Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa-aikatyö ja palkalla täytyy tulla toimeen -argumentti

Vierailija
21.02.2025 |

Tämä ei ole kannanotto kaupanalan lakkoon koska minulla ei ole mitään kantaa siihen.

Yleisellä tasolla vain oon pohtinut että jos teen osa-aikatyötä vaikka 15h viikossa niin onko se paha epäkohta jos alle tuhannen euron nettopalkkansa lisäksi joutuu ottamaan jotain tukea? Oma juttunsa on myös se että kyllähän ihmisten elinkustannukset vaihtelee hyvinkin paljon eli onko asetettavissa joku standardi siihen millä "tulee toimeen"? Ja pitäisikö tuon standardin mukaista palkkaa sitten saada riippumatta siitä paljonko työtunteja tekee? 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan tänään vallanneet perustulo-kommunistit.

Vierailija
42/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukkuus versus halujen ja himojen tyydyttäminen. Me käsitämme niukkuuden aivan väärin, siitä tässä on kyse. Jos elintaso on korkea, mitä sitten, syötkö oksennukseen asti jäätelöä vai riittääkö yksi jäätelö? Statuksen perässä juoksijat ovat kipeitä, markkinoiden höynäyttämiä joiden ei tule koskaan olla tyytyväisiä vaan heidän on kulutettava lisää jotta markkinatalous toimii ja raha kiertää. Perustarpeet tulisi olla kaikilla. Lisäarvo on paljon muutakin kuin rahalla ostettavaa materiaa kuten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtimista. Talouskasvu ei ole enää vuosikymmeniin tuottanut työllisyyttä, se on harhaa uskoa että kasvulla saadaan työllisten määrää lisättyä kun tutkimusten ja tilastojen valossa näin ei yksinkertaisesti tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikka näyttää nyt tietä ja luulen, että Eurooppa seuraa perässä. Ei ole enää vaihtoehtoja.

Vierailija
44/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan tänään vallanneet perustulo-kommunistit.

perustuloa on ajanut mm. björn wahlroos. viimeksi hän on ollut kommunisti joskus 1970-luvulla.

Vierailija
45/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoaikatyötä tekevälle tulee mieleen sellainen näkökulma, että voisinko vähentää tuntini esim puoleen nykyisestä, ja muut veronmaksajat maksaisivat minulle toisen puolikkaan palkastani, vaikka en tekisi mitään vastineeksi. Tuntuu hassulta. 

et saisi tukea mistään muualta kuin asumistuen osalta muutaman satkun, ja sekin vain jos omaisuutesi on alle 10 000 (raja asetettiin 1.1.2025).

Et voi vapaaehtoisesti vähentää tuntejasi itse, mutta sinä voit vapaasti vaihtaa työsi tällaiseen osa-aikatyöhön. Irtisanoutumiskarenssikuukausien jälkeen saat työttömyyskorvausta, edellyttäen että haet jatkuvasti kokoaikatyötä ja olet valmis myös ottamaan sitä vastaan.

Kokonaan työtön saa työttömyyskorvausta nettona 570 euroa. Sinä saisit muuten puolet tästä puolella työllä, mutta todennäköisesti veroprosenttisi olisi isompi, eli vähän alle puolet tuosta summasta.

Monessa osa-aikatyössä, esim. kaupan alalla ja usein siivouksessa edellytetään, että teet töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Kaupat ovat auki jouluna, pääsiäisenä ja uutena vuotena. Siivoojana saatoin tehdä yhden pätkän aamulla 6.30 alkaen ja toisen illalla klo 18 alkaen. 

Joko vaihdetaan? 

Vierailija
46/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoaikatyötä tekevälle tulee mieleen sellainen näkökulma, että voisinko vähentää tuntini esim puoleen nykyisestä, ja muut veronmaksajat maksaisivat minulle toisen puolikkaan palkastani, vaikka en tekisi mitään vastineeksi. Tuntuu hassulta. 

Minulle taas tuli mieleen, että sinä varmasti kannatat paikallista sopimista. Joten siitä vaan sopimaan itsellesi nykyinen palkka puolta pienemmillä tunneilla. Olen kuullut, että hyvä työntekijä voi neuvotella itselleen mieluisan diilin. 

Vierailija
47/47 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas tuli mieleen, että sinä varmasti kannatat paikallista sopimista. Joten siitä vaan sopimaan itsellesi nykyinen palkka puolta pienemmillä tunneilla. Olen kuullut, että hyvä työntekijä voi neuvotella itselleen mieluisan diilin. 

Ihan varmasti työnantaja suostuu tähän eikä ota jotain työtöntä puolella palkalla kokoaikatyöhön. Mikä todistaa, että ammattiliitot ovat turhia, jokainen voi neuvotella yksin työnantajan kanssa.