Tarvitseeko uunivuoassa olla kansi
Kommentit (46)
Kannattaa ottaa kannellinen. Miedolla lämmöllä ilman kantta, isommalla kiehuu ja roiskuu. Kansi on hyvä lautanen tai lämmitin.
Millainen uuni, se on siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaikki uunivuoat kannettomia, huono puoli se, että jos on iso satsi, neste roisuu uunin seiniin, mutta saahan uunin puhdistettua.
Ei sitten järki sano, että siihen voi laittaa folion päälle.
Tai leivinpaperin
Moro ääliö. Leivinpaperi voi syttyä tuleen mikäli uunin lämpö on 200-250 astetta !
Kyllä leivinpaperi kestää 250 astettakin, mutta ei silloin, jos se ottaa paistovastuksiin kiinni. Silloin voi palaa jo alle 200 lämmössäkin.
jos ruskeaa rapeaa pintaa,sellainen ruoka. mutta jos haluat hitaasti hauduttaa. tai loppuvaiheessa lisätä haudutuskannen. usein alussa karjalanpaisti ilman kantta kuumemmassa, sitten kansi ja lämpötilan lasku, sillä on monituntinen ruoka ja ei nesteet haidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa muovikassin kanneksi.
No just.
Ap
Voi istua sen päälle, mutta älä pieraise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaikki uunivuoat kannettomia, huono puoli se, että jos on iso satsi, neste roisuu uunin seiniin, mutta saahan uunin puhdistettua.
Tai leivinpaperin
Moro ääliö. Leivinpaperi voi syttyä tuleen mikäli uunin lämpö on 200-250 astetta !
hei sinä voit neuvoa nätisti toista,etkä nimittele. karjalanpiirakat ja pitsat muut,jotkut lähemmäs 300 astetta. ei syty. syttyy ainoastaan kun kuumennusvaiheessa osuu grillivastuksiin jotka helottaa kuumana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut kannellista uunivuokaa, ei ole ollut ongelmia.
Uuniruokia olen valmistanut monta kymmentä vuotta!
Mutta onko tulos yhtä hyvää mitä olisi voinut olla kannellisessa uunivuossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai leivinpaperin
hei sinä voit neuvoa nätisti toista,etkä nimittele. karjalanpiirakat ja pitsat muut,jotkut lähemmäs 300 astetta. ei syty. syttyy ainoastaan kun kuumennusvaiheessa osuu grillivastuksiin jotka helottaa kuumana.
Karjalanpiirakoiden paistamisessa ei käytetä leivinpaperia ollenkaan, ne laitetaan aina pelkälle pellille. Jos laittaa paperin, ne eivät paistu pohjasta kunnolla.
Ei uunissa hauduttaessa tarvitse kantta. Olen itse tehnyt karjalanpaistia yli 100 kertaa ilman kantta.
Mutta joissakin ruoissa (esim. laatikot ja kiusaukset) kannen avulla on helppo estää se, että paistos palaisi pinnalta. Kannen sijaan voi kuitenkin käyttää leivinpaperia tai foliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai leivinpaperin
Tai muovikassin
talouskelmu tarttuu reunoihin paremmin, ei roisku
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut kannellista uunivuokaa, ei ole ollut ongelmia.
Uuniruokia olen valmistanut monta kymmentä vuotta!
Mitä ihmettä 😮 mä en pärjää ilman kansia. Niitä on pakko viedä välillä kattiloiltakin. Olenko aina tehnyt uuniruokani väärin, miten tämä on mahdollista.
Ap: kannellinen! Se säilyy kaapissa samassa tilassa mutta on aina olemassa jos sitä tarvitsee. Vuoassa voi säilyttää myös kylmässä ja kantta tarvitsee siihenkin. Säilyy paljon parempana kuin muovirasioissa.
piirakat ja pitsat leivinpaperin päälle ritilälle, pohja paistuu hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sano, koska aina ei tarvita mitään foliota, se riippuu siitä mitä vuoassa on, jos on kiusaus, ei se roisku kuten sellainen, jossa on nestettä paljon, kuten nyt esim. karjalanpaisti. Missä sinun järki on tai käytkö syömässä ABC:llä ?
Sanoiko edellinen että aina olisi käytettävä foliota?
Täällä joku vatipäiden kokoontumisajo.
t. ohis
vatipäistäpä hyvinkin keskustellaan, kannella vai iliman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa muovikassin kanneksi.
No just.
Ap
Voi istua sen päälle, mutta älä pieraise.
Pieru hihihihi
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä ruokia tekee.
No tulihan se sieltä!
Luin tätä ketjua haavi auki kun oli niin uskomatonta kähinää.
Pitää valita vuoat käyttötarkoituksen mukaan.
P.s. vuokaan voi laittaa myös kanneksi sopivan kokoisen uuninkestävän ruokalautasen.
Mulla on tosi monta vuokaa (taidan olla rutkasti vanhempi kuin sinä, Ap)
Yksi kannellinen vuoka on tosiaan hyvä olla. Omaani käytän aika harvoin, mutta se on joihinkin haudutettaviin ruokiin kyllä musta aika tärkeä.
Ilman kantta ruoka onnistuu (foliolla) hyvin esim: kinkku-ja muut kiusaukset, makaronilaatikko, kermaperunat, gratiinit.
Mutta jos haluat ostaa vain yhden vuuan, niin kannellinen mielummin, eihän sitä kantta tarvitse käyttää jos ei johonkin ruokaan tarvitse
Varmaan EU keksii siihenkin jonkun säännön ennen pitkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai leivinpaperin
Herra Tokmannin halawalla myymä leivinpaperiarkki mustui 225 asteessa sen verran että palohälytin alkoi piippaamaan. Eivät enää käryä, kun Herra Tokmanni voi niistä minun osuuteni pitää ihan itse. Ostan oikeasta kaupasta.
Olet yksi heistä, onnea ja bingo!