Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
661/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?

Eihän sitä ole pakko tehdä, mutta tällöin tulisi elättää itsensä muutoin kun muiden tekemillä verorahoilla.

No täällä ei kyllä kaikille töitä löydy valitettavasti, vaikka kuinka yrittäisi hakea.

Vierailija
662/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ymmärrä kitinää tästä, tätähän te halusitte kun kertatoisensa äänestitte puolueita jotka tuhoaa terveydenhuoltoa.

90 luvulta asti huudettu että me ollaan kusessa kohta jos mt-ongelmat jätetään hoitamatta, nyt on ongelmat kroonisoitunut ja me ollaan kusesssa, just niin kun te halusitte.

Höpönlöpön, meillä täälä suomessa ja vain suomessa yksilö on vastuussa järjestelmän ongelmista, me ollaan mm maailman ainoa maa jossa miljoona työtöntä mahtuu kaikki samaan työpaikkaan tosta noin vaan menemällä

.Suomi on varmaan ainoita maita joissa yksilöllä ei ole mitään vastuuta omasta elämästään vaan voi jättäytyä tukien varaan jos työt ei huvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aivosoluista osa on vaurioitunut niin näillä ihmisillä ei masennuslääke auta. 

Vierailija
664/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyttö on sairastanut psykoosin. Miten psykoottinen pystyy työpaikalla oloon? Tavoite hällä on hiljalleen palata opiskeluihin kun lääkitys on kunnossa ja tilanne tarpeeksi vakaa. 

Mutta kaikkeen muuhun oloon pystyy, ja voi harrastaa mitä haluaa? Miten se työ sana muuttaa asian?

Hän ei välttämättä voi harrastaa MITÄ haluaa ja NIIN PALJON kuin haluaa. Hän pystyy harrastamaan. 

Sinä et VÄLTTÄMÄTTÄ tiedä, vaan vain VEIKKAAT.

No yleensä ottaen sairauseläkeläiset voivat harrastaa kyllä, mutta sairaus rajoittaa sitä harrastamistakin. Itse harrastin töissä ollessa yhtä paljon kuin nyt sairauseläkeläisenä, ei harrastamisen määrä mitenkään tuplaantunut. 

Vierailija
665/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ymmärrä kitinää tästä, tätähän te halusitte kun kertatoisensa äänestitte puolueita jotka tuhoaa terveydenhuoltoa.

90 luvulta asti huudettu että me ollaan kusessa kohta jos mt-ongelmat jätetään hoitamatta, nyt on ongelmat kroonisoitunut ja me ollaan kusesssa, just niin kun te halusitte.

Höpönlöpön, meillä täälä suomessa ja vain suomessa yksilö on vastuussa järjestelmän ongelmista, me ollaan mm maailman ainoa maa jossa miljoona työtöntä mahtuu kaikki samaan työpaikkaan tosta noin vaan menemällä

.Suomi on varmaan ainoita maita joissa yksilöllä ei ole mitään vastuuta omasta elämästään vaan voi jättäytyä tukien varaan jos työt ei huvita.

Saa muissakin maissa tukia, jopa Espanjassa. Täytyykö taas hakea linkki?

Vierailija
666/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa pääsee ylipainolla työkyvyttömyyseläkkeellä ja siksi heistä osa ei laihduta tietyn painon alle, kun eläke päättyisi. 

Vierailija
667/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni mielenterveyskuntoutuja yrittää viimeiseen asti olla terve.

Joo, varmaan. Ja onnistuukin. Ei hyvää eläkettä ole mitään motivaatiota silti lopettaa. Kaveri saa 3000e netto eläkettä masennuksen takia. On fyysisesti huippukunnossa. Eläkkeen päälle saa tienata sitten jos joskus taas huvittaisi, niin mieleisensä määrän. Toistaiseksi ei ole huvittanut, kun urheilu on se juttu nyt. Eikä tarvi ikärasismista 5-kymppisen enää välittää. Varaa on siis tehdä kaikkea mukavaa. Myös ulkomaanmatkailla viikkoja joka vuosi.

Kyllä se hieman tuntuu epäreilulta, kun itse fyysisesti työkyvytön, jonka eläkehakemus hylätty, ja jota roikotetaan 595e työmarkkinatuella, jonka lisäksi ei ansiotuloja pysty tekemään, ja jos joskus vielä pystyisikin, niin ei sen lisäksi, ja ilman sen leikkaantumista. Minä olen köyhä kotini vanki, eikä ole varaa tehdä mitään mukavaa. Työvu

Eläkkeeltä pitäisi hakeutua pois, jos olosuhteet muuttuvat. Että sinänsä tuo ei ole oikein. Mutta mistä tiedät, mitä hänen päässään liikkuu? Minulla on psyykkinen ongelma, josta harva tietää, mutta joka invalidisoi aika tehokkaasti. Yritä siinä sitten hakea töitä, kun 95 % työpaikoista on poissuljettuja jo ihan sen vuoksi ja sitten niistä muutamasta sopivasta paikasta pitäisi mielenterveyspotilaana taistella nuorempien ja terveempien kanssa. AInoa keino työllistyä on lienee yrittäjyys, kunhan keksii sopivan työn. 

Vierailija
668/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.

Mitä väliä sillä on asuuko vuokralla vai omassa.

Oletko sä narsisti joka pitää itseä parempana, kun on omistusasunto? Vanha tantta sä olet, et muuta. Olet keski-ikäinen ja kaikille näkymätön.

Suomessa miljoona ihmistä asuu vuokralla.

Vain idiootti on tyytyväinen vuokralla asumiseen. Siinä maksaa toisen asuntoa ja kerryttää toiselle henkilölle varallisuutta.

Mitä väliä. Ei sitä omaisuutta mukaan saa, kun elämä loppuu täällä. 

Asumisen laadulla on paljonkin väliä.

Vierailija
669/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, aloitetaan sulkemalla Kela.

Minä vihaan näitä selkärangattomia, itsekkäitä, luusereita jotka käyttää hyväksi kaikkia järjestelmiä ja perustaa koko elämänsä vapaamatkustamiseen.

Vierailija
670/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&

Saa muuallakin tukia mutta ei voi päättää että työt ei kiinnosta ja maata eläkeikään asti tuilla.

Vierailija
671/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vihaan näitä selkärangattomia, itsekkäitä, luusereita jotka käyttää hyväksi kaikkia järjestelmiä ja perustaa koko elämänsä vapaamatkustamiseen.

Tämä.Paljon olisi hallituksella vielä tehtävää.Esim .työmarkkinatuki määräaikaiseksi kuten Ruotsissa tai Virossa on.

Vierailija
672/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kadehdi, suututtaa tuollaiset elämäntapa luuserit jotka loisivat veronmaksajien lompakolla. Moni oikeasti sairas saa kamppailla että saa sairaseläkettä ja sit tuollainen mukamas sairas vielä ylpeilee sillä että lousii himassa. Tuet pois tuollaisilta.

Muka sairas? Masennus on ihan oikea sairaus. 

Vierailija
673/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vihaan sun kaltaisia aivottomia, itsekkäitä, ahneita luusereita, jotka ei ymmärrä elämästä mitään. Toivottavasti saat sinäkin opetuksen joku päivä.

Vierailija
674/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. Nyt mt-potilas näköjään jo tartuttaa mt-oireet muihin. Ei hyvää päivää.

Ne on ne täyspäiset työssäkäyvät ihmiset, jotka sairastuttavat muita ihmisiä.

Vierailija
675/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös hän ole ollut psykoosissa ja vielä kaksisuuntainen mielialahäiriö? En kadehtisi. Tuo sairaus ei häviä itsestään, se uusii kyllä jos ei syö lääkkeitään. 

Ei näytä haittaavan mitenkään mukavien asioiden tekemistä.

Vierailija
676/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla vaarallista tekstiä, jos työkyvyttömistäkin aletaan puhua loisina ja hyödyttöminä. Kuntoutustuelle ei ole helppo päästä, joten painavat syyt eläkkeelle on. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että ihmisen ainoa arvo on työn teko ja jos siihen ei kykene, ei elämästä saisi edes nauttia? Hyvin on sisäistetty kapitalistiset arvot. 

Ei kapitalistiset, vaan pinnalliset ja itsekkäät.

Vierailija
677/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Vierailija
678/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kadehdi, suututtaa tuollaiset elämäntapa luuserit jotka loisivat veronmaksajien lompakolla. Moni oikeasti sairas saa kamppailla että saa sairaseläkettä ja sit tuollainen mukamas sairas vielä ylpeilee sillä että lousii himassa. Tuet pois tuollaisilta.

Muka sairas? Masennus on ihan oikea sairaus. 

Todella harvoin. Masennukseen auttaa parhaiten säännöllinen rytmi, työssäkäynti ja liikunta. Nykyään masennusta käytetään keppihevosena omalle laiskuudelle.

Vierailija
679/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en oo koskaan ollut töis, koska oon elämän vapaa herra!

M 45

Vierailija
680/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo naurettavaa kun sitten on kodittomia miehiä joille ei anneta mitään. Tuonkin naisen voisi pistää keräilemään roskia tai kaivamaan kuoppia. Ajattelee liikaa.

Mielen sairaus ei siis ole sairaus? Mutta mielen sairauteen liittyy yleensä fyysinen ongelma siellä aivoissa. Eli se on myös fyysinen sairaus. Osa heistä kuuluu työelämän ulkopuolelle. Ja eläkettä ei myönnetä helposti. Kyllä siihen tarvitaan oikea työkyvyttömyys. Miksi heidät pitäisi laittaa kortistoon? Sinne lillumaan ikiajoiksi. Tuo nuori luultavasti kuntoutuu vielä työkykyiseksi. 

Tästä unohdetaan sopivasti se, että useimmiten mielenterveyssyista eläkkeelle joutuneilla lienee pakkohoito psykiatrisessa sairaalassa takana 

Ja se pakkohoito on vaan kaikella tapaa pahentanut sinne joutuneen ihmisparan tilannetta.