IS: "Influenssa kaataa nyt väkeä sänkyihin suomalaiset kertovat kammottavista oireista." 😱 !!!! Onko sinulta vielä sairastamatta?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011057595.html
Influenssan on raportoitu olevan raju ja pitkäkestoinen, jopa kolme viikkoa. Oksentelua, liikkumiskyvyttömyyttä ja keuhkokuumetta. Sairaalahoitoa tarvitaan.
Onhan se elämän ensimmäinen oikea influenssa aikamoinen jysäys.
Oletko jo sairastanut influenssan vai onko tämä kammotus vielä sinullakin edessä? 😱
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kuumeflunssia sairastanut luulee sairastaneensa influenssan eikä näe tautia rokotteen ottamisen vaivan arvoiseksi. Karu totuus paljastuu sitten, jos oikea influenssa jysähtää omalle kohdalle. Influenssa on täysin eri virus ja tauti.
Minäkin olen joutunut sairastamaan influenssan ja hengitystäni avustettiin sairaalassa. Tehohoidon jälkeen opettelin hengittämään ja kävelemään. Keuhkot eivät tästä enempää parane. Kauhistuttaa nää "se on vaan flunssa" -uskomukset.
Olen nähnyt, miten korona, influenssa, keuhkokuume, noro, mikä vaan voi saada jopa nuoren ja terveen todella huonoon kuntoon.
Fitnesskroppaa varten rehkiminen ja dieettaaminen tekee vastustuskyvyttömäksi. Mitä pienempi ja kuivempi naisihminen, sitä rajumpia oireet yleensä ovat. Toki toisessa ääripäässä sama.
Mitenpä sitä noroa juurikaan estät, kun sen tartuntareitit ovat niin moninaiset? Norovirukseen sairastunut jos vetää ulosteensa pöntössä kansi auki, niin silloin on ilma täynnä norovirusta. Jos menee noroviruskäsillään klähmimään pintoja tai ruokia, niin silloin noro on tartuntakykyisenä niissä pinnoilla ja ruuissa. Noro myös säilyy tartuntakykyisenä pinnoilla melkein 2 viikkoa, jos pintoja ei siinä välissä mitenkään puhdisteta. Useimmat desinfiointiaineet eivät noroa tuhoa, kuten ei myöskään ruokien pakastaminen. Jokainen ruoka ja juomako pitäisi syödä ja juoda vain keitettynä, jos norotartunnan haluaa välttää muutenkin kuin pelkästään hyvällä tuurilla?
En ole sen jälkeen sairastanut influenssaa, kun aloin ottaa kausirokotteen n. 15 v sitten.
Suosittelen, jos et nauti taudista.
No meillä sairastetaan muutenkin niin tiuhaan, että mitä yksi ainoa virus siinä tuntuu. Monta kertaa vuodessa joku stanan virus käy kaikki läpi. Varhaiskasvatuksesta noita tulee.
Vierailija kirjoitti:
En ole sen jälkeen sairastanut influenssaa, kun aloin ottaa kausirokotteen n. 15 v sitten.
Suosittelen, jos et nauti taudista.
Todellakin!
Hyvä, että edes joku kaataa naisia vielä nykyään sänkyyn, kun miehille eivät tuppaa enää antamaan
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut rokotuksen ainakin viimeiset 10 vuotta
Sama. Kuten myös korona. Mutta olen ollut 2 päivää poissa tavis flunssan takia.
No ei kyllä ollut mitenkään paha tauti tänä vuonna. Yhden päivän kuume ja päänsärky. Viime vuonna oli paljon pahempi.
Influenssaan on nykyisin tarjolla myös korkea-annoksinen rokote, jonka suojateho on vähän tavallista rokotetta parempi. Mutta korkea-annoksinen on paljon kalliimpi.
Ainakin hiihtäjillä ja ampumahiihtäjillä influenssarokotteen suojateho taisi jäädä melko heikoksi, kun lehtijuttujen mukaan suunnilleen jokainen influenssaan sairastunut oli ottanut rokotteen.
Otin syksyllä rokotuksen. Pari vuotta sitten sairastin influenssan, joten ainakin yhtä influenssavirusta vastaan minulla todennäköisesti on hyvä vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut rokotuksen ainakin viimeiset 10 vuotta, niin minäkin. YLe:
"Rokotteet valmistetaan paljon ennen influenssa-aaltoa, aina ne eivät osu oikein hyvin tulevaan virusmuunnokeen
Perinteisen influenssarokotteen suojateho on parhaimmillaankin 5070 prosenttia, eli rokotuksesta huolimatta ihminen voi sairastua, Nohynek sanoo.
Nohynek kuitenkin huomauttaa, että vaikka rokotteen saanut henkilö voi sairastua, rokote voi lieventää taudin oireita merkittävästi."
Kaikkien virustautien jälkitaudit voivat olla tosi ikäviä, kuten kuulon heikkeneminen pysyvästi. Omaiselleni kävi niin.
Toukokuussa sairastin elämäni ensimmäisen influenssan, joka vei suoraan tehohoitoon neljäksi päiväksi ja siitä vielä osastolle. Tunneista oli kiinni, ettei kroppa romahtanut täysin. Jos jotain opin, niin rokotteen otan tästä etiäpäin.En toivo kenellekään samaa kokemusta
Itselläni ilmeisesti juuri nyt influenssa päällä, on sellainen tauti etten ole eläissäni sairastanut. Olen sellaista ihmistyyppiä että minulla on hyvin harvoin kuumetta, ja jos sitä on niin sitä on vain vähän eikä se kestä kauaa. Tavalliset flunssat sairastan useimmiten täysin kuumeetta.
Tämä tauti puolestaan on viime viikonlopusta lähtien joka päivä nostattanut kuumeen 39 asteeseen. Lääkkeillä saan sitä laskettua mutta kyllä se siitä sitten taas kipuaa sinne takaisin. Koko kroppa on ollut todella kipeänä, ihan niveliä ja lihaksia ja ihoa myöten. Tuntuu että jos pesee kädet niin sattuu kun se vesi osuu ihoon. Silmiäkin on särkenyt ja mietin ihan että onko tässä joku silmätulehduskin meneillään kun silmät rähmi siihen malliin.
Nenä on toiselta puolelta tukossa mutta mielestäni tässä taudissa tuo tukkoisuus tuntuu ehkä jopa lievemmältä kuin normiflunssassa. Keuhkoissa on räkää ja välillä hengitys rohisee ja yskittää mutta yritän välttää yskimistä kun sattuu. Kaiken kaikkiaan sellainen tauti että minä, aikuinen akka, olen pillittänyt kun on niin kurja olo. Ja alkoi siis lauantai-iltana todella nopeasti, vielä muutamaa tuntia aiemmin olin ihan pirteänä ja yhtäkkiä aivan voimattomana sängyn omana. Niin ja tosiaan tämän viikon olen 95% ajasta maannut sängyssä, hyvä kun vessaan olen päässyt. Alkuviikosta yritin laittaa tiskejä koneeseen mutta meinasin kaatua kahdesti niin päätin että olkoot.
Ja ei ole rokotusta mulla, olen perusterve 30v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ilmeisesti juuri nyt influenssa päällä, on sellainen tauti etten ole eläissäni sairastanut. Olen sellaista ihmistyyppiä että minulla on hyvin harvoin kuumetta, ja jos sitä on niin sitä on vain vähän eikä se kestä kauaa. Tavalliset flunssat sairastan useimmiten täysin kuumeetta.
Tämä tauti puolestaan on viime viikonlopusta lähtien joka päivä nostattanut kuumeen 39 asteeseen. Lääkkeillä saan sitä laskettua mutta kyllä se siitä sitten taas kipuaa sinne takaisin. Koko kroppa on ollut todella kipeänä, ihan niveliä ja lihaksia ja ihoa myöten. Tuntuu että jos pesee kädet niin sattuu kun se vesi osuu ihoon. Silmiäkin on särkenyt ja mietin ihan että onko tässä joku silmätulehduskin meneillään kun silmät rähmi siihen malliin.
Nenä on toiselta puolelta tukossa mutta mielestäni tässä taudissa tuo tukkoisuus tuntuu ehkä jopa lievemmältä kuin normiflunssassa. Keuhkoissa on räkä
Voipi olla influenssa ja onneksi lievä sellainen. Toki toinen kuumeviikko on paljon ensimmäistä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on nykyään tosi saastaisia. Ei pestä käsiä, ei pestä itseään eikä vaatteita. Oksettavaa ja vastenmielistä.
Toi on muuten joidenkin kohdalla ihan totta! Muuten ihan fiksut ja reippaat ihmiset saattavat olla kolmekin päivää peseytymättä ja samoissa vaatteissa. Mennään samoilla vaatteilla treenaamaan, kauppaan, bussiin jne. Vaatteet pestään max. 40 asteessa. Hiukset kerran viikossa.
Mä otan suihkun tai kaks päivittäin. Hiusten pesu viimeistään joka toinen päivä. Suurin osa vaatteista 60 asteen pesuun. Treenivaatteet aina harjoituksen jälkeen vaihtoon ja pesuun eikä niillä liikuta joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut, rokotus otettu ja myös keuhkokuumetta vastaan
Muutama päivä sitten kansalaisille kerrottiin, että viime syksyn influenssarokote ei ollut niin tehokas kuin toivottiin. Nyt on liikkeellä influenssavirus, joka on hiukan muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä pelottelua. Kova tautihan se on mutta ei mikään ebola.
Influenssa on paljon vakavampi kuin korona ja mieti miten järjettömiä toimia tehtiin koronan takia.
Vanhoille ihmisille ja niille, joiden immuniteettisuoja on heikko, influenssa voi olla tappava. Mutta joo, hirvittävä poru taas jostain flunssa-aallosta.
Yhtenä vuonna oli joku paljon kohua herättänyt influenssa-aalto. Eräs nainen kertoi TV-ohjelmassa miten hän oli menettänyt kolme viikkoa elämästään. Hän oli ollut sen ajan sairaalassa ja havahtui eräänä päivänä siihen, että makasi vieraassa huoneessa sairaalassa. Hänen aikuinen tyttärensä oli sillä hetkellä katsomassa äitiään ja kertoi, että oli kulunut useita viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
No meillä sairastetaan muutenkin niin tiuhaan, että mitä yksi ainoa virus siinä tuntuu. Monta kertaa vuodessa joku stanan virus käy kaikki läpi. Varhaiskasvatuksesta noita tulee.
Pitäisi melkein asua betonibunkkerissa puolen kilometrin päässä muista ihmisistä, että olisi turvassa tartunnoilta. Viruksia on joka paikassa, missä on ihmisiä. Työpaikalla, kaupassa, koulussa, kauppakeskuksissa, julksissä kulkuvälineissä ja kerrostalon rappukäytävässä. Siis missä tahansa, missä liikkuu ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää millon on aika soittaa ambulanssi? Tosin eihän ne nykyään joko ota kyytiin tai sitten se häkepäivystäjä ei edes lähetä mitään autoa. Mulle ei ole täällä ketään soittamassa ambulanssia kun yksin asun. Ja jos on korkea kuume, en edes pysy hereillä. Kuolenpahan sitten kotiin jos se tauti iskee.
Kuolemaa odotellessa ota rokote.