HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Edesmennyt mieheni oli bipolaarinen ja harhainen. Kyllä siinä oli tosi vaikea minukaan käydä töissä. Toisen oli pakko. Ja vaikka välillä en itsekkään tiennyt mikä on totta ja mikä ei, niin olin kuitenkin se kykenevämpi osapuoli. Minulla siis ei ollut mitään diagnoosia, mutta jo seura teki kaltaisekseen.
Ihmettelen siis miten jotkut voivat kuvitella, että kyse on omasta tahdosta.
Koulussa mt-ongelmat näyttävät tarttuvan oppilaasta toiseen, erityisesti tytöillä. Kun yksi oireilee, muutkin alkavat tunnustella omia tunteitaan ja yhtäkkiä useammalla samassa kaveriporukassa on ongelma arkensa ja jaksamisen suhteen. Kun vaan jäädään kuukausiksi sängyn pohjalle puhelinten kanssa eikä olla tekemisissä oikeesti toisten ihmisten kanssa on lopputulos mt-ongelmat kaikilla. Puhelin ja sen maailma mahdollistaa elämän ilman oikeita ihmiskontakteja. Kun oikea maailma jää kokematta, on seurauksena tällaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa mennyt töihin niin, että en ole nukkunut yöllä sekunttiakaan. Määräaikainen työ eikä aluksi saa sairaspäivärahaa.
Muuten nukun noin 4 h yössä.
Koti on siivoamatta.
Siivoan yleensä vain työttömänä ollessa.
Kun ei saa nukuttua niin huimaa. Yhden kahvipannun tiputin töissä.
Toimistotyötä saa vain istua.
Nettisurffaaminen yms. ovat syitä miksi ei uni tule. Jos elää normaalia säännölistä elämää ja liikkuu niin ei ole uniongelmaa. Napit eivät auta ja muut selitykset. Uni tulee kun on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on parempi kaikkien kannalta jos sairauden takia työhön kykenemätön päästetään eläkkeelle. Määräaikaiset eläkkeet ovat hyvä silloin mikäli sairastunut haluaa sellaisen.
Ei todellakaan ole. Miksi nämä "masentuneet" pitäisi elättää verorahoilla ilman, että tekevät mitään yhteiseen pottiin? Työkyvyttömyyseläke mielenterveyssyistä pitäisi olla vastikkeellinen (kuten myös toimeentulotuki). Vapaamatkustajien aika on ohi.
Lopeta provoilu jos et keksi mitään omaperäistä.
Tämä juuri. Laiska p*ska joka ei viitsi panostaa provoihin.
Jokainen tässä ketjussa huutelija voi katsoa verolaskelmastaan, montako euroa tuli itsellä maksettua veroja edellisenä vuonna. Se ei välttämättä ole mitenkään merkittävän suuri summa, koska progressio on niin kova. Eläkeläinen saattaa maksaa isossa mittakaavassa suht saman määrän veroja kuin sinä itse.
Maksoin kymmenen vuoden ajan ennen sairastumistani kymmeniä tuhansia euroja veroja joka vuosi. En koe syyllisyyttä siitä, että olen nyt sairas ja "rasite". Vähän vaan huolestuttaa, kun yksi hyvä veronmaksaja on "pois pelistä", niitä kun tarvittaisiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa mennyt töihin niin, että en ole nukkunut yöllä sekunttiakaan. Määräaikainen työ eikä aluksi saa sairaspäivärahaa.
Muuten nukun noin 4 h yössä.
Koti on siivoamatta.
Siivoan yleensä vain työttömänä ollessa.
Kun ei saa nukuttua niin huimaa. Yhden kahvipannun tiputin töissä.
Toimistotyötä saa vain istua.
Nettisurffaaminen yms. ovat syitä miksi ei uni tule. Jos elää normaalia säännölistä elämää ja liikkuu niin ei ole uniongelmaa. Napit eivät auta ja muut selitykset. Uni tulee kun on tullakseen.
Minulla on sairauksia miksi en jaksa harrastaa liikuntaa.
Itsellä ikää 62 v ja olen sairastanut masennusta 47-vuotta. Uuvuin kolme vuotta sitten. Osasyynä väkivaltainen lapsuus ja äitini henkinen väkivalta sekä 7 lähiomaisen kuolema muutaman vuoden sisällä. Ja uupumuksen syy koska painoin vain eteenpäin enkä uskaltanut käsitellä asioita.
Nyt olen työkokeilussa ja omasta mielestä pärjään hyvin.
Mutta itse ihmettelen että kyseisessä paikassa on nuorempia jotka eivät osaa ns tarttua töihin. Jos esimies sanoo että klo 12 mennessä on tehtävä joku 15 minuutin homma niin työntekijä odotttaa monta tuntia ja aloittaa työn klo 11.20. Tai joku loukkaantuu jostain marginaalisesta asiasta ja on tekemättä mitään.
Itseä nolottaa kun ihan ilman mitään puurtamista saan työni tehtyä mutta jotkut ei saa minimiäkään tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Koulussa mt-ongelmat näyttävät tarttuvan oppilaasta toiseen, erityisesti tytöillä. Kun yksi oireilee, muutkin alkavat tunnustella omia tunteitaan ja yhtäkkiä useammalla samassa kaveriporukassa on ongelma arkensa ja jaksamisen suhteen. Kun vaan jäädään kuukausiksi sängyn pohjalle puhelinten kanssa eikä olla tekemisissä oikeesti toisten ihmisten kanssa on lopputulos mt-ongelmat kaikilla. Puhelin ja sen maailma mahdollistaa elämän ilman oikeita ihmiskontakteja. Kun oikea maailma jää kokematta, on seurauksena tällaisia ongelmia.
Mielisairaus on muotiasia koulussa. Entiseen aikaan tiedostettiin että mielen vaihtelu kuuluu nuoruuteen. Somettaminen ja kaverit vievät kaiken suhteellisuuden tajun ja pienikin asia muuttuu suureksi.
Kaiken lisäksi vanhemmilla ei ole mitään yhteyttä nykynuoren tai jopa lapsen ajatusmaailmaan kun jokainen haluaa pärjätä itse. Sitten tehdään itsemurha tai muuta vastaavaa kun ei haluta apua. Sellaista se on kun vanhemmat eivät kasvata lapsiaan rakastavasti.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Työmarkkinatuesta menee vero 20 %
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta kyseinen nuori nainen on määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä eli kuntoutustuella. Tavoitteena kuntoutua työelämään.
On siis lomalla, jotta jaksaa käydä keikoilla ja ryypätä frendien kanssa. Töihin tuo ei koskaan mene, kun oppii jo nuorena lois imaan.
Takuueläke on 986 netto kuukaudessa, ei mene veroa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ikää 62 v ja olen sairastanut masennusta 47-vuotta. Uuvuin kolme vuotta sitten. Osasyynä väkivaltainen lapsuus ja äitini henkinen väkivalta sekä 7 lähiomaisen kuolema muutaman vuoden sisällä. Ja uupumuksen syy koska painoin vain eteenpäin enkä uskaltanut käsitellä asioita.
Nyt olen työkokeilussa ja omasta mielestä pärjään hyvin.
Mutta itse ihmettelen että kyseisessä paikassa on nuorempia jotka eivät osaa ns tarttua töihin. Jos esimies sanoo että klo 12 mennessä on tehtävä joku 15 minuutin homma niin työntekijä odotttaa monta tuntia ja aloittaa työn klo 11.20. Tai joku loukkaantuu jostain marginaalisesta asiasta ja on tekemättä mitään.
Itseä nolottaa kun ihan ilman mitään puurtamista saan työni tehtyä mutta jotkut ei saa minimiäkään tehtyä?
Jos homma pitää tehdä klo.12.00 mennessä ja se on tehty siihen mennessä, niin miten siitä voi jotenkin syyttää työntekijää? Työnjohdossa on ongelmaa jos aamulla annetaan 15min työ, sanotaan että sen on oltava valmis klo.12.00 mennessä ja itketään kun se ei olekaan valmis klo.10.00.
Hieman kyllä veetuttaa maksaa tuollaisten oleskelu. Näin itse kavereita viimeksi ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta kyseinen nuori nainen on määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä eli kuntoutustuella. Tavoitteena kuntoutua työelämään.
On siis lomalla, jotta jaksaa käydä keikoilla ja ryypätä frendien kanssa. Töihin tuo ei koskaan mene, kun oppii jo nuorena lois imaan.
Eikö sinulle jos kerrottu. Lopeta provoaminen jos et keksi mitään omaperäistä. Voisit itsekin paremmpin kun käyttäisit aikasi keksimällä jotain nerokasta etkä toistelemalla vanhoja kuluneita kliseitä.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on 986 netto kuukaudessa, ei mene veroa.
Milloin ansiotulot vaikuttavat eläkkeeseen on kyllä mielenkiintoinen kohta, kun työmarkkinatuesta poistui 300 suojaosa
Vierailija kirjoitti:
Vain yksinkertainen idiootti kuvittelee nykySuomessa että töitä riittää kaikille
Mutta vain ameebaakin tyhmempi kuvittelee, että työtä on etsittävä vain kotimaasta. Kautta maailman sivu ihmiset ovat lähteneet joukoittain työn perässä muualle; Suomesta milloin Yhdysvaltoihin, milloin Ruotsiin, milloin Saksaan. Vain nykyisille pullamössökelantuillamakoileville se on mahdoton ajatus. Pullamössökelantuillamakoilija ei pysty hakeutumaan työn perässä edes toiselle puolelle Suomea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?
Tämä! On uskomatonta, että vielä 2020-luvulla Suomessa ihmisoikeudet on käytännössä sidottu työntekemiseen, vaikka töitä ei riitä kaikille ja monista töistä ei saa edes riittävää palkkaa, vaan niiden päälle tarvitaan tukia.
Kiitos kun todisit miten tärkeitä leikkauksia nykyhallitus tekee! Toivottavasti tuet pienenee vielä lisää.
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Vierailija kirjoitti:
Valtio elättää yli 11 miljardilla eurolla köyhiä ja työelämän ulkopuolisia kansalaisia.
Valtion velanotto on ollut viimeiset 6 vuotta joka vuosi yli 10 miljardia euroa eli sosiaalituet maksetaan lainarahalla kun verotuotto on niin heikko.
Olisi jo aika tehdä kunnon säästöpäätöksiä kuten Kansaneläkelaitos olisi hyvä lakkauttaa kokonaan.
Jokainen kansalainen voisi ottaa vastuuta omasta elannostaan ja sukulaisistaan.
Elämässään epäonnistuneille pitäisi tarjota mahdollisuus eutanasiaan.
Miksi elää jos ei ole mitään tarkoitusta olemiselle.
Terveisin SS-kenraali.
Lapsella on yksi kaveri jonka äidillä vakituinen työ ja olisi halunnut minut ystäväksi ja yksi toinen äiti myös, mutta kun en jaksa.
Tolla toisella työssäkäyvällä äidillä ei ole kuulemma ystäviä.