Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
641/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu pariskunta joista toinen työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo nuoresta, monta omaa lasta + sijaislapsia. Toinen puoliso töissä.

En ymmärrä tätä yhteiskuntaa.

Ja toiset ei pääse millään työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Ensin sai työkyvyttömyyseläkkeen ja sijaislapset tulleet sen jälkeen.

En ymmärrä miten pystyy hoitamaan omia lapsia ja sijaislapsia, mutta ei voi käydä töissä. 

Saa sijaislapsista tietysti lisärahaa. 

Outoa, että saa edes mitään sijaislapsia, jos on työkyvytön... mut hei suomi!

Toisaalta jos työkyvyttömyys ei johdu jostain mt ongelmasta, niin miksei voisi olla lapsia ? Eihän esim jalan amputointi estä hoitamasta lapsia mutta raksatyöt estää.

Vierailija
642/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta olen ollut vapaalla ja elänyt omilla säästöillä. Vähän mietityttää kannattaako mennä takaisin työhön pelkän palkan vuoksi kun voisin pärjätä monta vuotta jopa eläkeikään saakka. Joutilaisuuteen tottuu ja päivän tavoitteet ovat laskeneet koko ajan. Sosiaaliset kontaktit rajoittuvat Tori kauppoihin ja vauvapalstailuun eli aika vähällä ihminen pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt innolla öyhötetään ottamatta edes aiheesta selvää. Psykoosipotilas on laiska, lyhytkasvuinen on laiska ja niin edelleen.

Minä väittäisin että laiskin on se, joka ei jaksa edes lukea keskustelun aiheena olevaa juttua. Heitä on täällä monta.

Olen työkseni hoitanut näitä psykoosiin sairastuneita, kaikki halusivat äkkiä töihin takaisin, eivät eläkkeelle, toki eivät olleet mitään nuoria. Entinen työkaveri oli skitsofreenikko itse kertoi minulle ja ei ollut ottanut eläkettä, ei suostunut vaan halusi käydä töissä, toki yli 30 vuotias ei niin nuori enää. Tunnen kyllä nuoria jotka ovat lapsilisän loputtua jääneet eläkkeelle kun on niin "masentaa", juhlia kyllä jaksavat arkena ja sunnuntaina, häiriten sitten meitä naapureita 

Kerrotko vielä, missä roolissa olet "hoitanut" psykoosipotilaita kun et tunne olevan tietoinen, mitä koko sana tarkoittaa. Skitsofreenikko voi olla hoitotasapainossa työkykyinen, mutta psykoosin ollessa päällä kukaan ei ole työkykyinen.

Jos ihmiset lukisivat aloituksessa mainitun jutun, siinä kerrotaan, että jutun nuori on ollut sairaalahoidossa psykoosien ja manian vuoksi ja tämän vuoksi hän on kuntoutustuella määräaikaisesti. Hän haluaa kuntoutua työkykyiseksi ja sitä varten saa hoitoa. 

Vierailija
644/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä ihmettelen, miten helposti pääsee eläkkeelle, kun iso pyörä heittää. Itse olen fyysisesti sairas, välillä joudun olemaan sairaalassa, mutta kun pääkoppa pelaa, niin olen kelan mielestä työkykyinen. Mutta niinhän sitä sanotaan; hu llu na on hyvä olla. Tai kuten wiskari laulaa: nyt ei tarvitse enää säästää, kun on tarpeeksi sekaisin päästään.....

Sinun tilanteessasi diagnoosiin lisätään usein masennus, useinhan tuollainen tilanne aiheuttaa masennusta. Sitten vaan pitää tosiaan itsekin ottaa se mt-merkintä itselleen.

Vierailija
645/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.

Mitä väliä sillä on asuuko vuokralla vai omassa.

Oletko sä narsisti joka pitää itseä parempana, kun on omistusasunto? Vanha tantta sä olet, et muuta. Olet keski-ikäinen ja kaikille näkymätön.

Suomessa miljoona ihmistä asuu vuokralla.

Vain idiootti on tyytyväinen vuokralla asumiseen. Siinä maksaa toisen asuntoa ja kerryttää toiselle henkilölle varallisuutta.

Mitä väliä. Ei sitä omaisuutta mukaan saa, kun elämä loppuu täällä. 

Asun vuokralla ja elän muutenkin säästeliäästi. Laskin että rahavarat riittäisivät kotona makoiluun lähes kolmeksikymmeneksi vuodeksi ilman inflaatiokorjausta. Eläkeikään on kymmenen vuotta. Jos jäisin nyt pois niin ehkä ehtisin toteuttaa jotain haaveita vielä kun on terve.

