"Ummetus" täyttää tänään 20 vuotta. Millaisia kivoja vääriä diagnooseja te olette lääkäristä saaneet?
Suolisto täynnä ulostemassaa olikin vauva. Kivat sinne tk:hon.
Kommentit (20)
Pitää kyllä vähän huonosti olla kartalla itsestään ja hyvinvoinnistaan, jos raskaus pääsee tietämättä niin pitkälle, että raskaus on tunnusteltavissa vatsanpeitteiden läpi. Kohtu nousee häpyluun yläpuolelle vasta viikolla 11-13 ja silloin sen voi aikaisintaan tuntea. Et yhtään ihmetellyt esimerkiksi kuukautisten myöhästymistä kahdella kuukaudella?
Vierailija kirjoitti:
Pitää kyllä vähän huonosti olla kartalla itsestään ja hyvinvoinnistaan, jos raskaus pääsee tietämättä niin pitkälle, että raskaus on tunnusteltavissa vatsanpeitteiden läpi. Kohtu nousee häpyluun yläpuolelle vasta viikolla 11-13 ja silloin sen voi aikaisintaan tuntea. Et yhtään ihmetellyt esimerkiksi kuukautisten myöhästymistä kahdella kuukaudella?
Just näin. Mulla ei tuntunut ennen puoliväliä mitään selkeää möykkyä mahassa, vaikka hoikka olenkin. Neuvolan terveydenhoitajakin vähän ihmetteli, mutta normaalistikin menee melko pitkälle toiselle kolmannekselle, ennen kuin mitään normaalista selkeästi poikkeavaa on tunnusteltavissa.
Ap:n tapaus on suoraan Apu-lehden vitsipalstalta jostain 80-luvulta. Keksi parempia.
Minulla oli siis tuolloin jonkinlaiset menkat,ehkä niukemmat kuin normaalisti mutta vuodin kuitenkin verta enkä siksi osannut edes ajatella raskautta kun söin e-pillereitä. Olin 19,kuka 19v tietää että raskaanakin voi tulla menkat kun aina toitetaan että ne jää pois! Minulla oli ollut oksennustauti joka oli ilmeisesti vaikuttanut e-pillereiden imeytymiseen. Olen rintava,persevä ja muutenkin rehevä kropaltani ja käytän löysiä vaatteita. En edes teininä tykänyt kireistä puseroista.
Menin siis tk:hon kun ruoka ei maistunut,mahassa oli painava tunne ja selkää särki. Diagnoosi oli ummetus,todellisuudessa olin raskaana.Mitään testejä ei tehty vaan lääkäri tunnusteli vatsan päältä ja huomautti "ulostemassasta" ja "kaljamahasta",vihjaili elintapojen muuttamisesta.
Kuukautta myöhemmin autoin äitiä muutossa ,kannettiin lipastoja ja sohvia kolmanteen kerrokseen mikä sitten käynnisti supistukset. Luulin että umppari räjähtää ja että kusin housuun. Vauva oli täysi-aikainen.
Ap
Hauska tarina joo. Yhtään et liikkeitäkään tuntenut?
Se vauva tekee kuperkeikkoja ym. ja ap luulee ulostemassaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tunne. Kaverin lapsi liikkui niin vähän että kaveri piti sitä normaalina. Sai huudot kun vauva kuoli kohtuun että miten ei muka huomannut ettei hän liiku?
Alkoholiriippuvuus. Herranen aika. Ihan kiva dg heittää hatusta tällainen alaikäisten vanhemmalle, 10 min tapaamisella ja myöhemmin paper-diagnoosi. Siinähän sitten haet lainaa, vakuutusta tai työtä.
Onneksi perusterveydenhuollon puolesta ymmärsivät, että nyt välittömästi laboratorioseurantaan, että pystyn käänteisesti todistamaan diagnoosin vääräksi ja voi hitto mikä työ tässä on ollut. Yhden tärähtäneen konitohtorin ja hänen koulukiusaaja-lakeijansa vuoksi!
Asia ei todellakaan jää tähän, sehän on varma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli siis tuolloin jonkinlaiset menkat,ehkä niukemmat kuin normaalisti mutta vuodin kuitenkin verta enkä siksi osannut edes ajatella raskautta kun söin e-pillereitä. Olin 19,kuka 19v tietää että raskaanakin voi tulla menkat kun aina toitetaan että ne jää pois! Minulla oli ollut oksennustauti joka oli ilmeisesti vaikuttanut e-pillereiden imeytymiseen. Olen rintava,persevä ja muutenkin rehevä kropaltani ja käytän löysiä vaatteita. En edes teininä tykänyt kireistä puseroista.
Menin siis tk:hon kun ruoka ei maistunut,mahassa oli painava tunne ja selkää särki. Diagnoosi oli ummetus,todellisuudessa olin raskaana.Mitään testejä ei tehty vaan lääkäri tunnusteli vatsan päältä ja huomautti "ulostemassasta" ja "kaljamahasta",vihjaili elintapojen muuttamisesta.
Kuukautta myöhemmin autoin äitiä muutossa ,kannettiin lipastoja ja sohvia kolmanteen kerrokseen mikä sitten käynnisti supistukset. Luulin että umppar
Kuukautiset EI VOI tulla raskaana ollessa. Kuukautisveri on kohdun sisus joka poistuu. Jos se poistuu, poistuu "lapsikin" mukana, ja munasolu.
Verenvuoto tulee siis jostain muualta, vaginasta yms
Vauvan huono syöminen johtui minun ja vauvani huonosta vuorovaikutuksesta, en kuulemma rakastanut lastani ja tehtiin lastensuojeluilmoitus. Päiväkodissa huolestuttiin puheen kehityksestä ja puheterapeutti huomasi, että lapsella oli synnynnäistä lihasheikkoutta suun lihaksissa.
Hupsista sentään. Arvatkaapa, saatiinko ilmoitus poistettua lapsen tiedoista. Eipä saatu.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva on kohdussa rauhallinen, niin äiti ei paljon tunne liikkeitä. Toisilla ne voivat tuntua tavallisilta ilmavaivoilta.
Vierailija kirjoitti:
Kahdella kuukaudella? Mulla on olleet pian 6 kk myöhässä eikä vielä ihmetytä erityisemmin.
Voisi kertoa oman tarinani:
Ikää oli 30,pilsut jätetty miehen kanssa pari vuotta aiemmin pois ajatuksella tulee jos on tullakseen,ei siis varsinaisesti yritetty vauvaa. Join välillä myös alkoholia ja tupakoin,ajattelin että huomaan sitten kun menkat jää pois ja alan oksennella,lopetan sitten polttamisen. Että kyllä sen huomaa kun tärppää. Aloitin työt kahvilassa ja olin hiton väsynyt,koko ajan himotti dallaspullat mutta luulin että johtuu siitä että duunissa nuuhkii pullia kaikki päivät. Kuukautiset tuli muutaman päivän myöhässä normaalia niukempina. Tupakka alkoi maistua paskalta ja kuvittelin että olen vaan polttanut niin kauan ettei enää maistu ja lopetinkin sitten siihen paikkaan. En mä kuitenkaan vieläkään epäilyt että olisin raskaana,vietettiin laivalla kaverin kolmekymppiset ja join aika paljon ja vitsalin vanhuudesta kun tupakka ei enää maistu.. no sitten tuli virtsatietulehdus tai tai niin luulin ja hakeuduin sairaalan päivystykseen,rutiini raskaustesti oli ylläri pylläri positiivinen. Neuvolassa selvisi että olin raskausviikolla 20 jo.Neuvolan terkka ihmetteli,että enkö oikeasti ollut muka huomannut mitään,no en ollut! Vasta tuossa vaiheessa aloin tuntea,miten vauva nyrkkeili ja pyöri kohdussa ja huomasin alasti,että vatsan muoto oli muuttunut. Mies taas ei ollut halunnut huomauttaa siitä että olin pyöristynyt aika rajusti.
-Minna-
Häirikkö.
Vinkki: älä ikinä vttuile lääkärille, joka ahdistelee sinua silleen. Anna hänen nautiskella!
Olen tyhmä, laiska, kelpaan vain liukuhihnatyöhön. Oikea diagnoosi: ADHD+asperger-piirteitä.
Psyko joka väärän "diagnoosin" teki ei sattunut muistamaan että haastatteluhetkellä olin ollut melkein 20 v töissä asiantuntijatehtävissä teknologiafirmassa.
Psyko ei voi diagnosoida mutta hänen lausuntonsa esti minua pääsemästä tutkimuksiin yli 10 v ajan. On vieläkin virassa.
Väärää tarjontaa ei tunnistettu lapsiveden menon jäkeen. Kolme lääkäriä erehtyi. Johti synnytyksen pakottamiseen mikä melkein tappoi äidin ja vauvan. Lapsi sai aivovamman. Aamulla äidille joka oli yhä täysin pihalla tuotiin paperit allekirjoitettavaksi. Paperit oli puhdasta sepitettä. TAYS.
Kärsin terveyskeskuslääkärien mukaan muutaman vuoden luulosairautta. johon hoitosuositus oli lopettaa liika oman kehon tuntemusten tarkkaileminen ja alkaa elää aktiivisemmin. Mulla oli siis epämääräisen kipeää oloa ja ajoittaisia vihlaisevia vatsakipuja. "Suoliston toiminta se vaan tuntuu, älä tarkkaile sitä". Kävin kolmesti lääkärillä asian takia. Lopulta tarvin ehkäisypillerit kun oli alkanut suhde, ja menin yksityiselle gynelle. Siellä oli muhinut kaikki nuo vuodet kroonistunut kohtutulehdus. Sitten hoidettiin pois pitkällä hevoskuurilla antibiootteja. Sivuvaikutuksena lapsia en sitten koskaan pystynyt saamaan arpikudosten (esim. munanjohtimet arpeutuneet umpeen) ja kiinnikkeiden muodostumisen takia. Kiinnikkeiden takia minulla on myös loppuikäni vihlaisevia vatsakipuja ajoittain sopivissa asennoissa.
Anoreksia ja masennus oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Sisko oli ihan luuta ja nahkaa ja kauhean väsynyt,lääkäri teki lasun ja sisko pelkäsi että siltä viedään lapset (yh). Sitten kun tuli rytmihäiriöitä ja silmät pullistui ulos päästä sai vasta oikean diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan huono syöminen johtui minun ja vauvani huonosta vuorovaikutuksesta, en kuulemma rakastanut lastani ja tehtiin lastensuojeluilmoitus. Päiväkodissa huolestuttiin puheen kehityksestä ja puheterapeutti huomasi, että lapsella oli synnynnäistä lihasheikkoutta suun lihaksissa.
Hupsista sentään. Arvatkaapa, saatiinko ilmoitus poistettua lapsen tiedoista. Eipä saatu.
tee kantelu oikeusasiamiehelle, JA MYÖS VALVIRALLE LÄÄKÄRISTÄ, ei kykene diagnosoimaan sairautta. Teki väärän diagnoosin, se on aihe tehdä kantelu, mitkään muistutukset ei auta.Voi senkin tehdä.
Olet mennyt terveyskeskukseen valittamaan vatsavaivoja tekemättä ensin raskaustestiä kun raskaus on mahdollinen? Äly hoi älä jätä