Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiemaksu maaseudulla, uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
24.02.2025 |

Luin jostain että joillakin oli valtavan isot maksut. Miten maalla voi edes asua. Oliko ennen erilainen systeemi.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiemaksu määräytyy ihan suoraan taulukosta poimitulla kertoimella. Kesämökillä on oma kerroin, omakotitalolla oma kerroin, eläintilalla oma kerroin, metsätilalla oma kerroin, pellolla oma kerroin, jne. Ja se kerroin kerrotaan kilometreillä.

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei ole sitä, kun jo sillä kesämökkiläisellä on usein mökin lisäksi myös metsää, joka nostaa kerrointa. Ja matka lasketaan yleensä lyhimmän kulkureitin mukaan, mutta jos osakas käyttää säännöllisesti pidempää kulkureittiä, niin se voidaan määrätä maksuperusteeksi. Ja edelleen, jos mökille on jotain muuta asiointiliikennettä kuin normaalia vierailuja, niin sekin voi nostaa maksua. Ja niin edelleen. Tämä on lähes loputon suo.

Vaikuttaako kulkuneuvojen ja/tai asukkaiden lukumäärä?  

Vierailija
82/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkitien maksu on kieltämättä ärsyttävä. Omistan ko. tien varrelta ainoana kesämökin, muut talot ovat vakituisesti asuttuja. Käytän tiestä n. 200 metrin pätkää ehkä 30 kertaa vuodessa. Maksan saamaani hyötyyn nähden paljon.

No, joutuuhan sieltä jätemaksunkin maksamaan, vaikka ei ole edes jäteastiaa.

Mulla aika sama käyttötaso. Talvella möksällä ei käydä ja kesällä saavun/poistun viikoittaisille kauppareissuille. Vieraita ei käy. Olen mökillä yksin.

Käytän n. 400 m tienpätkää 30-35 edestakaista ajoa per vuosi. Maksan tiemaksua yli 100€/v, ellei ole ylimääräistä korjaustarvetta.

No, alle kympin kuussa, mutta verrattuna talollisiin ja tilallisiin minä en kuluta tietä nimeksikään, enkä minä tarvi talviaurausta.

No sun pitää tehdä oma tie sitten sinne sun mökille tai ostaa helikopteri tai kuinka meinasit mökillesi mennä jos tietä ei hoideta ollenkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin just myynti--ilmoitusta Loviisa, Koskenkylä, pieni talo. Lisätiedot: Jätekaivon tyhjennys n.140€/kerta. Nykyisellä omistajalla tyhjennys 2kkn välein. On sitten varmaan pieni säiliö.

Kyseessä voi olla umpisäiliö. Jos on esim pohjavesialueella eikä pysty liittymään viemäriin niin umppari on ainoa mahdollisuus. Niiden koot vaihtelee yleensä 5-10m3.

Vierailija
84/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkitien maksu on kieltämättä ärsyttävä. Omistan ko. tien varrelta ainoana kesämökin, muut talot ovat vakituisesti asuttuja. Käytän tiestä n. 200 metrin pätkää ehkä 30 kertaa vuodessa. Maksan saamaani hyötyyn nähden paljon.

Hommaa se jäteastia niin ei tarvitse viedä toisten tontille.

Siitäkin on kokemusta kun mökkiläiset kippaavat jätteensä toisten maille.

Vien vähät jätteeni mökiltä kotiin. En tiedä onko tuolla edes mitään jätteenkeräystä.

Pakko olla jos maksujakin kerätään.

Ei kannata mitään astioita homma

Laki määrää, siinä ei kysytä haluatko.

Vierailija
85/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiemaksu määräytyy ihan suoraan taulukosta poimitulla kertoimella. Kesämökillä on oma kerroin, omakotitalolla oma kerroin, eläintilalla oma kerroin, metsätilalla oma kerroin, pellolla oma kerroin, jne. Ja se kerroin kerrotaan kilometreillä.

