Tulisitko toimeen 2500 nettopalkalla?
Saan nelikymppisenä asiantuntijana noin 3300 euron palkkaa, josta minulle jää käteen 2500 euroa Tykkään työstäni, mutta palkasta ei jää kertakaikkiaan mitään käteen asuntolainan ja muiden pakollisten elinkustannusten jälkeen ainakaan täällä pk-seudulla.
Miten muut saman verran ansaitsevat kokevat palkkansa riittävän? Miten asut, matkusteletko, saatko jotain säästöön?
Kommentit (82)
Kun nykyinen netto on 1800, niin mitäpä luulisit.
Suht sama palkka ja ikä täällä. En pärjäisi ilman lisä/sivutuloja. Olis tosiaan kiva jos ei tarvis kaikkea vapaa aikaa käyttää sivutulojen luomiseen ja vähintään mielessä koko ajan.
3-4 vuotta sitten jäi säästöön ja matkustelin usein, ei kalliita matkoja mut kuitenkin. Palkka oli sillon hitusen pienempi. Kaiken hinta on noussut, tietty parin vuoden takaisesta tullu hinnat onneks alas.
En asu pääkaupunki seudulla.
Jos tuolla summalla ei pk-seudulla pärjää on kulutustottumuksissa petraamista. Kallista täällä on asuminen muttei sentään niin kallista etteikö tuolla tulisi toimeen ja maksaisi autoakin mikäli sitä tarvitsee tai muuten vaan haluaa pitää. Toki jos asuntolainaa on puol milliä niin tiukkaa saattaa tehdä. Silloin täytyy tietenkin kysästä että voisko asua halvemmalla.
Te jotka väitätte että ette tulisi toimeen tuolla, kannattaisiko miettiä niitä menoja ja kenties luopua jostakin?
Nettopalkka 1300 euroa. Tiukkaa tekee, mutta pärjää sillä kun on pakko.
Mulla 150e pienempi palkka kuin ap:lla. Elätän vain itseni ja olen sinkku. Asun pienessä kunnassa ja maksan kaksiosta vuokraa vähän yli 500 euroa (sis kaukolämpö). Matkustelen ja säästän (rahastoihin). Harrastukset (paitsi matkustelu) halpoja. En omista autoa, mutta joudun välillä maksamaan taksin käytöstä (olen laskenut että tulee silti halvemmaksi kuin oma auto). Rahat riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa varhaiskasvatusalalle!
T. Tänävuonna 21v alalla ja kaikkien lisien kanssa nettopalkka 2300€/kk.
Ethän ap ole solvaamassa vakalaisia tulevan kevään työehtosopimusväännöissä? Kun et kerta itse tulisi toimeen "edes" tuolla 2500€/kk netolla johon en esim.itse tule tuskin koskaan pääsemään.
Voisin vaihtaa jos olisin rahan perässä. Ei kyllä yhtään nappaa mikään varhaiskasvatus. Minulla on netto palkkatuloista pikkuisen yli 2000€/kk. Pidän työstäni mutta palkka on aika huono. Tulen toimeen loistavasti PK-seudulla. Asunto ja auto on maksettu, jotain pientä on jäänyt säästöönkin.
Kun tämän hetkiset tulonsiirtoni ovat noin 1000€ / netto , niin olisihan tuo yli kaksinkertainen määrä tuloja, millä yrittää selvitä.
Maisterina nettotuloni olivat edellisessä työsuhteessani pienemmät, enkä usko inflation vielä niin paljon puolen vuoden aikana muuttaneen tilannetta vaikka työssä ollessa on/ olivat vähän erilsiset menot mutta paljossa myös samanlsiset kuin nyt työttömänä.
Esim asumismenot ovst olleet molempina aikoina suurin yksittäinen säännöllinen kulueräni
Tuo on enemmän kuin mun brutto ja silti minulla on kaksi omakotitaloa ja viisi osaketta ja rahat riittää elämiseen hyvin.
Mikä ettei nyt tuloni 1100e kk, asumiskulut n. 900e, ei mitään ongelmia. Ei ihminen tarvitse paljon elääkseen 20e saa hyvin muutaman viikon ruuan, jos pysyy perustarvikkeilla. Säästöön jää myös hieman. Saan sitten välillä ostettua ihan tuorettakin ruokaa.
Miten on sitten hankittu liian iso laina maksukykyyn nähden?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka väitätte että ette tulisi toimeen tuolla, kannattaisiko miettiä niitä menoja ja kenties luopua jostakin?
Jep. Pudotus työttömyystuelle tulee olemaan rankka.
Tulisin mainiosti toimeen, jäisi säästöönkin.
Tuloina minulla nyt on peruspäiväraha + asumistuki, säästöjäni syön niiden lisäksi. Tällä hetkellä minulla ei vielä omaisuus vaikuta asumistukeen, mutta jatkossa en sitä tule saamaan. Sellaiset 1300 eroa menee kuussa. Yksin asun velattomassa asumisoikeusasunnossa ja olen pitkäaikaistyötön.
En todellakaan valittaisi, jos olisi työ, josta jäisi käteen 2500 euroa, vaikka muistan kyllä että töissä käydessä on menojakin hieman enemmän (työmatkat, pakko näyttää suunnilleen ihmiseltä useammin kuin minun nyt).
Vierailija kirjoitti:
Suht sama palkka ja ikä täällä. En pärjäisi ilman lisä/sivutuloja. Olis tosiaan kiva jos ei tarvis kaikkea vapaa aikaa käyttää sivutulojen luomiseen ja vähintään mielessä koko ajan.
3-4 vuotta sitten jäi säästöön ja matkustelin usein, ei kalliita matkoja mut kuitenkin. Palkka oli sillon hitusen pienempi. Kaiken hinta on noussut, tietty parin vuoden takaisesta tullu hinnat onneks alas.
En asu pääkaupunki seudulla.
Hullu törsääjä
Vierailija kirjoitti:
Minä en pärjäisi tuolla, jos ilman miestä pitäisi selvitä nykyisistä kuluista. Nyt on omat tulot noin 250€/kk ja pärjään, kun mies maksaa.
Jos olisin yksin tuollaisilla ap:n tuloilla, niin en varmaankaan asuisi näin isossa talossa, eikä olisi myöskään mökkiä ja venettä ja autoa. Pärjäisin tuolla 2500 eurolla kyllä pienemmissä puitteissa ilman kyyneleitä.
Nyt kun on varaa elää leveämmin, niin en näe syytä ruveta karsimaan menoeristä. Karsitaan rönsyjä sitten 20 vuoden päästä, kun talon ja mökin hoito alkaa käydä liian raskaaksi.
Ehdin olla tolla palkalla vain reilut puoli vuotta. Oli mielestäni hyvä palkka. Sitten harmi kyllä jäin sairaslomalle.
Tuo olisi luksusta. Suurin nettopalkka on ollut 1600. Nyt se on 1400.
54v.
Mulla on bruttopalkkakin ollut korkeimmillaan 1700€, joten loistavasti pärjäisin.
Tuo olisi minulle todella iso palkka, koska asuntolaina on maksettu ja lapsia ei ole. Jos olisi velkaa ja suita ruokittavana, ehkä tuolla nippanappa toimeen tulisi täällä kasvukeskusten ulkopuolella, muttei siitä mitään sukanvarteen jäisi.