Leikkipuistoleikit, vieläkö 8-9-vuotiaat yleensä viihtyy sellaisissa ja keksii tekemistä?
Menin talvilomalaisen kaveriksi ulkoilemaan loskakeliin, kun äitinsä meni hoitamaan muita asioita, ja äitinsä ehdotuksen mukaan mentiin leikkipuistoon, ja äitinsä myös huolehti siihen sopivat vaatteet, eli kurahousut ja saappaat ja muut, että saisi ihan luvan kanssa touhuta siellä, vaikka olikin märkää.
Mutta kun päästiin puistoon, ei se lapsi sitten keksinyt siellä oikein mitään tekemistä. Oli vähän sellainen hölmö olo, että mitäs tässä nyt tehtäisiin... Onko leikkipuistot sitten jo liian lapsellisia tuon ikäisille vai? Yritin kyllä innostuttaaa, keinumaan, liukumäkiin, kiipeilemään ja muuta, mutta se oli enemmän sellaista käveleskelyä ja ihmettelyä. Olisiko minun pitänyt olla aktiivisemmin jotenkin mukana (miten?). Ei siinä oikein ollut kaveriakaan, muut lapset siellä oli paljon pienempiä ja leikkivät sitten omissa porukoissaan.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kommenteista! Kyselin oikeastaan sen takia, koska saatan olla pian uudestaan lapsenvahtina tälle lapselle. Pitäisikö keksiä seuraavalla kerralla jotain muuta ulkotekemistä vanhan tädin kanssa jos leikkipuistossa tylsää.
ap
Näillä keleillä ei kovin paljoa ulkoiluvaihtoehtoja ole. Kysy, jos saisitte jonkun lapsen kaverin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman 8-vuotiaan kanssa olisimme varmaan näillä keleillä alkaneet tehdä pikku puroja lätäköistä yms. jos jostain syystä ei olisi innostunut itsekseen liikkumaan.
Ettet vaan ap vihjaillut lapselle että olisi lapsellista leikkiä leikkipuistossa? Jotenkin kirjoituksestasi paistaa rivien alta asenne, ettei tuon ikäiset leiki & touhua.
No en vihjaillut! Ehkä oletin sitten liikaa, että keksii itsen tekemistä ja minun homma on enemmän vahtia (ei, en tuijoittanut kännykkää, olin kyllä seurana koko ajan), mutta olisi kai pitänyt aktiivisemmin touhuta mukana?
ap
Aikuinen ei taida mahtua liukumäkiin ja kiipeilyverkkoihin!
Kyllä mä olen ihan keskikokoinen mies. Tokihan sitä ahteria voi olla reilummin joillakin. Jotkut keinut ovat olleet hiukan ahtaita. Lapset innostuvat helpommin, jos touhuaa itse mukana.
SINÄKÖ se aina rikot meidän keinut !?
t: kaupungin rakennusosasto
Meillä poika oli 8-9v hyvin innostunut käymään leikkipuistossa. Olin yllättynyt, kun hän kertoi vielä 12v iässä käyvänsä kavereiden kans leikkipuistossa. Oletin, että he vain hengailevat siellä, mutta poika kertoi heidän oikeasti kiipeilevän laitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä ollut kovin tuttu aikuinen tälle lapselle? Kyllä tuon ikäinen voi leikkiä lumessa ja kurassa aivan täydestä sydämestä. Ehkä kaverien puute vaikutti, ja saattoi ehkä jopa jännittää sinua, miten olla kanssasi, voiko leikkiä vapaasti vai mitä odotat...
Jos AP on kovin nuori, lapsi pitää häntä kaverina ja yrittää olla itsekin isompi kuin onkaan.
Kuinka helposti lapset nykyään lähtee leikkiin vieraiden lasten kanssa? Jos puistossa olisi samanikäinen, lähteekö yhteiset leikit helposti käyntiin? Itse olin tosi ujo, enkä oikein uskaltanut mennä puhumaan, ellei joku vähän auttanut siinä.
Eri
Kavereiden kanssa homma ehkä toimii paremmin. Mun 9-vuotias oli viime viikonloppuna sekä lauantaina että sunnuntaina puuhastelemessa metsikössä: niillä on oma leikki-idea, jossa pitää rakennella majoja ja hankkia erilaisia materiaaleja ja esineitä majakylään. Tämä majojen rakentelu on varmastikin peruja metsäeskarista, onneksi tällaistakin eskaritarjontaa täällä Helsingissäkin on :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika oli 8-9v hyvin innostunut käymään leikkipuistossa. Olin yllättynyt, kun hän kertoi vielä 12v iässä käyvänsä kavereiden kans leikkipuistossa. Oletin, että he vain hengailevat siellä, mutta poika kertoi heidän oikeasti kiipeilevän laitteissa.
Meillä kohta 14 v käy edelleen puistoissa kavereiden kanssa. Juoksevat hippaa ja vetävät leukoja ja välillä syövät lähikaupan munkkeja. Aina tuo kännykkän näpräyksen voittaa. Taatusti viihtyy 8-9-vuotiaskin, jos on vain kavereita.
Eipä jäinen harmaa liukas loska välttämättä innosta tekemään mitään, vaikka kuinka olisi kurikset yllä, jos ei innosta niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kommenteista! Kyselin oikeastaan sen takia, koska saatan olla pian uudestaan lapsenvahtina tälle lapselle. Pitäisikö keksiä seuraavalla kerralla jotain muuta ulkotekemistä vanhan tädin kanssa jos leikkipuistossa tylsää.
ap
Pallo mukaa. Tai mölkky!
Kyllä mun lapset kävi koko ala-asteen ajan. Kaikki pihakaverit oli siellä. Tää 10-luvulla eli n 10v sitten.
eikä ole vaarallista kiipeillä ym jos on jäistä ja liukasta ?
Nykyajan 8- 9- vuotiaat viettävät aikaa leikkipuistoissa peukkuhuumetta nautiskellen.🙄
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/05022244-59f7-46fe-9620-44866…
Yksikseen olisi ryöstänyt pienemmiltä.
Meidän lapsi samanikäisine kavereineen vielä leikkii ja käyvät ihan leikkipuistoissakin välillä leikkimässä, mutta ehkä se kiinnostus on enemmän jo juuri kaiken maailman purojen ja patojen tekemisessä, metsässä majan rakentamisessa, pallon potkimisessa ja sellaisessa.
Ehkei enää samalla tavalla yksin viihdy leikkipuistossa mitä pienempänä, siihen tarvitsee jo sen kaverin ja jonkun sosiaalisen leikin mukaan. Pienemmän pikkusisaruksen kanssa sitten innostuu edelleen ihan vain keinumaan ja laskemaan mäkeä yms., mutta ei välttämättä itsekeen leikkipuistossa viihdy. Kotipihalla saattaa itsekseen leikkiä pitkäänkin, kun on vähän "vapaammat kädet" ja niitä mieluisia pihaluluja ja välineitä yms.
Tutun aikuisen kanssa olisin tuossa iässä ehkä olettanut, että tehdään jotain kivaa ja vähemmäna arkista yhdessä, silloin voi olla pettynyt, jos onkin tavanomaista puistoilua ja aikuinen vain vahtii vierestä. Arvelisin, että normaalitilanteessa omien vanhempiensa kanssa tuokin lapsi siellä leikkii täysillä, ei kai äiti muuten olisi leikkipuistoon menemistä ehdottanut ja kuriksilla varustanut.
Tehkää eväsretki puistoon tai nuotiopaikalle, saatte ulkoilla ja on jotain tekemistä. Jos on oikein kurja sää ja rahat riittää niin menkää elokuviin tai kahvilaan kaakaolle kuten joku ehdotti. Puistoissa voi hyvin leikkiä isommatkin, oma lapsi on leikkinyt kun on ollut samanhenkisiä kavereita, leikit ehkä vähän muuttuvat. Totta on että moni lopettaa leikkimisen viimeistään kouluun mennessä, meillä kävi useammalle pihakaverille näin. Yhdelle oli jopa vanhempi käskenyt sanoa että ei ole enää leikki-iässä kun pyydettiin ulos leikkimään. Veti myös herneen nenuun kun en ottanut lasta meille puhelimella notkumaan moneksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 8-vuotias kyllä leikkii puistossa kavereiden kanssa mielikuvitusleikkejä, potkii palloa ja keinuu.
Tietty jos lapsi on ruudun orja niin ei pysty näihin asioihin. Se on surullista.Luulen, että kaverin puutetta oli tuo juttu. Jonkun tylsän tädin kanssa varmasti tylsää! Sori ap...
Mutta jos kaveria ei satu sillä kerralla olemaan, mitä aikuinen voisi tehdä lapsen kaverina siinä?
ap
Pelattiin palloa, lapsi keinui ja kiipeili. Osasi viihdyttää itseään ja kehittää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 8-vuotias kyllä leikkii puistossa kavereiden kanssa mielikuvitusleikkejä, potkii palloa ja keinuu.
Tietty jos lapsi on ruudun orja niin ei pysty näihin asioihin. Se on surullista.Luulen, että kaverin puutetta oli tuo juttu. Jonkun tylsän tädin kanssa varmasti tylsää! Sori ap...
Mutta jos kaveria ei satu sillä kerralla olemaan, mitä aikuinen voisi tehdä lapsen kaverina siinä?
ap
Pelattiin palloa, lapsi keinui ja kiipeili. Osasi viihdyttää itseään ja kehittää tekemistä.
Joku leikki oli sellainen, että toinen keinuu ja toinen heittää palloa, mitenköhän sen säännöt menikään?
Menevät ABC:lle juomaan limua?