Mitä laitat itsetehtyyn kasvissosekeittoon?
Kommentit (70)
Vakiokeittooni tulee bataatteja, porkkanoita, 1 prk Oatlyn kaurakermaa, vähän valkoviiniä, mausteiksi suolaa, pippuria ja muskottia. Valmiin keiton päälle paahdettuja cashewpähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymammoilla jäisi sosekeitot tekemättä, jos ne pitäisi tehdä 70-luvun keittokirjojen ohjeiden mukaan. Ensin pitää keittää kaavikset, valuttaa liemi toiseen astiaan, kipata kasvikset tehosekoittajaan, möyhentää ne ja kaataa mössö takaisin kattilaan. Sitten se toisen astian liemi mössön sekaan joko kaikki tai osa ja sitten lopuksi saostus. Se tehtiin aikoinaan enimmäkseen muna-keittoliemiseoksella. Tämä ennen sauvasekoittajia. Itse en suostu tuota härveliä edes käyttämään, koska minun kattila sattuu olemaan pinnoitettu, eli sitä ei metalleilla sörkitä. Kattila sattuu olemaan pinnoitettu siksi, että riisipuuron keitossa se on parempi, enkä viitsi täyttää keittiöni pieniä säilytystiloja liian isolla kattilamäärällä.
70-luvulla oli jo bamixeja. Joissakin sauvasekoittajissa on muovinen alaosa.
Missä sekoittajassa on muoviset terät? Eihän sellaisella oikeasti tee yhtään mitään.
Kitkerän ja pistävän makuisia sieniä ja ylivuotisia ituja.
Yleensä aloitan curryn tai chilin kuullottamisesta. Maustaminen on oikeasti tärkeää juttu.
Sitten sekaan niitä kasviksia, mitä nyt haluan keittoon laittaa. Kuullottaa niitäkin hetken, sitten sekaan kasvisliemi. Lopuksi voi sekoittaa joukkoon tuorejuustoa tai juustoraastetta tai kermaa tai creme fraicheä tai jotain vastaavaa, jos haluaa. Jollei halua, ei tarvitse.
päälle voi ripotella esim kurpitsan tai pellavansiemeniä tai pähkinärouhetta tai paahdettua sipulia tai juureslastuja tai valkosipulikrutonkeja- jos haluaa, mutta pakko ei ole. Myös silputtu persilja tai timjami tai ruohosipuli tai basilika tai oregano (ja erityisesti jos juustoa/kermaa on käytetty, salvia) on myös hyvää päälle ripoteltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kasvissosekeitot pitäisi olla alkuruokia ennen varsinaista pääruokaa.
Pelkkä kasvissosekeitto ei vie nälkää ollenkaan, koska kaikki purutuntuma puuttuu. Sen kanssa pitää aina syödä jotakin muuta eli esim. leipää lisukkeineen tai tosiaan joku muu ruokalaji pääruoaksi. Se kasvisten halpuus kompensoituu monin tavoin noilla lisukkeilla.
Kyllä se nälän vie. Halpuus riippuu tietysti lähtökohtaisestikin siitä, mitä kasviksia (ja mitä muuta) keittoon laittaa. Itse suon kasvissosekeittoa siksi kun se on minusta hyvää, en halpuuden takia.
Av.n kasvissosekeittohullu(t)
Hullut soseuttajat
Vierailija kirjoitti:
Vakiokeittooni tulee bataatteja, porkkanoita, 1 prk Oatlyn kaurakermaa, vähän valkoviiniä, mausteiksi suolaa, pippuria ja muskottia. Valmiin keiton päälle paahdettuja cashewpähkinöitä.
Valkoviiniä, taitaa muutenkin suuhun mennä kupin kautta. Selvä tapaus.
Toi on vanhojen ja hampaattomien ruokaa hampaalliset kyllä voi pureskella juurekset sellaisena.
Kasvissosekeitto jälleen kerran kyselee
Paras keitto tulee kun paahtaa vihannekset ensin. Esim. Paprika, kesäkurpitsa sipuli ja porkkana paahdetaan öljyssä, lisätään perunaa ja valkosipulia ja vettä niin että peittyy, kasvislientä ja keitetään kypsäksi. Soseutetaan ja lisätään soijakerma. Maustetaan persiljalla.
Toinen suosikki on kukkakaalikeitto ja tähän tulee ihan vaan kukkakaalia, kasvislientä ja soijakermaa.
Soijakerma on parempaa sosekeitoissa kuin ruokakerma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvät hampaat, voin syödä porkkanani soseuttamatta.
Siitä tässä ei olekaan kysymys.
Mutta , hyvä tyttö! Olet muistanut pestä hampulit 🤭
Miksi te käytätte noi paljon maitotuotteita kasviskeitoissa?
Lanttua, porkkanaa, selleriä, sipulia, tomaattia, paprikaa. Joskus sulatejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Lanttua, porkkanaa, selleriä, sipulia, tomaattia, paprikaa. Joskus sulatejuustoa.
Viimeistään tuo selleri pilaa minkä hyvänsä keiton, soppasi ei maistu kuin sellerille. Soseuttamattomasta keitosta sen voi vielä jollakin tavalla ronkkia pois. Lisäksi se tekee varsinkin sosekeitoista ikävän harmaan väristä, ruokahalu menee jo sopan ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Että joku käyttää kaameita kasvisliemikuutioita vielä, yäk.
yök itselles
Vierailija kirjoitti:
Semmonen kasvissosekeitto mikä sattuu tulemaan ja päälle raejuustoa.
Mulla lähes sama, mutta koskenlaskijaa raejuuston sijaan. Mun herkkua on alkaneet olla punajuuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymammoilla jäisi sosekeitot tekemättä, jos ne pitäisi tehdä 70-luvun keittokirjojen ohjeiden mukaan. Ensin pitää keittää kaavikset, valuttaa liemi toiseen astiaan, kipata kasvikset tehosekoittajaan, möyhentää ne ja kaataa mössö takaisin kattilaan. Sitten se toisen astian liemi mössön sekaan joko kaikki tai osa ja sitten lopuksi saostus. Se tehtiin aikoinaan enimmäkseen muna-keittoliemiseoksella. Tämä ennen sauvasekoittajia. Itse en suostu tuota härveliä edes käyttämään, koska minun kattila sattuu olemaan pinnoitettu, eli sitä ei metalleilla sörkitä. Kattila sattuu olemaan pinnoitettu siksi, että riisipuuron keitossa se on parempi, enkä viitsi täyttää keittiöni pieniä säilytystiloja liian isolla kattilamäärällä.
Mi
Metalliterät niissä on.