Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokran jakaminen kun toinen työtön

Vierailija
23.02.2025 |

Mikä tähän on reilu tapa? Kohtalaisen hintainen kaksio, toisella ok tulot, toisella tyomarkkinatuki. Asumistukea ei saa. 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat perää sen verran reilusti että mies tyytyväinen

Vierailija
2/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä paremmin tienaavan kuuluu kompensoida tai sitten se jolle jää rahaa alle toimeentulotuen verran hakee apua sossusta. Ilmoitatte ettette asu yhteistaloudessa, jos asia ei oikeasti niin ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa tuloihin, kuten verotus.

Vierailija
4/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä: minä maksan vuokran ynnä muun ja puoliso maksaa omia menojaan vähillä tuloillaan. Hän on kylläkin opiskelija joka kesät ja muut vapaat tienannut töissä jonkin verran. 

Vierailija
5/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka on vähemmän rahaa niin panostaa kuluihin koko summalla mikä vain mahdollista.  Jos siis rahaa menee tupakkaan ym omaan käyttöön niin sellainen on lopetettava. Ei saa hyväksikäyttöä sitä, jolla on enemmän rahaa 

Vierailija
6/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota. Ihan oikeasti jätät kadulle tai annat sossun hoitaa. 

Vierailija
7/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken aikaa voisin maksaa koko vuokran. Pidemmän päälle haluan suhteessani muutakin kuin maksajan roolin.

Vierailija
8/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat yksin asumiskulut koska työmarkkinatuessa ei ole asumiskuluja ja se hädin tuskin riittää perustarpeisiinkaan.

Mitä pystyisit työmarkkinatuesta perimään kun se ei riitä edes perustarpeisiin. Kelan mukaan olet elatusvelvollinen ja Kela laskee isompituloisen tulot asumiskuluihin.

Vierailija
9/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia olette yhdessä? Vuokranmaksun vai toistenne takia?

Vierailija
10/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jolla tuloja, maksaa ja toinen osallistuu kuluihin sen verran pystyy. Tilanne toivottavasti korjaantuu joissain vaiheessa niin, että toisellakin  on töitä ja silloin tilannetta voidaan kompensoida niin että hän maksaa enemmän. Olettaen, että olette toistenne puolisoita, eikä vai kämppiksiä, ettekö kuitenkin elä yhteistaloudessa?

Vierailija
11/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat yksin asumiskulut koska työmarkkinatuessa ei ole asumiskuluja ja se hädin tuskin riittää perustarpeisiinkaan.

Mitä pystyisit työmarkkinatuesta perimään kun se ei riitä edes perustarpeisiin. Kelan mukaan olet elatusvelvollinen ja Kela laskee isompituloisen tulot asumiskuluihin.

Kyllä sen työttömän on elettävä tulojensa mukaan ja rahansa riitettävä edes niihin perustarpeisiin, eli perustarpeetbhönellä tarkempaan syyniin. Olisin kyllä laittanut pihalle jo työelämässä ollessa jos ei yhtään ole tajunnut puskuria säästää.

Vierailija
12/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän tietysti halutaan vastaukseksi, että vuokra maksetaan aina puoliksi, joten sen työttömän on joko otettava lainaa, pyydettävä ennakkoperintöä tai sitten hänelle muodostuu iso velka, jota hänen pitää työllistyttyään alkaa maksaa takaisin kumppanilleen.

Vierailija
13/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä: minä maksan vuokran ynnä muun ja puoliso maksaa omia menojaan vähillä tuloillaan. Hän on kylläkin opiskelija joka kesät ja muut vapaat tienannut töissä jonkin verran. 

Miksi hänellä ei ole omaa asuntoa? Ja miksi suostut tuohon? Miten sitten kun hän valmistuu, miten sitten kulut jaetaan jos hän onkin se parempituloinen? Puoliksi? Ei olisi reilua noiden vuosien jälkeen kun olet elättänyt hänet. 

Vierailija
14/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on yhteinen talous, ja sen takia työtön ei saa asumistukea tai toimeentulotukea asumiskuluihin, lääkkeisiin tai lääkärikuluihin. Joten teistä se jolla on ok tulot, tietysti maksaa vuokran, kun se on vielä kohtuullinenkin, niin todennäköisesti sen verran maksaisi sinkkunakin. Jos tämä ei ole työssäkäyvälle puolisolle ok, niin kyseessä ei ole rakkaus- eikä parisuhde, vaan olette kämppiksiä ja se pitää sitten ilmoittaa Kelalle, että te ette ole parisuhteessa vaan te syötte eri jääkaapista, ettekä pane. Kela ei tietenkään sitä hyväksy, joten työttömän pitää silloin muuttaa omaan asuntoon, niin hän saa pitää omat tulonsa ja yhteiskunta maksaa vuokran jne.

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät yhteen muuttaessaan ja parisuhteeseen ryhtyessään ymmärrä, että lain mukaan heillä on sitten yhteinen talous, siitä riippumatta mitä kumpikin tienaa. Se pitää tarkkaan harkita, kun menee yhteen, että rakastanko tuota henkilöä niin paljon, että jos hän ei saa palkkatuloja tai eläketuloja tarpeeksi, niin minä elätän. Se ei ole mikään mielipidekysymys, vaan fakta.

Älä ota kämppistä panemista varten. Joko olet eri asunnoissa panosuhteessa, tai rakkaussuhteessa samassa taloudessa.

Ja turha vinkua, että kun minä olen tienannut ne mun palkkarahat. Niin. Sinun kuuluukin tehdä parhaasi että elätät teidän talouteen kuuluvat, sinä tienaat rahaa taloudelle, et itsellesi, jos se ei käy, että raha on rakkaampi kuin se puoliso, älä ota talouteesi puolisoa tai ketään muutakaan.

Vierailija
15/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on rakkaus?

Vierailija
16/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on yhteinen talous, ja sen takia työtön ei saa asumistukea tai toimeentulotukea asumiskuluihin, lääkkeisiin tai lääkärikuluihin. Joten teistä se jolla on ok tulot, tietysti maksaa vuokran, kun se on vielä kohtuullinenkin, niin todennäköisesti sen verran maksaisi sinkkunakin. Jos tämä ei ole työssäkäyvälle puolisolle ok, niin kyseessä ei ole rakkaus- eikä parisuhde, vaan olette kämppiksiä ja se pitää sitten ilmoittaa Kelalle, että te ette ole parisuhteessa vaan te syötte eri jääkaapista, ettekä pane. Kela ei tietenkään sitä hyväksy, joten työttömän pitää silloin muuttaa omaan asuntoon, niin hän saa pitää omat tulonsa ja yhteiskunta maksaa vuokran jne.

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät yhteen muuttaessaan ja parisuhteeseen ryhtyessään ymmärrä, että lain mukaan heillä on sitten yhteinen talous, siitä riippumatta mitä kumpikin tienaa. Se pitää tarkkaan harkita, kun menee yhteen, että rakastanko tuota henkilöä niin p

Olet sinänsä oikeassa, mutta rakkaussuhteessa voi olla, vaikka asuisi erillään. Kyllähän tuohon ap:n esimerkkiin riittäisi, että jommalla kummalla olisi osoite muualle, ja sitten kuitenkin viettäisivät kaiken ajan yhdessä. Se voi olla fiksuakin, koska vuokran jälkeen jää enemmän rahaa yhteiseen käyttöön. Työtön saisi tarvittaessa muitakin tukia, mikä lisää yhdessä käytettävän rahan määrää. Näin itse tekisin tuossa tilanteessa.

Vierailija
17/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne , laitan koko työmarkkinatuen  yhteisiin laskuihin ja mies maksaa työssäkäyvänä  loput sekä ostaa ruuat, minulle tarpeelliset vaatteet ja maksaa muut menot. Teen kotityöt ja hoidan kodin niin mies saa keskittyä tienaamiseen ja lepoon. 

Vierailija
18/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin, että kaikki kulut tasa-arvoisesti puoliksi. Jos tilanne olisi sellainen, että toinen on työtön ja rahasta pulaa, niin ehdottaisin, että kotitöistä saa nimellisen korvauksen. Esimerkiksi tiskien hoitaminen 20 euroa kuukaudessa, imurointi 50 euroa kuukaudessa ja niin edelleen. Näin köyhempi osapuoli voisi kotitöiden tekemisellä kompensoida vuokranmaksua.

Meillä itse asiassa oli joskus tuollainen tilanne, ei kummankaan rahallisen tilanteen vuoksi, vaan siksi, että minä olin hyvin haluton imuroimaan kotia, tamppaamaan mattoja tai luuttuamaan lattioita, vessan pesusta puhumattakaan. Sovittiin sitten miehen kanssa, että vuokran lisäksi maksamme kotityömaksua tilille ja kotityöt pisteytettiin/eurotettiin ja tuolla lailla sitten kummastakaan ei tuntunut epäreilulta, kun toinen tekee koko ajan enemmän.

Vierailija
19/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muuta ap sen työttömän miehen kanssa yhteen, niin et joudu miehen elättäjäksi ja syylliseksi kaikkiin hänen ongelmiinsa.

Vierailija
20/57 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänellä ei ole omaa asuntoa? Ja miksi suostut tuohon? Miten sitten kun hän valmistuu, miten sitten kulut jaetaan jos hän onkin se parempituloinen? Puoliksi? Ei olisi reilua noiden vuosien jälkeen kun olet elättänyt hänet. 

Miksi vaimoni asuisi eri asunnossa kuin minä? Tulot lienevät samaa tasoa koska valmistuu samaan ammattiin kuin minä. Me olemme aviopari nyt ja tulevaisuudessa toivottavasti joten taloudellisen hyödyn laskeminen ei ensimmäinen asia. Keväästä alkaa tienata oikeaa palkkaa kun valmistuu ja työpaikka jo odottamassa. Nykyiselläkin järjestelyllä minulle on kertynyt säästöjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan