Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä laitat itsetehtyyn kasvissosekeittoon?

Vierailija
21.02.2025 |

Ideoita etsimässä.. 

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataattia, perunaa, porkkanaa, joskus linssejä, syksyisin kurpitsaa. Päälle fetamurua tai luonnonjugurttia.

Vierailija
22/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kirjoittajalla on juuri se tärkeä pointti mainittuna, että kasviksia, juureksia ja mausteita kuullotetaan ensin öljyssä kunnolla, että maut tiivistyvät. Sitten vasta vesi pataan. Niin tulee oikeasti syvän makuinen keitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvät hampaat, voin syödä porkkanani soseuttamatta.

Minulla paskat ja silti syön kasviskeittoni soseuttamatta. Kiva kun sattumien maut erottuvat toisistaan eikä soppa ole epämääräisen makuista möhnää.

Vierailija
24/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi sosekeittojuttua. Kukkakaalisosekeitto johon tulee myös pientä kuullotettua sipulisilppua, parsakaalin paloja, purjoa yrttejä ..timjamia yleensä, muskottia, valkopippuria, voita ja kermaa. Ehkä raejuustoa tai fetaa Ehkä joku vihannesliemikuutio on hyvä laittaa. Tuokin olisi hyvä itse tehdä mutta mutta... oma vaivansa.

Porkkanasosekeitto. Myöskin yrttejä, mikä ettei kuullotettua sipulia, purjoa , mustapippuria. vihannesliemikuutio. Kermaa voita. Jos haluaa niin voi laittaa rapsakkaa pekonisilppua lisäksi ja porkkanasosekeitossa varsinkin niin rasvaista raejuustoa. Myös kuivunutta vaaleeta leipää voi käyttää näissä. Kaikki käyttöön meiningillä.

Vierailija
25/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunaa, porkkanaa, kukkakaalta, kesäkurpitsaa ja sipulia. Nämä keitän kasvisfonduella maustetussa vedessä. Soseutan, ripaus pippuria ja Kermaa reilu loraus lopuksi. Raejuustoa sitten valmiin keiton päälle.

Asuntosi remontissa sitten telaat maalta seiniin varmaankin.

Vierailija
26/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kasvista (kukkakaalia, parsakaalia, punajuurta, palsternakkaa tai porkkanaa+lanttua)  , perunaa, sipulia, mausteita ja jotain valkoista (kermaa, sulatejuustoa, maitoa tai aurajuustoa).

Vierailija
27/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunaa, porkkanaa, kukkakaalta, kesäkurpitsaa ja sipulia. Nämä keitän kasvisfonduella maustetussa vedessä. Soseutan, ripaus pippuria ja Kermaa reilu loraus lopuksi. Raejuustoa sitten valmiin keiton päälle.

kasvisfondilla

Fondue tai fondyy (ransk. fondre, sula, sulanut) on ruokalaji, jonka tärkein pääkomponentti on sulatettu kuuma juusto.

Vierailija
28/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ikuinen lemppari on porkkana-linssikeitto missä appelsiinia. Ihanan samettista.

https://www.martat.fi/reseptit/porkkana-linssikeitto/

Vierailija
29/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina pakastejuureksista, keitän kypsiksi, maustan, soseutan ja lopuksi lisään kerman tai tuorejuustoa.

Vierailija
30/70 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataattia ja porkkanaa ja inkivääriä hieman. Ihan parasta!

Vierailija
31/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kasvissosekeitot pitäisi olla alkuruokia ennen varsinaista pääruokaa. 

Vierailija
32/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä jääkaapista löytyy ja joskus vaan pakastekasvissekoitusta. Maitotuotteita en ikinä laita ja olen yllättynyt miten paljon täällä porukat laittaa maitotuotteita keittoon. Syön tosi paljon kasvikeittoja ja alkaisin kyllä jo lihoa noin runsaasta maitotuotteiden määrästä. 

Vierailija
33/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kasvissosekeitto ei vie nälkää ollenkaan, koska kaikki purutuntuma puuttuu. Sen kanssa pitää aina syödä jotakin muuta eli esim. leipää lisukkeineen tai tosiaan joku muu ruokalaji pääruoaksi. Se kasvisten halpuus kompensoituu monin tavoin noilla lisukkeilla.

Vierailija
34/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että joku käyttää kaameita kasvisliemikuutioita vielä, yäk.

Kasvisliemikuutioissa ei ole mitään vikaa. 

Vierailija
35/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-mammat syövät lounaaksi vihersalaattia ja päivälliseksi veteen tehtyä kasvissosekeittoa. Iltapalaksi lasin vettä.

Uskokoon ken haluaa.

Vierailija
36/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymammoilla jäisi sosekeitot tekemättä, jos ne pitäisi tehdä 70-luvun keittokirjojen ohjeiden mukaan. Ensin pitää keittää kaavikset, valuttaa liemi toiseen astiaan, kipata kasvikset tehosekoittajaan, möyhentää ne ja kaataa mössö takaisin kattilaan. Sitten se toisen astian liemi mössön sekaan joko kaikki tai osa ja sitten lopuksi saostus. Se tehtiin aikoinaan enimmäkseen muna-keittoliemiseoksella. Tämä ennen sauvasekoittajia. Itse en suostu tuota härveliä edes käyttämään, koska minun kattila sattuu olemaan pinnoitettu, eli sitä ei metalleilla sörkitä. Kattila sattuu olemaan pinnoitettu siksi, että riisipuuron keitossa se on parempi, enkä viitsi täyttää keittiöni pieniä säilytystiloja liian isolla kattilamäärällä.

Vierailija
37/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kasvissosekeitto ei vie nälkää ollenkaan, koska kaikki purutuntuma puuttuu. Sen kanssa pitää aina syödä jotakin muuta eli esim. leipää lisukkeineen tai tosiaan joku muu ruokalaji pääruoaksi. Se kasvisten halpuus kompensoituu monin tavoin noilla lisukkeilla.

Esimerkiksi kurpitsansiemenet sopivat kasvissosekeittojen päälle. Ne ovat todella terveellisiä ja niissä on puruvastusta, vaikka syökin ne kuorittuina. Jos ei välitä niistä, voi kokeilla paahdettua mantelia jne sosekeiton päällä.

Vierailija
38/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et syö perunamuusiakaan? Tai juo smoothieita? Syö vispipuuroa? Vain siksi, että on hyvät hampaat.

Vierailija
39/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siinä on aina perunaa ja sipulia, muut on sitten sen mukaan, mitä sattuu jääkaapista löytymään. Joskus laitan omenan joukkoon tuomaan makeutta ja yleensä lisään loppuvaiheessa tuorejuustoa joukkoon. Jotain mausteita laitan, mikä sattuu sillä kertaa olemaan sopivan tuntuinen vaihtoehto.

Vierailija
40/70 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et syö perunamuusiakaan? Tai juo smoothieita? Syö vispipuuroa? Vain siksi, että on hyvät hampaat.

Jep. Oluenkin "juon" pureskellen raaka-aineita.