HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Parempi että on sen vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä, kuin psykoottisena töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkkärin kirjoilla, mutta kävin lääkärissä ja minulla epäillään muistisairautta ja narkolepsiaa, koska nukahdan istualleni vähän väliä.
Itse en kyllä usko tota.
Lääkäri soitti ja sanoi, että pitäisi varata aika paikan päälle, en ole jaksanut, soitosta on kolme viikkoa.
Onko masennus poissuljettu? Asutko jonkun kanssa vai yksin?
En asu yksin, mutta kukaan muukaan ei jaksa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?
No ei tarvitse, jos elätät itse itsesi. Niin ei taida olla, vaan työssäkäyvät maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, jos pärjäät tienaamillasi tai perimilläsi rahoilla. Moni ei pärjää.
Todennäköisesti saat tuen meiltä muilta.
Moni kehäraakki käy töissä, jotta sinun kaltaisesi voivat loikoilla kotona.
t. kaameiden fyysisten sairauksien jälkeen töissä
Älkää nyt valittako ihmisten eläkkeistä, valittakaa kansanedustajien sopeutumiseläkkeestä!
Tiedän monia nuoria jotka ottaisivat mitä tahansa duunia mutta eivät pääse edes haastatteluun.
Kävin silmälääkärissä ja lääkäri kysyi onko minulla reuma.
Miksi se tollasta kysyy.
No, en tiedä. En ole käynyt missään lääkärissä.
Minulla muuten on työpaikka jossa voin viikonaikan tehdä niin paljon tunteja kuin pystyn. Aika lottovoitto. Muuten olisin joidenkin tukien varassa. Luultavasti saisin työkyvyttömyyseläkkeen. Monelle tälläinen työpaikka olisi hyvä. Mutta näitä ei taida olla tarjolla.
Kyllä Mirjami. Sinä olet laiska. Yrittäisit edes..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, aloitetaan sulkemalla Kela.
Niinpä. Vapautetaan Kelan tädit työn orjuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen ihminen on vaaraksi itselleen ja muille työelämässä. Kyseessä on vakava mielenterveyden häiriö, joka vaatii lääkitystä ja sairaalahoitoa Huomaa, ettei suurin osa kirjoittajista edes ole lukenut juttua, kun höpisevät laiskuudesta.
Mielen sairaudet ovat edelleenkin selkeästi tabu ja väärin ymmärrettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, ei se optimaalista ole että ihmiset joutuvat rikkinäisillä kropilla kituuttamaan hautaan saakka töissä, mutta vakavasti mt-ongelmaiset ovat enimmissä töissä vain tiellä tai jopa vaaraksi. Tuntemani työssäkäyvät sellaiset tekevät joko media-alan keikkahommia tai jotain toimistotöitä vähän sairaudestaan riippuen
Vierailija kirjoitti:
Minulla muuten on työpaikka jossa voin viikonaikan tehdä niin paljon tunteja kuin pystyn. Aika lottovoitto. Muuten olisin joidenkin tukien varassa. Luultavasti saisin työkyvyttömyyseläkkeen. Monelle tälläinen työpaikka olisi hyvä. Mutta näitä ei taida olla tarjolla.
Etätyö olisi hyvä. Voisi nukkua pari tuntia, kun tulee järkyttävä väsymys ja sitten jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkkärin kirjoilla, mutta kävin lääkärissä ja minulla epäillään muistisairautta ja narkolepsiaa, koska nukahdan istualleni vähän väliä.
Itse en kyllä usko tota.
Lääkäri soitti ja sanoi, että pitäisi varata aika paikan päälle, en ole jaksanut, soitosta on kolme viikkoa.
En asu yksin, mutta kukaan muukaan ei jaksa siivota.
Lähinnä mietin, kuormittaako joku läheinen jaksamistasi tai jopa huumaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroppa hajalla melkein neljänkymmenen vuoden raskaan työn tuloksena.
Eläkkeelle en pääse, särkylääkkeitä jouduin syömään että selviän työpäivästä. Onneksi vanhuuseläkkeeseen on vain 5 vuotta, sitten pääsen nauttimaan harrastuksista ja ihanasta vapaa-ajasta ja olen todennäköisesti pyörätuolissa.
Mutta ei se mitään, pääasia, että nämä parikymppiset mielenterveysongelmista saavat tehdä kivoja juttuja kun ovat nuoria.
En osaa tuosta päätellä onko kirjoitus silkkaa kateutta vain mitä? Toivoisin selventämistä.
Itsellänikin tuli mieleen, että eiväthän nuoret mt-potilaat ole eläkkeitä myöntävä taho, eihän se heidän vikansa ole, jos fyysisillä perusteilla ei saa helposti eläkettä.
Kukaan normaali ihminen ei halua eläköityä 2-kymppisenä, kai tämän yksinkertaisempikin ymmärtää. Siinä putoaa niin monista mahdollisuuksista ulos. Tuo 1400 euroa ei ole mikään hyvä tulo, siitä puolet tai ylikin voi mennä jo vuokraan. Lisäksi ei voi koskaan vaihtaa elämänsisältöä tai parantaa tulojaan ainakaan työpaikkaa vaihtamalla, koska työpaikkaa ei ole. Vain pari em mahdollisuutta mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
23v ja kutoo 😂
Aikuinen mies ja pelaa videopelejä 😂
Vierailija kirjoitti:
"jotka kulkevat tuolla harhaisena puukon kanssa ja vaarantavat muut"
Näillä jutuilla suosittelen, että avaat oman keskustelun harhaisuudelle.
Suosittelen sinulle päiväretkeä pk-seudulle, niin pääset omin silmin näkemään karun todellisuuden. Etenkin asemien seudulla pyörii kaikennäköistä porukkaa.