Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
381/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.

Minä olin yhdessä ryhmässä lähes vuoden, 4h/pv 2pv/viikko. Ryhmässä virkeitä ja hyväkuntoisia miehiä ja naisia 20-60+. Ainoa ongelma näytti olevan työttömyys.

Minun aikanani työllistyi ainakin neljä. Minun lisäkseni yksi aluksi palkkkatuella ja siitä opiskelun kautta ammatti. Kummatkin nyt töissä (4v). Alani ei liity kuntouttavaan mutta ohjaajani oli välikätenä ja vinkkasi paikasta. Ilman sitä olisin varmaan edelleen työtön.

T:N60

Vierailija
382/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.

Tätä on tutkittu ministeriön toimesta. Työllistymiseen ei kuntouttava johda. Sillä voi kuitenkin olla ns. pehmeitä vaikutuksia esim. arjenhallintaan.

Onko tuota arjenhallinnan (tai työ- tai toimintakyvyn) parantumista tutkittu? Käykö niin todella? Kuinka suurelle osalle? Vai onko se vain katteeton väite, jota hoetaan, niin kauan että siihen uskotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ilmeisesti työkokeiluja, harjotteluja ja muita orjatöitä ei olla lopettamassa. Samaan sontaan, mutta eri nimellä työttömiä sitten jatkossa pakotetaan orjiksi 9 euron päiväkorvauksella.

Hei. Eihän ne ole samaa sontaa kun niihin koitetaan pakottaa tekemään täyttä 8h työpäivää 5 päivää viikossa sillä samalla 9e korvauksella.

Ihan mahtavaa hei 🤦

Tää on ihan sairasta oikeasti, että yhdeksällä eurolla teet samaa duunia ku muutkin 8h päivässä. Miettikää! Kuntouttavassa on minimi yksi päivä viikossa 4h päivässä. Työkokeilussa pomo määrää tunnit ja jos se on 8h niin sitten on. 

Pomo muuten ei määrää niitä tunteja vaan sen tekee "kuntoutujaa" hoitava taho ja työkkäri. Siinä ei pomon kitinät auta. Kuntouttavaan työtoimintaan joutuu normaalisti vain sellaisia jotka eivät todennäköisesti kykene tekemään pitkää päivää, ainakaan aluksi.

Niin, jos olet kuntoutuja. Mutta katsos kun jotkut menee työkokeiluun esimerkiksi pitkän työttömyyden jälkeen niin se ei ole kuntoutusta. IKINÄ ei ole työkkäri määritellyt mitään eikä asiakas tuossa tapauksessa. Kuntoutuja on sellainen jolla on lääkärintodistus asiasta. Työkokeilu ei ole lähtökohtaisesti tämmöiselle.

Joo, luin huonosti. Luulin, että kyse oli koko ajan kuntouttavasta työtoiminnasta.

Vierailija
384/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aivan väärä säästökohde. Todella halvalla järjestettyä toimintaa jolla on pieni yleishyödyllinen mutta valtava merkitys syrjäytyneille tai syrjään jäämisen vaarassa olevalle.

Tuo toiminta saattaa myös syrjäyttää ihmisiä.

Vierailija
385/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.

Eikö nuo sinne kuulumattomat ihmiset voisi mennä työkokeiluun kuntouttavan sijaan?

Totta kai voisivat. Ja tulisikin mennä, koska laissa on sanottu, että työ tai työllistymistä edistävä palvelu (kuten työkokeilu) on aina ensisijainen kuntouttavaan työtoimintaan nähden. Vasta sitten jos työtön ei kykene esimerkiksi siihen työkokeiluun voi kuntouttava työtoiminta tulla ajankohtaiseksi.

Kuntouttavaan työkokeiluun ei tuosta vain "mennä" vaan asiasta päättää työkkäri ja asiakasta hoitava taho. Totta kai myös asiakkaan oma mielipide vaikuttaa asiaan.

"Totta kai myös asiakkaan oma mielipide vaikuttaa asiaan." Mistä lähtien?

Vierailija
386/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no tietysti päihteiden käyttäjiä ei voinut laittaa mihinkään toimistotöihin, he olivat pajoilla. 

Muita työttömiä on ollut sitten kaupan yksiköissä toimistotöissä sekä esim. ulkoiluttamassa vanhuksia hoitokodeissa eli lykkäämässä ulkona pyörätuolia. 

