Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai teidät varmaksi siitä, että haluat /et halua lapsia?

Vierailija
25.02.2025 |

Haluttaisiin kuulla teidän kokemuksia asiasta puolesta ja vastaan, koska käydään asiaa läpi miehen kanssa. Yhteiseloa takana kymmenen vuotta, joista naimisissa olemme olleet yli puolet ajasta ja taloudellinen vakaus on saavutettu, mutta ainoa mikä alkaa hidastaa on ikä. M37 ja N35

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin jo parikymppisenä kilpirauhasen vajaatoimintaan (sukuvika). Olo ei ollut hyvä lääkityksestä huolimatta ja vasta kolmikymppisenä sain sopivat lääkkeet. En ole silti koskaan kokenut olevani hyvässä kunnossa, minulla on vaikeuksia kuntoilla ja palautua. Oma terveydentilani ei siis houkuttanut hankkimaan lapsia, enkä olisi halunnut, että lapset perivät tämän saman vaivan jo nuorina. Lisäksi maailma on kyllä kääntynyt ihan ylösalaisin; monellakin tavalla en olisi halunnut, että omat lapset kasvavat tällaisessa maailmassa.

Meillä on 5 kummilasta, heidän kanssaan on hauska touhuta ja heidän kehitystään seurata :)

Vierailija
102/114 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin kokea elämässäni mahdollisimman paljon asioita, joten pidin lasten hankkimista selviönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kotona, sukulaisten kotona ja kaverien kotona kuinka valtavia ongelmia vanhemmat saavat kehiteltyä itselleen, lapsistaan. Lisäksi näin että kaunotar voi mennä ihan pilolle kun saa lapsen. Isossa suvussamme oli tuolloin aika paljon lapsettomia nuoria pariskuntia, he olivat aina hyvällä tuulella.

Et sitten kypsynyt tuosta. Ehkä ne ongelmat eivät niistä lapsista johtuneetkaan, vaan ehkäpä vanhempien välisestä kommunikaatiosta tms. Jokainen kaunotarkin vanhenee. Nuorilla pareilla on kuherrusaikansa. Turha jäädä noihin kiinni. Elämä menee eteenpäin ja paljon menettää, jos ei lapsia hanki. 

Vierailija
104/114 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt lapsista ja halunnut niitä. Minulla oli hyvä suhde isovanhempiini ja varmaan se oli yksi syy, että halusin tehdä omista vanhemmistanikin isovanhempia. Ihanaa on ollut, vaikka rankkaakin välillä. Todellista elämää ihmeellisyyksineen. 

Vierailija
105/114 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut lapsia,  enkä todellakaan lapsia hankkinut vain siksi, srttä "se nyt vain kuuluu asiaan". Ei siihen sen kummempaa ahaa-elämystä tarvittu.

N50

Vaatii rohkeutta mennä omaa tietään, kun massat menevät toiseen suuntaan.

Vierailija
106/114 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vaan aina tiennyt etten halua lapsia. Oon nyt 34, enkä halua niitä vieläkään. 

Vierailija
107/114 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin elämältäni niin paljon muuta, sellaista mitä en lapsiperhe-elämässä olisi voinut toteuttaa.

Aika moni väittää ettei lapsen saanti estä mitään... eikä muuta elämää mitenkään. Ne onkin ehkä enimmäkseen miehiä. 

Olen nainen ja ihmettelen tätä aina, mitä muka lasten saanti estää? Kännäystä? Baarissa juoksemista yhden illan juttujen perässä? Meillä ei ole ainakaan estänyt yhtään mitään. (reissuja, töitä ym.) Päinvastoin, elämään on tullut paljon sellaisia upeita elämyksiä, joihin ei olisi tullut hakeuduttua ilman lapsia. Tästä oli tutkimuskin, lapselliset aikuiset kokevat itsensä onnellisemmaksi ja olevansa tyytyväisempiä elämäänsä kuin lapsettomat. (En kaiva linkkiä, oli esillä ihan suomalaisessa lehdistössä.)

No mulla on kolme hevosta ja käyn ihan palkkatöissä. Päivät menee töissä ja sitten töiden jälkeen hevosten kanssa touhutessa. Miten tähän kuvioon saisi mahdutettua lapsen tai lapsia? Ei mulla olisi aikaa lapselle.

Vierailija
108/114 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pienestä pitäen, mitä se on, kun ei ole haluttu lapsia ja millaista vihaa siitä seuraa, kun niitä on kuitenkin tehty. En ikinä olisi voinut saattaa maailmaan lasta olematta 100% varma, että sellaisen haluan. Halusin myös käsitellä omat traumani ensin toisin kuin edeltävät sukupolvet. Siinä onkin mennyt koko aikuisikä eikä nyt neljänkympin korvilla edelleenkään tunnu siltä, että haluan lapsia. Inhoan yli kaiken ajatusta, että joku toinen olisi minusta riippuvainen. Sairastuin myös fyysisesti jo parikymppisenä ja olen kiitollinen, ettei ole muita huollettavia, hyvä kun saan itsestäni joten kuten huolehdittua. Ihan suoraan sanottuna myöskin, kun piti pienestä pitäen leikkiä pikkuaikuista ja aina ajatella muita ja koittaa kannatella näitä emotionaalisesti - nyt olen itsekäs ja haluan loppuelämäni keskittyä itseeni, en antaa itsestäni toisille enempää kuin jaksan.

Vierailija
109/114 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vaan aina tiennyt etten halua lapsia. Oon nyt 34, enkä halua niitä vieläkään. 

Miltä se tuntuu kun sinun valintaasi kyseenalaistetaan? Oletko joutunut kohtaamaan sitä?

Vierailija
110/114 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut koskaan semmoista varmuutta. Ei vaan koskaan ollut sellaista oloa, että täytyisi saada lapsia, ja siinä sitten meni lapsentekoikä ohi. Sitten vaan kun ikää oli jo jotain 40, niin todettiin, että me näköjään ei hankittu lapsia, ei haluttu tarpeeksi. Minusta se on ihan hyvä niin, että jos ei kerran tunne mitään erityistä tarvetta lapsia tehdä, jättää tekemättä. Mutta ei meillä ollut missään vaiheessa myös mitään ehdottomasti ei lapsia -juttua, ja jos vahinkoraskaus olisi alkanut, lapsi olisi ehdottomasti pidetty.

Oikea valinta tuossa tilanteessa. 

Vierailija
111/114 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kotona, sukulaisten kotona ja kaverien kotona kuinka valtavia ongelmia vanhemmat saavat kehiteltyä itselleen, lapsistaan. Lisäksi näin että kaunotar voi mennä ihan pilolle kun saa lapsen. Isossa suvussamme oli tuolloin aika paljon lapsettomia nuoria pariskuntia, he olivat aina hyvällä tuulella.

Et sitten kypsynyt tuosta. Ehkä ne ongelmat eivät niistä lapsista johtuneetkaan, vaan ehkäpä vanhempien välisestä kommunikaatiosta tms. Jokainen kaunotarkin vanhenee. Nuorilla pareilla on kuherrusaikansa. Turha jäädä noihin kiinni. Elämä menee eteenpäin ja paljon menettää, jos ei lapsia hanki. 

Menettää ainakin hyvät yöunet.

Vierailija
112/114 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikäni ollut kamppailua äitini kanssa. Hän on viikkojen mykkäkouluja pitävä syyllistävä marttyyri, joka on halunnut pompottaa perhettä juuri kuten tahtoo.

Sillä perusteella olin varma, että en ikinä halua lapsia. Tai jos, niin niiden on oltava poikia, ettei tulisi äiti-tytärsuhdetta.

Tavattuani mieheni melko nopeaan tuli kuitenkin oli, että hänen kanssaan olisi nasta perustaa perhe.

Meillä on kolme tytärtä ja 6 lastenlasta ja erinomaiset läheiset välit heihin kaikkiin. Olen niin onnellinen ja helpottunut siitä, että omien vanhempien virheitä ei tarvitse toistaa elämässään.

Vierailija
113/114 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuin katsoa mitä tahansa lapsiperhettä ja mitä kiirettä, stressiä sekä rasitusta se on parisuhteelle. Tämän osaa nähdä jo hyvin nuorena.

Vierailija
114/114 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuolla asenteella ne ongelmaperheet syntyvät: "lapsia vaan lisää ihan sama mikä tilanne kotona" 

Misery loves company - sanonta kuuluu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi