En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö
En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö
Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....
Ylen juttu
Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.
-no, mitä itket
-kyllä se nyt on ulos saatava
-ota kädet pois
-sattuuhan se mutta nyt ei auta
Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:Synnytys on nimenomaan emotionaalinen prosessi. Supistukset loppuvat, jos nainen kokee stressiä tai uhkaa. Juuri tuollainen toimenpidekeskeisyys ja skalpellien väläyttely on synnyttämisen häirintää. Huhheijaa. Olisiko kuitenkin joku liukuhihnatehdastyö elämättömien esineiden parissa enemmän sinun juttusi?"
Mulla ei kyllä supistukset loppuneet, vaikka mitä olis ympärillä tapahtunut ja kipu ja sitä myötä stressikin oli tosi kovaa.
Se oli sitten sinun synnytyksesi. Yksi kätilö sanoi jopa, että supistukset loppuvat usein nimenomaan sairaalaan siirryttäessä (mutta ei osannut laskea itse 1+1, miksi).
Toisaalta monella on supistukset alkaneet sairaalassa. Miten matematiikkas toimii silloin?
Sairaalaan ei saa edes lähteä ennen kuin supistukset ovat riittävän tiheät, eli menepä muualle valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
Jos viittaat epiduraaliin niin se estää naista liikkumasta ja käyttämästä lihaksiaan, eli esim. hakemasta oikeita asentoja.
Viittaan kaikkeen kivunlievitykseen, Suomessa tarjolla ei ole muuta kuin tieto siitä, että itse tämän lapsen päätit saada, sinä sen sieltä ulos puristat, vaikka henki menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:Synnytys on nimenomaan emotionaalinen prosessi. Supistukset loppuvat, jos nainen kokee stressiä tai uhkaa. Juuri tuollainen toimenpidekeskeisyys ja skalpellien väläyttely on synnyttämisen häirintää. Huhheijaa. Olisiko kuitenkin joku liukuhihnatehdastyö elämättömien esineiden parissa enemmän sinun juttusi?"
Mulla ei kyllä supistukset loppuneet, vaikka mitä olis ympärillä tapahtunut ja kipu ja sitä myötä stressikin oli tosi kovaa.
Se oli sitten sinun synnytyksesi. Yksi kätilö sanoi jopa, että supistukset loppuvat usein nimenomaan sairaalaan siirryttäessä (mutta ei osannut laskea itse 1+1, miksi).
Toisaalta monella on supistukset alkaneet sairaalassa. Miten matematiikkas toimii silloin?
Sairaalaan ei saa edes lähteä
MInä olin sairaalassa 2 vko ennen synnytystä, ei ne ulos käskeneet, kun supistukset alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää valitus/kantelu tylyistä hoitajista ja kätilöistä, niin ehkä heidän käytös muuttuu.
Äiti yleensä hoivaa vauvaa synnytyksen jälkeen sekä palautuu ja tervehtyy raskaudesta. Naurettavaa, että sen lisäksi että raskaus ja synnytys on paskottu, pitäisi paskoa vielä lapsivuoteus ja imetyskin tuon paskalaitoksen sotkuihin. Parempi kun ei sekaannu "palveluun" alun alkaenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitten varmaan joku eri suomi tai spessupalvelu sitten. Jotkuthan kerjäävät huomiota lääketeollisuudelta läpi raskauden niin että heille sanotaan, ettei raskaus ole sairaus. Varmaan itse tiedät parhaiten miksi olet saanut tai joutunut erityiskohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
Miten kotisynnytysten suosiminen sopii yhteen teoriasi kanssa? Kotona kivunlievitys on väkisinkin rajatumpaa kuin sairaalassa.
Miten niin rajatumpaa? Jos sairaalassa ei saa mitään kivunlievitystä, niin kotona saa edes kävellä. Sairaalassa makaat paikallasi kovalla petillä, jotta lapsen päähän kiinnitetyt piuhat ei irtoa tai anna väärää tietoa. Kätilö seuraa lapsen vointia monitorilla toisesta huoneesta, äidin vointi ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kivunlievityksiin liittyy kyllä myös ihan riskejä ja negatiivisia vaikutuksia esim. synnytyksen etenemiseen ja vauvan vointiin liittyen. Suomessa suositukset perustuu pitkälti uusimpaan tutkittuun tietoon kuitenkin.
Suurimmat puutteet Suomalaisissa synnytyssairaaloissa liittyy omalla mutulla veikaten siihen, että
a. Kätilöillä ei ole riittävästi aikaa kohdata asiakasta ja olla vierellä
b. Keskivertosuomalaisella on melko kylmä ja välttelevä kiintymyssuhde taustalla, joka vaikuttaa mm. kommunikointi- ja tunnetaitoihin; eli henkilökunta ei aina ole kovin tunnetaitoista. Vaikka se olisi ensiarvoisen tärkeää, kun kohdataan herkässä ja pelottavassa tilassa olevia synnyttäjiä ja tuoreita äitejä.
Mahtavat omaksua tuon asenteen jo opinnoissaan, että synnytyksestä kuuluukin kärsiä. Vai onko nämä niitä naisvihan kotoa sisäistäneitä 60-luvulla syntyneitä? Jos lähtisivät kohta eläkeputkeen, niin muuttuukohan asenteet synnärillä? Jännä nähä. Sitä odotellessa itselle tulee sellainen ikä täyteen, että ei lapsia enää tehdä ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkärin oikeus on sitten esim. Se, että jos lääkäri haluaa erottaa vauvan äidistä ja äiti vastustaa tätä, lasulla on oikeus tehdä kiireellinen huostaanotto lääkärin arvion perusteella. Eli tuo on tuollainen "kuuma peruna" kuka sen vastuun ottaa, parempi kun porukalla lyöttäydytään kimppaan ja rikotaan äitiys sekä syntymä, ettei kukaan saa tuomiota."
Siihen on kyllä erittäin painavat syyt, jos vauva erotetaan äidistään. Sitä ei todellakaan tehdä kevein perustein. Se ei olisi kenenkään etu ja tulisi yhteiskunnalle kalliiksi.
Mutta oon pahoillani, että elämänne on tollasta. En tiedä, onko taustalla päihde- vai mielenterveysongelma vai kenties molemmat. Toivottavasti saatte asianne järjestykseen.
Ja lisää väkivaltaa: jos et suostu toimenpiteeseen, sinut leimataan narkomaaniksi ja mielenterveysongelmaiseksi. Eli jos vaadit perusoikeuksiasi ja vauvan
Oliko se toimenpide valvottu virtsanäytteen anto?
Vierailija kirjoitti:
Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä.
Niin meinaat että synnytykset olleet tuskaisia ja raastavia vain nykynaisille ja ennen naiset ei tunteneet edes kipua?
Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.
-no, mitä itket
-kyllä se nyt on ulos saatava
-ota kädet pois
-sattuuhan se mutta nyt ei auta
Tämä saattaa jotain ihmetyttää mutta Suomen synnytys sairaalat on sellaisia mihen en naistani halua jos olisi haluja lapsi tehdä.
Olen joskus sanonut tästä aikaisemmin että jos haluisin perheen niin Suomessa ei synnytetä ja ulkomaille vaan ja olen valmis paremmasta kohtelusta " maksamaan "
Sitten tulee ihmtelleeksi sitä asiaa että miten maaiman parhaassa maassa synnärit on sellaisia missä kohtelu on paskaa. Yöllä ei saa levätä hetkeäkään ku hoitaja tulee huoneeseen lyö kaikki valot päälle kun naapuri vuoteessa käydään. Nainen kun sotkee vähän paikkoja ja pyytää hoitajaa vähän pyyhkimään niin saat kuulla hoitajalta " PYYHI ITE "
Vierailija kirjoitti:
Suomi on naisvihamielinen maa :(
Suomessa on täysin empatia kyvyttömiä lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Sinä voit synnyttää omat lapsesi sairaalametodein. Silvotaan kiveksesi ja viis veisataan hoitotahdostasi. Sitä ennen miespuoliset hoitajat masturboivat sinua laitteillaan vuoden, ym.
Tuollaisen seksiväkivaltaprosessin kutsuminen "turvalliseksi synnytykseksi" on erittäin alhaista ja pahaa. Päälle tietysti lapsivuoteuden ja äitiyden loukkaamiset, eikkomiset, häirinnät, ym.
Viime aikoina on ruvennut tulemaan v
Vauva varmaan itki nälkäänsä.
Miten tästä kotisynnytyksestä on noussut nyt näin iso mediakohu?
Kenelle noi kotisynnytkset oikeastaan on tarkoitettu, joku erikoisryhmä taas saamassa yhteiskunnan rahojaja kuinka paljon heitä on, kun ihan uutisia tästä revitään?
Jotain mätää Tanskan maalla
Vierailija kirjoitti:
41: minä olen se, joka rukoili nuorta kätilöä tekemään sisätutkimuksen ja päästämään minut saliin ennen kuin vauva tipahtaa sairaalan käytävälle. Kätilö vain sanoi, että tehtiin viimeksi X tuntia sitten, ja hänellä ei ole lupaa tehdä sitä turhaan.
Niin että olinko se tällä kertaa minä, joka yritin viedä kätilöltä seksuaalisen itsemääräämisoikeuden, kun väkisin vaadin sormea toosaan?
"Synnytyväkivallan" kokijat ovat valittaneet "turhista" tutkimuksista;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle naiselle jää traumoja ja synnytyspelko ihan vain tylyjen kätilöiden ja lääkärien/hoitajien vuoksi. Itselläni ensimmäinen synnytys Jorvissa 80-luvun alussa oli melko inhottava kokemus, ja siis ihan hoitohenkilökunnan vuoksi.
Näitä lukiessa tuli mieleen, että valitaanko Suomessa sairaanhoitajakoulutukseen ihmisiä, jotka ovat luonteeltaan hieman kovasydämisiä ja välinpitämättömiä toista ihmistä kohtaan. Siihen pitää saada muutos.
Terveydenhuollossa liiasta empatiasta ei ole kuin haittaa. Työntekijän oma pää haj
Aivan, synnyttäjälle se ei ole rationaalinen prosessi, mutta synnytyksessä avustavan henkilön on syytä pysyä rationaalisena. Mikä tässä on vaikeaa ero näiden välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan ei saa edes lähteä
No mun ainakin piti mennä aika pian sen jälkeen, kun lapsivedet oli menneet kotona. Supistukset alkoivat vasta sairaalassa.
Oliko ihan tekoäly tekemä aloitus?
Synnytys ei ole rationaalinen prosessi ja yksi syy komplikaatioihin on nimenomaan sen rationalisointi ja esim. Äidin häirintä kysymyksillä synnytyksen aikana.
Se ei ole myöskään teurastuksenkaltainen suoritus ja tuollainen suorittava, tehokkuus- ja raivoenergia ei sovi ollenkaan lähelle synnyttävää ihmistä. Toivottavasti et ole missään tekemisissä synnytysten (kuin ehkä omasi) kanssa.