Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲
Siitä olisi tullut karenssi, jos ei olisi mennyt.
Tarkoitin näitä kommentteja, joita luin. Täällä useampikin on tykännyt olla niissä.
Voihan ne olla työntekijöiden kirjoittamia. Itse en tuollaista kuullut, kun kuntouttavassa olin. Muutama sanoi, että 9 euron kulukorvauksen takia tykkää käydä, mutta ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Siis 9e päivä suojatyö?
Niille palkkatyöntekijöille (sosiaaliohjaajat ym.) voi ollakin suojatyöpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisesti työkokeiluja, harjotteluja ja muita orjatöitä ei olla lopettamassa. Samaan sontaan, mutta eri nimellä työttömiä sitten jatkossa pakotetaan orjiksi 9 euron päiväkorvauksella.
Hei. Eihän ne ole samaa sontaa kun niihin koitetaan pakottaa tekemään täyttä 8h työpäivää 5 päivää viikossa sillä samalla 9e korvauksella.
Ihan mahtavaa hei 🤦
Tää on ihan sairasta oikeasti, että yhdeksällä eurolla teet samaa duunia ku muutkin 8h päivässä. Miettikää! Kuntouttavassa on minimi yksi päivä viikossa 4h päivässä. Työkokeilussa pomo määrää tunnit ja jos se on 8h niin sitten on.
Pomo muuten ei määrää niitä tunteja vaan sen tekee "kuntoutujaa" hoitava taho ja työkkäri. Siinä ei pomon kitinät auta. Kuntouttavaan työtoimintaan joutuu normaalisti vain sellaisia jotka eivät todennäköisesti kykene tekemään pitkää päivää, ainakaan aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Siis 9e päivä suojatyö?
Itse sanoisin or*atyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.
Eikö nuo sinne kuulumattomat ihmiset voisi mennä työkokeiluun kuntouttavan sijaan?
Totta kai voisivat. Ja tulisikin mennä, koska laissa on sanottu, että työ tai työllistymistä edistävä palvelu (kuten työkokeilu) on aina ensisijainen kuntouttavaan työtoimintaan nähden. Vasta sitten jos työtön ei kykene esimerkiksi siihen työkokeiluun voi kuntouttava työtoiminta tulla ajankohtaiseksi.
Kuntouttavaan työkokeiluun ei tuosta vain "mennä" vaan asiasta päättää työkkäri ja asiakasta hoitava taho. Totta kai myös asiakkaan oma mielipide vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisesti työkokeiluja, harjotteluja ja muita orjatöitä ei olla lopettamassa. Samaan sontaan, mutta eri nimellä työttömiä sitten jatkossa pakotetaan orjiksi 9 euron päiväkorvauksella.
Hei. Eihän ne ole samaa sontaa kun niihin koitetaan pakottaa tekemään täyttä 8h työpäivää 5 päivää viikossa sillä samalla 9e korvauksella.
Ihan mahtavaa hei 🤦
Tää on ihan sairasta oikeasti, että yhdeksällä eurolla teet samaa duunia ku muutkin 8h päivässä. Miettikää! Kuntouttavassa on minimi yksi päivä viikossa 4h päivässä. Työkokeilussa pomo määrää tunnit ja jos se on 8h niin sitten on.
Pomo muuten ei määrää niitä tunteja vaan sen tekee "kuntoutujaa" hoitava taho ja työ
Niin, jos olet kuntoutuja. Mutta katsos kun jotkut menee työkokeiluun esimerkiksi pitkän työttömyyden jälkeen niin se ei ole kuntoutusta. IKINÄ ei ole työkkäri määritellyt mitään eikä asiakas tuossa tapauksessa. Kuntoutuja on sellainen jolla on lääkärintodistus asiasta. Työkokeilu ei ole lähtökohtaisesti tämmöiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue ei kuulu kaupungille.
Työkkärit siirtyi kaupungille.
Työttömien sakkomaksut kasvavat ja luin juttua, että nuo rahat leikataan kouluista ja varhaiskasvatuksesta.
Hyvinvointialueelta ei voi leikata, kun Hyvinvointialueet ei ole enää kaupungin työpaikkoja.
Toki hallitus sitten muuten leikkaa rahaa Hyvinvointialueilta.
Varmaan päiväkodeista irtisanotaan hoitajia ja työttömät hoitavat toimeentulotuella tai tehdään kuukauden työsopimuksia, jotta vältytään sakkomaksuilta.
Työttömiä on ennen ollut työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hoitamassa lapsia päiväkodeissa ja osa on ollut palkkatuella.
Mutta palkkatukea ei saa enää päiväkotiin, jos ei ole 60-vuotta tai ongelmia terveydessä. <
Kiva lapsille, kun hoitajat vaihtuisivat entistäkin tiheämmin. Mitkäköhän tämänkin vaikutukset tulevat olemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa hei 🤦
Pomo muuten ei määrää niitä tunteja vaan sen tekee "kuntoutujaa" hoitava taho ja työ
Oli kyse työkokeilusta, ei kuntouttavasta. Jälkimmäisessä painaa työkkärin, asiakkaan ja muun tahon sana. Työkokeilussa mennään työpaikan ehdoilla koska menet sinne vähän niinkuin ylimääräisenä hyyryläisenä palloilemaan ja katsomaan niitä hommia. Ja siihen kuuluu sekin että näet miten työt alkaa ja loppuu juuri kyseisessä paikassa.
Meinasin mennä kuntouttavaan sellaiselle pajalle. Menin niin siellä ol kaks tyyppiä kännissä ja istuvat vaan kahvitaukohuonessa koko päivän. Kysyin sitten että miksi työtön saa olla kännissä siellä. No koska se on työttömien yhdistyksen työtoiminta paja jossa myytin kirpparittavaraa. Työkkärii meinas antaa karenssin mutta sanoin että teen julkisen jutun siitä että työntekijät on kännissä työiminnassa ja saavat siitä silti 9 euroa päivässä. Meni työkkärn akkakn hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Eihän se useimmiten mitään kunnollista hyödyllistä työtä edes ole. Tunnen kyllä yhden työttömän, joka siitä tykkäsi. Kävi kahvilla ja seurustelemassa ainakin muutamana päivänä viikossa.
Ei pidä paikkaansa. Osa paikoista on noita "päiväkoteja" ja osassa tehdään oikeaa työtä (muutot, siivous, keittiö, kiinteistöhuolto, sihteeri, hoiva-avustaja, pesula, polkupyörien ym. korjaus, kirpparit, ompelu jne.). Niitä töitä saatetaan myydä ulkopuolisille asiakkaille (vääristää kilpailua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Eihän se useimmiten mitään kunnollista hyödyllistä työtä edes ole. Tunnen kyllä yhden työttömän, joka siitä tykkäsi. Kävi kahvilla ja seurustelemassa ainakin muutamana päivänä viikossa.
Ei pidä paikkaansa. Osa paikoista on noita "päiväkoteja" ja osassa tehdään oikeaa työtä (muutot, siivous, keittiö, kiinteistöhuolto, sihteeri, hoiva-avustaja, pesula, polkupyörien ym. korjaus, kirpparit, ompelu jne.). Niitä töitä saatetaan myydä ulkopuolisille asiakkaille (vääristää kilpailua).
Juuri näin. Olen itse ollut siivoojana ihan samalla tavalla kuin palkalliset vaikkakin sain sen 9e. Ja tutut olleet kuntouttavan kautta juurikin muutoissa, kiinteistöhuollossa, ympäristöpalveluissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Siis 9e päivä suojatyö?
Itse sanoisin or*atyö.
Laillinen orj*työ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲
Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.
Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.
En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.
Minäkin olen mieluummin kotona kuin kuntouttavassa. Kyllä keksin tekemistä. Töihin ei huolita.
