harrastuksista ja kesäloman matkoista. Onneksi ei ihan vielä tarvitse miettiä omaan kotiin muuttoa, koska vanhempi lapseni käy lukiota ja sen jälkeen armeijaan ja nuorempi lapseni yläkoululainen. Itse jouduin jo lukioon siirtyessä i lähtemään kotoa, koska meiltä maalta ei kulkenut bussia aamuisin tarpeeksi aikaisin keskustaan, missä lukio oli. Asuin viikot lukion vieressä, todella pienessä yksiössä, alle 20 neliötä. Tai ei se oikeastaan yksiö edes olut, vaan huoneistosta erotettu osa (ovi välissä). Suihkussa ja vessassa piti käydä toisella puolella, mutta siinä oli vain käytävä välissä. Ei siis mikään murju, mutta ei luksusta. Eikä minulla ollut ruuanlaittovälineitä, koska söin lukiolla ruuan. Iltaisin laitoin voileipää tai keitin kaurapuuroa kattilassa. Jos olin rahoissani, käytiin mäkkärissä kavereiden kanssa. Minun kalusteet oli kirjahylly, nojatuoli ja vuodesohva. Nukuin sillä vuodesohvalla. Ei ollut ruokapöytää, mutta isän vanhan lipaston päällä pystyi syömään ja tekemään läksyt. Toki oli keittolevyt ja jääkaappi ja allas ja pari astiakaappia. Eipä tullut mieleenikään valittaa. Se riitti, että oli katto pään päällä, lämmintä ja juoksevaa vettä.
Juuri varustin nollasta kalustetun omakotitalon. Sänky, sohva, pöytiä, keittiön kalusteet, tv, mattoja, verhoja, pyyhkeitä, lakanoita. Astioita ja keittiövälineitä. Saippuaa, siivousaineet ja -välineet. Pesukone, imuri, kahvinkeitin.
Kun on eka asunto, tuskin kukaan edes olettaa, että vanhemmat ostaa kaiken. Eiköhän meistä suurin osa ole aloittanut aika vaatimattomasti. Ei meillä ainakaan mitään mattoja ollut. Kesätyörahoilla ostin keittiöön jotain kattilaa ja veitsiä ja ehkä jonkin halvan leikkuulaudan.kotoa ei tullut edes imuria, vaan rikkalapio ja harja. Imurin ostin käytettynä sitten kun halvalla sai. Kunnan sosiaalitoimi antoi muuttoavustuksen, joka meni kokonaan takuuvuokraan. En kyllä tiedä, saako sosiaalitoimesta nykyisin enää yhtään mitään, ja takuuvuokratkin taitaa olla isompaa suuruusluokkaan kuin minun aikoinani. Verhot ompelin toiseen huoneeseen (tupakeittiöön) vanhasta pussilakanasta ja makuuhuoneen verhot oli oman lapsuudenkodin ikkunoista. Jopa jätesäkkejä näkyi silloin aina ikkunoissa, kun oli vasta muuttaneita nuoria. Meillä oli kotona 3 lasta ja isosisko sai lähtiessään eniten tavaraa ja rahaa, eikä meille muille niin paljon ollut antaa.
Varoitus: älkää ostako vanhoja huonekaluja tai tekstiilejä, jos ette tiedä, mistä peräisin. Ystäväni sai käytettyjen mattojen mukana luteet riesakseen.
Pojallani oli säntillinen taulukko mitä tarvitsee. Huonekalut hän osti säästöillään (yo, kesätyö, sivari). Siivoustarvikkeet ostin kunnolliset. Astioita ei tarvitse paljoa, kun käsintiskaaminen ei ole lempparihommaa. Ruuanlattoon kattila, vuoka ja paistinpannu kapustojen lisäksi. Muutama lamppu.
Petivehkeet. Pari pyyhettä. Buranaa. Lopuksi käytiin prismassa ja sponssasin kaappeihin kuivatavaraa ja vessapaperia.
Sträppäri, leivinuuni ja 2-300€ rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kyllä olla kaikkea. Mikro on hyvä olla, lautasia, mukeja, aterimet. Siivousvälineistä imuri, moppi, sanko ja siivousliinoja. Kaikki kahvinkeittimet, vedenkeittimet sun muut on ihan ekstraa, eikä monella nuorella ole edes varaa juoda kahvia.
Kyllä kahvinkeitin on kodin perusvaruste. Jos ei itse juo kahvia, niin vieraat voivat hyvinkin juoda. Ja vedenkeitin on kätevä. Ei muovista vedenkeitintä, vaan esim. lasinen.
Muutto vasta elokuussa eli on hyvin aikaa alkaa kerätä tavaraa. Poika sai jo yo-lahjaksi kattilaa ja pussilakanaa.
Mä ostin pikkuhiljaa joka kauppareissu jonkun kauhan, veitsen, sakset. Ei sit tullut niin isoa laskua kerralla.
Isoveli muutti naisensa kanssa yhteen ja sieltä sai niitä astioita, mitä olin hänelle pari vuotta aikaisemmin hommannut. Ja imurin.
