HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia nuoria jotka ottaisivat mitä tahansa duunia mutta eivät pääse edes haastatteluun.
Näiden nuorten sairausloma ei ole terveiltä työtä saamattomilta nuorilta mitenkään pois. Jokaisella ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?
No ei tarvitse, jos elätät itse itsesi. Niin ei taida olla, vaan työssäkäyvät maksavat.
Olen niin kiitollinen, että nyt on kunnollinen hallitus ja näiltä minimoidaan kaikki tuet! Voi huudella työn orjaa sitten sillan alta, kun vetää pahvin kantta peitoksi. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroppa hajalla melkein neljänkymmenen vuoden raskaan työn tuloksena.
Eläkkeelle en pääse, särkylääkkeitä jouduin syömään että selviän työpäivästä. Onneksi vanhuuseläkkeeseen on vain 5 vuotta, sitten pääsen nauttimaan harrastuksista ja ihanasta vapaa-ajasta ja olen todennäköisesti pyörätuolissa.
Mutta ei se mitään, pääasia, että nämä parikymppiset mielenterveysongelmista saavat tehdä kivoja juttuja kun ovat nuoria.
En osaa tuosta päätellä onko kirjoitus silkkaa kateutta vain mitä? Toivoisin selventämistä.
Itsellänikin tuli mieleen, että eiväthän nuoret mt-potilaat ole eläkkeitä myöntävä taho, eihän se heidän vikansa ole, jos fyysisillä perusteilla ei saa helposti eläkettä.
Kukaan normaali ihminen ei h
Osa-aikatyötä saa tehdä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia nuoria jotka ottaisivat mitä tahansa duunia mutta eivät pääse edes haastatteluun.
Just juttelin yhden somalimiehen kanssa. Hän on käynyt koulunsa Suomessa. Lukion ja pari ammattikoulua. Kysyin miksi hän ei ole töissä. Hän vain hymyili ja sanoi, että koko ikänsä on hakenut töitä. Tietää ettei nimellään ja naamallaan pääse edes haastatteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi että on sen vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä, kuin psykoottisena töissä.
Psykoottinen ihminen on vaaraksi itselleen ja muille työelämässä. Kyseessä on vakava mielenterveyden häiriö, joka vaatii lääkitystä ja sairaalahoitoa Huomaa, ettei suurin osa kirjoittajista edes ole lukenut juttua, kun höpisevät laiskuudesta.
Riippuu työtehtävistä. Ei psykoottiset aina ole vaaraksi. Itse asiassa useimmiten eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla muuten on työpaikka jossa voin viikonaikan tehdä niin paljon tunteja kuin pystyn. Aika lottovoitto. Muuten olisin joidenkin tukien varassa. Luultavasti saisin työkyvyttömyyseläkkeen. Monelle tälläinen työpaikka olisi hyvä. Mutta näitä ei taida olla tarjolla.
Haluaisin myös tuollaisen. Eikä saisi olla sellaista vastuuta, että se painaisi vapaa-ajalla. Sellaista pystyisin tekemään tällä hetkellä ehkä viisi - kahdeksan tuntia viikossa. Määrä saattaisi kasvaa nopeastikin, jos työ ei kuormittaisi vaan antaisi jotain positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, ei se optimaalista ole että ihmiset joutuvat rikkinäisillä kropilla kituuttamaan hautaan saakka töissä, mutta vakavasti mt-ongelmaiset ovat enimmissä töissä vain tiellä tai jopa vaaraksi. Tuntemani työssäkäyvät sellaiset tekevät joko media-alan keikkahommia tai jotain toimistotöitä vähän sairaudestaan riippuen
Kuinka moni tuntemasi psykoosisairas käy töissä? Jutussa ei puhuta mistään tavanomaisesta masennuksesta. Kun ihmisellä on päällä mania, jossa hän kuvittelee keksivänsä ikiliikkujan tai psykoosi, hän ei ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroppa hajalla melkein neljänkymmenen vuoden raskaan työn tuloksena.
Eläkkeelle en pääse, särkylääkkeitä jouduin syömään että selviän työpäivästä. Onneksi vanhuuseläkkeeseen on vain 5 vuotta, sitten pääsen nauttimaan harrastuksista ja ihanasta vapaa-ajasta ja olen todennäköisesti pyörätuolissa.
Mutta ei se mitään, pääasia, että nämä parikymppiset mielenterveysongelmista saavat tehdä kivoja juttuja kun ovat nuoria.
En osaa tuosta päätellä onko kirjoitus silkkaa kateutta vain mitä? Toivoisin selventämistä.
Itsellänikin tuli mieleen, että eiväthän nuoret mt-potilaat ole eläkkeitä myöntävä taho, eihän se heidän vikansa ole, jos fyysisillä perusteilla ei saa helpost
Osa-aikatyötä saa tehdä lisäksi.
Osa-aikatyötä saa tehdä eläkeyhtiön puolesta. Itseltäni lääkäri on "kieltänyt" toistaiseksi edes miettimästä työelämän olemassaoloa, jotta voisin jotenkin toipua.
Suomessa on 8000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä.
Töihin ei pääse.
Hain valtiolle 8 kuukauden työhön ja hakijoita 800.
Kun on sairauksia on vielä vaikeampi saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?
No ei tarvitse, jos elätät itse itsesi. Niin ei taida olla, vaan työssäkäyvät maksavat.