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei ole sitä, kun jo sillä kesämökkiläisellä on usein mökin lisäksi myös metsää, joka nostaa kerrointa. Ja matka lasketaan yleensä lyhimmän kulkureitin mukaan, mutta jos osakas käyttää säännöllisesti pidempää kulkureittiä, niin se voidaan määrätä maksuperusteeksi. Ja edelleen, jos mökille on jotain muuta asiointiliikennettä kuin normaalia vierailuja, niin sekin voi nostaa maksua. Ja niin edelleen. Tämä on lähes loputon suo.

Vaikuttaako kulkuneuvojen ja/tai asukkaiden lukumäärä?  

Ei yleensä. Meidän tiepätkällä on metsäpalsta jonka omistajalla polttopuuyritys, kuorma-autoja, traktoreita, muita koneita, hän maksaa  useampikertaisen maksun. 

Vierailija
86/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen se oli mahdollisuus, nyt uhka. Meidän pitäisi parantaa tietä, tehdä puron yli uusi silta. Nyt ei valtio myönnä enää avustuksia maaseudun teihin, joudutaan maksamaan kokonaan itse ja tekee yli 15.000 jokaiselle tieosakkaalle.

Erittäin hyvä. Ei ole järkevää laittaa yhteiskunnan varoja tuollaiseen. Ei kaikkea voi aina tukea ja avustaa, vaan jotain vastuuta pitää kantaa omista asumisvalinnoista tai sitten muuttaa pois. Kuulostaa siltä, että tukisummat ovat aikaisemmin olleet enemmän kuin kahden vuoden asumistuki kaupungissa.

Tämä on totta. Nämähän olisikin järkevää tosiaan tehdä niin, että tukemisen sijasta summan saisi sitten vähentää verotuksessa aidosti kokonaan. Samoin kuin vaikkapa lääkäri käynnistä aiheutuneet tulonmenetykset ja matkat. Toki pieni omavastuu voisi olla ihan ok, esimerkiksi 50km ja 2h tms.

Miksi tosiaan yhteiskunnan tulisi kustantaa kaikille palvelut viereen ja samalla logiikalla voidaan kysyä, miksi niistä kaukana olevista palveluista aiheutuneita kustannuksia ei voisi vähentää verotuksesta.

Ps. vaikka koko tekstisi olikin provokaatiota, niin se oli loppua lukuunottamatta totta. Jos se silta tosiaan maksaa sen 15k/pää, niin voin kertoa, että se kestää helposti 30-40 vuotta. En oikein usko, että on järkevää verrata 2 vuoden asumistukea ja 40 vuoden sillan kustannuksia keskenään, koska 2 vuotta on murto-osa 40 vuodesta. Lisäksi täytyy muistaa, että näitä yksityisteitä saa käyttää (ja käyttääkin) paljon muutkin kuin osakkaat.

Vierailija
87/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ap,n otsikko on ihan outo. Mikä mahdollisuus? Ei ymmärrä.

Se on sanonta vain. Minusta se on usein uhka. Joku voi kokea sen mahdollisuutena ottaa tiemaksu ja laittaa tie koneella.

Laittaa tie koneella? Millähän koneella sä sitä laittaisit?

Vierailija
88/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien vähät jätteeni mökiltä kotiin. En tiedä onko tuolla edes mitään jätteenkeräystä.

No varmaan sulle on osoitettu joku aluekeräyspiste, jonne voit heittää kotitalousjätteen ja ehkä jotain kierrätysmateriaalia( lasi, pienmetalli, kartonki, muovi ja paperi). Tää vaihtelee. Meillä yhdessä paikassa pelkkä sekajäte, toisessa enemmän.

Vierailija
89/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on n.400€ vuodessa, kiinteistövero viimeksi 942€, lokakaivon tyhjennys 720€ 

Teillä on pelto-ja metsähehtaareja ja suuri maatila tms, rakennukset kiinteistövero määrästä päätellen.

Tavallisesta omakotitaloista tiemaksu on muutamia kymppejä 

Metsällä ja pellolla ei ole kiinteistöveroa.

Ei olekaan mutta tiemaksuja on hehtaarien, teiden pituuden ja käytettävien työkoneiden mukaan.