Sääli niiden kannalta, joille kuntouttava työtoiminta on tuonut mielekkyyttä elämään. Joitain se on varmasti auttanut työllistymisessäkin. Olisin toivonut, että toimintaa olisi kehitetty ja siitä olisi tehty aidosti vapaaehtoinen - ei siis pelkoa mistään sanktioista, jos työtön tahtoo mieluummin käyttää aikansa johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 6000 hoitajaa työttömänä.
Ja hyvinvointi alueella on yt-neuvottelut taas.
Eikä hoitoalan opintoihin tuosta vain pääse. Päihdetausta on este nykyään lähärillekin, mikä rajaa ainakin kaikki palstalaiset pois.
Ei ole esteenä päihdetausta. minulla on suurin osa vanhoista huumeidenkäyttöaikaisista frendeistä Sairaalassa töissä hoitajina ja iso osa vanhustenhoito-paikoissa töissä.
yhdessä vaiheessa minullekin jatkuvasti sanoivat, että hae sinäkin opiskelemaan ja tänne töihin, mutta en hakeutunut koska vaativat k piikkejä ennen työnalkamista jne
Vierailija kirjoitti:
"Ei noita ole noudatettu työkokeilussa ja kuntouttavassakaan.
Jos ei olisi mennyt työkokeiluun työmarkkinatuella olisi tullut karenssi."
Tavallaan lakia noudatetaan noissa koska "asiakkaalta" saadaan allekirjoitus "suunnitelmaan" huijaamalla ja harhaan johtamalla, eli silloin "asiakas" on suostunut kyseisiin palveluihin oikeastaan tajuamattaan mihin on suostunut. Ja sitten lain edessä on vaikea saada oikeutta jos on mennyt laittamaan nimesnä paperiin mitä ei ole ymmärtänyt täysin. Jutun juju on siinä että ihmisten tulee tuntea oikeutensa niin vahinkoa ei pääse tapahtumaan mutta yleinen pahansuopa ajatus maailma työttömiä kohtaan alistaa näille nöyryytys palveluille koska ihmiset ei pahoinvointinsa takia ymmärrä ottaa selvää oikeuksistaan ja ei niitä kukaan pahansuopaihminen kertoisikaan.
Kyllä suurin osa työttömistä ymmärtää, mihin nimensä laittaa. Ongelma on se, että allekirjoitus kiristetään karenssilla uhkailemalla ja sen väitetään olevan muka vapaaehtoista (mitä se ei ole). Missä tahansa muussa yhteydessä tuo olisi rikos.
Hyvä on, että loppuu. Kuntouttavan pitäisi olla vapaaehtoista, ei pakollista. Olen 60v eukko, joka yt- neuvotteluissa joutui työttömäksi. Työuraa on takana 40vuotta. Uhattiin kuntouttavalla työtoiminnalla, onneksi virkailija vaihtui järkevään. Miten joku kuntouttava toiminta minua auttaisi, kun olen asiani hoitanut itse tähänkin saakka? Lisäksi avustan 91v isääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut isossa kaupungissa, jossa on kattava julkinen liikenne, niin kyllä kuntouttavassa käyminen kannattaa. Saat luultavasti kunnalta maksarin julkisten kuukausilippuun, että pystyt käymään kuntouttavassa. Silloin se 9€ päivässä on kokonaan verotonta tuloa, jota kela ei kuitenkaan laske tuloksi ja pystyt vielä kulkemaan KAIKKI matkasi ilmaiseksi julkisilla. Hyöty kuukaudessa lasketaan useissa satasissa.
Sitten eri asut jos asut jonkun kuntaliitoskyhäelmän persehikiässä.
Varoitus: Kela ei katso kulukorvausta tuloksi maksukuukautena. Heti seuraavana kuukautena (jos on jäljellä) muuttuu kulukorvaus varallisuudeksi eli otetaan huomioon, jos hakee tt-tukea..
On se kummaa miksi ne ei säästä kulttuurista ja urheilusta.
Sain toimeentulotukiasiakkaana työttömänä 60e, seuraavan kuun tt tuki evättiin kokonaan. Eli tuolla 60e olisi pitänyt seuraavan kuun vuokra, sähköt ja vakuutus maksaa. Eli se olisi pitänyt säästää.