Työttömiä on myös jätetty yksin huolehtimaan vanhuksesta. Kuka ottaa vastuun, jos jotain sattuu?

Vierailija
387/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkästä aikaa jotain iloisiakin uutisia!🤗

Kenelle?

Näitä paikkoja ei saisi viedä niiltä joita se pitää kiinni elämässä ja nostaa elämänlaatua.

Minulle. Vuosia alistettiin ja nöyryytettiin. 

Vierailija
388/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joistakin työehtosopimuksen määräyksistä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista voidaan poiketa paikallisella sopimisella."

https://valtioneuvosto.fi/-/arviointineuvosto-paikallisen-sopimisen-vai…

Vitosen tuntipalkat, ylitöistä ei makseta mitään ja lomia ei duunarit tarvitse.

Lisäksi viisitoistatuntiset työpäivät 6 päivänä viikossa.

Vierailija
389/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kelan kuntouttavassa työtoiminnassa erityisryhmälle ja siellä kyllä ihmiset jatkoivat pääosin opiskelemaan. Muutamasta tiesi heti ettei heistä ole työelämään ja luultavasti ovat eläkkeellä. Tämä kuntouttava ei ole tarkoitettu työttömille vaan mielenterveyskuntoutujille ja siinä pitää olla voimassa hoitosuhde. Joten kun puhutaan kuntouttavasta työtoiminnasta niin sitäkin on erilaista. Itse lähdin työkokeiluun ja sieltä opiskelemaan ja nyt olen ollut työelämässä yli 10 vuotta.

Kyllä kuntouttavassa on ollut ihan terveitäkin noiden sakkomaksujen takia. 

Joo, mutta ei Kelan järjestämässä.

Vierailija
390/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pajat ovat silti edelleen ja muut aikuisten päiväkerhot? Sama asia melkein.

Mitä nämä siis on ja miten sinne mennään?

Kuntouttavaa nimenomaan järjestetään työpajalla.

On kuntouttavaa ollut myös kaupungin yksiköissä esim. toimistötyötä.

Kaupungin yksiköissä ja hautausmaiden toimistoissa ja seurakuntien toimistoissa. 

Eihän nää mitään päiväkerhoja ole vaan ns oikeita töitä.

Niin ovatkin oikeaa työtä. Hyvin monet kunnat ovat vähentäneet palkkatyöntekijöitä 9 eurolaisten ansiosta. Niin ei saisi tehdä, mutta kukaan ei puutu. Heikossa asemassa olevia on helppo käyttää hyväksi.

Vierailija
391/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin yksiköissä ja hautausmaiden toimistoissa ja seurakuntien toimistoissa. 

Joo, mutta ne kuntouttaa. 

Tutkitusti eivät kuntouta. Tai kuntouttavat hyvin harvoja.

Vierailija
392/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on tutkittu ministeriön toimesta. Työllistymiseen ei kuntouttava johda. Sillä voi kuitenkin olla ns. pehmeitä vaikutuksia esim. arjenhallintaan.

Onko tuota arjenhallinnan (tai työ- tai toimintakyvyn) parantumista tutkittu? Käykö niin todella? Kuinka suurelle osalle? Vai onko se vain katteeton väite, jota hoetaan, niin kauan että siihen uskotaan.

Ihminen, jonka arjenhallinta ja/tai toimintakyky ei ole kunnossa, ei "parane" kuntouttavalla työtoiminnalla. Syy on käytännössä aina muualla (yleensä mielenterveysongelmia).

Vierailija
393/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa lopetettiin noita pajoja. 

Jatkossa tulee toimeentulotukitöitä noihin kaupungin yksikköihin ja palkkatukitöitä yrityksiin. 

Palkkatukirahat loppuvat jo alkuvuodesta eli suurin osa joutuisi työskentelemään tukia (työttömyystuki, toimeentulotuki) vastaan. Miksi maksettaisiin enää kenellekään palkkaa?

Vierailija
394/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä. 

Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.

En muuten ole edes köyhäkään.

Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.

Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.

