Lapsettoman vanhuus - kuka hoitaa
Hesarissa oli juttu Siljasta, 57, joka oli tahattomasti lapseton ja pohti millainen vanhuus on kun ei ole lapsia huoltamassa. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, 57 v enkä pätkääkään huolehdi tuollaisesta. Eihän lapset ole mikään tae siitä, että he olisivat välittäivä aikuisia ja olisivat hoitamassa vanhempiaan näiden vanhennuttua.
Molemmat vanhempani sairastuivat Alzheimeriin ja heitä seuratessani tajusin, että kun muisti menee, ei sillä ole väliä onk hoitokodissa yksin vai hoitokodissa lasten seurassa. Ei ihminen tunne siinä tilassa muita. Oletan, että kun vanhenen ja/tai iskee muistisairaus, päädyn jossain vaiheessa johonkin katon alle. Mutta kun en tunnista ketään enkä mitään, en myöskään välitä mistään. Toki toivon, että ei paskaisissa vaipoissa tarvitse maata.. mutta sellaisessa tilanteessa ei taida lasten oleminenkaan auttaa huikeasti..
Kommentit (205)
Mulla ei ole mitään harhakuvia siitä, että vanhustenhuollossa tilanne muka paranisi kun itse vanhenen. Mutta ei lapset ole todellakaan tae siitä, että olisi joku hoitamassa. Mietin pitäskö muuttaa jollekin pikkupaikkakunnalle, jossa vielä on pienempiä hoitoyksiköitä ja sitten ehkä olisi parempi hoitotaso. Eipä sekään tietenkään ole mikään tae. Mutta en tod aio asua pääkaupunkiseudulla vanhana, täällä on liikaa vanhuksia ja liian vähän paikkoja.
N58, lapseton
Kyllä elämä on perseestä hoivakotivaiheessa joka tapauksessa. Järkevää miettiä tulevaisuuttaan mutta nykyinen vanhustenhoitosysteemi kaatuu jossain vaiheessa kuitenkin. Parempi elää elämäänsä täysillä nyt kun aivot ja kroppa toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase ilta TV:ssä, yms valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. Ja koska jälkeläiseni vihaavat minua varmasti, ihan syystä, pakenen äkkiä täältä ennen kuin joudun heidän kostonsa kohteeksi.
Ei se johdu vihasta vaan siitä, että ihmisten on käytä
Vanhusten päiväkodit?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan. Istut märissä vaipoissa tuijottaen ulos harmaaseen.
Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani eivät ole vaihtaneet vaippoja omillekaan vanhemmilleen.
Isovanhemmat hoidettiin kunnallisessa vanhainkodissa tai siis mummot hoidettiin. Ennen sitä mummot olivat hoitaneet puolisonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elämä on perseestä hoivakotivaiheessa joka tapauksessa. Järkevää miettiä tulevaisuuttaan mutta nykyinen vanhustenhoitosysteemi kaatuu jossain vaiheessa kuitenkin. Parempi elää elämäänsä täysillä nyt kun aivot ja kroppa toimivat.
On jo kaatunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita että lapset hoitais vanhempiaan kun sen aika on.
Ei ole takeita siitäkään, että eläisivät pitempään kuin vanhempansa. Mutta jos haluaa itselleen varmemmin hoitajan, niin lapsia pitää tehdä paljon ja mieluusti mahdollisimman laajalla ikähaarukalla, jotta lapsenlapsistakin voi sitten saada hoitajia.
En ymmärrä mistä tällanen oletus edes kumpuaa, että aikuisilla lapsilla olisi mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan. Kyllä jokainen aikuinen on itsestään vastuussa kuten myös ne lapset, kun täysi-ikäisyys on saavutettu. Yhtä lailla kaikille nuorille sitten vaan arvotaan joku sukulainen tai random naapuri hoidokiksi.
Ei lapset tosiaan ole tae. Joillekin jopa riippa vielä vanhoinakin.
