Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea ensimmäiseen omaan kotiin muuttamalla kannattaa olla?

Vierailija
27.02.2025 |

Elokuussa todennäköisesti muuttaa. Anoppi lupasi ostaa imurin. Mietittiin hankintoja, mitä siellä tarvitsee heti. Itse muutin 18-vuotiaana v. 1995, eikä ole mitään mielikuvaa, mitä vanhemmat hankki mukaan. Ehkä kattilan ja paistinpannun ja pöydän ja pari tuolia.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kyllä olla kaikkea. Mikro on hyvä olla, lautasia, mukeja, aterimet. Siivousvälineistä imuri, moppi, sanko ja siivousliinoja. Kaikki kahvinkeittimet, vedenkeittimet sun muut on ihan ekstraa, eikä monella nuorella ole edes varaa juoda kahvia. 

Kyllä kahvinkeitin on kodin perusvaruste. Jos ei itse juo kahvia, niin vieraat voivat hyvinkin juoda. Ja vedenkeitin on kätevä. Ei muovista vedenkeitintä, vaan esim. lasinen. 

Sori vaan, omillani olen asunut jo 25 vuotta enkä edelleenkään omista kahvinkeitintä 😄 En juo enkä keitä kahvia, eli vieraatkin joutuvat tyytymään teehen. Veden ja kaurajuoman lisäksi muuta ei löydy 😉

Vierailija
62/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää mieltä, ennakkoluulottomuutta, ripaus optimismiä ja asenne.

Mikäli ap:n kysymys tarkoitti mitä tavaraa, niin siihen on jo vastattu. Muistaa vaan että liika tavaramäärä stressaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikein omalla kohdallani ollut että kodin kokee keskeneräiseksi aina vaan, vaikka olisi kaikki tarpeellinen hankittu jo kahteen kertaan. 

Vierailija
64/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se sitten lämmittää ruokaa vai tekeekö se yhdelle hengelle ateriat? Kyllä kai yleensä tehdään useampi annos, kun se tulee halvemmaksi ja lämmitetään mikrossa.

Me 1980-luvulla tai aikaisemmin omillemme muuttaneet varmaan kuolimme ensimmäisenä nälkään, kun meillä ei ollut mikroaaltouuneja?

Mikä ruoka on sellainen, että sitä ei voi lämmittää muuten kuin mikrossa?

Vierailija
65/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista, että hän osaa pestä hampaansa ja kalsarinsa, sekä siivota vessan ja tiskata astiat.

Vierailija
66/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta... Mä olin ennen kotoa muuttamista suunnitellut nämä itse, säästänyt rahaa, ja ostanut pikkuhiljaa tarvittavia tavaroita. Millaisia pikku pönttöpäitä te oikein kasvatatte? Äiti hoitaa, äiti hankkii, äiti suunnittelee, kullannupun ei tarvitse mitään ajatella eikä tehdä itse. Äiti pyyhkii pikkukullan perseenkin varmaan vielä.

Miten tuokaan mukula tulee ikinä pärjäämään omillaan?

Sittenhän sinulla on ollut hyvä tilanne, jos olet pystynyt säästämään rahaa. Minä en säästänyt rahaa, koska ei ollut tuloja. Kotona asuva lukiolainen ei saa opintotukea. Olin kesätöissä 17-vuotiaana pari viikkoa ja ostin niillä rahoilla kitaran. Yo-lahjoja sain, esim, omaan kotiin astioita. Jälkiruokakulhoja taisi tulla 2 settiä eli 12 kulhoa. Niitä ei kyllä tarvitse mihinkään. Minun toive oli yo-lahjaksi matka Pariisiin, ja sen myös sain, vanhemmat ja kummit ja isovanhemmat osallistuivat yhteisesti. Poikaystävän kanssa lähdettiin ulkomaille, ja se oli ensimmäinen matka ulkomaille Ruotsin ja Tallinnan risteilyjä lukuun ottamatta.

