Miksi ihmiset jauhaa "raha ei tuo onnea" mantraa?
Kommentit (168)
Kyllä meillä ainakin oli hetken ihan onnellinen olo, kun saatiin 5000e. Sai maksella jotain luottokorttivelkoja pois ja kaupassakaan ei tarvinnut miettiä, että ostanko 40e housut vai jätänkö ostamatta, koska rahan voi tarvita tärkeämpään myöhemmin. Ja oli mukava käydä muutaman kerran syömässä ulkona eikä aina seisoskella hellan ääressä jotain tekemässä.
Joo, varmaan ei raha tee onnelliseksi, jos esim.ihmissuhteet ovat pielessä. Mutta kyllä se totuus vaan on se, että raha helpottaa elämistä huomattavasti.
Rahan puuttuminen vaikuttaa niin moneen päivittäiseen asiaan, jopa terveyteen. Moniko esim.jättää menemättä hammaslääkäriin, kun ei ole siihen yksinkertaisesti varaa? Tai jättää ostamatta jotain kalliita lääkkeitä? Tai syö epäterveellisesti, kun ei ole varaa terveellisempän ruokaan, esim.kalaan?
Ei pysty harrastamaan, kun kaikki maksaa. Joutuu asumaan ahtaalla tai muuten huonossa asunnossa. Joutuu ajelemaan vanhalla auton rötisköllä, kun ei ole rahaa parempaan ja saa koko ajan pelätä, milloin auto hajoaa ja mistä rahat korjauksiin.
Ne ihmiset, joilla on oikeasti rahaa ja mahdollisuus tehdä mitä vain, ovat kyllä aika onnettomia tapauksia, jos saavat sitten jotenkin sössittyä elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi rahattomanakin kokea olevansa onnellinen jos ei tiedä paremmasta eikä uhraa ajatusta sille miten elämä voisi olla parempaa jos olisi enemmän rahaa. Veikkaan että onnellisempaa se on marssia hetipaikalla vaan yksityislekurille hoitamaan vaivansa kuin odotella viikkotolkulla terveyeskeskuksessa aikaa. Tai että kaupasta voi huoletta ostaa kalliimpia ja laadukkaampia tuotteita jotka luultavasti tuottaa enemmän iloa kuin halvimmat.
Väärin. Ne tuotteet eivät ole"laadukkaampia" Sillä vain otetaan hönöltä rahat pois:) Mitkään tuotteet eivät tuota ihmiselle iloa, markkinavoimat ovat vain aviopesseet ihmiset uskomaan niin.
Kyllä mä sanoisin että Tokmannin 10 euron kiinalainen porakone on aivan perseestä kun verrataan johonkin 100 euron laatikoneeseen ja sen huomaa jo kädessä pidellessä saati koneella töitä tehdessä. En tiedä mitä höpiset.
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa on rekkakaupalla, se menettää merkityksen. Ostamisesta ei saa tyydytystä, kun se tehdään liian helpoksi. Monien rikkaiden elämä on hyvin köyhää, koska se perustuu vain materialismiin eikä saavutettuja asioita osata arvostaa, koska aina voi ostaa jotain uutta. Sen sijaan köyhän elämä voi olla hyvinkin rikasta, jos köyhä osaa arvostaa sitä, mitä hänellä on ja ymmärtää, että onni ei tule tavaran haalimisesta. Raha tuo tietyissä rajoissa turvaa ja vapautta, mutta onnea sillä ei saa ostettua.
Tätä aioin sanoa,raha menettää merkityksen kun omaisuus ylittää tietyn tason.Ei rikkaat pompi tauotta riemusta vaan niiden mielialat ovat tavanomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi rahattomanakin kokea olevansa onnellinen jos ei tiedä paremmasta eikä uhraa ajatusta sille miten elämä voisi olla parempaa jos olisi enemmän rahaa. Veikkaan että onnellisempaa se on marssia hetipaikalla vaan yksityislekurille hoitamaan vaivansa kuin odotella viikkotolkulla terveyeskeskuksessa aikaa. Tai että kaupasta voi huoletta ostaa kalliimpia ja laadukkaampia tuotteita jotka luultavasti tuottaa enemmän iloa kuin halvimmat.