"pelto-ja metsähehtaareja ja suuri maatila tms, rakennukset kiinteistövero määrästä päätellen."

kiinteistöveron määrästä ei voi päätellä mitään hehtaareita tai työkoneista. Se v

Et ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
90/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla aika sama käyttötaso. Talvella möksällä ei käydä ja kesällä saavun/poistun viikoittaisille kauppareissuille. Vieraita ei käy. Olen mökillä yksin.

Käytän n. 400 m tienpätkää 30-35 edestakaista ajoa per vuosi. Maksan tiemaksua yli 100€/v, ellei ole ylimääräistä korjaustarvetta.

No, alle kympin kuussa, mutta verrattuna talollisiin ja tilallisiin minä en kuluta tietä nimeksikään, enkä minä tarvi talviaurausta.

Minulla aivan sama juttu. En käytä tietä talvisin, vaan kauniina kesäviikonloppuina, ja olen mökillä yksin. Kyllä tulee tunne, että maksan muitten tiestä. Ei se nyt konkurssiin aja, mutta silti.

Vierailija
91/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus. Se tie joko on olemassa tai ei ole. Jos sinulla on omaisuutta, jota et käytä kuin harvoin, se on sinun ongelmasi. Tuo mainitsemasi summa on muutenkin naurettavan pieni. Kaikesta sitä kehdataan nillittä.

Vierailija
92/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan sulle on osoitettu joku aluekeräyspiste, jonne voit heittää kotitalousjätteen ja ehkä jotain kierrätysmateriaalia( lasi, pienmetalli, kartonki, muovi

Ei ole osoitettu, mutta mitä järkeä noita on edes viedä jonnekin keräyspisteille ties minne, kun ne voi ottaa mukaansa autoon ja viedä kotiin. Mökkimatkani ei ole kovin pitkä, sillä mökki on samassa kunnassa missä asun. Voin sen puoli pussia viedä kotini astiaan. Mutta 40e siitä ilosta maksan perusmaksua.

Vierailija
93/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsänhoidon osalta voi tiemaksut ilmoittaa metsäverotuksessa vähennyksenä.

Minulla on kesämökin yhteydessä metsäpalsta, ilmoitan verottajalle puolet tiemaksuista metsänverotuksen kuluiksi.

Vierailija
94/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen se oli mahdollisuus, nyt uhka. Meidän pitäisi parantaa tietä, tehdä puron yli uusi silta. Nyt ei valtio myönnä enää avustuksia maaseudun teihin, joudutaan maksamaan kokonaan itse ja tekee yli 15.000 jokaiselle tieosakkaalle.

Erittäin hyvä. Ei ole järkevää laittaa yhteiskunnan varoja tuollaiseen. Ei kaikkea voi aina tukea ja avustaa, vaan jotain vastuuta pitää kantaa omista asumisvalinnoista tai sitten muuttaa pois. Kuulostaa siltä, että tukisummat ovat aikaisemmin olleet enemmän kuin kahden vuoden asumistuki kaupungissa.

Tämä on totta. Nämähän olisikin järkevää tosiaan tehdä niin, että tukemisen sijasta summan saisi sitten vähentää verotuksessa aidosti kokonaan. Samoin kuin vaikkapa lääkäri käynnistä aiheutuneet tulonmenetykset ja matkat. Toki pieni omavastuu voisi olla ihan ok, esimerkiksi

Ei mitään verovähennyksiä tai tukiaisia. Jokainen perusterve maksaa itse elämisensä kulut, eikä poimita yhteiskunnan kassasta vain niitä tukiaisia, jotka itselle sopivat.

Vierailija
95/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin se hyvin hoidettu yksityistie nostaa sen varrella olevien kiinteistöjen arvoa.

Ei nosta arvoa käytännössä yhtään, jos sijainti on heikon luokituksen alueella. Pankit eivät välttämättä myönnä lainaan ollenkaan Puolangassa sijaitsevaan taloon vaikka olisi miten hyvin ylläpidetty. Sijainti on paljon oleellisempi tekijä arvon kannalta.

Kiinteistön ostoarvoa ainakin laskee riitely tieasioista ja muista asioista. Tiestä ei kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa. Osa kiinteistön ostajista kyselee naapurit läpi, millaista paikkakunnalla on ja miten asiat toimivat. Itse en ainakaan harkitse ostoa, jos on viitteitä riidoista, en jaksa sellaista. Ja jos riitoja tulee, kerron itsekin niistä kyllä kysyttäessä.

Vierailija
96/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa teiden ylläpito kaupungissakin. Maksatko mielummin kiinteistoveroa kaupungille vai tieosuuskunnan maksua?

Eikös maanpinta pysy itsestään paikoillaan? Ellei vesi huuhdo. Paitsi jos on asfalttia laitettavana ja viemärit vedelle.

No ei pysy itsestään paikoillaan. Sitä se tien käyttäminen tarkoittaa. Sitä käytetään = se kuluu.

Eli lanaus, sorastus, kivienpoisto, palteoden leikkaus. Ojien ja rumpujen kunnossapito, reuna-alueiden leikkaus. talviauraus, hiekoitus.

Ja tosiaan, jos on kuiva kesä, niin tulee täristävää kiharaa. Sateisena kesinä pahoja kuoppia. Kelirikkoaikoina uria. Routa nostelee kiviä. Sora ja sepeli lentää reunoille palteiksi, jolloin vesi ei valu ojiin. Pensaat ja ruhot kasvaa reunoille ja raapii autojen kylkiä jos niitä ei poisteta. Jne. Eli hiekka ei tosiaankaan pysy paikoillaan ja tie vaatii jatkuvaa kunnossapitoa. 

Vierailija
97/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun pitää tehdä oma tie sitten sinne su

Maksan myös talviaurauksesta, muut hyötyvät siitä, minä en. Auraus itsellään kuluttaa tietä, hiekoittaminen sepelillä maksaa jne. Mulle ihan turhaa. Kohtuullista olisi periä maksu tarpeen ja todellisen käytön mukaan. Eikä ylilaskuttaa yhtä kesämökkiläistä.

Vierailija
98/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on n.400€ vuodessa, kiinteistövero viimeksi 942€, lokakaivon tyhjennys 720€ 

Lokakaivon tyhjennys 720e???? Sinua huijataan.

Jos on pieni lokakaivo voi joutua tyhjentämään useamman kerran vuodessa.

Vierailija
99/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin se hyvin hoidettu yksityistie nostaa sen varrella olevien kiinteistöjen arvoa.

Ei nosta arvoa käytännössä yhtään, jos sijainti on heikon luokituksen alueella. Pankit eivät välttämättä myönnä lainaan ollenkaan Puolangassa sijaitsevaan taloon vaikka olisi miten hyvin ylläpidetty. Sijainti on paljon oleellisempi tekijä arvon kannalta.

Kiinteistön ostoarvoa ainakin laskee riitely tieasioista ja muista asioista. Tiestä ei kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa. Osa kiinteistön ostajista kyselee naapurit läpi, millaista paikkakunnalla on ja miten asiat toimivat. Itse en ainakaan harkitse ostoa, jos on viitteitä riidoista, en jaksa sellaista. Ja jos riitoja tulee, kerron itsekin niistä kyllä kysyttäessä.

Kerron myös siitä, jos tiekunnasta yritetään huijata läheisiäni, kuten on tapahtunut. Siinä voi sitten jokainen laskeskella, kannattaako ottaa riskejä kiinteistön ostokandidaattien menetyksestä. 

Vierailija
100/179 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ap,n otsikko on ihan outo. Mikä mahdollisuus? Ei ymmärrä.

Se on sanonta vain. Minusta se on usein uhka. Joku voi kokea sen mahdollisuutena ottaa tiemaksu ja laittaa tie koneella.

Laittaa tie koneella? Millähän koneella sä sitä laittaisit?

Lanalla, tiejyrällä? Vedetään paltteet pois, sorastetaan, jyrätään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä