Entinen koulukiusaaja ei ole automaattisesti hirveä ihminen aikuisenakin
Täälläkin oli keskusteluketju jossa lueteltiin lapsena kiusaamista harrastaneiden nykyisiä ammatteja. Kauhisteltiin miten entinen kiusaaja voi olla vaikkapa opettaja tai sairaanhoitaja. Tietenkin osa koulukiusaajista on oikeasti niin häiriintyneitä, että jatkavat samaa aikuisenakin. Mutta ihminen voi myös muuttua todella paljon, katua ja oppia virheistään. Ei ole automaattista, että entinen kiusaaja on aikuisenakin samanlainen. Moni saattaa haluta myös myöhemmässä elämässään saada jotain hyvää aikaan ja pystyä vaikuttamaan asioihin esimerkiksi työn kautta.
Ja ei en ole itse ollut koulukiusaaja, olen ollut enemmänkin kiusattu. En vain ole samaa mieltä siitä, että menneisyys määrittää automaattisesti nykyhetken.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiusatun ei tarvitse silti antaa ikinä anteeksi kiusaajalleen. Miksi turhaa sellaista tekisi? Ja aikuisenakin voi ihan hyvällä omallatunnolla dissata kiusaajaa, jos vastaan sattuu tulemaan.
Kyllähän se kertoo myös kiusatusta, jos pitkänkin ajan päästä kantaa tuollaista kaunaa.
Mitäs vit-tua ajattelit asialle tehdä, vi-tun sisäsiittoinen, kehitysvammainen pas-kanpala?
Voit huonosti. Netissä raivoaminen ei auta sinua kyllä.
Yks koulukiusaaja on nykyisin yrittäjä. Käyn antamassa paskaa palautetta somekanavissa jne.
Minä en ainakaan anna koskaan anteeksi kiusaajilleni jotka olivat omalla luokallani, kuspäitä kaikki ja omat ala-asteen kaverit tai oppilaat ei puolustaneet minua koskaan, ei koskaan vaikka olimme kaikki samalla luokalla.
En lähde tähän anteeksianeluun yhtään mukaan koska se ei auta ketään. Osa ihmisistä muuttuu, osa ei, sellaista on elämä. On ihan järjetöntä vängätä aiheesta koska se ei kyllä johda mihinkään. Jos valitsee katkeruuden ja syyttelyn ja uhriutumisen, siitä vain. Sama juttu jos joku haluaa olla kiusaaja lopun ikäänsä, siitä vaan. Molemmissa on vaan ongelmansa ja ne eristää yhteisöstä.
Kaduttaa kyllä hyvin paljon se, että tuli kiusaamista harrastettua peruskouluikäisenä.
Sen on huomannut näin vanhemmiten, ettei mitkään omat mokailut tai itsensä nolaamiset pidä hereillä öisin, mutta ne muistot kun on kohdellut muita huonosti, pitävät. 😬
Vierailija kirjoitti:
Yks koulukiusaaja on nykyisin yrittäjä. Käyn antamassa paskaa palautetta somekanavissa jne.
Näin olen itsekin menetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiusatun ei tarvitse silti antaa ikinä anteeksi kiusaajalleen. Miksi turhaa sellaista tekisi? Ja aikuisenakin voi ihan hyvällä omallatunnolla dissata kiusaajaa, jos vastaan sattuu tulemaan.
Tämä näin. Itse en anna kiusaajilleni anteeksi vaikka ne pyytäisi sitä.
Kannattaa tarkastella asiaa laajemmasta vinkkelistä. Jos läski rillipää joutuu jostakin syystä urheilukouluun niin mitäpä arvelette että käy? No häntä todennäköisesti aletaan kiusaamaan tai ainakin syrjimään. Se on vaan karu fakta, jonka jokainen tajuaa heti kun lukee speksit. Ongelmaa ei vaan saa ratkeamaan koska se vaan on niin. Keino on se että ei laiteta läskiä rillipäätä urheilijoiden seuraan vaan jonnekin muualle. Tai sitten läski rillipää alkaa laihduttamaan ja urheilemaan.
Kyse on siitä, että ihmislaji - samoin kuin monet eläimet - hyljeksivät ryhmästä eroavia. Samalla tavalla se urheileva tyhjäpää joutuu porukan ulkopuolelle jos se laitetaan matematiikka-kouluun rillipäisten hikipinkojen seuraan. Keinot on ehkä erilaisia, mutta hyljeksityksi hän kuitenkin joutuu. Ratkaisu: ei siis laiteta urheilijaa nörttien joukkoon tai sitten urheilija löytää aivonsa ja alkaa tekemään laskutoimituksia kunnolla.
Kyse on siis siitä että ongelmia ei mahdollisteta. Ei gasellia voi laittaa leijonahäkkiin, eikä leijonaa norsulaumaan. On eroja ja ne on vaan hyväksyttävä. Ja kun tosiasiat tunnustetaan voidaan ongelmalle tehdäkin jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kertoo myös kiusatusta, jos pitkänkin ajan päästä kantaa tuollaista kaunaa.
Mitäs vit-tua ajattelit asialle tehdä, vi-tun sisäsiittoinen, kehitysvammainen pas-kanpala?
Jos reagoit aina kaikkeen aggressiivisesti, pelotat myös hyvät ja empaattiset ihmiset kauaksi itsestäsi.
Tiedän varmuudella kolme entistä koulukiusaajaa jotka kiusasivat myös aikuisina. Yksi heistä niin hyväntekijänä esiintyvä perheenäiti, oikeasti on sadistinen luonnehäiriöinen. Yksi aikuinen mies joka kiusasi aikuisen lapsensa kanssa, kertoo ihan kaiken tuosta perheestä mitkä arvot heillä on ja miten kotona puhutaan muista ihmisistä. Sitten kun heille antaa takaisin alkaa piipitys 😆. Ei se luonne muutu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän varmuudella kolme entistä koulukiusaajaa jotka kiusasivat myös aikuisina. Yksi heistä niin hyväntekijänä esiintyvä perheenäiti, oikeasti on sadistinen luonnehäiriöinen. Yksi aikuinen mies joka kiusasi aikuisen lapsensa kanssa, kertoo ihan kaiken tuosta perheestä mitkä arvot heillä on ja miten kotona puhutaan muista ihmisistä. Sitten kun heille antaa takaisin alkaa piipitys 😆. Ei se luonne muutu.
Monesti tosiaan esiintyvät hyvinä tyyppeinä. Se hyvyys tuodaan siekailematta esille ja tarkoitushan on vain nostaa itseään muiden yläpuolelle. Toki ei kaikki hyviä tekoja tekevät ole kiusaajia, mutta tuntemani kiusaajat ovat olleet sellaisia.
Ai että nauratti seurata vierestä kerran kuinka yhden kiusatun lapsen äiti oli tosi veeminen hänen lastaan koulussa kiusanneellee aspalle. Aspa piipitti ja oli todella alakynnessä. Tämä kun odotin vuoroani. Tunsin molemmat, joten tiesin historian.
Karma on kohdellut yhtä entistä kiusaajaani kovalla kädellä. Se riittää mulle.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että kyllä jotkut kiusaajat aikuistuessaan katuvat ja häpeävät käytöstään ja saattavat jopa ottaa yhteyttä ja pyytää anteeksi. Se on arvostettavaa.
Sitten on kuitenkin ne, jotka eivät muutu tai kadu, ja saattavat jatkaa muiden nöyryytystä ja piinaa aikuisinakin. Ne vakavammat tapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaajat ovat syöpäisiä Pas-kaihmisiä joissa ei ole mitään hyvää. Entisten ja nykyisten koulukiusaajien am-pu-mi-ses-ta pitäisi maksaa tap-porahaa, eikä palkita heitä pesteillä kokoomuksessa.
No mutta sinäkin olet muuttunut alistuneesta kiusatusta kostonhimoiseksi väkivallan ihailijaksi? Kuis se ny silleen?
Tää on varmaan samaa settiä kuin "kerran pettäjä, aina pettäjä ".
Itsekin ollut kohta 30 vuotta uskollinen miehelleni, mutta koska teininä petin silloista poikaystävää niin eihän tuo tietenkään mitään merkitse 😂
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkastella asiaa laajemmasta vinkkelistä. Jos läski rillipää joutuu jostakin syystä urheilukouluun niin mitäpä arvelette että käy? No häntä todennäköisesti aletaan kiusaamaan tai ainakin syrjimään. Se on vaan karu fakta, jonka jokainen tajuaa heti kun lukee speksit. Ongelmaa ei vaan saa ratkeamaan koska se vaan on niin. Keino on se että ei laiteta läskiä rillipäätä urheilijoiden seuraan vaan jonnekin muualle. Tai sitten läski rillipää alkaa laihduttamaan ja urheilemaan.
Kyse on siitä, että ihmislaji - samoin kuin monet eläimet - hyljeksivät ryhmästä eroavia. Samalla tavalla se urheileva tyhjäpää joutuu porukan ulkopuolelle jos se laitetaan matematiikka-kouluun rillipäisten hikipinkojen seuraan. Keinot on ehkä erilaisia, mutta hyljeksityksi hän kuitenkin joutuu. Ratkaisu: ei siis laiteta urheilijaa nörttien joukkoon tai sitten urheilija löytää aivonsa ja alkaa tekemään laskutoimituksia kunnolla.
Kyse on si
Koko ihmisyyden suola on se, että olemme kaikki erilaisia. Ja kiusaamista ei kukaan siitä huolimatta ansaitse.
Itse olin sekä kiusaaja että kiusattu. Myös samaan aikaan. Tiesin jo silloin että tein väärin, mutta siinä iässä harkintakyky ei ollut riittävän hyvä. Vieläkin minulla on jatkuvaa syyllisyyttä kiusaamisesta, mutta myös itse kärsin kiysaamisestani yhä. Nykyisin en toimisi samoin, mutta ymmärrän mikä voi ajaa kiusaamaan
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kiusaajissa on kolmea tyyppiä: 1. hyvän perheen psykopaatti-lapset, 2 brutaalit wt-amikset ja 3. tavalliset typerät lapset jotka aikuistuessaan ymmärtävät tehneensä väärin kun ovat menneet porukan mukana hölmöilyihin.
Kahteen ensimmäiseen ei toimi mikään, kolmas ryhmä sen sijaan usein muuttuu ja hämmästelee itsekin miten typerästi ja väärin toimi. Heitä ei pidä leimata kahteen ensimmäiseen, ovat ihan eri porukkaa.
Näin on. Toki se 3. ryhmään kuuluva ei todennäköisimmin ole se kiusaamisen alullepanija, vaan tosiaan porukan mukana kiusaajaksi päätynyt. Toisaalta olen kyllä itsekin tajunnut että esim yläkoulussa käytös yhtä luokan tyttöä kohtaan oli luokiteltavissa kiusaamiseksi (ulkopuolelle jättämistä), mutta ei kyllä ollut tarkoitus kiusata. Niin vain kävi. Myöhemmin olen kyllä pyrkinyt ottamaan huomioon kaikki, ettei kukaan jää yksin.
Höps. Käytöstä voi nimenomaan muuttaa. Harva jää muutenkaan kehityksessä koululaisen tasolle. Kiusaaminen on räikeimmillään silloin, kun ollaan vielä ihan lapsia. Siitä kehitytään paljon. Jos tuntuu ettei mikään liiku päässä, sitäkin pitää kiusata ja alkaa opiskelemaan. Ei saa tyytyä olemaan ääliö koko loppuelämäänsä.