Olen niin kiitollinen, että nyt on kunnollinen hallitus ja näiltä minimoidaan kaikki tuet! Voi huudella työn orjaa sitten sillan alta, kun vetää pahvin kantta peitoksi. 😅
Minä en ole tyytyväinen hallituksen tukipolitiikkaan. Metsänomistajat saavat lisää tukea. Yritykset saavat lisää tukea. Perintövero suunnitellaan poistettavan. Koskee vain rikkaita. Leikkaukset ovat kohdistuneet vain köyhimpiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on parempi kaikkien kannalta jos sairauden takia työhön kykenemätön päästetään eläkkeelle. Määräaikaiset eläkkeet ovat hyvä silloin mikäli sairastunut haluaa sellaisen.
Ei todellakaan ole. Miksi nämä "masentuneet" pitäisi elättää verorahoilla ilman, että tekevät mitään yhteiseen pottiin? Työkyvyttömyyseläke mielenterveyssyistä pitäisi olla vastikkeellinen (kuten myös toimeentulotuki). Vapaamatkustajien aika on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen ihminen on vaaraksi itselleen ja muille työelämässä. Kyseessä on vakava mielenterveyden häiriö, joka vaatii lääkitystä ja sairaalahoitoa Huomaa, ettei suurin osa kirjoittajista edes ole lukenut juttua, kun höpisevät laiskuudesta.
Riippuu työtehtävistä. Ei psykoottiset aina ole vaaraksi. Itse asiassa useimmiten eivät ole.
Psykoottisesti sairaan psyyke on monesti niin kuormittunut sen sairauden vuoksi, että työelämään ei riitä paukkuja. Toki tiedän psykoosisairaan, jonka onnistui palata töihin. Hänellä oli kuitenkin se etu, että hänellä oli ollut hyvä lapsuus ja hän oli kasvanut terveeksi ennen psykoosia. Jos lapsuustraumatisoitunut saa päälle psykoosin, voi tehdä aika heikkoa psyykelle pitää itsensä kasassa ja työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin työhön palkkaisit psykoottisen ihmisen? Psykoosi on vakava todellisuudentajun häiriö, jonka oireita ovat aistiharhat ja harhaluulot. Psykoottinen ihminen ei erota todellisuutta harhoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on parempi kaikkien kannalta jos sairauden takia työhön kykenemätön päästetään eläkkeelle. Määräaikaiset eläkkeet ovat hyvä silloin mikäli sairastunut haluaa sellaisen.
Ei todellakaan ole. Miksi nämä "masentuneet" pitäisi elättää verorahoilla ilman, että tekevät mitään yhteiseen pottiin? Työkyvyttömyyseläke mielenterveyssyistä pitäisi olla vastikkeellinen (kuten myös toimeentulotuki). Vapaamatkustajien aika on ohi.
Jännä, että tuolla äo:lla on työkykyinen. Ilmeisesti olet kuitenkin jotain työtä löytänyt?
Kyllähän moni sairas on työkkärin kirjoilla ja määräaikaisissa töissä.
Koti on siivoamatta, mutta sitä ei tiedä työkkäri eikä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, ei se optimaalista ole että ihmiset joutuvat rikkinäisillä kropilla kituuttamaan hautaan saakka töissä, mutta vakavasti mt-ongelmaiset ovat enimmissä töissä vain tiellä tai jopa vaaraksi. Tuntemani työssäkäyvät sellaiset tekevät joko media-alan keikkahommia tai jotain toimistotöitä vähän sairaudestaan riippuen
Kuinka moni tuntemasi psykoosisairas käy töissä? Jutussa ei puhuta mistään tavanomaisesta masennuksesta. Kun ihmisellä on päällä mania, jossa hän kuvittelee keksivänsä ikiliikkujan tai psykoosi, hän ei ole työkykyinen.
Tiedän tapauksia joissa maniavaiheen aikana on tehty työnantajalle isoja vahinkoja. Koska maniavaiheen ideat ovat suuruudenhulluja eikä mikään voi epäonnistua. Tilaa vaikka 50 000€ tavaraa koska näitä tarvitaan tulevassa projektissa, jolla lähdetään tutkimaan Näsijärven mineraalivarantoja. Hieno idea miksei kukaan ole tätä aiemmin keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi olisi kyllä noiden eläkkeiden suuremmassa tarpeessa. 23-vuotiaalla on elämä ja mahdollisuudet vielä edessä.
Juuri siksi nuoria on autettava. Jos hänkin saa itsensä kuntoon muutamassa vuodessa, niin hänellä on vielä 40 vuotta työaikaa jäljellä.
Jos nuorten hoitoon ei panosteta, niin sitten heitä hoidetaan hautaan saakka. Tulee yhteiskunnalle paljon edullisemmaksi hoitaa nuori ihminen kuntoon, vaikka sitten muutaman vuoden eläkkeellä olisikin.
Mitä auttamista se on 23-vuotiaalle, että hänelle on myönnetty työkyvyttömyyseläke?
Luetun ymmärtäminen. Se on määräaikainen työkyvyttömyyseläke eli kuntoutustuki. Se ei ole mikään pysyvä ratkaisu vaan myönnetty tilanteessa, jossa nuori on sairastunut. M
Ei me köyhä työssä käyvät pystytä tuota juttua lukemaan, kun se on maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta provoilu jos et keksi mitään omaperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Niin, nuo muuthan ovat pään sisällä, vain kipu fyysistä.