En kutsuisi päiväkodiksi. Maalaan tauluja ihan taiteilijatarvikkeilla. Ostan omat maalauspohjat että saan viedä taulut kotiin. Nautin täysillä.  Myös paikka on ihanalla alueella. Käytän öljyvärejä. Voi maalata myös akryyli tai akvarelliväreillä. Siellä on vielä hyvä ruoka ja kerra

Rupesin muuten työttömäksi, mutta jos tuo toiminta nyt loppuu, niin en viitsi. Mäkin haluan maalaamaan johonkin ihanaan paikkaan ja syömään hyvää ruokaa.🤗

Ei kannata ruveta. Saattaisit löytää itsesi auraamasta teitä tai kasaamasta ja purkamasta linnunpönttöjä.

Vierailija
395/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Jos asut isossa kaupungissa, jossa on kattava julkinen liikenne, niin kyllä kuntouttavassa käyminen kannattaa. Saat luultavasti kunnalta maksarin julkisten kuukausilippuun, että pystyt käymään kuntouttavassa. Silloin se 9€ päivässä on kokonaan verotonta tuloa, jota kela ei kuitenkaan laske tuloksi ja pystyt vielä kulkemaan KAIKKI matkasi ilmaiseksi julkisilla. Hyöty kuukaudessa lasketaan useissa satasissa.

Sitten eri asut jos asut jonkun kuntaliitoskyhäelmän persehikiässä.

Varoitus: Kela ei katso kulukorvausta tuloksi maksukuukautena. Heti seuraavana kuukautena (jos on jäljellä) muuttuu kulukorvaus varallisuudeksi eli otetaan huomioon, jos hakee tt-tukea..

No sama se on jos jätät muistakin tuista vaikka 200e tilille,olkoot se työmarkkinatuki tai tt tuki niin katsovat että sinulla on rahaa tilillä ja tuki voidaan evätä. Jos on tt tuen asiakkaana niin ei voi säästää muuta kuin käteisellä. Nämä on ihan perusasioita eikä liity kulukorvauksiin. Usko pois, se hikinen parisataakin kuluu ihan elämään eikä jää säästöön.

Vierailija
396/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä. 

Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.

En muuten ole edes köyhäkään.

Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.

Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.

Naurahdin vähän tuolle päiväkodille, sillä itse rakentelen legoilla kuntouttavassa työtoiminnassa ja moni askartelee.

Vierailija
397/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut vanhan vitsin variksista ja kadulle sammuneesta miehestä? Periaatteessa oikeita töitä, mutta ei noissa käytännössä tehdä mitään.

Miksi sitten palkkatyöntekijöitä on vähennetty?

Vierailija
398/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Jos asut isossa kaupungissa, jossa on kattava julkinen liikenne, niin kyllä kuntouttavassa käyminen kannattaa. Saat luultavasti kunnalta maksarin julkisten kuukausilippuun, että pystyt käymään kuntouttavassa. Silloin se 9€ päivässä on kokonaan verotonta tuloa, jota kela ei kuitenkaan laske tuloksi ja pystyt vielä kulkemaan KAIKKI matkasi ilmaiseksi julkisilla. Hyöty kuukaudessa lasketaan useissa satasissa.

Sitten eri asut jos asut jonkun kuntaliitoskyhäelmän persehikiässä.

Varoitus: Kela ei katso kulukorvausta tuloksi maksukuukautena. Heti seuraavana kuukautena (jos on jäljellä) muuttuu kulukorvaus varallisuudeksi eli otetaan huomioon, jos hakee tt-tukea..

Mielihyvin otan edes sen 180e ja ei vaikuta tukiin. Tuon kun laittaa säästöön vuoden ajan on jo ihan hyvä summa kasassa 

Vierailija
399/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.

Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.

En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.

Iso osa heistä oikeasti ON vajaaälyisiä. Tiiätkö, niitä entisiä erityislapsia, jotka kävivät koulussa pienryhmäopetukses

Ei ole. Kuntouttavaan on survottu, niin paljon työttömiä (sakkomaksujen takia), ettei tuo voi pitää paikkaansa. Monella syynä työttömyyteen on ikä, ei älyn puute.

Vierailija
400/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ovatkin oikeaa työtä. Hyvin monet kunnat ovat vähentäneet palkkatyöntekijöitä 9 eurolaisten ansiosta. Niin ei saisi tehdä, mutta kukaan ei puutu. Heikossa asemassa olevia on helppo käyttää hyväksi.

Ei vain kunnat vaan myös yksityisyrittäjät pyörittelevät harjoittelijoita, tai siis kokeilijoita, vuodesta toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan