Miten tunnustaa nepsy jo siinä parisuhteen alussa?
Koska monta kertaa se saattaa mennä ujouden piikkiin, kunnes alkaa paljastua enemmän. (autistit, aspergerit, psykopaatit, narsistit)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autisti on psykopaatin vastakohta.
Tästä voit aloittaa hahmottamisen.
Paljon samaa on, molemmat on tunnekylmiä, empatiakyky puuttuu, väkivalta on arkipäivää yms.
Eivät ole tunnekylmiä tai empatiakyvyttömiä vaan ilmaisevat noita asioita eri tavalla kuin neurotyypilliset.
Eivät pysty samaistumaan toisten tunnetiloihin ja sen vuoksi vuorovaikutus tökkii.
Ei tämä pidä paikkaansa.
Hyvä huomio tuo konfliktinhakuisuus. Tai miten helposti suuttuu ja kuinka pahasti. Jotkut eivät pääse millään pettymyksistään yli. Vaikka olisi muiden mielestä aika mitätön asia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio tuo konfliktinhakuisuus. Tai miten helposti suuttuu ja kuinka pahasti. Jotkut eivät pääse millään pettymyksistään yli. Vaikka olisi muiden mielestä aika mitätön asia.
Missä täällä on mainittu konfliktinhakuisuus? Toki siitä voi vähän tunnistaa, kun autistit yleensä pyrkii välttämään konflikteja. ADHD:hen taas ei taida liittyä tuo konfliktien välttely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä perus nepsyn tunnistaa nopeasti tai sitten itselläkin on jotain pielessä.
Jaa, minä ainakin tunnistan heti, koska olen itse, mutta neurotyypilliset eivät ole minusta sitä koskaan vielä huomanneet. Ja en itse muuten viehäty neurotyypillisistä, reaktiot ja aistit ovat heillä yleensä liian hitaita omaan makuuni.
Minä (autisti, nainen) tunnistan aika usein miehistä autistit ja ADHDt, mutta toisista naisista en. Kaipa ne maskaa, niin kuin minäkin.
Mistä huomaat sen? Huomaatko sen vaikket tuntisi ko. ihmistä lainkaan?
Karseaa yleistystä ketjussa, selvästi monella ei ole mitään käsitystä mitä neuropsykiatriset erityispiirteet pohjimmiltaan tarkoittaa.
Piirteiden esiintymistä on väestössä niin paljon, että käytännössä minkäänlaisia yleistyksiä diagnosoitujenkaan osalta on ulkopuolelta katsoen lähes mahdotonta tehdä. Aikuista adhd:ta esim. on satunnaisen tapailun perusteella hyvin vaikeaa erottaa, varsinkin jos on lääkitys ja arjessa tasapaino. Tiedän täysin tavallisia, koulussa ja työelämässä menestyneistä perheenäitejä ja -isiä, joilla on nepsy-diagnoosi, joista ei käytöksen perusteella ikinä arvaisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä täällä on mainittu konfliktinhakuisuus? Toki siitä voi vähän tunnistaa, kun autistit yleensä pyrkii välttämään konflikteja. ADHD:hen taas ei taida liittyä tuo konfliktien välttely?
Adhd on esim. suuttunut kun ei saanut ystävää mitä kovasti toivoi. Toinen osapuoli ei halunnut. Raivoaan joutuu kovasti työstämään vuosienkin jälkeen. Konfliktin välttelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd on esim. suuttunut kun ei saanut ystävää mitä kovasti toivoi. Toinen osapuoli ei halunnut. Raivoaan joutuu kovasti työstämään vuosienkin jälkeen. Konfliktin välttelyä?
Juurihan minä arvelin, että ADHD:hen EI liity tuota konfliktien välttelyä, joka on autisteilla yleistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä perus nepsyn tunnistaa nopeasti tai sitten itselläkin on jotain pielessä.
Jaa, minä ainakin tunnistan heti, koska olen itse, mutta neurotyypilliset eivät ole minusta sitä koskaan vielä huomanneet. Ja en itse muuten viehäty neurotyypillisistä, reaktiot ja aistit ovat heillä yleensä liian hitaita omaan makuuni.
Minä (autisti, nainen) tunnistan aika usein miehistä autistit ja ADHDt, mutta toisista naisista en. Kaipa ne maskaa, niin kuin minäkin.
Mistä huomaat sen? Huomaatko sen vaikket tuntisi ko. ihmistä lainkaan?
Toki täytyy viettää aikaa ihmisen seurassa ja keskustella tämän kanssa small talkia enemmän. Ihan puheiden perusteella tunnistan, jos olen tunnistaakseni.
Uuden ihmisen kohdalla kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota keskustelemiseen ja millaisia eleitä ja äänensävyjä käyttää vai käyttääkö ollenkaan. Pystytkö ottamaan keskusteluun sinua kiinnostavia asioita? Miten toinen reagoi näihin aloitteisiin? Pystyykö toinen huomioimaan sinun näkökulmasi? Koetko keskustelun luontevaksi ja miellyttäväksi? Eleistä kannattaa kiinnittää huomiota katsekontaktiin ja miten toinen mukauttaa kehon asentoa. Kuvastavatko kasvot sitä, että toinen on keskittynyt ja kuuntelee sinua? Esim. katseen ja pään kääntäminen jatkuvasti toisaalle on huono merkki, samoin intensiivinen tuijotus ja liian lähelle tuleminen. Ymmärtääkö toinen huumoria ja näkyykä se hänen elekielessä?