Minulla on isän puolelta 32 serkkua, En ole kakkkia serkkujani edes tavannut, ja sen takia siinä kävikin melkoinen ihme, sillä satuin samaan ammattikorkeakouluun yhden serkun tyttären kanssa. Kun tutustuttiin, aloin saada kutsuja tätini (isän siskon) luokse, missä en ollut ennen ammattikorkeaa käynyt ikinä. Sillä tavalla pysyi leivän syrjässä kiinni. Tein heillä jotain pieniä hommia, kuten haravointia, talon maalausta, saunan lauteiden hiomista, talvella lumitöitä, ja sain siitä pieniä tuloja. He olivat silloin jo kuusikymppisiä ihmisiä, vai olisiko ollut peräti 65 v, ja asuivat vanhassa talossa samalla paikkakunnalla, missä opiskelin. Pikkuhiljaa niillä rahoilla tuli osteltua kotiin aina jotain, ja kyllä omat vanhemmat myös osti. 

Vierailija
67/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösopimus.

Vierailija
68/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mullakaan minkäänlaista mielikuvaa, mitä tavaraa sain ekaan omaan asuntoon kotoa ja mitä hankin myöhemmin. Se on jäänyt mieleen, että lamppuja ei ollut, kun oli oletettu, että kattovalaisimet jää opiskelija-asuntoon. Olin päässyt sitä itse katsomaan, mutta mitä tuon ikäinen osaa katsoa. Muutin 500 km päästä. Ensimmäinen hankinta uudella paikkakunnalla oli kattolamput. Aluksi ei ollut valoja kuin vessassa ja keittiösyvennyksessä kaapin alla,

Eikä ollut mikroa edes, mutta kattiloita ja pannuja oli, ja asunnossa uuni, missä pystyi lämmittämään mitä vaan. Oikeasti se meni niin, että paistoin päivälliseksi maksalaatikkoa pannulla (puolikas rasia riitti) tai sitten puolet hernekeittopurkista. Ensimmäisinä viikkoina tein vielä itse sämpylöitä äidin ohjeella, mutta kun niitä alkoi olla pieni pakastinlokero täynnä, totesin, että sämpylänteko saa nyt riittää. Aika vähän niitä keittiötavikkeita alussa tarvitsee. Ehkä desimitta ja yksi kulho, paistinpannu ja kattila sekä lasta ja puuhaarukka.

Minulla oli ekana syksynä aika vaikeaa, koska tutustuin heti ensimmäisenä päivänä mukavaan tyttöön, jonka kanssa ystävystyttiin. Hän pääsi 6 viikon päästä toiseen kaupunkiin yliopistoon opiskelemaan luokanopeksi, mitä hän oli itse toivonutkin. Mä jäin aika lailla yksin. Poikakaveri oli pistänyt suhteen poikki, kun hän opiskeli tekussa Lappeenrannassa, enkä minä ollut siellä. Hän ilmoitti tylysti, että seurustelu ei jatku, jos en muuta Lappeenrantaan, koska hänen elämänsä on siellä tekussa. Siinäkin mielessä jäin yksin sinne uudelle opiskelupaikkakunnalle ekana syksynä. Eli mitä tarvitaan mukaan, niin ehdottomasti rohkeaa mieltä, sosiaalisia taitoja ja vahvuutta. Sosiaaliset taidot varmistavat sen, että vaikka tilanteet muuttuu, ei jää täysin yksin.

Vierailija
69/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ostanu mitään. Oman huoneeni "tyhjensin" eli sänky, pöytä, kirjahylly. Sitten sukulaiset halus lahjottaa kaikkea tarvittavaa. Pääsivät omista romuistaan eroon ja itse ei tarvinnut heti ostaa uusia. win-win. 

Ihmettelen nykymeininkiä kun kaikki pitää ostaa uutena uuteen kotiin vaikka velalla. 

Vierailija
70/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveä ikävä tuli omaa poikaani, joka oli tuossa tilanteessa muutama vuosi sitten. Ensimmäinen oma koti ja mietittiin, mitä sinne tarvitaan. Mikro, pakastin täynnä lämmitettäviä ruokia ja ruisleipää (jota hän rakasti) ensimmäinen oma vuokrasopimus, odottava tunnelma. Mieli täynnä intoa, hiukan huolta. Tsemppiä teille kaikille, jotka elätte tuota elämänvaihetta! Se on lopulta pitkä tie.

Vierailija
71/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttavalla. 

Vierailija
72/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ostanu mitään. Oman huoneeni "tyhjensin" eli sänky, pöytä, kirjahylly. Sitten sukulaiset halus lahjottaa kaikkea tarvittavaa. Pääsivät omista romuistaan eroon ja itse ei tarvinnut heti ostaa uusia. win-win. 

Ihmettelen nykymeininkiä kun kaikki pitää ostaa uutena uuteen kotiin vaikka velalla. 

Niin voi ajatella, että sukulaiset haluavat turhasta roinasta eroon. Ehkä he kuitenkin haluavat auttaa? Ei se tavara välttämättä ole turha, vaan Suomessa on tapana verhota asia sen alle, että meillä on autotallissa tälläinen, olisiko käyttöä.

Vierailija
73/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttavalla. 

Niin? Eikö sinulla sitten koskaan auto correct muuta sanoja? En ole ap, mutta ärsyttää se, jos joku on niin tyhmä, ettei ymmärrä, mistä jokin selkeä kirjoiusmoka johtuu. Ei siitä, että kirjoittaa väärin, vaan siitä, että kännykkä tai tietokone korjaa kirjoitusta viiveellä.

Vierailija
74/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukku rahaa.

Vierailija
75/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutin, siivousvälineet oli ensimmäinen.  Kahvinkeitin jo ennen kuin muuttokuorma.  Kaikkea ei tule ajatelleeksi, kuten patakintaat ja kynä, teippiä, muistivihko.

Säilytyslaatikot kova sana, millään ei kaikkea yhdellä kertaa saa, kaapit ym.

Nukuit siis kovalla lattialla siivousten välissä?

Yleensä siellä lapsuuden kodssakin on nukuttu lattialla vai?

Vierailija
76/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösopimus, kotivakuutus, vessapaperia, kattila, paistinpannu, sänky ja tukku rahaa

Vierailija
77/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni kotivara

tämä, se muutama nuudelipaketti, näkkäripaketti ja hernaripurkki on kiva olla, jos/kun elämä yllättää. Muuten kannattaa antaa nuorelle suhteellisen minimalistinen alku ja antaa suunnitella koti omien tarpeiden mukaan. Silityslautaa ja rautaa ei moni nykyään käytä, jos näitä hankkii, niin mieluummin joku pöydälle laitettava miniversio kun täyskokoinen rotjake, joka itsellänikin tukkii siivouskaappia. Imuristakin saattaa olla järkevämpi akkukäyttöinen varsiimuri vs. perinteinen perässävedettävä ellei tyyppi aidosti rakasta siivoamista. Eikä tarvitse olla dyson, ihan 250-300e alkaa saamaan jo järkeviä muunmerkkisiä. 

Vierailija
78/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patja lattialle ensihätään.

Sitten vois alkaan funtsaamaan, mitä tarttee.

Vierailija
79/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä hankkia ekana vedenkeitintä, leivänpaahdinta, silitysrautaa ja -lautaa? En omista näistä yhtäkään ja olen 35. 

Sänky ja siihen vuodevaatteet, pyyhe, kattila, lautanen, lasi ja aterimet. Pikkuhiljaa ostaa sitten mitä huomaa tarvitsevansa. Kierrätyskeskuksista löytää tosi edullisesti esim. astiat. Uutena en lähtisi ostelemaan, kun niitä on joka nurkat täynnä kaikilla muutenkin. 

Mun nuorella kaksi käytetyintä keittiön pienkonetta heti mikron jälkeen on juuri vedenkeitin ja leivänpaahdin. Että jos niitä muutenkin käyttää kotonakin, kyllä niitä varmasti kaipaa omassa asunnossakin. Ilmankin pärjää, toki, mutta eivät näm montaa kymppiä maksa.

Jos siellä kämpässä on induktioliesi, niin vedenkeitin on ihan turha. Opiskelijan keittiö on luultavasti melko pieni eikä siinä ole kauheasti sitä tilaa erilaisille laitteille. Jos sinne laittaa mikron, vedenkeittimen, leivänpaahtimen ja kahvinkeittimen, niin voi olla ettei siinä jää sitten tilaa ruuanlaitolle enää ollenkaan.

Vierailija
80/86 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on varmasti mainittukin jo: pikkuinen ensiapulaukku ja sammutuspeite/sammutin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan