Lakkorikkurit varmaan itse kieltäytyvät vapaaehtoisesti heille tarjotuista eduista??
mm. lomarahoista, sunnuntailisistä, sairauspäivärahoista, yötyökorvauksista jne.
Eikö vain???
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sairausajan palkka on juuri se lain määräämä ja lomaa on viikko enemmän kuin muilla koska olemme paikallisesti sopineet että lauantait eivät kuluta lomapäiviä."
Sinä saat siis pitemmiltä sairauslomilta palkkaa 1+9 päivän ajan, kun työkaverisi saavat täyden palkan vähintään neljältä viikolta. Hienosti olet neuvotellut.
Sain viime vuodelta 33000€ bonarit juuri, enköhän minä pärjää.
Ja sinä olet siis joku rivityöntekijä tai duunari?
En ole kyseisen bonarin saaja mutta kyseinen käytäntö on ihan yleinen nykyään duunareillakin. 90-luvulla itsekin maksoin 20-hengen firmassani reiluja yrityksen tulokseen sidottuja bonuksia palkan päälle kvartaaleittain. Ei ollut turhia sairaspoissaoloja vaan päivastoin minun piti käskeä työtekijöitä kotiin sairastamaan tietenkin täydellä palkalla ja bonuksilla.
Nämä ahkerat duunarit tekivät sekä itsestään että minusta varakkaita pahimpien lamavuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkurit äänestää EK:ta ja kannattaa Teemu Selänteen poliittisia mielipiteitä.
Teemussa on kyllä poliitikkoainesta. USA:n pressanvaaleissakin äänesti voittajatyyppiä.
m a g a m a m u
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sairausajan palkka on juuri se lain määräämä ja lomaa on viikko enemmän kuin muilla koska olemme paikallisesti sopineet että lauantait eivät kuluta lomapäiviä."
Sinä saat siis pitemmiltä sairauslomilta palkkaa 1+9 päivän ajan, kun työkaverisi saavat täyden palkan vähintään neljältä viikolta. Hienosti olet neuvotellut.
Sain viime vuodelta 33000€ bonarit juuri, enköhän minä pärjää.
Ja sinä olet siis joku rivityöntekijä tai duunari?
Olen yrittäjä.
Nytpä menee kummalliseksi. Neuvottelet siis itsesi kanssa työsuhteen edut. Kuulostaa kuin sinulla olisi sivupersoona.
Jos kerran omistan oman firman, niin kenen muun kanssa mä sitten neuvottelisin. Nyt vain satuin neuvottelemaan itseni kanssa itselleni bonarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysiin joskus linkkiä lakiin ja yksi pölvästi laittoi linkin työehtosopimukseen.
Laissa viitataan työehtosopimuksen noudattamiseen.
No, mut sut voi kohta irtisanoa helposti niin ei ole mitään tessiä.
Minut on jo irtisanottu.
Ainakin meidän lähi-Cittarissa oli lakon aikana tuntemattoman oloista duunariporukkaa lähinnä töissä. Nuoria, opiskelijoita, ulkkareiita. Tuskin kovin moni jatkaa kaupan palveluksessa lakon jälkeen, näin oletan. Heille kelpasi muutaman päivän duuni siis nykyehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen syy: myöhästyminen kerran, liian pitkä kahvitauko, virhe työtehtävässä.
Alle 50 hegen työpaikoilta poistuu takaisinottovelvoite.
Ei kait tässä kaikkia lakeja olla silti kiertämässä? On kuitenkin oltava varoitusmenettelyt jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastakkainasettelu on aika kurjaa. Ymmärrän että moni joka kuuluu liittoon, ottaa asiat ehkä henkilökohtaisemmin ja voi ajaa enemmän etujaan ja tokihan siksi he maksavat enemmän liittojen maksuja. Mutta ne jotka eivät juuri samaan liittoon (jos mihinkään) kuulu, eivät ole mitään kynnysmattoja myöskään, he tekevät omat valintansa. Heillä ei ehkä ole tarve kuulua samaan liittoon, vaikka olisivatkin oikeudenmukaisia ja voivat tarvittaessa pitää puolensa esim. oikeusturvan avulla.
Ymmärtäisin täysin liittoon kuulumisen jos se olisi kuten paperimiehillä, väännetään tuhansista euroista. Mutta mitä tekee liitolla joka yrittää tapella siitä että kuuluuko jollekin 20-50€/kk lisää palkkaa ja siinäkään ei onnistuta? Ja sitten osa työkavereista hyljeksii jos et maksa ylihintaista kk maksua siitä että kukaan ei tosiasiassa aja sitä omaa asiaa?
Ammattiliitot tuo turv
YTK:ssa on myös oikeusturva joka kattaa lakimiespalvelut, sekä itse tunnen työni vuoksi kokeneita juristeja joista moni on erikoistunut juurikin palkkausasioihin. Itse en siis koe että olisi tarvetta liitolle, luotan työnantajaani ja jos työnantaja joskus pettää luottamuksen, silloin voin turvautua muihin palveluihin. En näe järkeä maksaa useita satoja euroja vuodessa liitolle, joka ei saa aikaiseksi juuri mitään alallani. Ymmärtäisin, jos saisi neuvoteltua vaikkapa paremmat palkat jne.
Kyllä porukka jaksaa kitistä tästä asiasta Suomessa jossa on maan tapa hyötyä muiden työn tuloksesta. Nämä samat lakoista kitisijät ovat kuitenkin sitä mieltä että on ihan ok maata kotona verorahoilla jotka muut maksavat palkastaan. On ihan ok että muiden maksamilla eläkerahoilla maksetaan eläkettä myös niille jotka eivät ole itse käyneet koskaan töissä. On ihan ok että työttömät saavat lapsensa hoitoon ilmaiseksi kun jo keskituloiset maksavat täyttä päivähoitomaksua. On ihan ok että kirkkoon kuulumattomat saavat hautapaikat jotka maksetaan kirkollisveroja maksavien taskusta. Jne. Oliko vielä jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porukka jaksaa kitistä tästä asiasta Suomessa jossa on maan tapa hyötyä muiden työn tuloksesta. Nämä samat lakoista kitisijät ovat kuitenkin sitä mieltä että on ihan ok maata kotona verorahoilla jotka muut maksavat palkastaan. On ihan ok että muiden maksamilla eläkerahoilla maksetaan eläkettä myös niille jotka eivät ole itse käyneet koskaan töissä. On ihan ok että työttömät saavat lapsensa hoitoon ilmaiseksi kun jo keskituloiset maksavat täyttä päivähoitomaksua. On ihan ok että kirkkoon kuulumattomat saavat hautapaikat jotka maksetaan kirkollisveroja maksavien taskusta. Jne. Oliko vielä jotain muuta?
En ole kitissyt lakosta, eikä minusta mainitsemasi asiat ole ihan 100% ok. Mutta toisaalta näin tämä yhteiskunta toimii, veroja maksetaan jotta kaikilla on ihmisarvoinen elämä ja mahdollisuuksia. Liitot sen sijaan, osa on tarpeellisempia ja osa hyödyttömämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinä ymmärrät, että järjestelmä on paljon parempi kuin se missä itse maksetaan orjien majoittaminen ja ravinto heidän työkykyisenä pitämiseksi. Hautausmaksuista ja ruumisten hävittämisen kustannuksista puhumattakaan. Vai onko sinulla oma krematorio?
Eikö ole hyvä, kun me pidämme firmaa pystyssä sillä aikaa kun sinä lakkoilet? On sullakin sitten työpaikka jäljellä, kun päätät palata töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hyvä, kun me pidämme firmaa pystyssä sillä aikaa kun sinä lakkoilet? On sullakin sitten työpaikka jäljellä, kun päätät palata töihin.
Teidän pitäisi tehdä tulosta. Ei se riitä, että pidetään firmaa pystyssä. Osakkeenomistajilla on oikeus odottaa voittoa sijoituksilleen. Vähän pelkään, että teille maksetaankin vähän paremmin hätätyöstä. Se pienentää kilpailukykyä. Alkaa vähän tuntua, että te pidennätte lakkoa ja heikennätte firman tulosta. Tulisi paljon halvemmaksi laittaa ovet säppiin kokonaan.
Kelan äitiyslomaraha on 600 euroa kuukaudessa, jos sut irtisanotaan raskaana liian pitkän kahvitauon perusteella.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.