Rahoitus puuttuu. 8000 euron kuukausittaisella hoitomaksulla saisi jo hyvää joitoa :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään harhakuvia siitä, että vanhustenhuollossa tilanne muka paranisi kun itse vanhenen. Mutta ei lapset ole todellakaan tae siitä, että olisi joku hoitamassa. Mietin pitäskö muuttaa jollekin pikkupaikkakunnalle, jossa vielä on pienempiä hoitoyksiköitä ja sitten ehkä olisi parempi hoitotaso. Eipä sekään tietenkään ole mikään tae. Mutta en tod aio asua pääkaupunkiseudulla vanhana, täällä on liikaa vanhuksia ja liian vähän paikkoja.
N58, lapseton
Pikkupaikkakunnalle ei todellakaan kannata muuttaa. Sote-säästöjen takia lääkäriä ei välttämättä ole omalla paikkakunnalla, päivystykseen ja vuodeosastolle joutuukin sitten matkaamaan jo tunnin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset tosiaan ole tae. Joillekin jopa riippa vielä vanhoinakin.
Näinhän se on. Vanhemmat nakataan hoivakotiin ja heidän rahoja hallitaan, jotta perintöä jäisi mahdollisimman paljon.
Ei kaikki päädy mihinkään hoivakoteihin vaan asuvat kotonaan. Mun molemmat vanhemmat ehtivät olla pari vuorokautta sairaalassa kun kuolivat, päät suht terävinä, seurasivat uutisia ja lukivat lehtiä. Ainoa mistä piti huolehtia, oli se kun heitä yritettiin huijata jos missä asioissa. Eivät ymmärtäneet, että maailma on muuttunut. Isä maksoi yhden heimon ihan vieraan pojan ajokortinkin, "kun ei niillä ollut rahaa". Osti selvästi varastettua tavaraa ovikauppiailta ja tyhjiä tynnyreitä pihaan. Äidin tililtä vietiin rahaa muutama tonni. Jne. Piti hätistellä kaiken maailman huijareita nurkista. Nuoremmatkin menee vipuun näissä.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosalla ne lapset asuvat ihan eri kaupungissa ja toisella puolella maata, että ei siinä Helsingin kiireiden keskellä missään Oulussa ehditä käymään mummoa silittelemässä.
Jatkossa näyttää siltä, että ikääntyvien vanhemmat eivät asu edes samassa maassa, joten ei tuo tilanne ole ainakaan korjaantumassa, päin vastoin.
Kyllä taitaa suurella osalla vanhemmat asua aika lähellä lapsia. Suuret muuttoaallot ovat kaukana takanapäin.
Kovasti kaikki sanovat, että eivät oletakaan lasten hoitavan, mutta harva esittää mitään suunnitelmia aiheesta. Oletteko ajatelleet asiaa ollenkaan?
Itse ainakin säästän rahaa vanhuuden varalle, jotta sitten voin kustantaa taksimatkoja ja sairaalakäyntejä. Haluan myös yksityisen kodinhoitajan, ei mitään kunnallista kotipalvelua. Edunvalvonta-asiat kannattaa miettiä hyvissä ajoin kuntoon myös. Luultavasti pyydän jotain ystävääni tai kummilapsia edunvalvojaksi. Muutan hyvissä ajoin esteettömään asuntoon, jossa voi helposti elellä liikuntarajoitteisenakin. Asunnon tulee olla palvelujen lähellä, jotta voin tilata ruoat kotiin marketeista ja lääkkeet apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase ilta TV:ssä, yms valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. Ja koska jälkeläiseni vihaavat minua varmasti, ihan syystä, pakenen äkkiä täältä ennen kuin joudun heidän kostonsa kohteeksi.
Ei se johdu vihasta vaan siitä, että ihmisten on käytä
Tämähän se. Ja nyt kolmekymppisten eläkeikä tulee olemaan jo 70 tai vähän yli, joten ei kannata vanhempiensa olla avuntarpeessa ennenkuin lapsensa ovat jo eläkkeellä. Siis siinä 95-105 ikävuoden korvilla riippuen siitä, minkä ikäisenä on lapsensa hankkinut.
