Kuka huolehtii lapsettomista vanhuksista?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011034047.html?utm_medium=promobox&utm_…
Pitäisikö heidän veroja korottaa vai mitä pitäisi tehdä? Lapsettomilla on yksinäinen vanhuus.
Kommentit (67)
Jos lapsettomalla tai muuten varakkaalla on rahaa voi maksaa itse hoitonsa. Vuosaaressa on paikka missä kuukausi on joku kymppitonnin, saa parasta hoitoa eikä tartte anoa mahd lapsia hoitamaan. Käänteiset asuntolainat tekee muutenkin uutta renessanssia, siinä ahneet sukulaiset jäävät lehdellä soittelemaan.
Kummitytöt ja pojat, sekä ystävät
Yhteiskunta. Ei kaikilla lapsellisilla vanhuksillakaan ole sellaisia jälkeläisiä joilla on hoiva-alan koulutus. Kuinka moni teistä ja meistä muuttaisi asumaan vanhempiensa luo tai ottaisi heidät omaan kotiinsa siinä vaiheessa kun he ovat nosteltavia, pidätyskyvyttömiä paketteja jotka tarvitsevat huolenpitoa 24/7?
Mulla on vanhuuden ja kykenemättömyyden varalta suunnitelmat päästää itseni päiviltä. Ei tarvitse yhtään kenenkään vaivautua vuokseni.
Elämähän on oikeasti loppu silloin kun ei enää voi pitää huolta itsestään. Semmoinen elämä jossa jatkuvasti on toisista riippuvainen, ei ole elämisen arvoista.
Kyllähän tätä elämää jo on nähty joka tapauksessa.
terv. N65+
Lapset eivät ole orjia. Jos lapsen haluaa niin pitäisi olla tyytyväinen että elää ja menestyy omaa elämäänsä eläen eikä olla kotihoitaja sitten kun "vanhus"ei ole muuten pystynyt sijoittamaan omaan tulevaisuutensa turvaan. se vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä utopiaa että kukaan lähtisi töiden jälkeen usean sadan kilometrin automatkalle auttamaan ikääntyneitä vanhempiaan arjessa.
Nythän yhä useammalla vanhentuvalla lapset eivät edes asu suomessa, kun eivät ole heidän mukanaan suomeen koskaan tulleetkaan ja tämähän on se ilmiö, joka on nyt kovassa nousussa, että mitä aloittaja tähän sanoo...?
Vierailija kirjoitti:
Jumala hoitaa,Jumala lopulta armahtaa tämän kaiken p a s k a n keskeltä...turvatkaa vain Herraan..
Ihminen kun puhuu Jumalalle se on rukous, kun Jumala puhuu toistuvasti ihmiselle se on tiketti Niuvalle.
Tee lapsi ja menetä nuoruus, älä tee lasta ja menetä vanhuus....no vietän mielellään kurjan vanhuuden kuin kurjan nuoruuden ja jätän lapset tekemättä, pysyn hoikkana ja terveenä ja talouskin on hyvällä pohjalla, enkä tarvitse jotain törppöä äijää, jolta ruinata jotain elareita, jne...
Korottaa veroja? Siellä taas yksi nettosaaja on huolissaan, ettei vaan tuet lopu.
Mitä hyötyä niistä lapsista on kun ex puolisot hakevat niitä lähestymiskieltoja koko uutta perhettä kohtaan, näinhän nämä perhekuviot nykyään menevät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys on lapsettomilla ilmeisesti piilevää vanhuuteen saakka, vaikka luulisi jo tottuneen, kun on elänyt koko siihen astisen elämänsä ilman lapsia.
Palstalta olen saanut lukea, että omia vanhempia suurempi taakka on ainoastaan appivanhemmat. Joutaisivat perkeleet saunan taakse.
Tällä palstalla vihataan lapsia ja vanhempia. Varsin kevyin perustein välit laitetaan poikki.
Juu, ja koko Suomessa vihataan vanhuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lapsettomilla yksinäinen vanhuus? Jos pääsevät hoivakotiin, on seuraa aina saatavana. Ja vaikka asuisit kotonasi, eivät keski-ikäiset lapsesi asu sinun kanssa. Voivat olla satojen kilometrien päässä. Joen älä suotta murehdi meidän lapsettomien kohtaloa sillä sama kohtalo odottaa - oli lapsia tai ei.
Hoivakotiin. Sinne, missä vanhukset istuvat apaattisena TV:n äärellä ja pysyvät sisällä? Ja joo, kokemusta parista vanhuksesta. Toinen maksoi kalliilla hoivakotipaikasta ja ennen niin aktiivinen ulkoilmaihminen muuttui sisällä kyhjöttäväksi vanhukseksi. Toisen luona oli aina TV:n ääressä vanhukset vahtaamassa. Eivät olleet mitään superseurallisia toistensa kanssa. No onpa helppo valvoa. Ei, en toivo hoivakotiarkea.
On sellaisiakin vanhuksia, jotka ei edes toivo mitään pullan paistoa ja bumtsib
Minä olen kyllä naimisissa, mutta muuten kärsin kaikenlaisesta kohkaamisesta. Haluan istua ja lukea rauhassa enkä pelata mitään seurapelejä, niin nyt 59-vuotiaana kuin taatusti tämän jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys on lapsettomilla ilmeisesti piilevää vanhuuteen saakka, vaikka luulisi jo tottuneen, kun on elänyt koko siihen astisen elämänsä ilman lapsia.
Palstalta olen saanut lukea, että omia vanhempia suurempi taakka on ainoastaan appivanhemmat.
Mun vanhemmat - ja isovanhemmat - oli rakkaita läheisiä.
Appivanhempiaan ei kukaan valitse, silti he tulevat perhepiiriin. Jotkut ovat kuulemma tosi kivoja, eivät kaikki.
Joidenkin lapset hoitavat niitä vanhentuvia lapsettomia.
No, ulkomailta tulleen työvoiman jälkeläiset, olettaisin, huomioiden ettei suomalaisille hoitsuille maistu työt.
Jos joku tekee lapsia vanhuudenturvaksi, ollaan törkeyden huipulla.
Olisi reilua, jos lapsettomaksi päättäneet maksaisivat isomman maksun eläkesäätiöön
Vierailija kirjoitti:
Olisi reilua, jos lapsettomaksi päättäneet maksaisivat isomman maksun eläkesäätiöön
Ne lapsettomat ovat jo työikäisenä maksaneet muiden lasten perhevapaat, tarhat, koulutuksen ja terveydenhuollon.
Niin teen, eikä pelota vanhuus yhtään, vaikka lapsia ei olekaan. Jumala on pitänyt minusta huolen ennenkin, joten pitää kyllä jatkossakin.