Kuka huolehtii lapsettomista vanhuksista?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011034047.html?utm_medium=promobox&utm_…
Pitäisikö heidän veroja korottaa vai mitä pitäisi tehdä? Lapsettomilla on yksinäinen vanhuus.
Kommentit (67)
Yksinäisyys on lapsettomilla ilmeisesti piilevää vanhuuteen saakka, vaikka luulisi jo tottuneen, kun on elänyt koko siihen astisen elämänsä ilman lapsia.
Palstalta olen saanut lukea, että omia vanhempia suurempi taakka on ainoastaan appivanhemmat. Joutaisivat perkeleet saunan taakse.
Täyttä utopiaa että kukaan lähtisi töiden jälkeen usean sadan kilometrin automatkalle auttamaan ikääntyneitä vanhempiaan arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys on lapsettomilla ilmeisesti piilevää vanhuuteen saakka, vaikka luulisi jo tottuneen, kun on elänyt koko siihen astisen elämänsä ilman lapsia.
Palstalta olen saanut lukea, että omia vanhempia suurempi taakka on ainoastaan appivanhemmat. Joutaisivat perkeleet saunan taakse.
Tällä palstalla vihataan lapsia ja vanhempia. Varsin kevyin perustein välit laitetaan poikki.
Varmaan sama taho kuin lapsellisia vanhuksia. Niitä on laitokset pullollaan. Ei ne omaisten hoidettavina ole. Saa olla tosi tollo joka niin kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä utopiaa että kukaan lähtisi töiden jälkeen usean sadan kilometrin automatkalle auttamaan ikääntyneitä vanhempiaan arjessa.
Jaa. Kyllä mun lähipiirissä aika moni on järjestänyt asiat niin, että voi esim lähteä pitkäksi viikonlopuksi kerran kuussa auttelemaan ja hoitamaan asioita, vaikka välimatkaa olisi. Sisarukset vuorottelee tai jos on muita sukulaisia lähempänä niin he. Sitten kun avuntarve alkaa olla päivittäistä, niin tarvitaan kotiapua enemmän, tai isompi liike niinkuin muutto lähemmäs. Joko oma tai vanhuksen muutto.
Miten niin lapsettomilla yksinäinen vanhuus? Jos pääsevät hoivakotiin, on seuraa aina saatavana. Ja vaikka asuisit kotonasi, eivät keski-ikäiset lapsesi asu sinun kanssa. Voivat olla satojen kilometrien päässä. Joen älä suotta murehdi meidän lapsettomien kohtaloa sillä sama kohtalo odottaa - oli lapsia tai ei.
Jäin isästäni orvoksi 3-vuotiaana. Äitini hoiti minut ja sisarukseni aikuiseksi. Kun hänelle tuli hoidon tarve, niin sisareni ja minä hoidimme Äitiämme 250 km päästä Helsingistä 9vuotta, koska Äiti ei suostunut muuttamaan pois kodistaan. Me kuitenkin olimme onnekkaita, koska meillä oli taloudellsestivaraa matkustaa häntä hoitamaan. En kadu yhtään. että saimme olla hänelle avuksi, niin kauan kun hän oli kotona.
Tämä on vain tätä normaalia joidenkin lapsia hankkineiden itsensä ylentämistä, jota onneksi useimmat eivät edes harrasta. Toivottavasti ei tule pettymyksenä se, että se oma lapsi onkin muuttanut toiselle puolella maapalloa tai muuta vastaavaa siinä vaiheessa kun kuvittelevat saavansa ilmaista apua päivittäin.
kyllä on niillä lapsilla paskat vanhemmat, jotka ovat hankkinee tlapset siksi, että pitävät sitten heistä huolta kun eivät itse kykene. ei vo lapsi paskempaa rastia elämäänsä saada. Oma äitini on aikoja sitten päättänyt, että hän ottaa ostopalveluna hoitajan. haluaa nähdä lapsiaankin usein, mutta ei halua nähdä lapsiaan itsensä hoitajina. Hoidan kyllä nytkin joitain äitini asioita, mutta teen niitä silloin kun siellä käyn, en voisi mitenkään tehdä sitä päivittäin.
teulevaisuudessa robotit hoitaa potilaat, joten siellä on samalla linjastolla niin lapsettomat kuin lapselliset robohoitajalle jonottamassa
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lapsettomilla yksinäinen vanhuus? Jos pääsevät hoivakotiin, on seuraa aina saatavana. Ja vaikka asuisit kotonasi, eivät keski-ikäiset lapsesi asu sinun kanssa. Voivat olla satojen kilometrien päässä. Joen älä suotta murehdi meidän lapsettomien kohtaloa sillä sama kohtalo odottaa - oli lapsia tai ei.
Hoivakotiin. Sinne, missä vanhukset istuvat apaattisena TV:n äärellä ja pysyvät sisällä? Ja joo, kokemusta parista vanhuksesta. Toinen maksoi kalliilla hoivakotipaikasta ja ennen niin aktiivinen ulkoilmaihminen muuttui sisällä kyhjöttäväksi vanhukseksi. Toisen luona oli aina TV:n ääressä vanhukset vahtaamassa. Eivät olleet mitään superseurallisia toistensa kanssa. No onpa helppo valvoa. Ei, en toivo hoivakotiarkea.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain tätä normaalia joidenkin lapsia hankkineiden itsensä ylentämistä, jota onneksi useimmat eivät edes harrasta. Toivottavasti ei tule pettymyksenä se, että se oma lapsi onkin muuttanut toiselle puolella maapalloa tai muuta vastaavaa siinä vaiheessa kun kuvittelevat saavansa ilmaista apua päivittäin.
Aivan. Ja useimmat lapsettomat ovat tehneet ikänsä töitä ja maksaneet veroja. Eivät ole lusineet vuosikausia hoitovapailla ja saikuttaneet kipeitten lastensa takia, kyllä ennen ainakin oli työpaikoilla näitä naisia jotka olivat vähän väliä tiineinä ja poissa töistä kun lapset kipeinä. Ihan mahtavaa jos näitten mammojen lapset hoitavat äitinsä ja isänsä. Jos äiti välttämättä edes tietää lastensa isät.
Ei kaikista lapsistakaan ole hoitajiksi. Esim. alkoholi-, mt- ja huumeongelmaiset, tai muuten sairaat, eikä kaikki edes halua. Eiköhän se hoito jotenkin tule ratkaistuksi, ei tarvitse ap.n olla huolissaan.
Aika monen vanhuus valitettavasti on yksinäistä, oli lapsia tai ei. Ihmissuhteista kannattaa pitää huolta. Sukulaismummon luona käy eniten tämän naapurit ja ystävät, lapset asuu kaukana.
Minä voin kyllä allekirjoittaa sellaisen paperin, että minulle voi ja saa antaa jonkun kuolettavan tabletin tai ruiskeen jos ja kun alan olla lapsettomana riesa yhteiskunnalle ja/tai lähipiirille. Tällä hetkellä en ole riesa kenellekään enkä kärsi yksinäisyydestäkään sillä suvun nuorempaankin polveen on hyvät välit ja olen heidän kanssaan tekemisissä enemmän kuin moni ikäiseni, joilla on omia lapsia ja heilläkin jo jälkikasvua.
Jumala hoitaa,Jumala lopulta armahtaa tämän kaiken p a s k a n keskeltä...turvatkaa vain Herraan..
Onneksi on omat ja appivanhemmat haudassa. Eipä tarvi hoitaa. Ja toivottavasti olemme itse myös ennenkuin alkaa vintti pettää.
Minä saatan olla niitä tulevaisuuden vanhuksia, jotka kuolevat ja mätänevät yksin kotiinsa. Tai katsotaan nyt kumpi kuolee ensin minä vai puoliso. Kai sitä viimeiseen asti toisista pidetään huolta vaan yksin jäänyt löytyy kodistaan mätänemästä. Suunta ainakin on menossa sellaiseen suuntaan.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivakotiin. Sinne, missä vanhukset istuvat apaattisena TV:n äärellä ja pysyvät sisällä? Ja joo, kokemusta parista vanhuksesta. Toinen maksoi kalliilla hoivakotipaikasta ja ennen niin aktiivinen ulkoilmaihminen muuttui sisällä kyhjöttäväksi vanhukseksi. Toisen luona oli aina TV:n ääressä vanhukset vahtaamassa. Eivät olleet mitään superseurallisia toistensa kanssa. No onpa helppo valvoa. Ei, en toivo hoivakotiarkea.
On sellaisiakin vanhuksia, jotka ei edes toivo mitään pullan paistoa ja bumtsibumia toisten seniilikkojen kanssa. Minä olen asunut koko ikäni yksin, ja haluan asua edelleenkin. Voisin hyvin muuttaa johonkin palveluyksikköön, missä on apua tarvittaessa, lääkkeistä huolehditaan jne, mutta jossa ihmiset jätetään rauhaan. Minusta ei varmasti tule vanhuksena yhtään tämän sosiaalisempaa.
Sama taho joka hoitaa lapsia hankkineet vanhukset. Oletko hieman vajaa?