Hoivakoteihin kuitenkin pääsee lähinnä vain muistisairaat eikä läheskään kaikista vanhuksista tule muistisairaita. Kotonaan asuvat vanhukset, joiden pää vielä jotenkin toimii, mutta muu kroppa sitten ei enää, saattavat myös tarvita monenlaista apua. Jos vanhuksella on rahaa ja näkökyky ja sormet vielä siinä kunnossa, että pystyy itse hoitamaan pankkiasiansa, tilaamaan ostoksensa kotiinkuljetuksella, hankkimaan siivouspalvelut, varaamaan lkääkäriajat, tilaamaan taksin jne, niin aika hyvin pärjää ilman kenenkään apua. Mutta silloinkin voi tulla tilanteita, joissa tarvitsisi jonkun ulkopuolisen apua. Onneksi nyt taloyhtiöiden velvollisuus on huolehtia palovaroittimista (siirtymäaika muistaakseni loppuu tämän vuoden lopussa) eli kun palohälytin alkaa piippaamaan, niin soitto vaan huoltoyhtiöön ja joku "reipas huoltomies" tulee vaihtamaan pariston tai jos on kyse mikrossa kärvähtäneestä lihapiirakasta, niin sammuttamaan hälytyksen. Uusimmissa taloyhtiöissä nämä taitaa olla jo sähköverkossa ja etähallinnalla hälytys sammutettavissa eli ei tartte kenenkään tulla edes paikalle, jos oikeasti mikään asunnossa ei pala.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki päädy mihinkään hoivakoteihin vaan asuvat kotonaan. Mun molemmat vanhemmat ehtivät olla pari vuorokautta sairaalassa kun kuolivat, päät suht terävinä, seurasivat uutisia ja lukivat lehtiä. Ainoa mistä piti huolehtia, oli se kun heitä yritettiin huijata jos missä asioissa. Eivät ymmärtäneet, että maailma on muuttunut. Isä maksoi yhden heimon ihan vieraan pojan ajokortinkin, "kun ei niillä ollut rahaa". Osti selvästi varastettua tavaraa ovikauppiailta ja tyhjiä tynnyreitä pihaan. Äidin tililtä vietiin rahaa muutama tonni. Jne. Piti hätistellä kaiken maailman huijareita nurkista. Nuoremmatkin menee vipuun näissä.
Meillä yksi sitkeä maalämpö kauppias yritti myydä väkisin 86 v isällemme taloon maalämpöä. Jouduttiin uhkaamaan lopulta kauppiasta poliisilla, ellei se painostus lopu. Muutama kielto ei mennyt perille. Tämä kauppias oli jo tekniseltä virastolta kysellyt luvatkin valmiiksi.
Sama ulkkishoitsu meidät hoitaa lopulta kaikki, lapselliset ja lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on juuri se vanhuksena kotona asumisen huono puoli. Huijarit löytävät tiensä vanhusten ovien taakse. Se ei ole sattumaa että siellä käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan oikeasti haluat, että lapsesi ovat työttöminä ja vain palvelevat sinua työkseen? Mistä he saavat palkkansa? Vaikutat itsekkäältä, kun kuvittelet, että tavallinen työssäkäyvä ihminen voi heittäytyä pois työelämästä vanhusta hoitamaan. Asumme yhdessä maailman kalleimmasta maassa ja pelkillä tuilla ei elätä perhettään. Lapsellasi voi olla myös lapsenlapsia tai lapsia hoidettavanaan ja haluatko että juuri sinut asetetaan lasten edelle hoidossa?
Lapseton on täysin heittopussi ja yleisen edunvalvojan armoilla. Käytännössä tällaisen ihmisen etua ei valvo kukaan, ei edes ne omat lapset. Siinä ei edes raha ratkaise, kun yleinen edunvalvoja päättää, paljonko saa käyttörahaa.
Mulla on kolme lasta ja olen ihan samassa tilanteessa kuin silja. Sikäli paremmassa että he huomaavat ehkä ennen naapureita jos en pärjää yksin mutta ei kukaan omaa elämäänsä muualla jätä hoitaakseen minua. Laitoksessa horisen ja jouluna tai äitienpäivänä piipahtavat.