~~~JOULUNTÄHTÖSTEN to-su~~~
Tehdään nyt loppuviikoksi yksi pino, kun on ollut niin hiljaista.
Tässä edellinen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9760832&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (31)
No josko nyt ehtisi ihan ajatuksella kirjoittamaan kun Alpi nukkuu, esikoisenkin pitäisi (!) mutta leikkii tuossa vieressä vielä :) Ja viime yönä sain jopa 4 tuntia yhtenäistä unta :)
[b]Nimimerkin tarina[/b] No, ihan oma lempinimi on kyseessä :)
[b]Driver[/b], hurjan kuuloista on teillä ollut, onneksi nyt näyttää valoisammalta!
[b]Matkarattaat[/b], tuumailin juuri tässä että sellaiset olisi hankittava kohtuuhinnalla jostakin. Edelliset saimme ystäväperheeltä käytettyinä ja niiden elinkaari päättyi hiekkarantaretken jälkeen :P, laakerit täynnä hiekkaa.
[b]Kääntyminen[/b] Kateellisena (no heh!) luen aikaisista kääntyilijöistä, meillä esikoinen oli tosi aikainen kaikissa " taidoissa" mutta Alpi laiskanpulskea höpöttelijä, no, ei olla kauheasti pidetty vatsallaan kun lattiat ovat vähän vetoiset... *seli seli* Napaansa kyllä pyörii ympäri ja selällään punkee itseään jaloilla eteenpäin, mutta ei ole osoittanut kiinnostusta kääntyilyyn...
[b]Koska kiinteät?[/b] Pyritään ainakin 6 kk täysimetykseen, esikoisella aloitettiin silloisten suositusten mukaan nelikuisena ja se tietysti pahensi allergioita :/ ...Siitä viisastuneena lykätään niin myöhäiseksi kuin suinkin! Tosin olen aika kade niille, joilla kiinteät tuovat täydet yöunet, huoh... *kroonisesti väsyneenä*
[b]Vaatteista[/b] Yhtä kroonisesti köyhänä kuin nyt väsyneenäkin :D ei tässä perheessä paljon merkkivaatteilla puettaisi, ellei olisi hyviä alennusmyyntejä, suopeita kummeja tai ystäviä :) Sain jokin aika sitten ystävältä kaksi isoa pussillista pojanvaatteita (heille kun on tulossa pojan jälkeen tyttö, laskettu aika tänään ja täällä odotetaan TOSI jännittyneenä tekstiviestiä!), joukossa ihania NameIt- ja muita kivoja " merkki" vaatteita (oli jokunen Esprit:kin) ja olen niistä ollut ikionnellinen ja kiitollinen, on sitten Alpilla perusvaatteiden lisäksi edes muutama ns. edustusasu, heh!
[b]Jokellus[/b] Kuinka " juttelevaisia" joulutähtösenne ovat? Alpi on ihan hillitön höpöttäjä, saattaa keskeyttää tissinsyönninkin ihan vain jutellakseen :DDD Ja kun hän seurailee sitteristä touhuja, niin heti kun saa katsekontaktin niin alkaa hymyily ja jokellus :) Juttelee myös leluille ja hymynaamalle, heh! Kaikenkaikkiaan ihana tapaus.
[b]Iituli[/b], mahavaivat ovat tosiaan aika historiaa, tosin kokeiltuani kahtena päivänä rautatabletteja saatiin pikkumies taas kirkumaan kivusta :´( Mieluummin aneeminen kuin vauvankiduttaja! Kokeilen lisätä nokkosta ja pinaattia ruokavalioon, jos ne eivät aiheuta masuvaivoja :S
Tinuri ja mitä suloisin Alpi 14.12., ensi viikolla siis 3 kk
..tosin aurinko tais just kadota pilveen :| Mutta jos se sieltä vielä kurkistelis, ois kiva mennä auringonpaisteessa vaunulenkille haukkujen kanssa.
On taas hetki siitä kun oon viimeks kirjotellu, lukemassa käyn kyllä moneen kertaan päivässä, mutta kirjottaminen tuppaa aina jäämään. Ja eipä tuota aikaakaan kauheesti oo, neiti on sen verran paljon hereillä :) Nyt nukahti aamupäivätorkuille, joten ajattelin käyttää ajan tälleen hyödyksi :D Meilläkin alkaa pikkuhiljaa olla [b]rytmiä[/b] päivissä. Aamulla herätään yleensä 8-8:30 välillä (joskus tosin vasta 9:30), seurustellaan ja jokellellaan 1.5h, sitten Venla jo simahtaa tunnin aamupäiväunille. Unien jälkeen hereillä muutama tunti, sitten n. 13-15 välillä nukkuu pitemmät unet. Yleensä 2h, joskus vähemmän ja joskus harvoin jopa 3h. 3h on kyllä ehdoton maksimi, sitä pitempiä unia ei kyllä päivällä ota. Unien jälkeen on taas hereillä muutaman tunnin, sitten jos hyvin käy nukahtaa vielä tunniksi kuuden aikaan. Jos suostuu nuo alkuiltaunet ottamaan niin jaksaa sitten olla pirteänä hereillä yöunille menoon (n. klo22) saakka, mutta jos unet jää välistä niin sitten se koko loppuilta on sellaista vähän väliä torkkumista. Yöllä syö x kertaa, mulla ei oikeesti oo kovin selkeää käsitystä tästä kun neiti nukkuu vieressä ja nukahdan heti uudelleen kun tyttö on saanut tissin suuhun :)
Mitäs täällä onkaan ollut puhetta.. Pitää luntata:) Ainiin [b]tapaamisesta[/b]! Ois kyllä tosi kiva treffata, ja tamperelaisena Tampere sopii oikeen mainiosti :D Toki muutkin paikkakunnat käy, mutta tottahan se on että Tre tuppaa olemaan aika hyvin keskellä ja monilla matka tulis aika samanpituiseksi (esim. pk-seutu ja pohjanmaa). Jos Tampereeseen päädytään niin voisin miettiä ja ehdotella jotain sopivaa treffipaikkaa. Ja huhtikuu kuulostaa hyvältä :)
Höh en mää nyt muista taas yhtään mitä piti kommentoida... Venla on alkanut kovasti juttelemaan, ei kyllä kesken syönnin sentään niinkuin Alpi :D mutta muuten jokeltelee vähän väliä. Ja jokelluksesta voi hyvin päätellä onko tytöllä kivaa vai harmittaako joku, osaa hyvin " jokeltaa äkäisesti" jos alkaa jokin asia tympiä :D Ja viikko sitten kääntyi vatsalleen vahingossa, sen jälkeen muutaman kerran kääntynyt. Mutta reppana inhoaa mahallaanoloa, kamala meteli tuli heti kun selvisi ensi hämmästyksestä :)
[b]Kiinteistä[/b]: ei varmaan aloitella ennen 6kk ikää, kun maito tuntuu riittävän hyvin. Tiistaina on 3kk-neuvola, saas nähdä minkä kokoinen tyttö on nyt :)) 2kk-neuvolassa oli 60cm ja 5765g.
[b]Nimimerkkini[/b] on väännös toisen koiran nimestä... :D Hyvä mielikuvitus mulla..
Mut jos nyt menis lukemaan rauhassa sunnuntain lehden ja juomaan aamukahvin kun neitokainen vielä uinuu :)
-nesselia & Venla
myös
14.12. ja kohta 3kk, huijui :)
Onnea Nanille! Perässä tullaan syksyllä.
Kirsikka, ihan mielenkiinnosta kyselen että miltä paikkakunnalta olette katselleet sitä asuntoa? Kohde kuullostaa aivan kuin olisi ystäväni myynnissä oleva asunto... tai sitten ei.
Nyt lähden valmistamaan mansikkarahkaa esikoiselle.
Katju ja Salla
Huoh.. josko nyt ehtisin kirjoittamaan..?
Voiskohan joku kertoa mikä ihme meidän lapsia vaivaa? Viikon verran tätä on jo jatkunut. Jokainen käy täysin ylikierroksilla! Jatkuvaa pahatekoa, juoksemista koiruudesta toiseen =/
Ulkona ollaan oltu enemmän kuin normaalisti, ajatuksena että pahimmat ylikierrokset purkautuisi siellä.. Mutta ei.. ei auta.
Onkohan se tää kevät nyt syynä..? valoa on enemmän ja energiaa ilmeisesti sen mukana.
Muistankohan mä nyt kommentoida kaikkea?
[color=blue] Driver1 [/color] Mukavaa kuulla teistäkin! On todella harmi, että teillä on sairautta =( Mutta onneksi olette hyvissä käsissä, TYKS on kuitenkin yksi maamme parhaita sairaaloita.
Haluaisin toivottaa pikaista paranemista, mutta ilmeisesti kyseessä on kuitenkin pitkäaikaissairaus, joka ei siis taidakaan niin vaan parantua? Toivotan siis paljon voimia ja positiivista asennetta. Toivon, että opitte elämään sairauden kanssa niin hyvin kuin se vaan on mahdollista.
Äläkä vaan sure sitä vähentynyttä imetystä! Se on murheista pienin tällä hetkellä.
Olet kyllä aikamoinen täti kun nytkin vielä pystyt ja jaksat imettää, edes vähäsen!! Uskomatonta suoriutumista! *nostaa hattua*
Toivottavasti te saatte nyt elää mahdollisimman normaalia arkea ilman uusia sairaalajaksoja. Voimia teille, niin sinulle, miehellesi kuin vauvallekin.
Halaus pikkuiselle minun puolestani.
[color=blue] Tapaaminen
[/color] Katsotaan miten onnistuu. Seuraan sivusta, mihin te muut tapaamisen järkkäätte ja milloin. Tulen PikkuPojun kanssa paikalle sitten jos pääsen =)
En uskalla lähtee mukaan suunnitteluun ja paikkakunnan valintaan, koska miehelläni on niin sekavat työvuorot, ettei niitten mukaan voi päättää mitään. Työvuorot saattaa muuttua vielä vaikka edellisenä päivänä.. joten tehkää te suunnitelmat, minä pöllähdän paikalle jos suinkin pystyn.
Tulisin siis vain PikkuPojun kanssa, en voi ottaa koko hurjaa lapsilaumaani mukaan, tästä syystä miehen työvuorot vaikuttaa siihen pääsenkö tapaamiseen vai en.
[color=blue] Imetys
[/color] Pyrimme täysimetykseen 6kk ikään saakka.Tämä tarkoittaa sitä, että meillä aloitettaisiin kiinteät vasta kesä-heinäkuun vaihteessa.. tuntuu niin kaukaiselta.
Aluksi PikkuPoju sai korviketta sairaalassa jouduttiin antaa jo synnytyssalissa kun Pojulla romahti sokeriarvot ja hän tärisi ihan hirveästi). Koko sairaalassa olo ajan ruokittiin korvikkeella 2 tunnin välein, jotta saatiin sokeriarvot pysymään ylhäällä. itse sain sairaalassa toisena päivänä synnytyksestä lääkkeet maidonnousun vauhdittamiseksi, jotta saataisiin omaa maitoa tulemaan. (Mulla on aikaisemmillakin kerroilla kestänyt viikon ennen kuin maito on noussut)
Kotona söin maidonnousulääkkeitä vielä viikon verran. Ja kun maitoa saatiin tulemaan, on nyt maitoa tullutkin kivasti.
Esikoista imetin vain 2 kuukautta täysimetyksellä, koska maitoa ei tullut riittävästi.
Onneksi toisen, kolmannen ja nyt neljännen lapsen kanssa olen ymmärtänyt pyytää lääkkeitä avuksi. ja ne kyllä auttaa! Eikä mulla ainakaan maidontulo ole tyrehtynyt enää kun maitoa vaan ollaan saatu ensin kunnolla tulemaan.
Jostain syystä vaan mun rinnat ei tajua itse alkaa tuottamaan tarpeeksi maitoa vauvalle, vaan lääkityksen avulla saadaan riittävä määrä tulemaa.
Nyt kun PikkuPojun 2kk neuvolassa puhelin että en tiedä riittääkö maito, niin lääkäri totesi, että nyt ainakin riittää kasvukäyrän mukaan. Mutta jos musta tuntuu että maito alkaa selvästi vähenemään, niin hän kirjoittaa mulle taas maidonnostatus pillerit!
Eli uskon, että pääsemme sinne 6kk ikään täysimetyksellä, kuten toisen ja kolmannenkin lapsen kanssa.
Olikohan vielä jotain...?
No, tulen lisäilemään jos tulee mieleen.
[color=red] -mm- ja PikkuPoju
Jäi toi NIMIMERKKIASIA kertomatta.
Sinä päivänä kun kirjauduin tälle sivustolle, korjailin meidän rattaita.
Rattaista oli turvakaaren kiinnitysruuvi löystynyt ja sellainen vastakappale hävinnyt. Miehen työkalupkista löysin samanlaisen vastakappaleen ja ruuvailin niitä sitten paikalleen. Esikoinen tuli viereeni, katsoi ihaillen ja totesi: " olet sinä sitten äiti melkoinen MUTTERI-MAMMA"
..siitä sitten muotoitui mutter-mommy (joka muuten on sinänsä hassu ninimerkki, että suomeksi se on äiti-äiti. Saksaa ja englantia.. nääs.)
Kotona ollaan taas =)
Ekaksi laitan kommentit kun muuten unohdan kaiken...
[b]Tapaamisesta[/b] mä en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata kun me asustellaan täällä Oulussa ja en oikein tiedä miten pääsisin Tampereellekaan asti. Tietenkin jos osuu sopivalle viikonlopulle ja mieskin innostuu reissaileen niin voidaanhan mekin ilmestyä paikalle =) Mutta en kyllä minäkään voi vielä mennä lupailemaan mitään ennen kuin tiedän päivämäärän ja paikan... Eli taustalla seurailen suunnitelmia =)
[b]Kiinteistä[/b]
Me alotellaan kiinteitä varmaankin jo 4 kuukauden iässä. Lassi syö nykyään koko ajan ja mä en taida jaksaa tällaista kovin kauaa... No, pitää jutella asiasta vielä neuvolan tädin kanssa 4 kk käynnillä ja voihan olla että tilanne vielä muuttuu...
Meillä ei vielä oo [b]kääntyilty[/b] erikoisemmin. Mahaltaan on pyörähtäny kerran tai pari vahingossa selälleen, mutta selältään ei oo menossa mahalleen koska ei tykkää ollenkaan olla mahallaan =) Kovasti kyllä kädet ja jalat vispaa ja leluilla " leikkii" mutta kaiken tekee mielellään selällään.
Mun [b]nimimerkki[/b] on vain väännös mun etu- ja sukunimestä ja tietenkin syntymävuodesta eli siihen ei paljon tarvittu mielikuvitusta =)
Lassikin [b]jokeltaa[/b] tosi paljon. Hereillä ollessaan juttelee melkein koko ajan joko leluille tai isille ja äidille. Tuolla reissussakin oli innoissaan kun juttukavereita löytyi useampi ja koska mökillä oli sitä elämää ja meteliä vähän enemmän kuin kotona niin poju oppi myöskin komentamaan =0 Heti kun on tyytymätön leluun tai haluaa esim syliin niin kyllä kuuluu tomeraa komentamista =)
[b]Driver[/b]: Tervetuloa takaisin ja kyllä sut vielä muistetaan =) Toivottavasti teidän pojun olo pysyy jatkossakin hyvänä eikä ainakaan sairaalaan tarvi palata.
Huh... Olikohan vielä jotain...
[b]Reissu[/b] meni tosi hyvin =) Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina käytiin siskon kanssa vaunuttelemassa ja kuntoiltiinki ihan kunnolla. Pisimmällä kävelyllä meni 3 tuntia ja Rukan teillä vaunuttelu ei oo mitään helppoa kun tiet on ihan lumessa ja ylä- ja alamäkiä löytyy muutama ;) Huhkitiin itsemme hiestä märiksi ja pojat vain nukkuivat tyytyväisinä vaunuissa kun mammat juorusi =)
Yötkin meni ihan hyvin, vaikka mökissä oli kaksi imeväisikäistä. Tai no, kovin hyviä yöunia ei kumpikaan saatu nukuttua kun nämä meidän pojat syö öisin 1-2 tunnin välein, mutta siis ei ollut ainakaan hankalampaa kuin kotona.
Nyt on kyllä paljon pirteämpi olo kun sai käydä vähän muissa maisemissa ja pääsi vähäksi aikaa pois näistä arjen kuvioista.
[b]Rytmi[/b] muuttui meillä aika radikaalisti reissun aikana. Lassi meni ennen yöunille vasta puolenyön aikaan, mutta nykyään laittaa jo klo.20-21. Aamulla herää kyllä aika aikaisin, mutta ei jaksa valvoa kuin tunteroisen ja nukahtaa uudestaan.
Aikamoista huutoa on ollut tämä päivä. En tiedä mikä vaivaa =( Pitää mennä pelastamaan tuo mies kun on hyssyttänyt jo puoli tuntia...
pimmi+Lassi
Jos pikaisesti vähän kirjoittelisin, pian pitää lähtäe synt. juhliin.
Driver: ompas teitä koeteltu, eikun voimia vaan et jatkatte ko. asian kanssa elää. ja tervetuloa takaisin keskuuteemme :)
Muitakin hiljaisia oli palannut Päivikki. Erkkierika.. oliko muita..? Heti alkaa muisti pätkiä.
Iituli kyseli Espritin vaatteista. Suosittelen!!!! Kuuluu mun suosikki vaateisiin ja lasten 6 ja 4v miltei kaikki vaatteet on edc:tä värit ja mallit kivoja, todella laadukasta (ei purkaannu saumat, ei veny yms.) voisin paasata aiheesta pitkät pätkät. Mut luulen et pointti tuli jo selväksi :)
G kiinteät: Pitää nyt katsoa mitä käyrä sanoo 3kk neuvolassa 2kk se oli hieman laskussa vaik pojalle on tullut painoa jo yli 6 1/2kiloa yli kilo per kuukausi. th: mielestä ei hätää, mut itseä häiritsee. jos kaikki ok jatkamme maidolla niin pitkään kuin mahd.
Se tapaaminen: onko innokkaita järjestäjiä?? Itse voin kyl osallistua järjetelyihin. pitäiskö muodostaa sitä varten oma pino? vai onnistuko se näin muun keskustelun lomassa? Jos vaik ensin sovittais se paikka ja sit päivä???
Nefili ja A
Täällä aurinko sulattaa lunta kovalla vauhdilla. Kuraista ja märkää joka paikassa. Näillä keleillä ei ole mukava olla koiran omistaja. Lenkin jälkeen koira on sen näköinen, että olis juossu kurapellolla. =D Ei kiva!
Tytön ollessa päikkäreillä vaunuissa käytiin miehen kanssa ennakkoäänestämässä. Nyt sekin on tehty.
Eilen oltiin [color=red] vauvauinnissa [/color]. Oli kivaa! Oltiin tällä kertaa koko 30min altaassa ja tyttö viihtyi oikein hyvin. Siinä kun altaasta nousee ja menee suihkuun on vähän kylmä ja sit kun pitää ottaa uimapuku pois ja suihkuttaa niin tahtoo tulla itku. Mulla on oma äiti mukana, on helpompi kun on kaksi ja kaikki pääsee samaan pukukoppiin.
Meillä myös tyttö on kova [color=red] " juttelemaan" [/color] ja [color=red] syömään nyrkkiä [/color]. Meilläkin välillä pitää päästää tissistä irti, katsoa äitiä ja sanoa jotain ja sit vauhdilla uudestaa tissistä kiinni. =) Aika huvittavaa!
[color=red] Kiinteiden aloitus [/color]. Luulen, että me joudutaan aloittamaan 4kk iässä. Paino kun ei neidillä nouse käyrien mukaan niin th sano jo 3kk kontrollissa että saa aloittaa perunalla nyt jo, jos tyttö rupee syömään useammin yöllä. Eli olen jo asennoitunut siihen, että kolmen viikon kuluttua kokeillaan eks teelusikallinen pottua. Olis kyl tietysti kiva imettää sen 6kk, mutta toisalta pääsee itse irtautumaan helpommin kun tyttö saa muutakin kuin rintaa. Kakspiippunen juttu.
[color=red] Esprit vaatteet [/color]. Itsekin olen niitä anttilassa ihaillut, mutta ostopäätöstä en ole vielä tehnyt. Hyvä jos ovat laadukkaita, ehkä malttaa ostaa jotain. Reiman haalari on tänään tilattu.
[color=red] Driver1 [/color] Tervetuloa takaisin! Mukava taas kuulla teistäkin. Toivottavasti saisitte nyt olla kotona, eikä tulis enää pitkiä sairaalareissuja. Voimia isille ja äidille! Voimahali myös vauvalle!
[color=red] Tinuri [/color] Meilläkin oli eilen karkkipäivä. Dumle-pussi tuli syötyä. Mun lemppari! =)
[color=red] Mutter-Mommy [/color] Jaksamista teille myös arkeen! Eiköhän ne lapset siitä rauhoitu, ovat vaan talven jäljiltä energisiä pakkauksia. =) Siitä maidonnousu-lääkityksestä, en ole kuullutkaan sellaisesta. Olis vaan voinut olla siskolle hyvä. Hänellä kun riitti maitoa vaan 2kk molemmille tytöille.
[color=red] Pimmi [/color] Tervetuloa takaisin! Kiva kun reissu meni hyvin!
Nyt tyttö hermostuu isin hoivissa. Pitää mennä jeesaan. Tissin aika taas! =)
rusina & M
Jotenki ollut taas niin kiireistä, ettei ole edes lukemaan ehtinyt, kirjoittamisesta nyt puhumattakaan!
Kolme kuukautta tulee huomenna täyteen! Aika menee hirvittävän nopeaan! Vastahan sitä vyöryttiin ison masun kanssa. Neuvolassa käytiin keskiviikkona ja hyvin oli Onni kasvanut. Mitat oli 6930g ja 62,4cm.
Eka rokotus saatiin ja rotarix nyt toistakertaa. Taas oli muutaman päivän Onnilla masu pipi tosta rotarixista, aivan kuten ekalla kerrallakin, mutta tänään on pikkumies ollut tosi aurinkoinen ja valloittava oma itsensä, joten kaikki on taas hyvin!
Meillä on jo yli kuukauden päivät nautittu hyvin nukutuista öistä, elikkäs illalla kahdeksan, yhdeksän aikoihin syödään ja seuraavaksi aamu seitsemältä on nälkä! Parhaimpina öinä on nukuttu aamulla kymmeneen asti. Mutta se olisikin ollut poikkeus, jos Onni olisi ollut huono nukkumaan! Mulla on kaikki neljä poikaa nukkuneet läpi yön jo parikuisesta lähtien.
Nyt tuli vähän omanapainen viesti kun mistään gallupeista ei oo hajuakaan...
Kutsu kävi sängystä...
4äippä ja Onni
aikaisemmin ehdin vain käväistä.
Rytmeistä; meillä on näköjään jonkinlainen siirtymävaihe unirytmissä. Aiemmin nukkui päiväunia aamupäivällä n. 9-11(12) ja iltapäivällä n.13.30-17.30 eli kahdet pidemmät unet ja illalla ei minuuttiakaan ennen yöunille menoa. Nyt aamupäivällä nukkuu max.1½h ja iltapäivällä max.3h ja iltasella vielä ½h tirsat. Yöunille mennään yleensä n. 21 ja yöllä syödään 2x (1 ja 5), ja aamuherätys on 7-8.
Kiinteistä; aloitellaan varmaan maistelut 4kk, riippuen painonkehityksestä.
Nimimerkki on aika mielikuvitukseton... mies on joskus kutsunut sillä nimellä ja lisäksi syntymävuosi.
Olikohan jotain galluppeja vielä? nyt ei muistu mieleen.
Katju
eli meillä myös tyttö paukuttelee ihan hirveitä skunkki-paukkuja! Jos ei olisi oma lapsi kysessä, niin olisin jo heikkopäinen ;) !
Iitulille piti noista Espritin lastenvaatteista: ostin raskausaikana kaksi vaatekertaa juuri noita trikoovaatteita meidän neidille. Ovat pitäneet muotonsa todella hyvin. Olen erittäin tyytyväinen niihin. Hinta oli kova, mutta kun ne oli PAKKO saada :) !
Näin pikaisesti tällä kerralla, t. Maituliini ja tytöt 6 v ja 3 kk