Vierailija kirjoitti:
Kun on eka asunto, tuskin kukaan edes olettaa, että vanhemmat ostaa kaiken. Eiköhän meistä suurin osa ole aloittanut aika vaatimattomasti. Ei meillä ainakaan mitään mattoja ollut. Kesätyörahoilla ostin keittiöön jotain kattilaa ja veitsiä ja ehkä jonkin halvan leikkuulaudan.kotoa ei tullut edes imuria, vaan rikkalapio ja harja. Imurin ostin käytettynä sitten kun halvalla sai. Kunnan sosiaalitoimi antoi muuttoavustuksen, joka meni kokonaan takuuvuokraan. En kyllä tiedä, saako sosiaalitoimesta nykyisin enää yhtään mitään, ja takuuvuokratkin taitaa olla isompaa suuruusluokkaan kuin minun aikoinani. Verhot ompelin toiseen huoneeseen (tupakeittiöön) vanhasta pussilakanasta ja makuuhuoneen verhot oli oman lapsuudenkodin ikkunoista. Jopa jätesäkkejä näkyi silloin aina ikkunoissa, kun oli vasta muuttaneita nuoria. Meillä oli kotona 3 lasta ja isosisko sai lähtiessään eniten tavaraa ja rahaa, eikä meille muille niin paljon ollut antaa.
Onko sinusta jotenkin yleisempää tai suositeltavampaa hakea rahaa sossusta kuin vanhempien maksaa muutto?
Jos vanhemmilla on varaa (kaikilla ei tietenkään ole), niin tuo on hyvä hetki auttaa lasta.
Ketjussa mainittujen lisäksi me hankittiin heti alkuun sammutuspeite.
Pojan kämppään piti hommata myös kunnolliset jätteidenlajitteluastiat. Halusi myös pölyhuiskun ( Shifferin).
Ei jumalauta... Mä olin ennen kotoa muuttamista suunnitellut nämä itse, säästänyt rahaa, ja ostanut pikkuhiljaa tarvittavia tavaroita. Millaisia pikku pönttöpäitä te oikein kasvatatte? Äiti hoitaa, äiti hankkii, äiti suunnittelee, kullannupun ei tarvitse mitään ajatella eikä tehdä itse. Äiti pyyhkii pikkukullan perseenkin varmaan vielä.
Miten tuokaan mukula tulee ikinä pärjäämään omillaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta... Mä olin ennen kotoa muuttamista suunnitellut nämä itse, säästänyt rahaa, ja ostanut pikkuhiljaa tarvittavia tavaroita. Millaisia pikku pönttöpäitä te oikein kasvatatte? Äiti hoitaa, äiti hankkii, äiti suunnittelee, kullannupun ei tarvitse mitään ajatella eikä tehdä itse. Äiti pyyhkii pikkukullan perseenkin varmaan vielä.
Ja sinusta tuli katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinusta tuli katkera?
Mieluummin katkera ja omillaan toimeen tuleva kuin äitiin takertuva pikavippikierteeseen ajautuva osaamaton tyhjäpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinusta tuli katkera?
Mieluummin katkera ja omillaan toimeen tuleva kuin äitiin takertuva pikavippikierteeseen ajautuva osaamaton tyhjäpää.
Meillä ainakin sen lisäksi, että on hankittu uuteen asuntoon kaikki tarvittava (käytettynä tai uutena) on panostettu koulutukseen ja raha-asioiden hoitamisen taitoon. Erityisesti sijoittaminen ja verosuunnittelu on tärkeitä ymmärrää jo nuorena. Tuntuu, että tällä palstalla kaikki eivät ymmärrä noita myöhemminkään
Vierailija kirjoitti:
Hyvä moppi ja kuituliinoja. On paljon paljon parempi kuin imuri.
Riippuu tilanteesta, itse en pärjäisi ilman imuria ja imuroinkin yleensä joka toinen päivä. Esimerkiksi olohuoneen valkoista 3x3 metristä ryijymattoa ei moppaamalla saa puhtaaksi, enkä todellakaan ole valmis sitä useampaan kertaan viikossa raahaamaan ulos ja "ravistelemaan" puhtaaksi (eikä koon/painon takia onnistuisikaan).
Pikavippipummini opiskelee ekonomiksi työläisperhetaustalla. Et on se suhteellisen hyvin kasvatettu vastaamaan tulevaisuudestaan vaikka itsenäistymisessä tuettiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinusta tuli katkera?
Meillä ainakin sen lisäksi, että on hankittu uuteen asuntoon kaikki tarvittava (käytettynä tai uutena) on panostettu koulutukseen ja raha-asioiden hoitamisen taitoon. Erityisesti s
Eli jos äiti hoitaa lapsensa muuton omilleen ilman, että lapsen pitää aivosolua liikauttaa, niin myöhemmin lopputuloksena on erinomainen koulutus, raha-asioiden hoitamisen ja sijoittamisen taito? Vähän vaikea uskoa, että saamattomuudella on tuollainen lopputulos, mutta kai se sitten on tuollaista kultalusikka perseessä syntyneillä.
Nukuit siis kovalla lattialla siivousten välissä?