Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli paha mieli tuon koululaisen kiusaamiseen johtaneesta itsemurhasta

Vierailija
26.02.2025 |

En vaan voi ymmärtää, miksei poliisilla esim. ole kunnollisia resursseja ehkäistä tuota sairasta väkivaltaa ja kiusaamista. Että ihan itsemurhaan pitää päätyä, kun kukaan ei lopeta kiusaamista ajoissa. Jos kiusaajien vanhemmat ei ole tervejärkisiä, ei osaa kasvattaa lapsiaan tai anna tarpeeksi huomiota, niin ottais yhteiskunta huostaan. Ei voi mennä niin, että kouluissa elää pieniä sadisteja, jotka nauttii heikomman rääkkäämisestä. Mikään poliisin työssä ei pitäisi olla niin tärkeää kuin rauhan turvaaminen varsinkin lasten kohdalla, ja se tarkoittaa kiusaamiseen puuttumista riittävän tehokkaalla tavalla, ettei tuollaista pääse tapahtumaan.. Aikuistenkaan keskenään tekemät rikokset ei ole noin vakavia, jotka ei kohdistu lapsiin (ainakaan yleisesti ottaen.) Aikuisilla on jo omaa vastuuta, lasten kasvattaminen on yhteiskunnassa tärkeintä, jotta yhteiskunta kasvattaa tervehenkisemmäksi

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tekevät koulukiusaamisen seurauksena jossain vaiheessa aikuisiällä itsemurhan. Harva tekee itsemurhan kouluikäisenä. Koulukiusaamonen voi tuhota tai pilata koko loppuelämän.

Aikuisille koulukiusatuille pitäisi myöntää terapiaa yhteyskunnan kustantamana. Yhteiskunta on sen velkaa näille ihmisille. Toki sama myös lapsille. Koulukiusaamisesta aiheutuu aivovammaa vastaava syndrooma jolle pitäisi antaa icd tautiluokitukseen nimi. Samat oireet koskettavat lähes kaikkia kiusatuksi tulleita. Oireet jatkuvat läpi koko elämän ja niihin tulisi saada hoitoa ja apua. 

Aikuisena koulukiusattuna en todellakaan menisi mihinkään terapiaan. Ei moisesta hömpänpömpästä ole yhtään mitään apua. Mieluummin ottaisin omavalintaisen rangaistuksen kiusaajille. 

Vierailija
62/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painakaa peukku ylös, jos olette sitä mieltä, että some-alustoiden pitäisi olla vastuussa siitä mitä niillä kirjoitetaan, samoin kuin perinteisessäkin mediassa.

Sananvapaus on arvokas asia, mutta edellyttää sitä, että otetaan myös vastuu niistä sanoista. Tuo vastuun ottaminen on useimmille lähes mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta sinä, joka hyödyit terapiasta, oletkin nainen. Naiset yleensä hyötyvät terapiasta, miehet eivät.

Olen iloinen puolestasi!

Vierailija
64/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla luokalla se pahin kiusaaja oli opettajan lapsi. Heillä oli myös sijaislapsia. Olivat semmoinen oikein hyvä perhe, ihan maailman paras. Hoitivat myös huonojen vanhempien lapset.

Siis oikeasti olivat kammottava perhe. Kaikki pelkäsivät sitä opettajaa. Hänestä tehtiin useista valituksia. Eikä siihen aikaan mistään valitettu ellei tilanne ollut oikeasti todella paha. En yhtään ihmettele, että sen perheen lapsi kiusasi.

Minua on moni opettajan lapsi kiusannut. Samalla he olivat välituntivalvojia, kun omat lapsensa hakkasivat ja haukkuivat minua silmiensä alla.

Moni opettajan lapsi käyttikin asemaansa hyväksi röyhkeällä tavalla. 

Vierailija
65/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vakava asia, mutta

Aapee kirjoittaa itsemurhasta, joka johti kiusaamiseen, vaikka tarkoittanee kiusaamista, joka johti itsemurhaan.

Ei ihme, että kausaalisuhteitten ymmärtäminen on nykyään niin monelle niin vaikeaa.

Täyttä asiaa. Ihmiset eivät ymmärrä kieliopin tärkeyttä, vaan pitävät sääntöjä turhina ja niistä huomauttamisesta niuhottamisena. Sitten itketään, kun kukaan ei ymmärrä. Huoh.

onhan se nyt huvittavaa jotain pientä mokaa vauva-palstan postauksessa käsitellä kun kyseessä olis mikälie suuri yhteiskunnallinen rappiotila 

Huvittavaa tässä on se, että ainakin minä ryhdyin ihmettelemään, miksi iltapäivälehdistä ei löydy juttua siitä, miten jonkun itsemurha johti toisen oppilaan kiusaamiseen. Ihan oikeasti luulin, että jossain koulussa on nyt menossa tällainen tragedia. No ei ollut.