Väärin. Ne tuotteet eivät ole"laadukkaampia" Sillä vain otetaan hönöltä rahat pois:) Mitkään tuotteet eivät tuota ihmiselle iloa, markkinavoimat ovat vain aviopesseet ihmiset uskomaan niin.
Jos tuotteissa ei ole ollenkaan laatueroja, miksi Temusta ostettu euron vempula hajoaa heti, mutta kunnollisista materiaaleista tehty vastaava tuote kestää isältä pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa on rekkakaupalla, se menettää merkityksen. Ostamisesta ei saa tyydytystä, kun se tehdään liian helpoksi. Monien rikkaiden elämä on hyvin köyhää, koska se perustuu vain materialismiin eikä saavutettuja asioita osata arvostaa, koska aina voi ostaa jotain uutta. Sen sijaan köyhän elämä voi olla hyvinkin rikasta, jos köyhä osaa arvostaa sitä, mitä hänellä on ja ymmärtää, että onni ei tule tavaran haalimisesta. Raha tuo tietyissä rajoissa turvaa ja vapautta, mutta onnea sillä ei saa ostettua.
Tätä aioin sanoa,raha menettää merkityksen kun omaisuus ylittää tietyn tason.Ei rikkaat pompi tauotta riemusta vaan niiden mielialat ovat tavanomaisia.
Itse asiassa moni rikas ihminen kärsii masennuksesta jne. koska elämässä ei ole merkityksellisyydentunnetta. Rahalla ei saa ostettua ystäviä ja etenkin superrikaana on vaikea löytää aitoja ihmissuhteita siipeilijöiden joukosta. Näin siis olen lukenut haastatteluista. Itse en toki ole superrikas tai edes varakas. Silti koen olevani onnellinen.
No, jos olet hyvätuloinen niin nainen ei rakasta sua oikeasti, se on sun kanssa vaan rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
No, jos olet hyvätuloinen niin nainen ei rakasta sua oikeasti, se on sun kanssa vaan rahan takia.
Ja kaverit on kavereita, koska sulla on rahaa. Ne ei oikeasti välitä susta tippaakaan.
Itse asiassa moni rikas ihminen kärsii masennuksesta jne. koska elämässä ei ole merkityksellisyydentunnetta. Rahalla ei saa ostettua ystäviä ja etenkin superrikaana on vaikea löytää aitoja ihmissuhteita siipeilijöiden joukosta. Näin siis olen lukenut haastatteluista. Itse en toki ole superrikas tai edes varakas. Silti koen olevani onnellinen.
Itse asiassa moni köyhä ihminen kärsii masennuksesta jne. koska elämässä ei ole merkityksellisyydentunnetta. Rahattomana ei saa edes ostettua ystäviä ja etenkin superköyhänä on vaikea löytää aitoja ihmissuhteita kun on vain kotona.Näin siis olen lukenut haastatteluista. Itse en toki ole superköyhä tai edes köyhä. Silti koen olevani onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa moni köyhä ihminen kärsii masennuksesta jne. koska elämässä ei ole merkityksellisyydentunnetta. Rahattomana ei saa edes ostettua ystäviä ja etenkin superköyhänä on vaikea löytää aitoja ihmissuhteita kun on vain kotona.Näin siis olen lukenut haastatteluista. Itse en toki ole superköyhä tai edes köyhä. Silti koen olevani onnellinen.
Mikä sun pointti olikaan? Ei ihan auennut tuosta papukaijaleikistäsi. Mikäähän ei pakota köyhää olemaan vain kotona. On paljon täysin ilmaisia asioita, joita voi tehdä kodin ulkopuolella. Eikä ystävyys ole asia, jonka voisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun pointti olikaan? Ei ihan auennut tuosta papukaijaleikistäsi. Mikäähän ei pakota köyhää olemaan vain kotona. On paljon täysin ilmaisia asioita, joita v
Pointti oli se, että mikä tahansa ikävä asia voi osua niin köyhään kuin rikkaaseenkin. Nuo typologiat tyyliin "Rane asuu maakuopassa, mutta lukee Dostojevskia, soittaa viulua ja auttaa sataa ystäväänsä soppajonossa - ja on tietenkin superonnellinen" tai "Repa tienaa puoli miltsii vuoteen, mutta varmasti itkee ässämersunsa ratissa joka ilta matkallaan Westendin 500 neliöön, eikä suruun ja yksinäisyyteen auta edes XO konjakki tonnin per puteli". Yhtä hyvin Rane voi olla maakuopassaan sivistymätön ja yksin kuin Repa nauttia sitä konjakki muutaman parhaan ystävänsä kanssa Dostojevskista keskustellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuotteissa ei ole ollenkaan laatueroja, miksi Temusta ostettu euron vempula hajoaa heti, mutta kunnollisista materiaaleista tehty vastaava tuote kestää isältä pojalle.
Halpistemuttajathan ne siellä yrittävät oikeuttaa halvan roskan ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa moni rikas ihminen kärsii masennuksesta jne. koska elämässä ei ole merkityksellisyydentunnetta. Rahalla ei sa
Siksi kannattaakin rikkaana esittää köyhää, sellaisessa yliampuvassa pröystäilyssä en ole koskaan nähnyt oikein järkeä.
Kyllä raha toi minulle onnea ja kaikkea. Olen säästänyt ja sitten san perintöä niin enää ei tarvii kiitkutella ja miettiä miten pärjää.
Ei tuo, mutta kyllä helpottaa niiden onnellisten asioiden löytämistä ja mahdollistaa niihin keskittymisen. Raha tuo turvaa, varmuutta ja tasapainoa.
Mulle riitää asunto,ruoka ja muut pienet kulut siihen ,en tarvitse rikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tehty ihan tutkimuksia, että mikä summa se onnen tuo. Tai siis kun ylittää tietyn summan, sillä ei ole enää vaikutusta.
Turvaa tuo ja mahdollistaa asioita.
Puhutaan alenevista rajahyödyistä. Tietyn määrän jälkeen perustarpeet on tyydytetty ja saadakseen lisää kikkcsejä pitää ostaa jotain aina vaan kalliimpaa, että saa samat sävärit. Toleranssi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sanoisin että Tokmannin 10 euron kiinalainen porakone on aivan perseestä kun verrataan johonkin 100 euron laatikoneeseen ja sen huomaa jo kädessä pidellessä saati koneella töitä
Puhumattakaan laitteen turvallisuudesta. Rahalla todellakin saa turvaa ja laatua elämään joka tuo mukanaan onnellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaverit on kavereita, koska sulla on rahaa. Ne ei oikeasti välitä susta tippaakaan.
Köyhällä ei ole kavereita ollenkaan. Minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhyys takaa hyviä kavereita. Ei köyhän köyhät kaveritkaan välttämättä välitä tippaakaan.
Oma isoveljeni yritti kaupata minulle ajatusta, että minulla olisi jossakin muualla jotakin vialla, kun aloin tienata kunnolla. Taisi olla hiukan kateellinen, koska muuta selitystä en keksi. Rahahan ei tuo onnea eikä toisaalta rahattomuuskaan sisältöä hienoon elämään. Onnen varassa täällä ollaan. MUTTA... Raha tuo ainakin itselle rauhaa - jos joku asia menee vituralleen, homman voi aika usein paikata rahalla. Ei tarvi murehtia, mistä saa rahat uuteen pesukoneeseen tai mitä tekee jos myöhästyy junasta/lennolta.