Parkki-pate pilasi elämäni
Ennen tätä kaikkea elämäni oli tavallista. Ei täydellistä, mutta hallittavaa. Oli työ, lapset joka toinen viikko, pieni vuokra-asunto ja auto, joka oli minulle enemmän kuin pelkkä kulkupeli. Se oli ainoa tapa päästä töihin ajoissa, viedä lapset harrastuksiin ja käydä äidin luona vanhainkodissa. Sitten tuli se yksi lappu tuulilasissa.
Se oli marraskuinen aamu. Pimeä, märkä ja sellainen kylmä, joka menee luihin. Olin parkkeerannut auton taloyhtiön viereen, siihen samaan kohtaan mihin olin pysäköinyt vuosia. En ollut huomannut uutta kylttiä. Tai ehkä se oli huomannut minut ensin.
Tuulilasissa oli keltainen lappu. Parkki-pate. 60 euroa. Sydän hakkasi, mutta ajattelin, että hoidan sen pois. Virhe.
Kun yritin valittaa, vastaus oli kylmä ja mekaaninen. Ei joustoa. Ei inhimillisyyttä. Maksoin, vaikka se teki kipeää. Se raha oli tarkoitettu lasten talvikenkiin.
Kuukautta myöhemmin sama uudestaan. Tällä kertaa 80 euroa. Olin ollut töissä ylitöissä, väsynyt, ajatukset muualla. En nähnyt, että pysäköintiaikaa oli lyhennetty puolella tunnilla. Soitin. Selitin. Pyysin. Vastaus oli sama. Maksu tai perintä.
Sitten alkoi alamäki.
Laskut kasaantuivat. Yksi maksu unohtui. Se meni perintään. Luottotiedot menivät. Sen jälkeen kaikki meni nopeasti. En saanut osamaksua pesukoneeseen, vaikka vanha hajosi. Vuokranantaja alkoi kysellä maksujen perään. Auto meni lopulta ulosottoon, koska en pystynyt maksamaan vakuutuksia ja veroja ajoissa.
Ilman autoa en päässyt enää töihin samaan aikaan. Myöhästelyt huomattiin. Työt vähenivät. Lopulta sopimusta ei jatkettu.
Muistan sen päivän, kun lapseni kysyi miksi emme enää käy uimahallissa. En osannut vastata. Sanoin vain, että ehkä ensi kuussa. Tiesin, että se oli valhe.
Yksi pysäköintisakko ei pilaa elämää. Mutta ketju, joka siitä alkaa, voi. Minun kohdallani se alkoi Parkki-patesta ja päättyi siihen, että istuin keittiön lattialla, kädessä perintäkirje, enkä pystynyt hengittämään kunnolla.
En kirjoita tätä siksi, että haluaisin sääliä. Kirjoitan siksi, että ihmiset ymmärtäisivät, ettei kyse ole vain parkkipaikasta tai säännöistä. Kyse on Parkki-paten vallasta. Ja siitä, kuinka helposti tavallinen ihminen voidaan murskata, täysin laillisesti.
Kommentit (14)
Itse sinä elämäsi pilasit. Turha syyttää peiliä siitä, että oma naamataulusi on vino.
Suksi vttuun pilaamasta muiden elämää
Ei meitä lapsena ainakaan viety uimahalleihin, ei ollut rahaa. Hypättiin järveen. Suosittelen Sullekin;)
Että sellainen satu.
Meillä saa kadulla pitää autoa vaikka katollaan.
Patea kiinnostaa vain vieraspaikat. Uusien naapureiden vieraita muistutellaan. Et kiekko kannattaa laittaa.
En muista mikä firma, saatto olla pate. Kun ilmoitin parkkipaikallani lukevan varattu, kun uhkailivat sakottavansa. Kun siinä pidin.
Kävivät kyltin lukemassa. Eikä sakkoa tippunut.
Hauskaa miten täällä kommentoidaan kuin Parkki-pate olisi joku luonnonvoima, johon ei voi vaikuttaa. Että ihminen on aina väärässä ja firma aina oikeassa. Sama porukka varmaan huutaa seuraavassa ketjussa, että Suomi on kylmä maa ja empatia kuollut.
Totta kai virheitä sattuu. Mutta jos yhden ihmisen pienet mokat johtaa ketjureaktioon, jossa perintä, ulosotto ja duunin menetys on täysin ok, niin vika ei ole vain yksilössä. Se on järjestelmässä, joka ei tunne mitään muuta kuin maksun tai rangaistuksen.
Ja teille jotka huutelette "idiootti" ja "itse pilasit elämäsi": toivottavasti ette koskaan ole tilanteessa, jossa yksi lasku unohtuu. Tai kaksi. Katsotaan sitten kuinka kovaa moralisoitte, kun luottotiedot lähtee alta.
Tää ketju on muuten hyvä muistutus siitä, miksi ihmiset eivät kerro ongelmistaan. Aina löytyy joukko, joka potkii vielä maassa makaavaa. Mutta joo, helppoahan se on netissä. Parkki-pate ei ole ainoa kylmä kone tässä maassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa miten täällä kommentoidaan kuin Parkki-pate olisi joku luonnonvoima, johon ei voi vaikuttaa.
Kyllä se on kuule ihan omaa tyhmyyttä, jos toistuvasti saat samoista virheistä uutta sakkoa. Onneksi autosi vietiin pois. Tai ParkkiPaten kannalta huono, hehän tässä menettivät taparikollisen ja kanta-asiakkaansa.
"Laskut kasaantuivat. Yksi maksu unohtui. Se meni perintään."
1 lasku. Välittömästi perintään?
HÄLYTYS! SURKEA PROVO HAVAITTU!
Vierailija kirjoitti:
Nosto
Ei, vaan SPÄMMI POISTOON.
Ei. vaan sinun oma idioottisuutesi sen teki.