Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi kerrostaloasunnon myymiseen käytetään välittäjää?

Vierailija
25.02.2025 |

Jos olet myymässä kerrostaloasunto-osaketta, niin miksi tähän pitäisi käyttää kiinteistövälittäjää? Kaikki ilmenee käytännössä isännöitsijäntodistuksesta ja toki kerrot mitä on tehty ja mitä ei ole tehty, jos erikseen kysytään, mutta miksi tällaisen myynnistä pitäisi maksaa välittäjälle monta tonnia provikkaa?

Sokaiseeko isoista summista puhuttaessa raha jotenkin ihmisen ja tonnien välittäjänpalkkio ei tunnu missään ja  jotenkin "kuuluu asiaan"?

Okt:ssa, rivarissa tms. varmaan käyttäisin välittäjää, mutta mitä on välittäjän merkitys kerrostaloasunnossa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska moni ostaja luottaa välittäjään. 

Mikä on tosi tyhmää koska eihän välittäjä ole oikeastaan mistään vastuussa. Ainoastaan jos välittäjä itse tietoisesti alkaa huijaamaan ostajaa väärillä tiedoilla niin välittäjä voi itse olla siitä vastuussa. Käytännössä välittäjä voi ainaa vetää kortin hihasta: "En minä tiedä. Sain tiedot asuntoa myyvältä ja kerroin ne vain eteenpäin".

Vierailija
22/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä välittäjää okt:ssa tai rivarissakaan tarvitsee? Ja samoin se rivari on osake kuin kerrrostaloasuntokin, joten jos ei krt:ssa niin tuskin sitten rt:ssakaan. 

olen nähnyt monia yksityisten myynti-ilmoituksia ja siinä sen hintaeron (yleensä näkee). Huonot kuvat, ei pohjakuvaa, puutteelliset tiedot. Hyvillä kuvilla nostaa jo kiinnostusta sen verran, että voi pyytää enemmän. Samoin se, että välittäjä tietää mitä asioita pitää selvittää ja voi kertoa esimerkiksi yhtiöstä asiantuntevammin -> luotettavampi tunne -> varmempi myynti -> korkeampi hintapyynti. 

Ei toki välttämättä mihinkään, mutta noissa on tuhatkertaa enemmän potentiaalisia valituksen ja oikeusriitojen kohteita, kuin kerrostalo-osakkeessa. Yleensä kun se taloa myyvä  Jorma ja Irmeli kehuvat, miten hyvin tässä on asuttu vuosikymmeniä ja remontit on tehty i

Ei. Välittäjällä ei ole vastuuta myyjän antamista virheellisistä tiedoista.

Kiinteistön ostajan kannattaa itse hankkia tiedot eri rekistereistä - tai pyytää välittäjää ottamaan - esim. Maanmitttauslaitokselta ja rakennusvalvonnasta.

Välittäjä ei vastaa rakennuksen kunnosta. Heh.

Välittäjällä ei mitenkään olla enemmän tai oikeampaa tietoa esim. remonteista kuin myyjä-omistajalla. Ainoastaan, jos myyjä on kuolinpesä, myyjä ja välittäjä ehkä ovat yhtä tietämättömiä kaikesta.  

Välittäjä vastaa siitä, että kauppakirja on oikein laadittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä välittäjä saa paremman hinnan. Pystyy tinkaamaan kymppitonnin lisää ainakin. Kokemusta on. Myyminen on taito. 

Jotain halpaa voin itse myydä ja sellaista, joka menee kaupaksi. 

Tunnen tuoreen tapauksen, jossa tunnettu välittäjä yritti laittaa pyyntihinnan valtavasti alemmaksi, jotta saisi nopeasti myytyä, ja myyjän piti taistella pyyntihinta ylemmäksi. Olisi hävinnyt paljon, jos olisi suoraan suostunut välittäjän suosittamaan hintaan.

Vierailija
24/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä hoitaa typerät kysymykset siihen asti että tarjottu hinta on paperissa. Ei siksi etten osasi vaan siksi ettei kiinnosta renkaanpotkijat.

Aika kova hinta maksaa tuhansia euroja palkkiota ihan vaan siitä, että vaivautuu vastaamaan typeriin kysymyksiin.

Vierailija
25/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri kerrostaloasunnon, myyjä oli ottanut välittäjän. Sitä välittäjää ei voinut vähempää kiinnostaa koko myynti, kuvat oli jotain 5v vanhoja eikä nykyisen vuokralaisen aikana otettuja, tiedot olemattomia. Näytön aikana vuokralainen oli paikalla eikä voinut vaikka lähteä kävelylle siksi aikaa. No, kuitenkin ostin sen. Dias kaupan jälkeen välittäjä katosi johonkin, kun sitten aloin kyselemään avaimien perään hän ihmetteli että luulin sinun sopivan myyjän kanssa sen kun sitten sanoin että se on välittäjän tehtävä, hän sanoi että taisi tulla kommunikaatiovirhe 

Lähdin ulkomaille, ja siellä ollessani sain viestin myyjältä että mihin hän tuo avaimet. Sanoin että hoidat sen välittäjän kanssa, minä olen Thaimaassa. Sain avaimet 3kk kaupan jälkeen. 

Välittäjä oli täysin elämäänsä kyllästynyt eikä tehnyt mitään myymisen eteen..

Vierailija
26/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa teettää omakotitalossa kosteusmittaus. Yleensä papereissa lukee, kosteutta ei havaittu näkyviltä osin. 

Paljonko kosteusmittaus maksaa, kellään tietoa? 

Vierailija
27/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajan kannattaa aina soittaa isännöitsijälle. Sieltä tulee luotettavaa ja puolueetonta tietoa. 

Vierailija
28/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myin itse kerrostaloosakkeeni kyseltyäni muutamalta välittäjältä hinta arviota. Huonoin arvio oli 35000e! Pari muuta välittäjää arvio 70-80k välillä. Laitoin itse pyynniksi 75000 ja sain 70k. Auta armias jos olisin ottanut tuon yhden välittäjän itselleni. Väkisinkin kävi mielessä olisiko myynyt veljenpojalleen tai kaverin lapselleen puoleen hintaan. Ihan hävytön.

Vierailija
29/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myin itse kerrostaloosakkeeni kyseltyäni muutamalta välittäjältä hinta arviota. Huonoin arvio oli 35000e! Pari muuta välittäjää arvio 70-80k välillä. Laitoin itse pyynniksi 75000 ja sain 70k. Auta armias jos olisin ottanut tuon yhden välittäjän itselleni. Väkisinkin kävi mielessä olisiko myynyt veljenpojalleen tai kaverin lapselleen puoleen hintaan. Ihan hävytön.

Noita on. Tutun perintömökki meinattiin ryöstää puoleen hintaan, ilmeisesti jollekin sukulaiselle kaavailtu. 

Ei välittäjällä ole vastuuta. 

Vierailija
30/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt kerrostaloasuntoni ilman välittäjiä.

Ainoa ongelma on ollut "ostajat", jotka heti aluksi vähentävät hintapyynnöstäni välittäjän palkkion.

Heille en myynyt.

Vierailija
31/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää omakotitalossa kosteusmittaus. Yleensä papereissa lukee, kosteutta ei havaittu näkyviltä osin. 

Kosteusmittauksia on monenlaisia. Jos vain rakenteiden pinnalta mittarilla tutkitaan niin sen mittauksen luotettavuus on lähellä nollaa. Pitäisi avata rakenteita ja porata syvälle betoniin reikiä. Mitata oikein kunnolla rakenteiden kosteus. Samoin jos mittaus tehdään heinäkuun hellejakson päätteeksi ja asunnossa on vältetty vedellä läträämistä niin tottakai mittauksissa saa helposti puhtaat paperit. Vaikka syksyn sateilla kivijalka on märkä kuin rätti.

Samoin nämä kuntotarkastukset missä pari tuntia joku viisaan näköisenä pyörii ympäri taloa koputtelemassa nurkkia. Lähes hyödytön tarkastus jossa todelliset ongelmat jää lähes varmasti huomaamatta. Edistää kuitenkin myyntiä kun on esittää joku paperi tehdystä kuntotarkastuksesta. Aikamoista "rahat pois hölmöiltä" meininkiä koko ala. Niin ja näitä kuntotarkastuksia saa kuka tahansa tehdä - ilman mitään koulutusta.

Vierailija
32/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää homekoira tarkistus, siitä on jotain hyötyä. 

Maksaa muutaman satasen. Varmista tekijän referenssi, huonojakin on.

Vierailija
33/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tehneet asuntokauppaa ilman välittäjää nyt kun osakekirjat ovat sähköisessä muodossa?

Miten onnistuu?

Vierailija
34/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran välittäjältä että onko pesutupaa. 

Ei ole. 

Kun olin asunut siellä vuoden, löysin pesutuvan. 

Vierailija
35/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt aina välittäjää, kun en ymmärtäisi kaikkea laittaa kauppakirjaan tai sähläisin jotenkin muuten. En jaksa tuollaisia juttuja yhtään.  Sekin voisi tulla kalliiksi. Mutta välittäjä ei ole hintaa kyllä määrännyt, olen pitänyt kiinni omasta mielipiteestäni. Ihmiset on kummia, kun eivät uskalla sanoa vastaan välittäjille.

Mutta kotikaupungissani on aina myyntikohteiden listan päässä vanhimpana kohteina yksityisten myymät kohteet. Joko ilmotus on ihan surkea kuvineen ja hinta ihan taivaissa. 

Vierailija
36/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä on moneksi. Eivät he ole joka alan asiantuntijoita. Yksi yleinen virhe on väittää ettei tuleva putkiremontti vaikuta jos asunnossa on keittiö ja kylppäri remontoitu. Kyllä vaikuttaa.  Osa jättää paperityöt tekemättä. Iso osa ei tarkista ollenkaan pitävätkö myyjän antamat tiedot paikkaansa. 

Vierailija
37/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä on palvelu. On tilanteita, joissa ei ehdi itse ottamaan kuvia, laatimaan myynti-ilmoituksia, hankkimaan isännöitsijätodistuksia, esittelemään asuntoa ja tilaamaan kuntotarkastajia. Esimerkiksi jos omassa työssä on kiire ja siitä maksetaan enemmän kuin mitä saisi säästöä myymällä asuntonsa itse. Silloin kannattaa ottaa välittäjä. 

Ostavathan ihmiset kotiinsa myös muitakin palveluja, esim. siivoojia ja pihatalkkareita, ja lomamatkankin voi järjestää ihan itse from the scratch, tai ostaa valmiina pakettina matkanjärjestäjältä. Minulla on kokemusta molemmista, sekä ilman välittäjää että välittäjän kanssa, eri elämäntilanteissa. 

Vierailija
38/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt aina välittäjää, kun en ymmärtäisi kaikkea laittaa kauppakirjaan tai sähläisin jotenkin muuten. En jaksa tuollaisia juttuja yhtään.  Sekin voisi tulla kalliiksi. Mutta välittäjä ei ole hintaa kyllä määrännyt, olen pitänyt kiinni omasta mielipiteestäni. Ihmiset on kummia, kun eivät uskalla sanoa vastaan välittäjille.

Mutta kotikaupungissani on aina myyntikohteiden listan päässä vanhimpana kohteina yksityisten myymät kohteet. Joko ilmotus on ihan surkea kuvineen ja hinta ihan taivaissa. 

On täysin mahdollista ostaa pelkät paperityöt vaikka omasta pankista. Etenkin jos on asuntolainaa ottamassa samalla niin pankkia kiinnostaa, että kauppakirjat on tehty asianmukaisesti. Muutamalla satasella sieltä saa lakimiehen tekemään kaikki varmasti oikein. Aika paljon edullisempi kuin välittäjän pyytämät tuhansien eurojen palkkiot.

Eikä se kauhean vaikeaa ole kirjoittaa Googleen "asunto-osakkeen kauppakirja".

Vierailija
39/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä on palvelu. On tilanteita, joissa ei ehdi itse ottamaan kuvia, laatimaan myynti-ilmoituksia, hankkimaan isännöitsijätodistuksia, esittelemään asuntoa ja tilaamaan kuntotarkastajia. Esimerkiksi jos omassa työssä on kiire ja siitä maksetaan enemmän kuin mitä saisi säästöä myymällä asuntonsa itse. Silloin kannattaa ottaa välittäjä.

Kannattaa miettiä, että jos maksaa välityspalkkiota 4000 € niin kannattaa ottaa vaikka kuukausi palkatonta lomaa töitä hoitaakseen asunnon myynnin itse.

Valokuvien ottamiseen voi palkata kuvaajan. Niinhän monet kiinteistövälittäjätkin tekee. Ammattilaisen ottamat kuvat on monesti ylivoimaisesti parempia kuin kännykällä räpsityt. Monet välittäjät jopa käyttää tosi surkeita kuvia. Etenkin jos on arvokas kohde kuten omakotitalo niin suosittelen ehdottomasti panostamaan kuviin! Vaikka siitä pitää jokunen satanen maksaa.

Vierailija
40/41 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tehnyt asunto-osakekauppoja ilman välittäjää nyt kun osakekirjat ovat sähköisessä muodossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän