Leikkipuistoleikit, vieläkö 8-9-vuotiaat yleensä viihtyy sellaisissa ja keksii tekemistä?
Menin talvilomalaisen kaveriksi ulkoilemaan loskakeliin, kun äitinsä meni hoitamaan muita asioita, ja äitinsä ehdotuksen mukaan mentiin leikkipuistoon, ja äitinsä myös huolehti siihen sopivat vaatteet, eli kurahousut ja saappaat ja muut, että saisi ihan luvan kanssa touhuta siellä, vaikka olikin märkää.
Mutta kun päästiin puistoon, ei se lapsi sitten keksinyt siellä oikein mitään tekemistä. Oli vähän sellainen hölmö olo, että mitäs tässä nyt tehtäisiin... Onko leikkipuistot sitten jo liian lapsellisia tuon ikäisille vai? Yritin kyllä innostuttaaa, keinumaan, liukumäkiin, kiipeilemään ja muuta, mutta se oli enemmän sellaista käveleskelyä ja ihmettelyä. Olisiko minun pitänyt olla aktiivisemmin jotenkin mukana (miten?). Ei siinä oikein ollut kaveriakaan, muut lapset siellä oli paljon pienempiä ja leikkivät sitten omissa porukoissaan.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Oma 8-vuotias kyllä leikkii puistossa kavereiden kanssa mielikuvitusleikkejä, potkii palloa ja keinuu.
Tietty jos lapsi on ruudun orja niin ei pysty näihin asioihin. Se on surullista.
Luulen, että kaverin puutetta oli tuo juttu. Jonkun tylsän tädin kanssa varmasti tylsää! Sori ap...
Kyllä keskiverto 8-9-vuotias on oikeastaan ihan parhaassa leikki-iässä. Voivat leikkiä yhdessä tai yksin. Kykenevät tutkimaan jo ympäristöä vapaasti ja ihmettelemään luonnon ihmeitä. Kurahousutkin on oikein sopiva varuste parhaassa seikkailuiässä olevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 8-vuotias kyllä leikkii puistossa kavereiden kanssa mielikuvitusleikkejä, potkii palloa ja keinuu.
Tietty jos lapsi on ruudun orja niin ei pysty näihin asioihin. Se on surullista.Luulen, että kaverin puutetta oli tuo juttu. Jonkun tylsän tädin kanssa varmasti tylsää! Sori ap...
Mutta jos kaveria ei satu sillä kerralla olemaan, mitä aikuinen voisi tehdä lapsen kaverina siinä?
ap
Muistan elävästi,kuinka me 80-90-luvun paikkeilla keksittiin kyllä paljonkin tekemistä leikkipuistoissa,vaikka olimmekin jo sen iän reilusti ohittaneet: yksi kiva leikki ainakin oli töhriä jollain pk:n pihalta löytämällämme maalipurkinjämällä kyseisen päiväkodin seinää ja toinen hauska jekku oli sytyttää nuotio päiväkodin pihassa sijainneen puisen, laiva-mallisen liukumäen sisällä olevaan onttoon tilaan. Siinä sitten leikittiin karille ajaneita merirosvoja aikamme, eikä yksikään aikuinen välittänyt siitä eikä meistä tippakaan. Oi niitä aikoja,kun radiossakin vielä soi "kuka rakastaa pientä murhapolttajaa,jonka liekkiä ei saada sammumaan.." Vapaan kasvatuksen ja avainkaula-lasten muistolle.
Oman 8-vuotiaan kanssa olisimme varmaan näillä keleillä alkaneet tehdä pikku puroja lätäköistä yms. jos jostain syystä ei olisi innostunut itsekseen liikkumaan.
Ettet vaan ap vihjaillut lapselle että olisi lapsellista leikkiä leikkipuistossa? Jotenkin kirjoituksestasi paistaa rivien alta asenne, ettei tuon ikäiset leiki & touhua.
Vierailija kirjoitti:
Oman 8-vuotiaan kanssa olisimme varmaan näillä keleillä alkaneet tehdä pikku puroja lätäköistä yms. jos jostain syystä ei olisi innostunut itsekseen liikkumaan.
Ettet vaan ap vihjaillut lapselle että olisi lapsellista leikkiä leikkipuistossa? Jotenkin kirjoituksestasi paistaa rivien alta asenne, ettei tuon ikäiset leiki & touhua.
No en vihjaillut! Ehkä oletin sitten liikaa, että keksii itsen tekemistä ja minun homma on enemmän vahtia (ei, en tuijoittanut kännykkää, olin kyllä seurana koko ajan), mutta olisi kai pitänyt aktiivisemmin touhuta mukana?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en vihjaillut! Ehkä oletin sitten liikaa, että keksii itsen tekemistä ja minun homma on enemmän vahtia (ei, en tuijoittanut kännykkää, olin kyllä seurana koko ajan), mutta olisi kai pitänyt aktiivisemmin touhuta mukana?
ap
Aikuinen ei taida mahtua liukumäkiin ja kiipeilyverkkoihin!
Meidän tyttö on iältään juuri tuosta puolesta välistä. Ruokakauppa ja puisto on lähekkäin ja usein yhdistetään ulkoilu ja kauppareissu sillä tavalla, että kävellään puistoon, ollaan siellä vähän aikaa, sitten kauppaan ja sieltä kävellään kotiin. On se viime aikoina muuttunut niin, että rauhallisemmin siellä keinuu ja laskee liukumäestä, ei ole sellaista sinne tänne touhottamista ja lätäköissä rypemistä enää. Vaikka meilläkin on "lupa" olla vapaasti, ei tarvitse varoa vaatteita ja meilläkin loskasäässä puetaan kurahousut, koska ne keinut ja liukumäet on kuraiset joka tapauksessa, mutta tosiaan aika rauhallista menoa nykyään. Mutta itse hän kuitenkin haluaa mennä puiston kautta, kun kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aikuinen ei taida mahtua liukumäkiin ja kiipeilyverkkoihin!
Kyllä mä olen ihan keskikokoinen mies. Tokihan sitä ahteria voi olla reilummin joillakin. Jotkut keinut ovat olleet hiukan ahtaita. Lapset innostuvat helpommin, jos touhuaa itse mukana.
Kyllä kavereiden kanssa vielä tuon ikäiset leikkii. Tädin kanssa sitten voi käydä vaikka kaakaolla kahvilassa tai vaikka leffassa.
Ton ikänen lapsi on juuri vielä ihan pieni ja silti niin iso jo. Paras ikä mielestäni, kun lapsi on vielä molemmissa maailmoissa ja voi tehdä mitä vain :)
Et ehkä ollut kovin tuttu aikuinen tälle lapselle? Kyllä tuon ikäinen voi leikkiä lumessa ja kurassa aivan täydestä sydämestä. Ehkä kaverien puute vaikutti, ja saattoi ehkä jopa jännittää sinua, miten olla kanssasi, voiko leikkiä vapaasti vai mitä odotat...
Kai tuossa pääpointti oli, että vietitte aikaa ulkona. Jos ei juuri nyt keksinyt tekemistä puiston puolella, kai te kuitenkin kävelitte sinne ja siinä tuli ulkoilua ja yhdessä oloa?
Vierailija kirjoitti:
Kuin vanhat käy hoplopeissa ??
Riippuu lapsesta, vielä tokaluokkalainen voisi helposti pitää kaverisynttärit siellä mutta kolmosluokkalainen ehkä viihtyy enempi vain siellä trampalla pomppimassa ja pelaamassa.
Minun 8 ja 9v lapset lopettais leikkimisen siihen paikkaan, kun pakotettais kurahousut jalkaan 😃
Vierailija kirjoitti:
Minun 8 ja 9v lapset lopettais leikkimisen siihen paikkaan, kun pakotettais kurahousut jalkaan 😃
Miksi lopettaisivat? Ei meillä varsinaisesti pakoteta mitään, se on vaan tavallaan sovittu niin, että jos puistoon ollaan menossa ja on märkää, puetaan sen mukaisesti. Käytännössä minä nakkaan kaapista kurahousut ja kurahanskat eteisen lattialle kumppareiden viereen ja pukee siitä ne päälleen, ei tarvitse sen enempää "pakottaa".
- 9
Tällä pk-seudulla peukku on korvannut nuo leikit.
Voi olla tuosta iästä alkaen se on enempi hengailupaikka, ei niinkään että konkreettisesti lasketaan jotain liukumäkeä siellä? Uskoisin, että kavereiden kanssa viihtyy paremmin.
Kiitti kommenteista! Kyselin oikeastaan sen takia, koska saatan olla pian uudestaan lapsenvahtina tälle lapselle. Pitäisikö keksiä seuraavalla kerralla jotain muuta ulkotekemistä vanhan tädin kanssa jos leikkipuistossa tylsää.
ap
Tietty jos lapsi on ruudun orja niin ei pysty näihin asioihin. Se on surullista.