Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat

Vierailija
25.02.2025 |

Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani. 

Kommentit (723)

Vierailija
441/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjää. Ehkä me varttuneemmat asiakkaat voimme ottaa asian hoitamisen  omiin käsiimme. Meitä on esimerkiksi 3 hyvin puheliasta eläkeläisrouvaa, jotka käymme kahviloissa melko usein. Taidamme ottaa tehtäväksemme että seuraavan kerran kun näemme yksin tai kaksin pöydässä istuvan läppäriopiskelijan , änkeydytään seuraan ja ruvetaan vilkkaasti juttelemaan, että mitäs se nuori neitokainen/neitokaiset  täällä yksin istuksii, ai että, oltaisiinpa mekin vielä nuoria ja nättejä. Sitten päivitellään ja muistellaan  puoli tuntia että minkälaista se meillä oli se nuoruus. Sitten haetaan vähän lisää sumppia, ja ruvetaan utelemaan nuorison kuulumisia, ja näyttäkääpäs nyt meillekin mitä te sieltä läppäriltä opiskelette jne. päläpälä

Uskon, että tämä meidän porukkamme pystyy oikein hyvin päivittelemään ja jutustelemaan parikin tuntia yhteen soittoon, niin ihme jos ei "opiskelija " ala kyllästymään

Noin juuri! Varmasti moni kahvilayrittäjäkin toivoo, että muut asiakkaat ajais ne läppäreillä tuntikausia roikkuvat pois. Kuten joku jo alkuketjusta sanoi, niin ei ne kahvilayrittäjät itse voi ajaa, kun saavat huonoja arvosteluja kostoksi. Mutta te asiakkaat voitte. Jos joku opiskelijatyttö kehtaa valittaa somessa siitä, että jotkut mummot tuli kahvilassa samaan pöytään, niin itsensä se tyttö vain nolaa siinä. Eli menkää reippaasti samaan pöytään. Jutelkaa, niin kuin kahviloissa kuuluu. Kyllä ne opiskelijat siirtyy sieltä pikkuhiljaa kirjastoihin, kun kahvilassa on aina joku korvan juuressa kälättämässä. Nythän te viestitätte että annatte mielellänne heidän vallata koko kahvilan, käännytte jopa ovelta pois.

Vierailija
442/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setä tykkää opiskelijattarista 🧙

Varmasti aika monikin setä tykkää. Ainahan sedät on kuolanneet itseään yli puolet nuorempia naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjää. Ehkä me varttuneemmat asiakkaat voimme ottaa asian hoitamisen  omiin käsiimme. Meitä on esimerkiksi 3 hyvin puheliasta eläkeläisrouvaa, jotka käymme kahviloissa melko usein. Taidamme ottaa tehtäväksemme että seuraavan kerran kun näemme yksin tai kaksin pöydässä istuvan läppäriopiskelijan , änkeydytään seuraan ja ruvetaan vilkkaasti juttelemaan, että mitäs se nuori neitokainen/neitokaiset  täällä yksin istuksii, ai että, oltaisiinpa mekin vielä nuoria ja nättejä. Sitten päivitellään ja muistellaan  puoli tuntia että minkälaista se meillä oli se nuoruus. Sitten haetaan vähän lisää sumppia, ja ruvetaan utelemaan nuorison kuulumisia, ja näyttäkääpäs nyt meillekin mitä te sieltä läppäriltä opiskelette jne. päläpälä

Uskon, että tämä meidän porukkamme pystyy oikein hyvin päivittelemään ja jutustelemaan parikin tuntia yhteen soittoon

Totta tuokin. Siinä on vain se, että todennäköisesti ne läppäri-istuskelijat eivät kaipaa ulkopuolista seuraa pöytäänsä. En myöskään minä halua istua vastentahtoisesti vieraassa seurassa. Jos en mene kahvilaan jo valmiiksi tutussa seurassa, haluan juoda kahvini yksin omassa rauhassani. Kyllä, joskus tarjoutuu ihan mukaviakin spontaaneja juttutuokioita, jos hyvin käy. Se taas, että istun kahvittelemassa pöydässä, jossa minua ja vielä vähemmän läppärinnäpyttelijää kiinnostaa kommunikointi, on vain hiljaista piinaa, eikä vastaa käsitystä rentoutumisesta.

Todennäköisyys kaikkien saada viettää kahvilatuokio itse valitsemassaan seurassa paranee, kun pöytien asiakaskierto nopeutuu.

Vierailija
444/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastot on niin meluisia nykyään. Rauhalliset työskentelytilat pitää varata 2 viikkoa etukäteen. Kahvilassa vähemmän melua kuin kirjastossa.

Kirjastoissa on myös hiljaisia tiloja. Kannattaa kysyä rohkeasti niiltä virkailijoilta missä sellaiset teidän kirjastossa sijaitsee. Ne virkailijat on siellä sitä varten että ne auttaa.

Vierailija
445/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen kahviloissa, mutta käytän vähintään aina 10 euroa enkä istu tuntia kauempaa. Näiden muutamien pösilöiden takia kohta työskentely kielletään. Pitäisi tosiaan olla aikaraja/vähittäisostosmäärä varsinkin kiireaikoina. Opiskelemaan voi tulla kahvikupin hinnalla sitten kun on hiljaista. On sallittua, jopa suotavaa, ottaa muut huomioon. 

Vierailija
446/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työskentelen kahviloissa, mutta käytän vähintään aina 10 euroa enkä istu tuntia kauempaa. Näiden muutamien pösilöiden takia kohta työskentely kielletään. Pitäisi tosiaan olla aikaraja/vähittäisostosmäärä varsinkin kiireaikoina. Opiskelemaan voi tulla kahvikupin hinnalla sitten kun on hiljaista. On sallittua, jopa suotavaa, ottaa muut huomioon. 

Ja en siis esim. puhu puhelimeen työasioita, vaan olen hiljaa. Ja mun pöytään saa istua ja tulla rupattelemaan jos haluaa!

Vierailija
447/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärin avausmaksu 10 euroa ja lisäksi 20 euroa alkavalta tunnilta

Vierailija
448/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just yks päivä Jyväskylän EH oli täynnä opiskelijoita tms läppärien kans. En halua sinne. Harmittaa yrittäjienkin puolesta.

Vierailija
449/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa on hyvä häätää näitä  ulos. Menee viereiseen pöytään ja katsoo kauanko jaksavat kuunella taaperon "ÄGGÄ GGGGÄ GÄÄGGÄÄ" huutelua samalla,kun pieni käsi hakkaa nokkamukia pöytään.Yleensä vartissa poistuvat kirouksia mutisten.

Et oo tosissas? Mä en opiskele kahvilassa mutta mikään ei oo niin pyllystä ku ölisevät mamman murut jotka kiljuu naapuripöydässä. 

Vierailija
450/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä, miten sinä olisit yhtään tärkeämpi asiakas sen salaattisi ja kypsän ikäsi kanssa? Ehkä näitä opiskelijoita, jotka tulivat kahvilaan juomaan kahvia ja opiskelemaan rauhassa, ärsyttää kun sinä kotkotat mammakavereiden kanssa kovaan ääneen? 

Niin kauan, kun siinä kahvikupissa on jäljellä kahvia, on jopa 20-vuotiaalla täysi oikeus olla siinä ikkunapaikalla

Alkaa jo pikkuhiljaa vituttamaan tämä nuorten haukkuminen kaikesta mahdollisesta. Hohhoijjaa taas

Vierailija
451/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvila on julkinen tila eikä kenenkään ole pakko tilata yhtään mitään. Voit myös käyttää vessaa tai ottaa lasin vettä, jos näille ei ole erikseen asetettu hintaa.

Vierailija
452/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä, miten sinä olisit yhtään tärkeämpi asiakas sen salaattisi ja kypsän ikäsi kanssa? Ehkä näitä opiskelijoita, jotka tulivat kahvilaan juomaan kahvia ja opiskelemaan rauhassa, ärsyttää kun sinä kotkotat mammakavereiden kanssa kovaan ääneen? 

Niin kauan, kun siinä kahvikupissa on jäljellä kahvia, on jopa 20-vuotiaalla täysi oikeus olla siinä ikkunapaikalla

Alkaa jo pikkuhiljaa vituttamaan tämä nuorten haukkuminen kaikesta mahdollisesta. Hohhoijjaa taas

Tulet sen hyvin nopeasti huomaamaan, että maailma ei pyöri SINUN NAPASI YMPÄRILLÄ. Mitä nopeammin sen huomaat, sen parempi. On ihan oikein, että sosiaalinen paine miten pitää käyttäytyä lisääntyy, se oli ennen ihan normaalia, ollaan eletty vähän liian lepsussa ilmapiirissä ja tulos on negatiivinen. 

Vierailija
453/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Monesti koneen äärellä saattaa työskennellä vain yksi henkilö, mutta pöydät ovat isompia, neljälle tai useammalle henkilölle. Tällöin monta asiakaspaikkaa jää pöydässä tyhjäksi."

Mitä hel...?

Kyllähän nyt samaan pöytään voi istua. "Päivää. Minä istun nyt tähän."

Ai setämiehenä? Varmasti rikkoo jotain lakia tai ihmisoikeuksia.

Vierailija
454/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvila ei ole mikään hiljainen tila. Siellä saa jutella ja nauraa. Se on itseasiassa sitä varten, että sinne tullaan vaihtamaan kuulumisia kahvin lomassa. Jos haluat hiljaisuutta. niin mene kirjastoon opiskelemaan. Siellä on hiljaisia tiloja.

sivusta

Vierailija
455/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastot on niin meluisia nykyään. Rauhalliset työskentelytilat pitää varata 2 viikkoa etukäteen. Kahvilassa vähemmän melua kuin kirjastossa.

Mikä siellä kirjastossa muka meluaa, eikö siellä pitäisi vallita hiljaisuus?

Vierailija
456/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läppärin avausmaksu 10 euroa ja lisäksi 20 euroa alkavalta tunnilta

Tämä on itseasissa hyvä, eikä syrji ketään. Tervetuloa kahvilaan viettämään taukoa, mutta tee työsi toisaalla. Simppeliä ja toimivaa.

Vierailija
457/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt kahvilassa ei saa enää puhuakaan. Itse käyn kahviloissa ainoastaan tapaamassa kavereita tai uusia tuttavuuksia. Paljon kätevämpi kun lähteä toisen kotiin asti ja toisen pitää sitten tarjota kahvit ja muut ja nähdä vaivaa. Siihen menee tunteja. Kahvilassa voi vaihtaa kuulumiset puolessa tunnissa. En minä ainakaan ala varomaan, että tuleeko siinä samalla naurettua eli "kotkotettua". 

Vierailija
458/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun itse opiskelin niin käytiin kirjastossa lukemassa, jos ei kotona halunnut lukea. Eikö kirjastoissa ole enää lukusaleja? 

Ennen oli sellainen kuin kuri. Kurin seuraukset koettiin negatiivisena tunteena joten siitä luovuttiin sen myötä kirjastossa saa syödä, juosta, leikkiä ja tuoda eläimiä ym. ym. Vähän kuin hop lop mutta vieläkin vapaampi.

Vierailija
459/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi sentään opiskelevat samalla kun ryystävät kahvia.

Itse olen monesti nähnyt kun nuorisoporukka valtaa ison pöydän kahvilasta tms, mutta vain yksi porukasta ostaa sen yhden tripin tai pienen hanalimun, mutta muut eivät ja sen varjolla sitten kansoittavat pödän vaikka sen ostetun jutun voi nauttia vaikka ulkona, jne.

Seniilit tekee ihan samaa. Ainoa ero on että he istuvat melkein koko päivän.

Vierailija
460/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on myös hiljaisia tiloja. Kannattaa kysyä rohkeasti niiltä virkailijoilta missä sellaiset teidän kirjastossa sijaitsee. Ne virkailijat on siellä sitä varten että ne auttaa.

"hiljaisen " määritelmä on vuosi kymmenten aikana muuttunut.