VOIMAT LOPPUVAT lapseni kanssa. Mikä avuksi?
Olen hoitanut tätä sisarussarjaa kotona. Vanhin lapsistani on aina ollut hyvin vaativa. Vauvasta asti. Mikään ei riittänyt. Kaikkea yritettiin, mutta aina vain itki, huusi ja marisi. Nyt on 4.5 vuotias ja vaatii kaiken edelleen. Vähempi ei riitä, ja on aina saanut huomiota enemmän kuin muut sisaruksensa juuri vaativuutensa takia.
En ymmärrä mitä tekisin. Jos en koko ajan viihdytä tai ole läsnä henkisesti, tappelee veljensä kanssa. Mahdottomasti pätkii ja mäiskii ja on aivan holtiton. Nyt pienempi on alkanut antamaan takaisin jonkin verran mutta silti saa liian usein tällejä isommalta. En ehdi koko ajan leikittää ja olla erotuomarina kun on kaikki kotityötkin yksin tehtävänä. Ei ole miestä tekemässä niitä.
Jo Frostin neuvot on testattu, mutta mikään ei auta hetkeä kauempaa ja kotona on ainainen uuvuttava melske tai joku riita jostain typerästä. Olen niin väsynyt tähän lapseeni että tänäänkin oikein tärisin raivosta kun suutuin hänelle. Tarhapaikkaa ei heru, kysyin sitä, koska olen pienempien kanssa kotona.
Auttakaa joku, miten voin antaa enää kenellekään mitään, kun yhteen lapseen menee 150% ajasta?? Kerho 2 kertaa viikossa ei taida tähän tyyppiin paljon auttaa.
Pitääkö laittaa pienemmät nyt hoitoon että saan tuon hunnipäällikön tarhaan päiviksi ja edes hetken edes joskus levätä?
Kommentit (43)
Jos ei kunnan päiväkodeissa ole tilaa, heidän on se jotenkin järjestettävä, vaikka maksusitoumuksella yksityiseltä. Vaadi oikeutesi. Sulla ei taida olla nyt rahkeita alkaa pitämään mitään jöötä, nin että taitaa olla parasratkaisu se päiväkoti.
Kun kuuntelee toisten juttuja kun sisarukset leikkii keskenään, on niin kiva kun on pieni ikäero, on kaveria toisilleen jne. Tekee melkein mieli itkeä. Mä olen tsempannut 4.5 vuotta näiden juttujen kanssa, eri ikävaiheessa vähän eri tavalla, mutta tuntuu ettei tässä pääse puusta pitkään.
Kaveriseurakaan ei suuremmin kiinnosta, olisi vaan aikuisten parissa. Hänellä on yksi kapea kiinnostuksen kohde ja muut lapset leikkivät jotenkin monipuolisempiakin leikkejä. Siksi ehkä on vaikea saada vuorovaikutusta aikaan. Nuoremmilta sisaruksilta vuorovaikutusjutut sujuvat ilman mitään vaikeutta.
t. ap
jos lapsessa on jotain häikkää. Pitäisi tutkia myös se.
On sitten entistäkin hankalampi. Niihän se valitettavasti menee.
Ainakin meidän 4,5-vuotias reagoi juuri noin.
kun saa vähän hengähtää niin jaksaa niitä kiukutteluja taas
Aikuisenakin. Toiset on helppoja ja sopeutuvaisia ja toiset tosi vaativia. Ne vaativat vaan haastaa aikuisen jatkuvasti ja se uuvuttaa.
Lapsesi kuulostaa siltä, että tarvitsee apua. Veikkaan ADHD/Asperger (ylivillkkaus, rajoittuneet leikit, levottomuus). lapsesta kyse. Ei ihme, ettet jaksa.
että tarvii olla, mutta _jos_ on, ei se tarhapaikka mitään yksin auta.
Ja minusta lapsi ei kyllä kuulosta pelkästään jankkaajalta. Minulla on 4,5-vuotias jankkaaja...
Onko aspergerissa kontaktivaikeuksia? Tahtoo päsmäröidä toisten lasten seurassa niin ettei leikit onnistu. Hänen pitäisi saada päättää kaikesta.
Täytyisi varmaan ottaa puheeksi neuvolassa kumminkin.
Vierailija:
Lapsesi kuulostaa siltä, että tarvitsee apua. Veikkaan ADHD/Asperger (ylivillkkaus, rajoittuneet leikit, levottomuus). lapsesta kyse. Ei ihme, ettet jaksa.
Mene nyt seuraavan kerran miehesi kanssa neuvolaan ja lyö kaikki kortit kaunistelematta pöytään.
järjestelyleikit, kapeat ja intohimoiset kiinnostuksen kohteet, viihtyy aikuisseurassa, puhuu kirjakieltä, jne.
Eikä pidäkään, koska monet oireet ovat ihan tyypillisiä ja tavallisia piiretitä sen ikäisissä ja on aika vaikea erottaa, mitkä niistä ovat vain sitä että lapsi on neljän ja mitkä asipergeria vaikka sellainen olisikin. ADHD-dg:n voi saada jo 4-v:nä. Voit kuitenkin saada hyviä ja fiksuja neuvoja siitä, kuinka as- tai adhd-lapsesta kasvatetaan, kuinka hänen kanssaan jaksaa ja pärjää.
Vierailija:
Onko aspergerissa kontaktivaikeuksia? Tahtoo päsmäröidä toisten lasten seurassa niin ettei leikit onnistu. Hänen pitäisi saada päättää kaikesta.Täytyisi varmaan ottaa puheeksi neuvolassa kumminkin.
Vierailija:
Pienempi on vasta alle vuoden.
Meilläkin neuvola suhtautui vähän hymyillen vaan, kun sanoin, että oon väsynyt. Eipä sen jälkeen tehnyt mieli sinne päin kääntyä, kun apua tarvi. Mutta minä soitin sitten itse sinne kasvatus- ja perheneuvolaan, eikä ne täällä ainakaan mitään lähetettä sinne vaatineet, vaan ihan suoraan päästiin asiakkaiksi.
Oltiin siis siellä perheneuvolassa nukahtamisvaikeuksien vuoksi. Mutta kun siellä kerran oltiin, niin kysyin samalla siitäkin, että onkohan meidän pojalla asperger, kun oli niin vaativainen ja kaikki asiat piti olla just tietyssä järjestyksessä, ettei tullut ihan mieletöntä huutokohtausta. Mutta ne oli sitä mieltä siellä, ettei mistään sellasesta ollut meillä kyse.
Mutta mitä nyt vielä aspergerista muistan, niin niitä piirteitä on just tuo tarkkuus, ja tavaroiden järjestely, ei niinkään leluilla leikkiminen, vaan niiden järjestely. Ja sit tuo mainittu kaverisuhteiden puute, että viihtyy paremmin aikuisten seurassa, niin se kuului kanssa listaan. Ja muutosten vastustaminen, eli esim. vaatteita ei haluaisi vaihtaa, vaan pitäis aina vaan samoja vaatteita päällä.
Nää jutut on kai kaikki lapsilla jossain iässä ihan normaaleja. Mutta kai jos ne on hyvin vahvoja ja elämää rajoittavia, niin sitten se ei varmaan oo niin normaalia. Ja meitä lohdutettiin siellä neuvolassa sillä, että jos on asperger, niin nää piirteet vaan pahenee iän myötä. Ja jos taas tavallinen lapsi, niin sellasella ne piirteet koko ajan lievenee, kun kasvaa isommaksi.
Minä sain siitä paljon tukea ja lohtua. Suosittelen lämpimästi, vaikka et varmasti juuri nyt jaksaisi mitään opiskella. Mutta mulla se oli vaivan arvoista.
5
muutosvastarintaisuus
jumittuu yhteen asiaan, siirtyminen uuteen toimeen vaikeaa, on aina viimeinen ja saa pyytää vaikka miljoona kertaa
omatoimisuus monesti hukassa, syömiset, pukemiset, lähtemiset tosi vaikeita, mankuu aikuista tekemään puolesta tai jää tekemättä. Osaa tehdä näitä asioita, ei vain saa aikaan.
unohtuu omiin juttuihinsa ja lähtemisiin ym. kuluu tuhottomasti aikaa.
kapea kiinnostuksen kohde, joka hallitsee kaikkea leikkimistä
ei viihdy lapsiseurassa eikä oikein kaipaa muita lapsia, aikuisista pitää kovasti
puhuu hyvin asiallisesti, " luennoi" mielellään asioista muille
Sun ei tarvi perustella kellekään mitään. Lapsella on subjektiivinen oikeus päiväkotiin. Noin vanha lapsi kaipaa muutakin kuin pikkusisarten arjen seuraamista - kun on tuon luontoinen.
Sitä vertaistukea on joskus vaikea löytää täältäkään, koska jos ei sitä itse ole kokenut, niin on vaikea kuvitella mitä se kokoaikainen viihdyttäminen tarkoittaa. Sanotaan vaan, että lapsen kanssa on touhuttava paljon.
Mutta kun mulla ei ainakaan voimat riitä, kun aamu alkaa jo parkumisella, jos minä haluan käydä vessassa. Jos en mene vessaan, niin sitten parku syntyy siitä. Ja kun et ole vuosiin käynyt vessassa ilman että joku parkuu oven takana naama räässä, niin jo se yksin alkaa rassaamaan. Ja tämä esimerkki on vain pisara valtameressä. Kun joka ikinen asia on vääntöä, niin mulla kyllä on tullut kanssa tuo mieleen, että mun ja tän lapsen kemiat eivät vaan kohtaa.