Leikkipuistoleikit, vieläkö 8-9-vuotiaat yleensä viihtyy sellaisissa ja keksii tekemistä?
Menin talvilomalaisen kaveriksi ulkoilemaan loskakeliin, kun äitinsä meni hoitamaan muita asioita, ja äitinsä ehdotuksen mukaan mentiin leikkipuistoon, ja äitinsä myös huolehti siihen sopivat vaatteet, eli kurahousut ja saappaat ja muut, että saisi ihan luvan kanssa touhuta siellä, vaikka olikin märkää.
Mutta kun päästiin puistoon, ei se lapsi sitten keksinyt siellä oikein mitään tekemistä. Oli vähän sellainen hölmö olo, että mitäs tässä nyt tehtäisiin... Onko leikkipuistot sitten jo liian lapsellisia tuon ikäisille vai? Yritin kyllä innostuttaaa, keinumaan, liukumäkiin, kiipeilemään ja muuta, mutta se oli enemmän sellaista käveleskelyä ja ihmettelyä. Olisiko minun pitänyt olla aktiivisemmin jotenkin mukana (miten?). Ei siinä oikein ollut kaveriakaan, muut lapset siellä oli paljon pienempiä ja leikkivät sitten omissa porukoissaan.
Kommentit (119)
Aika surullista olisi, JOS noin pienet ei enää leikkisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun 8 ja 9v lapset lopettais leikkimisen siihen paikkaan, kun pakotettais kurahousut jalkaan 😃
Sä olet niille opettanut, että kurahousut ovat lapselliset.
Siinä sitten kärsit seurauksista ja pyykkäät.
Hölmö olet 😁
Leikkipuistojakin on niin monenlaisia. Joissain on vaan se perus keinu ja liukumäki. Joissain on vaikka mitä vehkeitä.
Ne on noloja, kun jotkut äidit siellä leikkikentän reunalla vaan näprää kännykkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 8 ja 9v lapset lopettais leikkimisen siihen paikkaan, kun pakotettais kurahousut jalkaan 😃
Sä olet niille opettanut, että kurahousut ovat lapselliset.
Siinä sitten kärsit seurauksista ja pyykkäät.
Hölmö olet 😁
Minä, eri kuin tuo, en todellakaan ole opettanut tuollaisia, mutta jostain ne sen ilmeisesti oppii! Meidän täyttää kesällä 9 v ja tänä keväänä sen huomannut, että pukeminen alkaa olla vähän hankalaa, vaikka tiedän, että osaa halutessaan reippaasti pukea. Kun ollaan lähdössä pihalle tai puistoon kurakelillä, lapsi pukee muut ulkovaatteet hyvin ja nopeasti, mutta kurahousujen kohdalla alkaa sellainen kiemurtelu, että ei oikein menisi päälle, mutta ei kuitenkaan kysyttäessä sano, että miksi ei. Olisiko tämä sitä, että tuntuu lapsellisilta? Kyllä sitten pukee kun vähän autan eli ei se lopulta niin hankalaa ole, mutta selvä ero aiempaan. Ennen jopa halusi oikein esittää ja näyttää, miten itse pukee reippaasti kaiken, eikä halua apua, nyt heittäytyy vähän osaamattomaksi, ja minä joudun auttamaan esim. kurahousujen henkseleitä kiinni ja kurakäsineitä lapasten päälle. Siellä ulkona näen selvästi, että edelleen tykkää leikkiä loskassa ja kurassa, eli edelleen kuravaatteet on tarpeelliset. Alkuperäiseen kysymykseen tässä vastaus myös, eli kyllä, viihtyy ja tykkää olla leikkipuistossa ja keksii tekemistä, mitä loskaisemmat liukumäet sen kivempaa näyttäisi olevan!
Kyllä tuon ikäiset lapset tykkää olla leikkipuistossa. Minulla on 7 ja 11v vuotias lapsenlapsi ja molemmat ovat innoissaan kiipeilemässä ja leikkimässä leikkipuistossa joka kerta kun ovat yökylässä. Aina haluavat lähteä ulos leikkimään, säässä kun säässä.
Eiköhän osa kiipeilyrakennelmista ole sellaisia, että ei tuota ikää pienemmät uskalla edes mennä niihin?
Ei ole lapset mitään kurahousuja käyttäneet eskarin jälkeen. On niitä muitakin ulkovaatteita märälle kelille. Ei 8-9v nyt missään kuralätäkössä istu.
Tulee erityislapsi mieleen jos 9v veivaa kurahousuissa puistossa. En olisi itse ikinä edes 70-luvulla siinä iässä laittanut kurahousuja ulos. Kaverit olisi varmaan rääkänneet kuoliaaksi sen jälkeen. Omat lapset huokaisi onnesta kun eskari loppui ja sai heivata ne pakolliset kurikset pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapset mitään kurahousuja käyttäneet eskarin jälkeen. On niitä muitakin ulkovaatteita märälle kelille. Ei 8-9v nyt missään kuralätäkössä istu.
Mä ymmärsin aloittajan pointin, että oli keliin sopivat vaatteet päälle, eikä tekemisen puute johtunut siitä, että olisi ollut leikkeihin sopimattomat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kommenteista! Kyselin oikeastaan sen takia, koska saatan olla pian uudestaan lapsenvahtina tälle lapselle. Pitäisikö keksiä seuraavalla kerralla jotain muuta ulkotekemistä vanhan tädin kanssa jos leikkipuistossa tylsää.
ap
Jos leikkipuisto tuntuu tylsältä, joku pieni retki tai kävelylenkki välipalan ostoon (esim. donitsi kaupan paistopisteeltä) on mukavaa ulkoilua molemmille. Samalla voi höpötellä ja vaihtaa ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä kun kaikki pinnat siis liukumäet keinut ja vastaavat missä ollaan ja istutaan on ihan likaisia.
Hyvin viihtyy.
Siellä ne istuu nätisti ringissä luurit kädessä.
Hyvin ehtii rauhassa käydä kaupassakin!
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä kun kaikki pinnat siis liukumäet keinut ja vastaavat missä ollaan ja istutaan on ihan likaisia.
Tästä voidaan siirtyä sulavasti jokakeväiseen koirankakkakeskusteluun !!
Vierailija kirjoitti:
Tulee erityislapsi mieleen jos 9v veivaa kurahousuissa puistossa. En olisi itse ikinä edes 70-luvulla siinä iässä laittanut kurahousuja ulos. Kaverit olisi varmaan rääkänneet kuoliaaksi sen jälkeen. Omat lapset huokaisi onnesta kun eskari loppui ja sai heivata ne pakolliset kurikset pois.
Voi ei!
Onpas ikävää, kun aikuinen ihminen ottaa tuollaisen asenteen säänmukaiseen pukeutumiseen.
Ja viellä kurjempaa, jos sulla on ollut noin ikäviä " kavereita " lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Ööö, 9v voi olla tokaluokkalainen, pieni leikkivä lapsi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 8-vuotias kyllä leikkii puistossa kavereiden kanssa mielikuvitusleikkejä, potkii palloa ja keinuu.
Tietty jos lapsi on ruudun orja niin ei pysty näihin asioihin. Se on surullista.Luulen, että kaverin puutetta oli tuo juttu. Jonkun tylsän tädin kanssa varmasti tylsää! Sori ap...
Mutta jos kaveria ei satu sillä kerralla olemaan, mitä aikuinen voisi tehdä lapsen kaverina siinä?
ap
Oletan, että aikuisellakin on säähän sopivat varusteet, vaikkei ihan kurahousuissa olisikaan, joten voi aika aktiivisesti puuhata lapsen kanssa.
Tällaista me tehdään jos ollaan kahdestaan lapsen kanssa, osaan osallistun itsekin enemmän, osassa vain heittelen ideoita, neuvon tai kyselen:
-hippa, piilo tai vastaava
- kävynheittokilpailu, tehdään erilaisia vaikeusasteita, esim. Pitää saada käpy jostain tietystä kiipeilytelineen välistä
-jonkun tietyn asian etsimiskilpailu, vaikka kumpi löytää ensin viisi tammenterhoa, ja sitten toinen keksii vuorostaan mitä pitää löytää
-jonkun esineen piilotus ja etsiminen "kylmenee, lämpenee" - tyylillä
-palloilu
- luontojuttujen tunnistusta
-purojen rakentelu kepeillä ja saappailla
-maahan/lumeen piirtäminen kepeillä, välillä kuvia välillä reittejä
-kauppaleikki, tai välillä joku tehdas tmv.
-hyppykisa keinusta
-mielikuvitusjutut, ollaan jotain astronautteja tai oravanpoikasia, antaa lapsen viedä leikkiä
-joskus lapsi tekee ihan perus leikkipuistojuttuja, mutta onhan koululainen jo aika nähnyt liukumäet sun muut
Vierailija kirjoitti:
angry birds puisto 🤦
Tunnelipuisto Tallinnaan?
Kaikki, mikä on pois kännykän tuijottelusta, on hyväksi!