Vierailija
66/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tekevät koulukiusaamisen seurauksena jossain vaiheessa aikuisiällä itsemurhan. Harva tekee itsemurhan kouluikäisenä. Koulukiusaamonen voi tuhota tai pilata koko loppuelämän.

Aikuisille koulukiusatuille pitäisi myöntää terapiaa yhteyskunnan kustantamana. Yhteiskunta on sen velkaa näille ihmisille. Toki sama myös lapsille. Koulukiusaamisesta aiheutuu aivovammaa vastaava syndrooma jolle pitäisi antaa icd tautiluokitukseen nimi. Samat oireet koskettavat lähes kaikkia kiusatuksi tulleita. Oireet jatkuvat läpi koko elämän ja niihin tulisi saada hoitoa ja apua. 

Aikuisena koulukiusattuna en todellakaan menisi mihinkään terapiaan. Ei moisesta hömpänpömpästä ole yhtään mitään apua. Mieluummin ottaisin omavalintaisen rangaistuksen kiusaajille. 

En minäkään menisi, vaan tekisin samoin kuin sinä. Minä jouduin terapiaan, enkä saa vieläkään lopettaa sitä. Siitä "terapiasta" on ollut kamalasti lisäharmia.

Vierailija
67/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullinen tapahtuma, mutta Enkeli Elisan muistaen olisi hyvä harjoittaa jonkinlaista lähdekritiikkiä. Itsemurha, avun saamisen vaikeus ja koulukiusaaminen ovat myös keino saada näkyvyyttä somessa.

Vierailija
68/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ehdottomasti. Kiusaajat edesvastuuseen rikoksistaan. Saavatpa nyt ainakin veroillaan tukea kiusaamiaan työkyvyttömiä vuosikymmeniä.

Ja maksaa käynnit psykiatrian poliklinikalla ja "hoitopäivät" suljetuilla osastoilla ja jatkaa kiusaamistaan päädyttyään  psykiatriksi tai   psykiatriseksi "sairaanhoitajaksi" tai muuksi turhaksi tantaksi.

Joka paikassa vaan kyykytetään ja nöyryytetään.

Vierailija
69/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kukaan ei puolusta kiusattuja. 

Vierailija
70/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää AINA lasu, jos joku kiusaa. Monesti se syy kiusaamiseen löytyy sieltä kotoa.

Vierailija
71/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää AINA lasu, jos joku kiusaa. Monesti se syy kiusaamiseen löytyy sieltä kotoa.

Mitä v.ttua se auttaa, kun ne kiusaajat tulevat yleensä niistä ns. hyvistä perheistä?

Vierailija
72/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, mutta empatiakykyä opitaan parhaiten silloin kun aivot on kehitysvaiheessa. Jos sitä empatiaa ei opetella yhteisössä muuten kuin pintapuolisesti, niin ihmisistä tulee ylimielisiä ja häiriintyneitä. Itsekin jäin koukkuun nettitrollaukseen, kun vitutti niin monien ihmisten tyhmyys omassa elämässä, kaikki leimaaminen ja kapeakatseinen egoilu. Kyllä siitä oppii, aikuisten pitää jo osata käsitellä sitä, ettei kaikkien huomio aina ole ystävällistä, toiset ovat pahansuopia ja narsisteja, pääasia, ettei itsestä kasva semmoinen kusipää. Jokaisen vähänkin järkevän ihmisen pitäisi tajuta, että itseään voi aikuisena kasvattaa, muiden haukkuminen on alhaista ja ajanhukkaa, vaikka joskus sellaiseen itsekin sortunut. Nuorena oli ihan kusipää itse, mutta omaa pahaa oloa sekin. Eniten auttoi ymmärtävät aikuiset silloin, ne ketkä näkivät hyviä puolia itsessä. Tuomitsevat aikuiset vain kasvattivat omaa raivoa ja epäkypsää käytöstä sekä uhoa

Näin. Tottakai kiusaaminen pitää saada loppumaan heti alkumetreillä. Miten? No ainakin siten, että pitää muistaa, että onnellinen lapsi ei kiusaa. Eli jotain on pielessä sen kiusaajan kohdalla. Itse olin kiusaaja, mutta kukaan aikuinen ei tullut ajatelleeksikaan, että mulla vois olla paha olo, joka purkautuu kiusaamisena. Tietenkään kiusaaminen ei ollut oikein. Tiesin sen jo silloin, mutta en yksinkertaisesti tiennyt, miten käsitellä omaa pahaa oloa. Pyysin isääni, että veis muu psykiatrille, mutta hän totesi, että se maksaa liikaa, mutta hänelle voisin puhua. Olisin puhunut jo aika päiviä sitten, jos olisin halunnut, mutta halusin keskustella jonkun toisen, ulkopuolisen kanssa. En halunnut isäni tietävän minusta tiettyjä asioita. Toki isäni olisi pitänyt ottaa yhteyttä kouluun (ehkä ottikin, en tiedä) kommenttini tiimoilta. Ehkä olisin päässyt koulupsykiatrin pakeille, ehkä en. Mutta yksikään aikuinen -tietääkseni- ei ollut kiinnostunut minun olosta. Minua pidettiin vain ilkeänä. Aloin itsekin uskomaan siihen. Vanhempani sanoivat minun olevan epäsosiaalinen. Uskoin heitä yli 20-vuotiaaksi asti. Uskoin, etten voi ystävystyä kenenkään kanssa, koska minusta ei yksinkertaisesti ole siihen. 

Lopuksi: en yritä selitellä kiusaamistani - se oli väärin. Tiedän tehneeni toisten elämästä yhtä helvettiä. Tietenkin olen siitä pahoillani, mutta en voi muuttaa menneisyyttä. Toivon vain, että asioihin osattaisiin puuttua niin, että kiusaaja ei jatka (niinkuin minä tein). Tähän toivon voivani vaikuttaa. Sen tiedän, että kiusaamisen loppumiseen ei riitä pelkät kurilliset toimenpiteet. 

Vierailija
73/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä siis se tapaus, jossa isän itsemurha johti pojan kiusaamiseen, joka taas johti pojan itsemurhaan?

Vierailija
74/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yllättävää miten moni lapsi tekee itsemurhan kiusaamisen vuoksi. Yllättävää siinä mielessä, että se ei ole harvinaista

Vierailija
75/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vakava asia, mutta

Aapee kirjoittaa itsemurhasta, joka johti kiusaamiseen, vaikka tarkoittanee kiusaamista, joka johti itsemurhaan.

Ei ihme, että kausaalisuhteitten ymmärtäminen on nykyään niin monelle niin vaikeaa.

Täyttä asiaa. Ihmiset eivät ymmärrä kieliopin tärkeyttä, vaan pitävät sääntöjä turhina ja niistä huomauttamisesta niuhottamisena. Sitten itketään, kun kukaan ei ymmärrä. Huoh.

onhan se nyt huvittavaa jotain pientä mokaa vauva-palstan postauksessa käsitellä kun kyseessä olis mikälie suuri yhteiskunnallinen rappiotila 

Huvittavaa tässä on se, että ainakin minä ryhdyin ihmettelemään, miksi iltapäivälehdistä ei löydy juttua siitä, miten jonkun i

Ei lyöydy koko kiusattua itsemurhan tehnyttä Pekkaa! 

Vierailija
76/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken pitäisi lähteä kotoa, poliisi ei valitettavasti voi olla suojaamassa joka lasta 24/7. Siloin ollaan jo pitkällä, kun poliisi puuttuu asiaan. 

Olen ollut itsekin pahasti koulukiusattu väkivaltaan asti, onneksi sain pahimmat kiusaajat lopettamaan ja pystyin nousemaan kiusaamisen yläpuolelle. Kasvoin ujoudeta ulospäinsuuntautuneksi ja ajatusmaailmani on eteenpäin suuntaava, en ole jääny tvellomaan teinivuosien kovissa kokemuksissa. Joku tuossa mainitsi, että kiusaajat pärjäävät ja kiusatun kohtalo on synkkä. Minulla kävi toisin päin, olen pärjännyt hyvin elämässäni, kiusaajat taas eivät. Kiusaamine on toki muuttunut kouluvuosistani paljon, väkivalta on kovempaa ja nettikiusaukselle jaetaan jonkun ahdinko laajalle joukolle.

Vierailija
77/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juttu tämä oli. Saisiko lähteen, jossa kerrotaan asian taustoista. 

Vierailija
78/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiljattain palkkatukityössä. Osa muista työntekijöistä halveksi työllistettyjä. Voi vain kuvitella, millaisia asenteita he välittävät omille kasvaville lapsilleen. Ei ihme, jos lapset kiusaavat toisiaan. Aikuiset antavat mallin.

Vierailija
79/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oltiin koko ajan huolissaan kiusaajan pärjäämisestä. Kukaan ei puhunut kiusatun oikeuksista. 

Et ole selväati ollut paikalla 70-luvulla.

Silloin häriköt ja ilkimykset pantiin kuriin. Onneksi.

Vierailija
80/88 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yllättävää miten moni lapsi tekee itsemurhan kiusaamisen vuoksi. Yllättävää siinä mielessä, että se ei ole harvinaista

Onhan niitä muitakin. Esimerkiksi se, joka kosti kiusaajilleen. Se, jota eräiden mielestä ei edes kiusattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän