Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi kerrostaloasunnon myymiseen käytetään välittäjää?

Vierailija
25.02.2025 |

Jos olet myymässä kerrostaloasunto-osaketta, niin miksi tähän pitäisi käyttää kiinteistövälittäjää? Kaikki ilmenee käytännössä isännöitsijäntodistuksesta ja toki kerrot mitä on tehty ja mitä ei ole tehty, jos erikseen kysytään, mutta miksi tällaisen myynnistä pitäisi maksaa välittäjälle monta tonnia provikkaa?

Sokaiseeko isoista summista puhuttaessa raha jotenkin ihmisen ja tonnien välittäjänpalkkio ei tunnu missään ja  jotenkin "kuuluu asiaan"?

Okt:ssa, rivarissa tms. varmaan käyttäisin välittäjää, mutta mitä on välittäjän merkitys kerrostaloasunnossa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä. Jos vielä omistaa hyvän kameran, ei mitään kännylelua, niin paukuttaa kuvia kymmeniä. Minä olen kolme asunto-osaketta myynyt ilman välittäjää, jokaisen alle kahdessa viikossa. Panostin varsinkin kuviin, ikkunanäkymät jokaisesta huoneesta, varastotilat, pesutupa ym. ja jokaisessa kuvassa luki selvennys kuten ilmansuunnat. Selkeä pohjakuva.

Varsinkin putkiremontin ja kylppäriremontit tarkat tiedot vuosilukuineen pitää mainita. Jos vuokratontti, vuokran määrä, korotusperusteet ja voimassaoloaika. Autopaikkatilanne.

Ärsyttää monet kohteet, kun on niin surkeat kuvat ettei tee mieli edes perehtyä kohteeseen enempää. Tulee mieleen ettei välittäjääkään pahemmin kiinnosta. Eihän sitä tiedä, vaikka olisin kaupatkin tehnyt, jos olisi minuuttia enemmän viitsinyt panostaa ilmoitukseen, mutta jokainen välittäjä tyylillään.

Vierailija
2/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan tarvi välittäjää. Ostettiin asunto aikanaan suoraan myyjältä ja pankin henkilö hoiti kaupanteon ja maksoikohan parisataa euroa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä välittäjää okt:ssa tai rivarissakaan tarvitsee? Ja samoin se rivari on osake kuin kerrrostaloasuntokin, joten jos ei krt:ssa niin tuskin sitten rt:ssakaan. 

olen nähnyt monia yksityisten myynti-ilmoituksia ja siinä sen hintaeron (yleensä näkee). Huonot kuvat, ei pohjakuvaa, puutteelliset tiedot. Hyvillä kuvilla nostaa jo kiinnostusta sen verran, että voi pyytää enemmän. Samoin se, että välittäjä tietää mitä asioita pitää selvittää ja voi kertoa esimerkiksi yhtiöstä asiantuntevammin -> luotettavampi tunne -> varmempi myynti -> korkeampi hintapyynti. 

Vierailija
4/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjillä on lisäksi se homma, että onko hän sinun vai itsensä asialla? Mitä nopeampi myynti(=ei paras hinta), niin sitä nopeammin hän saa kuukausipalkkansa/tulonsa. Kaverini myi kämppää Helsingissä välittäjän kautta, mutta lopulta se välittäjä kuka toimeksiannon sai, onnistui saamaan kämpästä kymppitonneja enemmän kuin ensimmäinen välittäjä, jonka hinta-arvio oli todella alihintainen.

Kaveri epäili, että tuossa oli jostain trokaamisesta tms. kyse ja välittäjä oli hankkimassa kämppää alihintaan jollekin tuttavalleen.

Kerrostalokämpän myymisessä välittäjää ei tarvitse yhtään mihinkään.

Vierailija
5/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä välittäjää okt:ssa tai rivarissakaan tarvitsee? Ja samoin se rivari on osake kuin kerrrostaloasuntokin, joten jos ei krt:ssa niin tuskin sitten rt:ssakaan. 

olen nähnyt monia yksityisten myynti-ilmoituksia ja siinä sen hintaeron (yleensä näkee). Huonot kuvat, ei pohjakuvaa, puutteelliset tiedot. Hyvillä kuvilla nostaa jo kiinnostusta sen verran, että voi pyytää enemmän. Samoin se, että välittäjä tietää mitä asioita pitää selvittää ja voi kertoa esimerkiksi yhtiöstä asiantuntevammin -> luotettavampi tunne -> varmempi myynti -> korkeampi hintapyynti. 

Ei toki välttämättä mihinkään, mutta noissa on tuhatkertaa enemmän potentiaalisia valituksen ja oikeusriitojen kohteita, kuin kerrostalo-osakkeessa. Yleensä kun se taloa myyvä  Jorma ja Irmeli kehuvat, miten hyvin tässä on asuttu vuosikymmeniä ja remontit on tehty itse ja kunnolla, niin välittäjällä on kuitenkin joku vastuu siitä, mitä lopulta myy.

Vierailija
6/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä välittäjä saa paremman hinnan. Pystyy tinkaamaan kymppitonnin lisää ainakin. Kokemusta on. Myyminen on taito. 

Jotain halpaa voin itse myydä ja sellaista, joka menee kaupaksi. 

Vierailija
7/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne välittäjät auttaa siinä. Monet ei halua tulla edes katsomaan jos ei ole välittäjää. Kiusallista tutkia asuntoa kun omistaja kulkee perässä. Lisäksi itse otetut kuvat ilmoituksissa on usein ihan hirveitä. Kaiken maailman kalsarit pyykkinarulla kuvataan ja tuutataan nettiin. 

Vierailija
8/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjillä on lisäksi se homma, että onko hän sinun vai itsensä asialla? Mitä nopeampi myynti(=ei paras hinta), niin sitä nopeammin hän saa kuukausipalkkansa/tulonsa. Kaverini myi kämppää Helsingissä välittäjän kautta, mutta lopulta se välittäjä kuka toimeksiannon sai, onnistui saamaan kämpästä kymppitonneja enemmän kuin ensimmäinen välittäjä, jonka hinta-arvio oli todella alihintainen.

Kaveri epäili, että tuossa oli jostain trokaamisesta tms. kyse ja välittäjä oli hankkimassa kämppää alihintaan jollekin tuttavalleen.

Minulla on järkyttävä kokemus huijarivälittäjästä. Olisi halunnut hinnan 50 000 € alemmas ja itselleen 3000 € välityspalkkiota enemmän kuin ison ketjun ammattivälittäjä. Hänen mielestään ilmoitusta ei kannattanut laittaa Oikotielle tai Etuoveen. Vaan hän etsii verkostojensa kautta kaksi kilpailevaa ostajaa. 

Järkyttyi, kun kuuli, että kilpailutan välityksen. 

Vierailija
9/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai välittäjät kilpailutetaan. Ei sekään kyllä välttämättä paras ole joka lupaa eniten.

Vierailija
10/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne välittäjät auttaa siinä. Monet ei halua tulla edes katsomaan jos ei ole välittäjää. Kiusallista tutkia asuntoa kun omistaja kulkee perässä. Lisäksi itse otetut kuvat ilmoituksissa on usein ihan hirveitä. Kaiken maailman kalsarit pyykkinarulla kuvataan ja tuutataan nettiin. 

Mitä merkitystä isännän kalsareilla on? Et sinä häntä ole ostamassa vaan asuntoa. En ymmärrä mikä merkitys kukkavaaseilla ja valoisilla kuvilla on myytävän kohteen kannalta. En minä autoakaan osta myyntikuvien perusteella.

Vierailija
11/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on järkyttävä kokemus huijarivälittäjästä. Olisi halunnut hinnan 50 000 € alemmas ja itselleen 3000 € välityspalkkiota enemmän kuin ison ketjun ammattivälittäjä. Hänen mielestään ilmoitusta ei kannattanut laittaa Oikotielle tai Etu

Tuohan on jo petos. Oli myös järkyttynyt, kun kerroin, että olen seurannut taloyhtiön pyyntihintoja. Hirveää, jos tuollainen ihminen olisi päässyt ryöstämään mummon. 

Vierailija
12/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut yhtään asuntoa välittäjältä, se on minulle turn off. Kolme auntokauppaa ja kaikki yksityishenkilöiden välillä.

Vierailija
13/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska moni ostaja luottaa välittäjään. 

Vierailija
14/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä isännän kalsareilla on? Et sinä häntä ole ostamassa vaan asuntoa. En ymmärrä mikä merkitys kukkavaaseilla ja valoisilla kuvilla on myytävän kohteen kannalta. En minä autoakaan osta myyntikuvien perusteella.

Niin etpä tietenkään ymmärrä, kun et ymmärrä myymisestä mitään. Asunnon myynnissä on todella paljon kyse fiiliksestä joka mahdolliselle ostajalle tulee. Ja tuollaiset asiat saa rullaamaan seuraavaan ilmoitukseen.

Vierailija
15/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on järkyttävä kokemus huijarivälittäjästä. Olisi halunnut hinnan 50 000 € alemmas ja itselleen 3000 € välityspalkkiota enemmän kuin ison ketjun ammattivälittäjä. Hänen mielestään

Joku muistisairas yksinäinen vanhus on kyllä heikoilla, kun muistelee asunnon ostohintaa vuosikymmeniä taaksepäin. Helsingissä on asuntojen hinnat nousseet rajusti. 

Vierailija
16/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki välttämättä mihinkään, mutta noissa on tuhatkertaa enemmän potentiaalisia valituksen ja oikeusriitojen kohteita, kuin kerrostalo-osakkeessa. Yleensä kun se taloa myyvä  Jorma ja Irmeli kehuvat, miten hyvin tässä on asuttu vuosikymmeniä ja remontit on tehty i

Välittäjällä ei ole mitään vastuuta. Tämä on yleisin harhaluulo, miksi asunto halutaan ostaa välittäjältä. Kiinteistökaupoissa sen sijaan on paperien selvittelyä enemmän kuin osakkeissa, joten välittäjä tai muu asiakirjojen tarkastaja on hyvä ottaa sen vuoksi. 

Vierailija
17/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt ei todellakaan ole mitkään myyjän markkinat, että asunnot revittäisiin käsistä. Melkein merkki siitä, että on tullut alihinnoiteltua pahasti jos revitään.

Vierailija
18/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä hoitaa typerät kysymykset siihen asti että tarjottu hinta on paperissa. Ei siksi etten osasi vaan siksi ettei kiinnosta renkaanpotkijat.

Vierailija
19/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ahdistuja yksinasuja, se voi olla kätevää jos on pätevä ja napakka täti myymässä. Rempseä suorastaan. Ja toisessa päässä ostossa samoin on pätevä myyjä. Mutta rahaa se vie varmasti. Mitä jos ei osaa tehdä papereita, että on tarpeeksi pätevät myyntipaperit?

Vierailija
20/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy myös tyhmiä ostajia. Olen myynyt muutaman kerrostaloasunnon Oikotiellä itse. Yksi ostaja halusi mukaan välittäjän, maksoi sitten mukisematta sen välityspalkkion ja siten joku 10 000 euroa enemmän kuin minun alkuperäinen hintapyyntö oli Oikotiellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän