Tuli paha mieli tuon koululaisen kiusaamiseen johtaneesta itsemurhasta
En vaan voi ymmärtää, miksei poliisilla esim. ole kunnollisia resursseja ehkäistä tuota sairasta väkivaltaa ja kiusaamista. Että ihan itsemurhaan pitää päätyä, kun kukaan ei lopeta kiusaamista ajoissa. Jos kiusaajien vanhemmat ei ole tervejärkisiä, ei osaa kasvattaa lapsiaan tai anna tarpeeksi huomiota, niin ottais yhteiskunta huostaan. Ei voi mennä niin, että kouluissa elää pieniä sadisteja, jotka nauttii heikomman rääkkäämisestä. Mikään poliisin työssä ei pitäisi olla niin tärkeää kuin rauhan turvaaminen varsinkin lasten kohdalla, ja se tarkoittaa kiusaamiseen puuttumista riittävän tehokkaalla tavalla, ettei tuollaista pääse tapahtumaan.. Aikuistenkaan keskenään tekemät rikokset ei ole noin vakavia, jotka ei kohdistu lapsiin (ainakaan yleisesti ottaen.) Aikuisilla on jo omaa vastuuta, lasten kasvattaminen on yhteiskunnassa tärkeintä, jotta yhteiskunta kasvattaa tervehenkisemmäksi
Kommentit (88)
Minä ruiskutin sytkärin bensaa tupakkipaikalla kiusaajin päälikön naamaan kun se sytytti sätkäänsä. Pahempi ääni siitä lähti mitä se kiusattaviltansa vaati.
Arpinaama-Artsi on kuulemma kuollu. Viinaan.
Ihan aikuisten aiheuttamaa tämä nettikiusaaminen.
Somessa pitäisi olla pakollinen vahva tunnistautuminen, loppuisi se perseily netissä. Mutta kun sitten aikuiset itse eivät pääsisi nettikiusaamaan ja somepalvelut joutuisivat myöntämään, että suurin osa tileistä on botteja ja jotain ihan muuta kuin sanovat.
Someyritysten arvo laskisi ja muuta kurjaa niille, jotka tästä kaikesta hyötyvät.
Myöntäkää jo, kiusatut lapset ja muut kärsivät ovat vain pakollinen uhri tässä yhtälössä. Raha ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tekevät koulukiusaamisen seurauksena jossain vaiheessa aikuisiällä itsemurhan. Harva tekee itsemurhan kouluikäisenä. Koulukiusaamonen voi tuhota tai pilata koko loppuelämän.
Aikuisille koulukiusatuille pitäisi myöntää terapiaa yhteyskunnan kustantamana. Yhteiskunta on sen velkaa näille ihmisille. Toki sama myös lapsille. Koulukiusaamisesta aiheutuu aivovammaa vastaava syndrooma jolle pitäisi antaa icd tautiluokitukseen nimi. Samat oireet koskettavat lähes kaikkia kiusatuksi tulleita. Oireet jatkuvat läpi koko elämän ja niihin tulisi saada hoitoa ja apua.
Olen ollut iät ja ajat terapiassa ja joutunut monta kertaa suljetulle osastolle. Ihan oikeasti se "hoito" voi vain pahentaa tilannetta. Suljetulle osastolle joutuminen oli vielä traumatisoivampaa ja tuhoisampaa kuin se raju väkivaltainen kiusaaminen ja päivittäinen haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Pekka on 2020-luvun Enkeli-Elisa. Älkää menkö halpaan.
Nuo "Pekan" viestit on aikuisen kirjoittamia, toisekseen mistään some- tai viestintäalustalta ei löydy tuollaista fonttia.
Just olin tulossa katsoo eilistä ketjuani sivuhistoriasta mutta oli poistunut. Eli Pekkaa ei ole olemassa? En ole löytänyt uutista.
Faktatarkistettu?
Apuna ry tuottaa osumia verkkokohteisiin, jotka tasan on tuottanut Apuna. Sori, epäilyttävää.
Avustajajoukko on merkittävä. Onko logo luvalla tuolla ja onko se päätynyt sinne esim random 50e avustuksen kautta. Epäilen, että on.
Toivon olevani väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei voida pelastaa.
Useimpia ei edes yritetä pelastaa. Pelkurit aikuiset, jopa lapsen vanhemmat, katsovat vierestä hiljaa miten lasta tuhotaan päivä kerrallaan. Minä en päästäisi lasta edes kouluun jos tietäisin että kiusataan. Tekisin rikosilmoituksia vaikka satoja, veisin itse hänet kouluun, veisin lapsen itsepuolustus kurssille. Harva vanhempi uskaltaa.
Painakaa peukku ylös, jos olette sitä mieltä, että some-alustoiden pitäisi olla vastuussa siitä mitä niillä kirjoitetaan, samoin kuin perinteisessäkin mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ruiskutin sytkärin bensaa tupakkipaikalla kiusaajin päälikön naamaan kun se sytytti sätkäänsä. Pahempi ääni siitä lähti mitä se kiusattaviltansa vaati.
Arpinaama-Artsi on kuulemma kuollu. Viinaan.
En osaa surra tippaakaan. Pikemminkin Artsi sai vain ansionsa mukaan. Tosin jos itse olisin tehnyt noin, en olisi koskaan päässyt itsesyytöksistä. Toivottavasti nylyiset ja entiset kiusaajat aljavat pelkäämään kiusattujen kostoa! Se olisi vain oikeus ja kohtuus.
Miksi sen lapsen vanhemmat antoivat mukulansa lukea niitä helvetin snäppiviestejä? Ai niin, eivät valvoneet lapsukaisen netinkäyttöä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahantekijät kehittyvät muiden tehdessä heille pahaa ensin.
Niin kodista toi monesti lähtee, ilmapiiri ja asenteet siellä.
Juuri näin, sieltä se peräisin. Vanhemmat nälvivät ylemmyydentunnossaan muita. Ja niin jälkipolvikin osaa irvailla muita vaikka vammaisiksi tai peräti hulluiksi.
Omalla luokalla se pahin kiusaaja oli opettajan lapsi. Heillä oli myös sijaislapsia. Olivat semmoinen oikein hyvä perhe, ihan maailman paras. Hoitivat myös huonojen vanhempien lapset.
Siis oikeasti olivat kammottava perhe. Kaikki pelkäsivät sitä opettajaa. Hänestä tehtiin useista valituksia. Eikä siihen aikaan mistään valitettu ellei tilanne ollut oikeasti todella paha. En yhtään ihmettele, että sen perheen lapsi kiusasi.
Vierailija kirjoitti:
Monet tekevät koulukiusaamisen seurauksena jossain vaiheessa aikuisiällä itsemurhan. Harva tekee itsemurhan kouluikäisenä. Koulukiusaamonen voi tuhota tai pilata koko loppuelämän.
Minulla melkein vei hengen. Ei vieläkään ole ihan varmaa tuo. Päivä kerrallaan.
Suljetut osastot ovat täynnä meitä entisiä koulukiusattuja.
Pahinta, mitä elämälleni on tapahtunut, on se, että minä olen sinne joutunut. Kiusattuna olo oli vielä paljon pienempi paha sen rinnalla, vaikka kiusatuksi tuleminen on osastolle joutumisen suora syy.
Osastohoito, siis "hoito", on paljon pahempi asia kuin koulukiusaaminen. Onneksi olkoon, mitä olette porukalla saaneet aikaan sekä kiusaajina, että "hoitajina"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla oltiin koko ajan huolissaan kiusaajan pärjäämisestä. Kukaan ei puhunut kiusatun oikeuksista.
Sama 80- ja 90-luvuilla. No, ne kiusaajat pärjäsivät, kiusatut eivät.
toisaalta sama se vaikuttaa olevan aikuisten maailmassa. muita pilkkaamalla saa suosiota. todella harvassa vaikuttaa olevan ihmiset jotka ei lähde kiusaamiseen mukaan, saati ne jotka puolustaa kiusattua
Totta! Olen ollut äärimmäisen rankasti koulukiusattu koko kouluaikani ajan ja elämä meni pilalle sen vuoksi ja se on heijastunut myös muualle. En ole koskaan kiusannut ketään, mutta mielelläni puolustan kiusattuja, jos sellainen tilanne tulee. Suurin osa ihmisistä kiusaa. Juuri kukaan ei puolusta kiusaajia.
Oman kokemukseni mukaan kukaan ei puolusta kiusattua. Sopivassa yhteydessä sanovat puolustavansa, mutta käytännössä se ei ikinä näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakava asia, mutta
Aapee kirjoittaa itsemurhasta, joka johti kiusaamiseen, vaikka tarkoittanee kiusaamista, joka johti itsemurhaan.
Ei ihme, että kausaalisuhteitten ymmärtäminen on nykyään niin monelle niin vaikeaa.
Täyttä asiaa. Ihmiset eivät ymmärrä kieliopin tärkeyttä, vaan pitävät sääntöjä turhina ja niistä huomauttamisesta niuhottamisena. Sitten itketään, kun kukaan ei ymmärrä. Huoh.
onhan se nyt huvittavaa jotain pientä mokaa vauva-palstan postauksessa käsitellä kun kyseessä olis mikälie suuri yhteiskunnallinen rappiotila
Malliesimerkki siitä, ettei ymmärrä sääntöjen tärkeyttä tai merkitystä nimenomaan yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille koulukiusatuille pitäisi myöntää terapiaa yhteyskunnan kustantamana. Yhteiskunta on sen velkaa näille ihmisille. Toki sama myös lapsille. Koulukiusaamisesta aiheutuu aivovammaa vastaava syndrooma jolle pitäisi antaa icd tautiluokitukseen nimi. Samat oireet koskettavat lähes kaikkia kiusatuksi tulleita. Oireet jatkuvat läpi koko elämän ja niihin tulisi saada hoitoa ja apua.
Olen ollut iät ja ajat terapiassa ja joutunut monta kertaa suljetulle osastolle. Ihan oikeasti se "hoito" voi vain pahentaa tilannetta. Suljetulle osastolle joutuminen oli vielä traumatisoivampaa ja tuhoisampaa kuin se raju väkivaltainen kiusaaminen
Terapia on hyvästä. Ollut ainakin omalla kohdalla. Kun se aloitettiin näin keski-ikäisenä, yritin kolme kertaa itsemurhaa, koska muistojen tuominen pintaan oli niin rajua. Nyt olo on parempi, mutta pinnan alla kytee yhä. Etenemme varovasti. Koen, että olen saanut hyötyä. Ei minusta koskaan täysin ehjää tule, mutta jos tulisi edes toimiva yksilö, se olisi ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Omalla luokalla se pahin kiusaaja oli opettajan lapsi. Heillä oli myös sijaislapsia. Olivat semmoinen oikein hyvä perhe, ihan maailman paras. Hoitivat myös huonojen vanhempien lapset.
Siis oikeasti olivat kammottava perhe. Kaikki pelkäsivät sitä opettajaa. Hänestä tehtiin useista valituksia. Eikä siihen aikaan mistään valitettu ellei tilanne ollut oikeasti todella paha. En yhtään ihmettele, että sen perheen lapsi kiusasi.
Minua on moni opettajan lapsi kiusannut. Samalla he olivat välituntivalvojia, kun omat lapsensa hakkasivat ja haukkuivat minua silmiensä alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti. Kiusaajat edesvastuuseen rikoksistaan. Saavatpa nyt ainakin veroillaan tukea kiusaamiaan työkyvyttömiä vuosikymmeniä.
En tiiä, mutta empatiakykyä opitaan parhaiten silloin kun aivot on kehitysvaiheessa. Jos sitä empatiaa ei opetella yhteisössä muuten kuin pintapuolisesti, niin ihmisistä tulee ylimielisiä ja häiriintyneitä. Itsekin jäin koukkuun nettitrollaukseen, kun vitutti niin monien ihmisten tyhmyys omassa elämässä, kaikki leimaaminen ja kapeakatseinen egoilu. Kyllä siitä oppii, aikuisten pitää jo osata käsitellä sitä, ettei kaikkien huomio aina ole ystävällistä, toiset ovat pahansuopia ja narsisteja, pääasia, ettei itsestä kasva semmoinen kusipää. Jokaisen vähänkin järkevän ihmisen pitäisi tajuta, että itseään voi aikuisena kasvattaa, muiden haukkuminen on alhaista ja ajanhukkaa, vaikka joskus sellaiseen itsekin sortunut. Nuorena oli ihan kusipää itse, mutta omaa pahaa oloa sekin. Eniten auttoi ymmärtävät aikuiset silloin, ne ketkä näkivät hyviä puolia itsessä. Tuomitsevat aikuiset vain kasvattivat omaa raivoa ja epäkypsää käytöstä sekä uhoa