Miksi ihmiset jauhaa "raha ei tuo onnea" mantraa?
Kommentit (168)
Kyllä se minulle yksinäiselle ihmiselle millä ei ole elossa omaisia eli tukiverkostoa tuo turvallisuuden tunnetta.
Jos ei olisi rahaa niin keneltä sitä edes yrittäisin lainata, se stressi on onneks nykyään pois.
Vierailija kirjoitti:
Koska raha ei tuo onnea. Se tuo paremman elintason ja paremmat puitteet elämälle muttei takaa onnea. Köyhä ja rikas voivat molemmat olla onnettomia, mutta eri syistä.
Kyllä ne voi olla onnettomia ihan samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei varsinaisesti tuo onnea, mutta poistaa onnettomuutta. Rahattomuus on varma asia mikä tuo murheita ja stressiä elämään. Mutta kun ihmisellä on vaikka 10 miljoonaa, niin ei se lisämiljoona mitenkään onnellisuutta kasvata. Mutta ihminen joka elää toimeentulotuella ja saa vaikka "vain" 10 000€, niin hänen onnellisuutensa kasvaa hetimiten.
Ei. Jos sinulla ei ole penniäkään rahaa, niin ei tarvitse ajatella raha-asioita lainkaan. Heti jos on vaikka 50€, niin raha alkaa jo haitata sielunrauhaa.
Raha on vaihdannanväline. Tulevaisuudessa et tarvitse välttämättä omaisuutta kun voit vuokrata/lainata asioita. Markkinat toimivat niin ettei ihmisen tule koskaan olla kylläinen vaan haalia lisää romua nurkkiin ja tuottaa dopamiinia kuluttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin oli hetken ihan onnellinen olo, kun saatiin 5000e. Sai maksella jotain luottokorttivelkoja pois ja kaupassakaan ei tarvinnut miettiä, että ostanko 40e housut vai jätänkö ostamatta, koska rahan voi tarvita tärkeämpään myöhemmin. Ja oli mukava käydä muutaman kerran syömässä ulkona eikä aina seisoskella hellan ääressä jotain tekemässä.
Joo, varmaan ei raha tee onnelliseksi, jos esim.ihmissuhteet ovat pielessä. Mutta kyllä se totuus vaan on se, että raha helpottaa elämistä huomattavasti.
Rahan puuttuminen vaikuttaa niin moneen päivittäiseen asiaan, jopa terveyteen. Moniko esim.jättää menemättä hammaslääkäriin, kun ei ole siihen yksinkertaisesti varaa? Tai jättää ostamatta jotain kalliita lääkkeitä? Tai syö epäterveellisesti, kun ei ole varaa terveellisempän ruokaan, esim.kalaan?
Ei pysty harrastamaan, kun kaikki maksaa. Joutuu asumaan ahtaalla tai muuten huonossa asunnossa. Joutuu ajelemaan
Ei se nyt ihan noin mene. Minulla on ollut vähän rahaa, oikeasti paljon rahaa ja välillä taas tiukempi likviditeetti. Varallisuuteni on kaksinumeroinen ja olen elämänkokemuksellani sitä mieltä, että raha rauhoittaa. Ei minun tarvitse tehdä älyttömiä asioita ja heitellä rahaa vasemmalle ja oikealle. Tietoisuus siitä, että voin aina tehdä ihan mitä haluan tuo turvallisuutta ja sitä kautta onnea elämään. Tunnen paljon varakkaita ja myös rikkaita - rikas on kansainvälisen määritelmän mukaan henkilö, jolla on $30 miljoonaa varallisuutta pääasiallisen kodin lisäksi - itse olen vain varakas. Eivät nämä ole onnettomia tai elämäänsä sössineitä.
No sillä saadaan pidettyä orjat ikeessä.
Ei se liika raha teekään onnelliseksi, koska pelkää menettävänsä se ylimääräisen rahan jne. Mutta riittävä tulotaso tekee tyytyväiseksi.
Tuo se kyllä onnea kaikenlaisen elämänsisällön kautta.