Vierailija
646/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta olen ollut vapaalla ja elänyt omilla säästöillä. Vähän mietityttää kannattaako mennä takaisin työhön pelkän palkan vuoksi kun voisin pärjätä monta vuotta jopa eläkeikään saakka. Joutilaisuuteen tottuu ja päivän tavoitteet ovat laskeneet koko ajan. Sosiaaliset kontaktit rajoittuvat Tori kauppoihin ja vauvapalstailuun eli aika vähällä ihminen pärjää.

Ei kuulosta terveelliselle. Tuollaisesta voi seurata mt-ongelmia.

Vierailija
647/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyttö on sairastanut psykoosin. Miten psykoottinen pystyy työpaikalla oloon? Tavoite hällä on hiljalleen palata opiskeluihin kun lääkitys on kunnossa ja tilanne tarpeeksi vakaa. 

Mutta kaikkeen muuhun oloon pystyy, ja voi harrastaa mitä haluaa? Miten se työ sana muuttaa asian?

Kaikki ei halua tehdä röitä!

Jos ei töitä tee,.niin ei syömäänkään pidä. Näiltä on tuet saatava katki.

Vierailija
648/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hieman tylsämielinen, kun et kummempia haasteita kaipaa. Jos elät säästöilläsi, niin toki saat tehdä mitä itse haluat ja nauttia elämästä.

Vierailija
649/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.

Mitä väliä sillä on asuuko vuokralla vai omassa.

Oletko sä narsisti joka pitää itseä parempana, kun on omistusasunto? Vanha tantta sä olet, et muuta. Olet keski-ikäinen ja kaikille näkymätön.

Suomessa miljoona ihmistä asuu vuokralla.

Vain idiootti on tyytyväinen vuokralla asumiseen. Siinä maksaa toisen asuntoa ja kerryttää toiselle henkilölle varallisuutta.

Mitä väliä. Ei sitä omaisuutta mukaan saa, kun elämä loppuu täällä. 

Omilla rahoilla saa kukin tehdä mitä haluaa. Siihen ei ole muilla sanomista.

Vierailija
650/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni mielenterveyskuntoutuja yrittää viimeiseen asti olla terve.

Joo, varmaan. Ja onnistuukin. Ei hyvää eläkettä ole mitään motivaatiota silti lopettaa. Kaveri saa 3000e netto eläkettä masennuksen takia. On fyysisesti huippukunnossa. Eläkkeen päälle saa tienata sitten jos joskus taas huvittaisi, niin mieleisensä määrän. Toistaiseksi ei ole huvittanut, kun urheilu on se juttu nyt. Eikä tarvi ikärasismista 5-kymppisen enää välittää. Varaa on siis tehdä kaikkea mukavaa. Myös ulkomaanmatkailla viikkoja joka vuosi.

Kyllä se hieman tuntuu epäreilulta, kun itse fyysisesti työkyvytön, jonka eläkehakemus hylätty, ja jota roikotetaan 595e työmarkkinatuella, jonka lisäksi ei ansiotuloja pysty tekemään, ja jos joskus vielä pystyisikin, niin ei sen lisäksi, ja ilman sen leikkaantumista. Minä olen köyhä kotini vanki, eikä ole varaa tehdä mitään mukavaa. Työvuosia itsellä takana enemmän kuin verrokilla.

Vierailija
651/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyttö on sairastanut psykoosin. Miten psykoottinen pystyy työpaikalla oloon? Tavoite hällä on hiljalleen palata opiskeluihin kun lääkitys on kunnossa ja tilanne tarpeeksi vakaa. 

Mutta kaikkeen muuhun oloon pystyy, ja voi harrastaa mitä haluaa? Miten se työ sana muuttaa asian?

Kaikki ei halua tehdä röitä!

Jos ei töitä tee,.niin ei syömäänkään pidä. Näiltä on tuet saatava katki.

Ei terve ruumis työtä kaipaa.

Vierailija
652/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Mulla on nuo kaikki ja silti käyn töissä, paskapalkalla koska en pysty parempaan. Tuntuu niin käsittämättömän väärältä, että joku toinen saa samoilla sairauksilla saman rahan kuin minä, mutta saa vain olla.

En vaan ymmärrä kuinka jotkut pääsee eläkkeelle ja toiset ei. Siinä ei tunnu olevan mitään säännönmukaisuutta.

Jep. Se on täysin tuuripeliä.

Vierailija
653/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä masennuksesta toipuminen on vähän eri juttu, jos se tulee fyysisesti terveelle ihmiselle. 

Mutta sitten, jos on esim. kolarin jälkeen aivovammaa ja muuta niin toipuminen on vähän eri juttu, jos aivosoluja on vaurioitunut. Aiheuttaahan aivovammakin juuri väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.

Jos on fyysisesti terve on eria asia toipua vaikka liikunnan ja ruoan avulla. 

Vierailija
654/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosentin on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.

Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.

Vierailija
655/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä masennuksesta toipuminen on vähän eri juttu, jos se tulee fyysisesti terveelle ihmiselle. 

Mutta sitten, jos on esim. kolarin jälkeen aivovammaa ja muuta niin toipuminen on vähän eri juttu, jos aivosoluja on vaurioitunut. Aiheuttaahan aivovammakin juuri väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.

Tuhoutuneita aivosoluja ei voi korjata masennuslääkkeillä, ruoalla ja liikunnalla. 

Mutta jos fyysisesti terveelle tulee masennus niin se voidaan korjata lääkkeillä, ruoalla, liikunnalla ja terapialla. 

Vierailija
656/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?

Verovaroilla sinunkin elämäsi rahoitetaan. Ja miten yhteiskunta pysyisi pystyssä jos kaikki vain makaisivat sohvalla ja nostaisivat tukia? Jopa Kelan ja sossun virkailijoidenkin on pakko tehdä töitä, jotta sinä saisit etuutesi. Mieti nyt saatana vähän mitä kirjoitat.

Siitä vaan alatte työttömiksi, ei ole mulle ongelma. En ole pakottamassa ketään töihin.

Ei ole töitä...vaikee mennä töihin.

Vierailija
657/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on hoitanut kotihoidontuella lapset eikä saa leskeneläkettä ja mies löytää uuden ja menee naimisiin ennen 50-vuotis syntymäpäivää ja uusi nainen saa leskeneläkkeen.

Sama juttu, että nyt tulee pariskuntia jotka olleet 60 vuotta yhdessä eikä nainen saa leskeneläkettä kuin 10 vuotta ja joku on 5 vuotta naimisissa ja saa loppuelämän leskeneläkettä, jos menee esim. naimisiin ennen 50 ikävuotta ja mies kuolee sydänkohtaukseen 6 vuoden päästä.

Hullu Suomi

Sekin on hullua, että minunkin eläkettä on jälkikäteismuutoksilla leikattu molemmista päistä. Ensin työvuodet 23v asti, sitten elinaikaodotteen mukaisesti nostettu eläkeikää, joka leikkaa sitä yli 5%. Perhevapailta, eikä opiskeluajalta kertynyt eläkettä. Sen lisäksi eläkemaksut ansiotuloista on maksimit, mutta kertymäprosentti jo ihan minimi. Nyt ikäsyrjitty työtön, eikä korvauksesta enää, kun sitä itse saan minimin, niin kerry edes eläkettä. Leskeneläke sentään hieman oikaisee meidän ikäryhmää, joihin on osunut kaikki heikennykset.

On erikoista, miksi nykyisistä eläkkeistä ei muka uusin säännöin voisi leikata, kun se on onnistunut meiltäkin jälkikäteen, jotka eläkettä ollaan ansiotuloilla ansaittu. Moni saa nykyään eläkkeensä moninkertaisena verrattuna maksamaansa. Ei saisi, jos sovellettaisi nykyistä mallia. Laskisi työssäkäyvien pakolliset veroluonteiset maksutkin, ja työn tekijälle jäisi itselleen enemmän, kun eläkeläisille pitäisikin siirtää pienempi osuus. Eikä sekään ihan oikeudenmukaista ole, että eläkeläisten indeksikorotukset automaationa oli enemmän parissa vuodessa, kuin mitä nyt neuvotellut palkankorotukset. Tekijät ja tulevaisuuden tekijät sen myötä, jää vähemmälle kuin laakereillaan lepäävät, joilla vuosikymmenet on ollut aikaa laittaa elämänsä puitteita kuntoon, eikä lapsiakaan ole elätettävänä.

Vierailija
658/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös hän ole ollut psykoosissa ja vielä kaksisuuntainen mielialahäiriö? En kadehtisi. Tuo sairaus ei häviä itsestään, se uusii kyllä jos ei syö lääkkeitään. 

No lääkkeet pitää syödä.

T. Työelämässä oleva kaksisuuntainen 

Vierailija
659/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhoutuneita aivosoluja ei voi korjata masennuslääkkeillä, ruoalla ja liikunnalla. 

Mutta jos fyysisesti terveelle tulee masennus niin se voidaan korjata lääkkeillä, ruoalla, liikunnalla ja terapialla. 

Kun se väsymyskohtaus tulee niin se tulee. 

Ei siihen auta liikunta, ruokavalio eikä masennuslääke, jos osa aivosoluista on vaurioitunut.

Väärin, jos tällaiset ihmiset joutuvat kilpailemaan terveiden kanssa vähistä työpaikoista, kun ei itse pysty tilannetta parantamaan, vaikka kuinka yrittäisi harrastaa liikuntaa, syödä terveellisesti, sun muuta.

Vierailija
660/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa.

Kyllä masennus on vakava sairaus.