Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
381/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi että on sen vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä, kuin psykoottisena töissä. 

Psykoottinen ihminen on vaaraksi itselleen ja muille työelämässä. Kyseessä on vakava mielenterveyden häiriö, joka vaatii lääkitystä ja sairaalahoitoa Huomaa, ettei suurin osa kirjoittajista edes ole lukenut juttua, kun höpisevät laiskuudesta.

Riippuu työtehtävistä. Ei psykoottiset aina ole vaaraksi. Itse asiassa useimmiten eivät ole.

Mihin työhön palkkaisit psykoottisen ihmisen? Psykoosi on vakava todellisuudentajun häiriö, jonka oireita ovat aistiharhat ja harhaluulot. Psykoottinen ihminen ei erota todellisuutta harhoistaan. 

Esimerkiksi roskia keräileen teiden varsilta, pyykkihuoltoa vanhain kodeissa tai sairaaloissa. Yksinkertaisia kokoamistöitä, joita esim. vangit tekevät. Tekemätöntä työtä löytyy kyllä.

Vierailija
382/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vähättelevät mielenterveysongelmia... Oikeasti se on välittäjäaineiden vamma päässä. Voisi verrata vammaiseen. Miksi kukaan haluaisi henkisesti vammaista ihmistä töihin? Sehän on vaara yhteiskunnalle... Ei ne sovellu asiakaspalvelutöihin tai mihinkään muuallekaan koska ei välineitä yksinkertaisesti ole. Ei vaikeasti mielenterveysongelmainen tuo mitään hyvää yhteiskunnalle. 

Voivat siivota tai työskennellä tehtaissa. Ei tietenkään vähämielisiä voi kaikkiin töihin laittaa.

Tämä. Jos mielenterveydellisistä syistä eläkkeellä, niin sitten vastikkeeksi tekemään fyysistä työtä. Ei kaikista ole muuhun, jos pää ei kestä.

Missä on se tehtaanjohtaja, joka huolii päävikaisen töihin? Tai siivousfirman omistaja, joka palkkaa mielisairaan?

Utopiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoottinen ihminen on vaaraksi itselleen ja muille työelämässä. Kyseessä on vakava mielenterveyden häiriö, joka vaatii lääkitystä ja sairaalahoitoa Huomaa, ettei suurin osa kirjoittajista edes ole lukenut juttua, kun höpisevät laiskuudesta.

Riippuu työtehtävistä. Ei psykoottiset aina ole vaaraksi. Itse asiassa useimmiten eivät ole.

Mihin työhön palkkaisit psykoottisen ihmisen? Psykoosi on vakava todellisuudentajun häiriö, jonka oireita ovat aistiharhat ja harhaluulot. Psykoottinen ihminen ei erota todellisuutta harhoistaan. 

Esimerkiksi roskia keräileen teiden v

Potkulaki tulee keväällä ja vakituiset jotka keräilee roskia voi irtisanoa.

Vierailija
384/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, ei se optimaalista ole että ihmiset joutuvat rikkinäisillä kropilla kituuttamaan hautaan saakka töissä, mutta vakavasti mt-ongelmaiset ovat enimmissä töissä vain tiellä tai jopa vaaraksi. Tuntemani työssäkäyvät sellaiset tekevät joko media-alan keikkahommia tai jotain toimistotöitä vähän sairaudestaan riippuen 

Kuinka moni tuntemasi psykoosisairas käy töissä? Jutussa ei puhuta mistään tavanomaisesta masennuksesta. Kun ihmisellä on päällä mania, jossa hän kuvittelee keksivänsä ikiliikkujan tai psykoosi, hän ei ole työkykyinen.

Tiedän tapauksia joissa maniavaiheen aikana on tehty työnantajalle isoja vahinkoja. Koska ma

Itse olen tehnyt masentuneena useamman kymmenen tuhannen euron tappion. Firma "onneksi" oli omani. Mutta kuka haluaa tällaisen työntekijän? Ainakin itse annoin itselleni potkut. 

Vierailija
385/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos et heittäisi roskia luontoon?

Ulkomailla siitä voi saada sakkoa.

