Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua.
Tosiaan naurettavaa puuhastelua ja sitten siitä vielä maksetaan palkkaa joillekin, että ne "suunnittelee" mitä askerrallaan ja nikkaroidaan tänään ("just soitettiin, tuli tilaus linnunpöntölle.")
Ja kohta paikan paikan johtaja tulee avautumaan kun kukaan ei ota rouva Johtajaa vakavasti.
"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…
On kuntsarissa tietty idea niille ihmisille joilla on niin vahva työidentiteetti että heidän on pakko tehdä koko ajan jotain pysyäkseen järjissään, vaikka sitten lapioida kuoppaa täyteen toisesta kuopasta, ja kuopan täytyttyä taas kääntyä ympäri, mutta kuntsarin tulisi olla 100% vapaaehtoista. Että käy jos tykkäät, ei mitään painetta. On selvää että kunnat ajavat tuon toiminnan alas jos sillä ei voi enää vältellä sakkomaksuja. Se on silloin kunnille vain ylimääräinen kulu.
Jos työtön on tyyppiä joka kykenee hylkäämään työidentiteettinsä työttömänä ja pärjäilee, niin kuntsari voi olla hänellä lähinnä vahingollista koska se porukka kuka noissa kuntsareissa käy on usein todella graavia ja syrjäytynyttä. Jos työtän tulee vaikka keskiluokasta niin se nistien, juoppojen ja hullujen seura ei tee hyvää. Omassakin kuntsarissani kauan sitten huumeet kiersivät työmaakopilla vapaasti, niitä oli laatikossa hattuhyllylllä ja ostaa sai. Lähesckaikki käyttivät tai vähintään kokeilivat. Suurin osa porukasta oli edunvalvonnassa. Kun menet esim porukkaan jossa kaikki muut ovat edunvalvonnassa eri syistä, niin se voi olla "terveelle" aika kokemus. Kaikella kunnioituksella.
Vierailija kirjoitti:
On jo aikakin lopettaa nämä aikuisten päiväkodit.
Saksikäsi lopetti jo vanhusten päiväkerhot.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
Mulla sai hakemaan takaisin kouluun ja opiskelemaan itselleni uuden ammatin. Mutta taisin olla jotenkin masentunut, ehkä sain siitä sitten jotain motivaatiota kun piti kuitenkin raahautua mökistä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tärkeämpää olisi lopettaa työkokeilut. Ne ovat pelkkää orjuutta. töitä ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua.
Tosiaan naurettavaa puuhastelua ja sitten siitä vielä maksetaan palkkaa joillekin, että ne "suunnittelee" mitä askerrallaan ja nikkaroidaan tänään ("just soitettiin, tuli tilaus linnunpöntölle.")
Ja kohta paikan paikan johtaja tulee avautumaan kun kukaan ei ota rouva Johtajaa vakavasti.
Osa on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja sairaalan arkistossa toimistotöissä.
Palveluja tyrkytetään ehkä eri nimellä. Kannattaa olla tarkkana. Eli systeemi näyttää loppuvan, mutta onko vielä konnankoukkuja. Ellei tosiaan etiikka tule. On varmasti vielä paljon enemmän lopetettavaa.
Vierailija kirjoitti:
On kuntsarissa tietty idea niille ihmisille joilla on niin vahva työidentiteetti että heidän on pakko tehdä koko ajan jotain pysyäkseen järjissään, vaikka sitten lapioida kuoppaa täyteen toisesta kuopasta, ja kuopan täytyttyä taas kääntyä ympäri, mutta kuntsarin tulisi olla 100% vapaaehtoista. Että käy jos tykkäät, ei mitään painetta. On selvää että kunnat ajavat tuon toiminnan alas jos sillä ei voi enää vältellä sakkomaksuja. Se on silloin kunnille vain ylimääräinen kulu.
Jos työtön on tyyppiä joka kykenee hylkäämään työidentiteettinsä työttömänä ja pärjäilee, niin kuntsari voi olla hänellä lähinnä vahingollista koska se porukka kuka noissa kuntsareissa käy on usein todella graavia ja syrjäytynyttä. Jos työtän tulee vaikka keskiluokasta niin se nistien, juoppojen ja hullujen seura ei tee hyvää. Omassakin kuntsarissani kauan sitten huumeet kiersivät työmaakopilla vapaasti, niitä oli laatikossa hattuhyllylll
Jännä, että kuntouttava loppuu heti kun sitä ei voi käyttää sakkomaksujen välttelyyn, eikö sillä olekaan tavoiteltu ihmisten kuntouttamista työelämään, kuten on väitetty? Jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksikäsi lopetti jo vanhusten päiväkerhot.
Ai Edvard vai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja sairaalan arkistossa toimistotöissä.
On siis tehty palkkatöitä ilman palkkaa.
Mitä ihmettä? Mitä mä sitten teen?
Ei musta ole työelämään mutta en mä halua kotiinikaan taas hautautua kokonaan. Senkö takia ne koittaa saada sieltä "työharjoitteluun" josta ei ole mulle mitään hyötyä vaan päinvastoin kun tulee vaan lisää tunteja,vastuuta ja stressiä sillä samalla 9 eurolla ja tuolta edes saa ruokaa joskus 😳
Se paikka pitää mua jotenkin ihmisten parissa ja vähän parempana. Voisin todella paljon huonommin jos en olisi siellä, tosin ymmärrän että ei se mua mihinkään kuntouta.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa.
Vantaalla on 13000 työtöntä."
Hyvä. Ei nuo millään tavalla edistä työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen terve ja hyväkuntoinen ja minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan joten haastoin typin virkailjan oikeuteen. Oikeus totesi ette minun olisi kuulunut olla typin asiakas eikä mennä kuntouttavaan. Ei ole sen jälkeen työkkäristä soitelleet ja siitä on jo 5 vuotta. Kannattaa haastaa työkkär jos ne puhuu valeita ja väittää että teidän pitää mennä kuntouttavaan. Siihen aikaan pelasin salibandya kun oln työtön ja olin pelannut salbandya vakituisesti 15 vuotta jo.
No salibandystako ajattelit työn saada? Taidat vain viihtyä työttömänä.
Pointti varmaan oli se, että jos pystyy säbää pelaamaan edes harrastustasolla, ei voi olla sillä tavalla kuntoutuksen tarpeessa että pitäisi laittaa kuntoutumaan. Käännän asian toistepäin; jos kela olisi määrittänyt jonkun henkilön niin työkyvyttömäksi että tämä olisi työkyvyttömyyseläkkeellä, ja "jäisi kiinni" sählyn pelaamisesta, niin varmasti tulisi rankkua ja paluu työttömäksi.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
Siitä on hyötyä hankkeen ylläpitäjälle. Sama kuin lasu-bisnes. Vain se joka siitä laskuttaa valtiota, hyötyy, ja lapsesta tulee näiden instanssien uhreja, karjaa ja työllistäjiä.
Oikein. Jos sitä on käytetty väärin tavallaan ja ihmisiä pakotettu karenssin uhalla, homma ei mennyt vapaaehtoisena. On ihmisiä jotka eivät kaipaa sosiaali sanaa mihinkään eikä kommunismia, saati kyttäystä. Antaminen on ihan mahdollista ilman sitäkin ja perustulo. Kohtaamispaikkoja. Harrastuksia ja normaaleja paikkoja on näiden ulkopuolella.