Vierailija
386/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+50-vuotiaat valittaa kun kropat on rikki. On kai ne rikki kun töiden jälkeen on lösähdetty sohvalle ja sitä elämää eletty vuosia. On polvivaivaa, selkävaivaa yms. jotka ois todennäköisesti voinut välttää kun ois pikkasen kuntoillut ja pitänyt huolta itsestään. Sitten syytetään työtä ja ollaan kateellisia mielenterveysongelmaisille.

Jutun nuori nainen haluaa työelämään. Kyllä hän kerkeää vielä töitä tekemään. Nykyinen aktiivinen arki on hyvä juttu tulevaisuuttakin ajatellen ja nopeuttaa myös paranemista. Liian moni masentelee sängyn pohjalla ja vetelee nappeja ja itkee kohtaloaan. Tuo tyttö tekee selvästi itsekin töitä parantuakseen.

Vierailija
387/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat ihmiset on liian kovia ja ankaria nuoria kohtaan. En yhtään yllättyisi vaikka tämä asenneilmastokin aiheuttaisi ongelmia. Nuoria pitää kannustaa ja tukea eteenpäin.

Joka piiskaa säästää...

No tuo toimi paljon paremmin, kun piiska viuhui, lusmuilu loppui. Ja kun ei enää viuhu, lusmuilu lisääntyy.

Vierailija
388/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkeläiselle voi sopia osa-aikatyö. Sitä voi saadatehdä esim 800e edestä kuukaudessa. Ja tosiaan palstan valittajat ei taida ymmärtää psykoosi sairauksista tarpeeksi tai edes masennuksestakaan. Masentuneena sitä ei tosiaan välttämättä pääse edes sängyn pohjalta ylös.

Vierailija
389/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla muuten on työpaikka jossa voin viikonaikan tehdä niin paljon tunteja kuin pystyn. Aika lottovoitto. Muuten olisin joidenkin tukien varassa. Luultavasti saisin työkyvyttömyyseläkkeen. Monelle tälläinen työpaikka olisi hyvä. Mutta näitä ei taida olla tarjolla. 

Haluaisin myös tuollaisen. Eikä saisi olla sellaista vastuuta, että se painaisi vapaa-ajalla. Sellaista pystyisin tekemään tällä hetkellä ehkä viisi - kahdeksan tuntia viikossa. Määrä saattaisi kasvaa nopeastikin, jos työ ei kuormittaisi vaan antaisi jotain positiivista. 

Minulla on tuollainen työpaikka. Olen työeläkkeellä mutta saan tehdä töitä niin paljon kuin haluan ja vieläpä 20 € tuntipalkalla.

Vierailija
390/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän moni sairas on työkkärin kirjoilla ja määräaikaisissa töissä.

Koti on siivoamatta, mutta sitä ei tiedä työkkäri eikä lääkäri.

Miksi ei siivoa?  Annakko arvaan.. Pitäisi nostaa persus pois sohvalta ja liikkua. Eihän se käy.. mielummin maataan pskan seassa ja odotetaan yhteiskuntaa apuun.

Vierailija
391/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se psykoosi voi pahentua oleellisesti kuormituksesta. Kaikissa vaiheissa ei pysty edes tuohon. Ei ketään syöpäsairastakaan laiteta sytostaattijaksolla töihin. 

Vierailija
392/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori voi olla niin rikki, ettei kykene tavoitteelliseen, pitkäjänteiseen toimintaan. Siksi yritetään saada hoitoon ja harrastusten pariin, joka on ensi askel kohti opiskelua ja työtä. Jokainen pelastettu nuori säästää valtavasti yhteiskunnan varoja, kun päätyy veronmaksajaksi.

Tämä. Minä pelastuin syrjäytymiseltä kun (kallis) psykiatrinen erikoissairaanhoito ja koulukuraattori puskivat minut koulusta läpi. Sain töitä ja tienaan nyt saman verran kuin keskiverto palkansaaja. Asuntoni näyttää kaatopaikalta ja olin viime vuonna 1kk sairaslomalla mt-syistä, mutta muuten olen ei ole ongelmia.

Vierailija
393/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla muuten on työpaikka jossa voin viikonaikan tehdä niin paljon tunteja kuin pystyn. Aika lottovoitto. Muuten olisin joidenkin tukien varassa. Luultavasti saisin työkyvyttömyyseläkkeen. Monelle tälläinen työpaikka olisi hyvä. Mutta näitä ei taida olla tarjolla. 

Haluaisin myös tuollaisen. Eikä saisi olla sellaista vastuuta, että se painaisi vapaa-ajalla. Sellaista pystyisin tekemään tällä hetkellä ehkä viisi - kahdeksan tuntia viikossa. Määrä saattaisi kasvaa nopeastikin, jos työ ei kuormittaisi vaan antaisi jotain positiivista. 

Käännän varmaan veistä haavassa, kun kerron kuinka hienoa on tuntea kuuluvansa työyhteisöön. Ja kertoa ihmisille olevansa töissä ja mitä työtä tekee. Ja olen juuri sellainen "luuseri" josta tässä ketjussa on puhuttu. 

Vierailija
394/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuntuu kyllä välillä töissä että osan esimiehistä on oltava psykoosissa, niin sakeaa on touhu välillä

Vierailija
395/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttua ei arvatenkaan pääse lukemaan. Lääkärin lausunnon perusteellahan se tk-eläke myönnetään ja jos lääkäri on ollut sitä mieltä ettei henkilö työhön kykene niin miten se on laiskuutta? Muutenkin jos henkilöllä on ilmeisesti pahoja mielenterveysongelmia ja psykoosin vaara todellinen niin mihin työhön hänet palkattaisiin kun ns. terveillekään ei töitä riitä? 

Vierailija
396/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saat sellaisen ihmisen tekemään noita, jonka todellisuudentaju on niin järkkynyt, ettei hän kykene tulemaan edes työpaikalle? Aistiharhat ja harhaluulot ovat psykoottiselle samalaista todellisuutta kuin oikea todellisuus. Psykoosipotilas on sairas, joka tarvitsee hoitoa.

Vierailija
397/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen työpaikka. Olen työeläkkeellä mutta saan tehdä töitä niin paljon kuin haluan ja vieläpä 20 € tuntipalkalla.

Millaisessa työtehtävässä olet? Olen yrittänyt keksiä, mistä lähtisin hakemaan töitä siinä vaiheessa, jos/kun toipuminen on jossain vaiheessa edennyt siihen pisteeseen. 

Vierailija
398/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkeläiselle voi sopia osa-aikatyö. Sitä voi saadatehdä esim 800e edestä kuukaudessa. Ja tosiaan palstan valittajat ei taida ymmärtää psykoosi sairauksista tarpeeksi tai edes masennuksestakaan. Masentuneena sitä ei tosiaan välttämättä pääse edes sängyn pohjalta ylös.

Osan on pakko päästä ylös sohvalta myös masentuneena, koska lapset voidaan huostaanottaa.

Eikä ole mitään ilmaisia kodin siivous palveluita Suomessa.

Lisänä naapurin lapset soittavat ovikelloa vähän väliä, kun ei viitsi koko kerrostalolle sairauksiaan kailottaa.

Vierailija
399/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosisairaitakin on moneen lähtöön, melko varmasti jotkut voivat saavuttaa hoitotasapainon ja palata töihin. Jotkut sitten ei. 

Vierailija
400/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori voi olla niin rikki, ettei kykene tavoitteelliseen, pitkäjänteiseen toimintaan. Siksi yritetään saada hoitoon ja harrastusten pariin, joka on ensi askel kohti opiskelua ja työtä. Jokainen pelastettu nuori säästää valtavasti yhteiskunnan varoja, kun päätyy veronmaksajaksi.

Tämä. Minä pelastuin syrjäytymiseltä kun (kallis) psykiatrinen erikoissairaanhoito ja koulukuraattori puskivat minut koulusta läpi. Sain töitä ja tienaan nyt saman verran kuin keskiverto palkansaaja. Asuntoni näyttää kaatopaikalta ja olin viime vuonna 1kk sairaslomalla mt-syistä, mutta muuten olen ei ole ongelmia.

Kiva, että sait töitä. 👍 Nythän sulla on varaa palkata siivooja.